آریا بانو

ربیعی خبر داد: آمادگی برای حضور در خانه‌ کودکان معلول و آموزش آنها سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امسال، سال نوآورانه‌ای برای رابطه دولت با معلولان بوده است گفت: در حال حاضر غربالگری بینایی و شنوایی به شکل 100 درصدی در غالب استانها انجام شده است.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی که در همایش تجارب آموخته سازمان‌های مردم نهاد در حوزه معلولان صحبت می‌کرد با اشاره به اینکه گاهی درک درستی از مسائل حوزه معلولان و سیاستگذاری در مورد آنان وجود ندارد افزود: گاهی ما عارضه و بیماری را با یکدیگر اشتباه می گیرم و به همین دلیل سیاستگذاری‌هایمان دچار مشکل می‌شود.
وی با اشاره به سه مسئله اصلی پیرامون حوزه معلولان تصریح کرد:‌ اولین مسئله مربوط به برنامه‌های این قشر از جامعه است که گفته می‌شود به اندازه کافی برنامه در این خصوص وجود دارد این در حالی است که ما باید به دنبال اندازه‌گیری اثربخشی برنامه‌ها باشیم و برنامه ریزی‌ها را با حرف‌های کلی و آرمانی اشتباه نگیریم.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در برنامه ها باید تلاش کنیم تا عمل در سطح پایین جامعه را امکان پذیر کنیم تصریح کرد: باید در حوزه زندگی واقعی معلولان اثر بخش باشیم این در حالی استکه گاهی برنامه‌های ما طبقه‌بندی درستی ندارند. امیدواریم در لایحه حمایت از حقوق معلولان مجلس جاهای خالی را پر کند.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه معلولان افزود: بخشی از مشکل ما معلولانی است که مدرسه نمی روند و آینده شان را با بی‌سوادی سپری می کنند این مسئله به خصوص در مناطق مرزی با توام شدن با فقر دو برابر می‌شود و در حال حاضر در وزارت رفاه توجه به این که کودک معلولی بدون تحصلیل قرار نگیرد مورد توجه قرار گرفته به طوری که این آمادگی وجود دارد در صورت امکان در خانه‌های کودکان معلول برای آموزش حاضر شویم.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در حوزه آموزش عالی به دنبال پرداخت هزینه تحصیل افراد معلول هستیم توضیح داد: همچنین قصد داریم به عنوان مشاوران معلولان در دانشگاه‌ها حاضر شویم به طوری که معلول بعد از خروج از آموزش عالی آموزش‌های جانبی و تکمیلی را دیده باشد.
ربیعی با تاکید بر اهمیت آموزش دوگانه به معلولان در این باره گفت: آموزش دوگانه به این معناست که به معلولان همراه با آموزش‌های عادی چگونگی ورود به جامعه و دستیابی به فرصت‌ها را نیز آموزش دهیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های وزارت رفاه توجه به کودکان و زنان است اظهار کرد: کودکی که ممکن است تا دوران سالخوردگی با معلولیت زندگی کند باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین زنان نیز به دلیل نقشی که در جامعه دارند از اولویت برخوردارند. این موارد اگر چه ممکن است در همه بندهای لایحه حمایت از حقوق معلولان به چشم نخورد اما در روح قانون جاری هستند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشارکت جمعی در حل مسائل را یکی دیگر از مسائل حوزه معلولان دانست وگفت: ضرورت کسب دانش و دنبال کردن تجارب جهانی از دیگر مسائل این حوزه هستند.
ربیعی با اشاره به اینکه کسب دانش در حوزه معلولان تنها نباید مربوط به تحقیقات توانبخشی باشد تصریح کرد : در حال حاضر دانش ما توانبخشی فیزیکی است اما باید بیش از همه به توانبخشی اجتماعی بپردازد.
وی با اشاره به اضلاع چهارگانه معلول،‌ نهادهای مدنی‌، جامعه و دولت در حوزه معلولان ادامه داد: توانخواهی معلولان باید به توان‌گستری آنان تغییر یابد؛ ما باید معلولان را سرمایه های اجتماعی کشور بدانیم. همچنین در حوزه نهاد های مدنی باید از آنها در سیاستگذاری‌ها استفاده کنیم.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه یکی از مشکلات نهادهای مدنی را در حوزه معلولان کمبود ارتباطات افقی آنان اعلام کرد و گفت: این خلاء باعث می‌شود که نهادهای مدنی با یکدیگر مرتبط نباشند به طوری که حتی به یکدیگر کمک نیز نمی‌کنند؛ لازم نیست این نهادها با هم ادغام شوند اما باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و با حفظ هویت خودشان در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا جامعه قوی‌تری داشته باشیم.
ربیعی با تاکید بر اینکه درک محوری جامعه ما نسبت به معلولان باید تغییر کند اظهار کرد:‌ این نگاه که چه کتاب‌های درسی، چه صدا سیما و چه خود معلولان نیاز به بازنگری است. در جامعه یا باید توانایی‌های معلولان و یا حقشان به رخ کشیده شود و حقوقشان به عنوان یک مسئله بدهی گسترش یابد.
وی با اشاره به اینکه باید مسیر طولانی در خصوص بهسازی مسیر معلولان را با دقت پیگیری کنیم افزود:‌ همزمان با تصویب این لایحه ممکن است از فردا همه ساختمان‌ها برای معلولان مناسب سازی نشود اما باید تغییرات را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم تا معلولان در جامعه زندگی بهتری داشته باشند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/27417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 جمله ویرانگر که نباید به کودکان گفت!!

