آریا بانو

آخرين مطالب

زنان موفق جهان؛ زنان موفق اقتصاددان گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - در نوشته‌های گذشته به معرفی بهترین زنان در زمینه‌های چون زنان ورزشکار و زنان نویسنده و زنان مخترع و… پرداختیم. امروز قصد داریم زنان موفق اقتصاددان را معرفی کنیم؛ زنانی که نظریه‌ها و پژوهش‌های آن‌ها دنیای اقتصاد را به پیش رانده است. برای شناخت زنان موفق جهان در زمینۀ اقتصاد با روزچین همراه باشید.
در طول تاریخ کم نبودند زنانی که تأثیر بزرگی در زمینۀ سیاست‌های اقتصادی و اجرای آن‌ها تأثیر داشته‌اند. تأثیر این زنان حتی امروزه هم در دانشگاه، کسب‌وکار ، سیاست، و آموزش بسیار محسوس و قابل‌مشاهده است.
زنان موفق اقتصاد‌دان
اشتغال زنان دلایلی که زنان را از دنیای اقتصاد دور می‌کند به نقل از وب‌سایت بیزنس اینسایدر (BusinessInsider)، حضور زنان در عرصۀ اقتصاد به دوران مدرن محدود نیست، بلکه شمار چشمگیری از زنان در دوره‌های مختلف تاریخی، خدمات مهم و با‌ارزشی را به این رشته عرضه کردند – آن‌هم در برهه‌های زمانی خاصی که حضور زنان در دنیای اقتصاد بسیار دشوار بود. داده‌ها حاکی از آن است که متأسفانه کمتر از 10 درصد استخدام‌های جدید در اقتصاد را زنان تشکیل می‌دهند. حضور کمرنگ زنان در دنیای اقتصاد دلایل مختلفی دارد. یکی از این دلایل موضوع مرخصی زایمان و هزینۀ مادری زنان است. این هزینه‌ها باعث بی‌رغبتی کارفرمایان برای استخدام کارمندان زن می‌شود. صاحب سرمایه نبودن زنان در خیلی از کشورها از دیگر دلایل مهم است. از‌آنجایی‌که ادارۀ اموال و داشتن حق مالکیت به شکل قانونی از زنان سلب شده است، در‌نتیجه زنان امکان ایجاد بنگاه یا کارگاه تولیدی یا راهیابی به بسیاری از مشاغل را ندارند.
از‌آنجایی‌که بسیاری از امور و مشاغل مخصوصاً مشاغل بخش خصوصی نیازمند سرمایه‌گذاری هستند، بنابراین زنان از مشارکت در آن‌ها محروم می‌شوند. نبود اهمیت لازم در آموزش مدیریت و اقتصاد برای زنان، بی‌سوادی یا سطح سواد پایین در زنان به دلایل گوناگون، از دیگر عوامل حذف یا کم‌رنگ‌کردن نقش زنان در بخش اقتصاد هستند.
در زیر با تعدادی از موفق‌ترین زنان جهان در اقتصاد آشنا شوید.
ادیث ابوت
نویسندگان زن ادیث ابوت نویسنده پیش نویس قانون امنیت اجتماعی ایالات متحده آمریکا نخستین زنی که در فهرست زنان موفق اقتصاددان به او اشاره می‌کنیم، ادیث ابوت است. ادیث ابوت (Edith Abbott) مددکار اجتماعی، نویسنده و اقتصاددان آمریکایی از زنان موفق جهان در زمینۀ اقتصاد است. این زن اقتصاددان پیشگام در حرفۀ مددکاری اجتماعی با زمینۀ تحصیل در اقتصاد بود. ابوت در وهلۀ اول یک مربی بود. کار خانم ابوت به‌عنوان ترکیبی از کارهای بشر‌دوستانه و مطالعات حقوقی دیده می‌شد. دنیا ادیث ابوت را به‌عنوان یک اقتصاددان شناخته‌شده می‌شناسد. خانم ابوت در سال 1935 پیش‌نویس قانون امنیت اجتماعی ایالات متحده را نوشت. این قانون یکی از اولین سیستم‌های یکپارچۀ رفاه اجتماعی در ایالات متحده آمریکا بود. این کار تحت نظارت فرانسیس پرکینز (نخستین وزیر کار زن در آمریکا) انجام شد.
آنا شوآرتز
اقتصاددانان آمریکایی آنا شوآرتز اقتصاددان آمریکایی خانم آنا شوآرتز (Anna Schwartz) یک اقتصاددان آمریکایی بود. از سمت‌های اقتصادی مهم خانم آنا می‌توان به ریاست انجمن بین‌المللی اقتصاد غرب در سال 1988 میلادی اشاره کرد. این اقتصاددان به‌همراه میلتون فریدمن کتابی به نام تاریخچۀ پولی ایالات متحده نوشتند که در زمان جنگ جهانی دوم نوشته شده است. این کتاب میلتون فریدمن را صاحب جایزۀ نوبل کرد. به نظر کمیته نوبل این کتاب یکی از متمایزترین و عمیق‌ترین دستاوردهای فریدمن است. توجهی که این دو اقتصاددان مطرح به تأثیر سیاست پولی بر چرخه‌های کسب‌وکار و اقتصاد نشان دادند، دولت‌ها را در سراسر جهان مجبور کرد تا تغییرات چشمگیری در سیاست‌هایشان صورت دهند.
دامبیسا مویو
کمکهای <a href=مالی به کشورهای فقیر" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20180105210212998.jpg 696w, https://www.roozcheen.com/wp-content/uploads/2018/01/مویو--300x172.png 300w" sizes="(max-width: 696px) 100vw, 696px" /> دامبیسا مویو از منتقدان سرسخت کمک‌های مالی اقتصادهای بزرگ به کشورهای فقیر یکی دیگر از زنان موفق اقتصاددان خانم دامبیسا مویو (Dambisa Moyo) نویسنده و اقتصاددان اهل کشور زامبیاست. خانم مویو از منتقدان سرسخت کمک‌های مالی اقتصادهای بزرگ به کشورهای فقیر است. وی تحصیلات خود را در رشتۀ شیمی و مدیریت کسب‌وکار به پایان رسانده و دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه آکسفورد دریافت کرده است. کمک مرده: چرا کمک مالی فایده‌ای ندارد و راه بهتری که برای آفریقا وجود دارد در سال 2009، چگونه غرب بازنده شد و پنجاه سال حماقت اقتصادی و تصمیم‌های خشن پیش رو در سال 2011، و برندهٔ زیاده‌خواه: عطش چین برای منابع طبیعی و معنای آن برای جهان در سال 2012 از‌جمله مهم‌ترین کتاب‌های خانم دامبیسا مویو در زمینۀ اقتصاد است. کتاب کمک مرده یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های دنیا‌ست که با موضوع کمک توسعه‌ای به چاپ رسیده است. سمت مشاور در بخش اروپا و آسیای مرکزی و آفریقا و همچنین همکاری در نوشتن گزارش توسعهٔ سالانهٔ بانک جهانی از فعالیت‌های حال حاضر مویو هستند. اشتغال در گلدمن ساکس، بانک جهانی و حضور در هئیت مدیرۀ سمیلر از دیگر فعالیت‌های خانم مویو در زمینه اقتصاد است.
از دست ندهید: بهترین ورزشکار زن در رشته‌های مختلف ورزشی
کارمن ماین راینهات
ریاضت‌های اقتصادی کارمن راینهات از موافقان مهم ریاضتهای مالی دولت‌ها پس از بحران‌های مالی یکی دیگر از زنان موفق اقتصاددان کارمن راینهات (Carmen Reinhart) استاد کرسی مینوس زمباناکیس در زمینهٔ نظام مالی بین‌المللی در مدرسۀ کندی هاروارد از دیگر زنان موفق جهان در زمینۀ اقتصاد است. از پست‌های مهم او در اقتصاد می‌توان این‌ها را برشمرد: استادی علم اقتصاد و اداره‌کنندهٔ اقتصاد بین‌المللی در دانشگاه مریلند؛ عضو پژوهشی در دفتر ملی پژوهش اقتصادی؛ عضو پیوستهٔ دنیس وایستر استون در مؤسسۀ اقتصاد بین‌الملل پیترسن؛ مشارکت‌کنندهٔ مؤسس وکس ای یو؛ عضو شورای روابط خارجی و عضو پیوستهٔ پژوهشی در مرکز پژوهش سیاست اقتصادی را می‌توان نام برد. کارمن راینهارت یکی از تأثیرگذارترین اقتصاددان زنِ زندۀ اقتصاد کلان است. او یکی از نویسندگان کتاب‌های رشد در زمان بدهی و این بار اوضاع فرق می‌کند: هشت قرن حماقت مالی است. خانم کارمن راینهات از موافقان و مدافعان مهم ریاضت‌های مالی دولت‌ها پس از بحران‌های مالی است.