اگر فرزندتان خجالت می کشد، بخوانید!

نترس، کنارت هستم

من باوردارم که تو می توانی

روزگار سخت یک کودک

علت و روش های درمان ناخن جویدن در کودکان

برخورد صحیح با عادت های نادرست کودکان

تاثیر دلبستگی ایمن بر کسب ایمان کودک

سی راه برای افزایش بهره هوشی کودکان

اول مهر و دردسر خواب بچه ها !

7 نکته کلیدی برای تشویق کودکان به آموختن

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

کودکان چگونه فکر می کنند

خشم کودک در دست والدین

8 نکته درباره اتاق مطالعه

از کودکی ام بزرگی ام را بشناس

مدرسه یعنی مدرسه !

50 روش برای به ظهور رساندن استعداد کودکان

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

کابوسی به نام دیکته

نقش رسانه های آموزشی در فرآیند یادگیری

روش هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

برای فرزندتان یک مادر کامل هستید یا کافی؟ !

با ترس کودکان از پزشک چه کنیم؟

تنبیه؛ خوب یا بد. مساله این است!

داشتن کودکی شاد و با استعداد با این 50 کار

اگر فرزندتان در هیچ کاری موفق نیست !

شاه کلیدهایی برای والدین

بیش فعالی را از 4 سالگی جدی بگیرید

نقاشی کودکتان را تحلیل کنید !!

هیجان کودک برای ورود خواهر یا برادر کوچک‌تر

به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب است :

انواع روش های محبت کردن به کودکان!

چگونه سوالات جنسی فرزندم را پاسخ دهم؟

نکته های کاربردی برای تربیت فرزندان تان

علت دروغگویی کودکان چیست ؟

قفل زبان کودکان را چگونه بگشاییم ؟

چطور کودکان رادر مرگ عزیزان همراهی کنیم؟

اگر نمی خواهید بچه ها جیغتان را در بیاورند!

ایجاد اعتماد به نفس با دادن پول توجیبی

تکرار / عشق از زبان کودکان

اضطراب امتحان و مقابله با آن

کودکانی که تنها نمی خوابند

کودکان را با هم مقایسه نکنید

اصول پیشگیری از آزار جنسی کودکان

منشأ پرخاشگری کودکان

مامان من چه جوری دنیا امدم ؟

محبت زیاد کودک را لوس نمی کند

طرز برخورد مناسب با کودکان گستاخ !

کودکان دین زده یا تربیت دینی