هریت مارتینو
جامعه شناسان زن هریت مارتینو نظریه پرداز اجتماعی، جامعه شناس و نویسنده هریت مارتینو ( Harriet Martineau ) نظریه پرداز اجتماعی، جامعه‌شناس و نویسنده عضو ویگ است. این اقتصاددان تا به امروز 35 کتاب و مقاله با محوریت جامعه‌شناسی نوشته است. خانم هریت همچنین به‌عنوان اولین زن جامعه شناس نیز مطرح است. کتاب‌ها و نظریه‌های او در مورد زنان بسیار زیاد است؛ به گونه‌ای که در دوران ویکتوریا از طریق نوشتن نیاز مالی خود را تأمین می‌کرد. نویسندگی او با موضوعیت اقتصاد سیاسی از سال 1830 آغاز شد. این کتاب‌ها به‌قدری در بین مردم خواهان پیدا کردند که از کتاب‌های چارلز دیکنز نیز پرفروش‌تر شدند. بهتر است بدانید کتاب‌های منتشر شده از هریت مارتینو در صدر فهرست کتاب‌های با موضوع مالیات و اقتصاد سیاسی قرار داشتند.
سخن پایانی درمورد زنان موفق اقتصاددان
برندگان جایزه نوبل <a href=زنان موفق اقتصاددان" width="315" height="215" srcset="/Uploads/News/20180105210214170.jpg 696w, https://www.roozcheen.com/wp-content/uploads/2018/01/ائلنور-300x172.png 300w" sizes="(max-width: 696px) 100vw, 696px" /> النور اوستروم تنها زن برندۀ نوبل اقتصادی یکی از شاخص‌های اصلی نوسازی اقتصاد ملی و توسعۀ اقتصادی، میزان مشارکت و اشتغال است. در این بین اشتغال زنان در فعالیت‌های اقتصادی از عوامل و شاخص‌های مهم امر توسعه به شمار می‌رود. زنانی که از فرصت‌های آموزشی و تحصیلی بهره‌مند و از برخی نگرش‌های منفی فرهنگی (که ریشه در خرافات دارد) رها بودند، توانسته‌اند به مقامات عالی رسیده و خدمات ارزنده‌ای به جامعه ارائه دهند. امیدواریم این فضا در جامعۀ ما نیز بازتر شده و زنان بتوانند استعداد و توانایی‌های خود را در زمینه اقتصاد بیشتر بکار ببرند و نقش پررنگ‌تری در پیشرفت اقتصادی کشورمان داشته باشند.
مطلبمان در مورد زنان موفق اقتصاددان به اتمام رسید. در متن‌هایی که به مرور منتشر می‌کنیم، در مورد زنان شناخته‌شده و مطرح دیگر رشته‌ها نیز خواهیم نوشت.
این مطالب را از دست ندهید:
مشهورترین ورزشکاران زن جهان را بشناسیم
بهترین ورزشکار زن در رشته‌های مختلف ورزشی
زنان موفق جهان و برندگان جایزه نوبل پزشکی
موفق‌ترین زنان دنیا: برترین نویسندگان
موفق‌ترین زنان جهان و اختراع‌هایشان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/28458/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

خوانندگی مهدی سلطانی با صدای بهشتی و اجرایی عاشقانه + ویدیو / خوشا روزی که این دنیا سر آید

تصاویر آخرالزمانی و باورنکردنی منتشر شده از لحظه شروع طوفان و سیل وحشتناک و بی‌سابقه در دبی

ایمان صفا ممدچاخان نیسان آبی در دورهمی خانوادگی از عشقش رونمایی کرد / چقد همشون صمیمی و با اصالتن

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند