آریا بانو

آخرين مطالب

معاون وزیر کار و رفاه:

شفافیت مهمترین دستاورد ورود «شستا» به بورس است اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - عرضه سهام شستا، مهمترین رویداد دو دهه گذشته است، سهام شستا بزرگترین عرضه تاریخ بورس ایران به ارزشی حدود 7000 میلیارد تومان و بیش از 4 درصد، ارزش بورس ایران است و عرضه آن به بزرگ‌شدن سرمایه در ایران کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، حجت الله میرزایی معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این مطلب درباره ویژگی‌های عرضه سهام شستا در بورس گفت: علاوه بر این سهام شستا بازار سرمایه را نیز نسبت به گذشته جذاب‌تر می‌کند زیرا هلدینگی با حدود 180 شرکت بزرگ بالاترین تنوع ممکن در صنایع شیمیایی، پالایش نفت، پتروشیمی، داروئی، سیمان و .... و قابلیت‌های بزرگ ارزش آفرینی و سود بالقوه بالاتر از متوسط بازار در بورس عرضه می شود که برای سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بسیار جذاب است.
وی در خصوص تاثیرات عرضه سهام شستا بر بازار سرمایه نیز گفت: به دلیل جذابیت‌های سهام شستا روز سه شنبه بازار بورس با صف فروش بسیاری از سهام برای جایگزینی با سهام شستا مواجه شد و پیش بینی می شود بیش از 5 میلیون خریدار حقیقی و حقوقی این سهام را خریداری کنند. عرضه سهام شستا، قدرت انتخاب سهامداران و فعالان بازار سرمایه را هم به سرعت افزایش می دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون عرضه سهام شستا بر بازار ارز هم تاثیر خود را گذاشته است افزود: با ورود شستا به بورس و در مرحله بعد سهام شرکت‌های دولتی به بازار بورس، بازار ارز با کاهش قیمت مواجه خواهد شد بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب می کند و بسیاری از دارندگان ارز یا سپرده گذاران بانکی ترجیح می‌دهند که با جا به جایی در ترکیب دارائی‌های خود، بخشی از دارائی خود را از بازار ارز و بازار پول را به بازار سرمایه منتقل کنند.
وی تاکید کرد: بزرگترین دستاورد بورسی شدن شستا این است که به شفافیت دارایی‌ها و بهبود حاکمیت شرکتی در بنگاه‌های بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور کمک می کند به شفافیت مدیران و عملکرد آنان، شفافیت دارائی‌ها و عملیات و معاملات شرکتهای شستا منجر می‌شود .
وی، شفافیت بر دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد درست را به عنوان مهمترین ابزار در این واگذاری عنوان کرد و گفت: مهمترین چیزی که از عرضه سهام شستا به دست خواهد آمد شفافیت در دارایی‌های مالی و امکان ارزیابی عملکرد و نیز ورود این دارایی‌ها در یک بازار رقابتی و قابل ارزیابی است، ضمن اینکه مشارکت بسیاری از افرادی که صاحب سرمایه در این بنگاه‌ها هستند را نیز فراهم می کند.
میرزایی افزود: بخصوص برای شستا که در گذشته بیش از هر بنگاه دیگری در معرض ارزیابی و قضاوت عمومی قرار می گرفته، این بورسی شدن امکان ارزیابی را در سطح وسیع‌تری از ناظران و سهامداران عمومی بر اساس صورت‌های مالی و گزارش عملکرد و سوددهی فراهم می کند.
وی تصریح کرد: ضمن اینکه برای صندوق‌های بازنشستگی کشورنیز این اتفاق بی‌سابقه است و یک آغاز خوبی برای خروج صندوق‌های بازنشستگی از بنگاه داری به سمت سهامداری در بازار سرمایه و آغاز یک فرآیند بسیار مهم برای شفافیت حداکثری در دارایی‌های این صندوق ها است.
معاون امور اقتصادی به فرآیند بورسی شدن سایر صندوقها نیز اشاره کرد و گفت: این فرایند در همه صندوق‌ها در ماه‌های آینده ادامه خواهد یافت و تلاش می‌کنیم که به جای بنگاهداری به سمت سهامداری و مدیریت سبد سهام حرکت کنیم.
میرزایی به دیگر اهداف این واگذاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تغییر رفتار، ساختار و ترکیب سرمایه گذاری‌ها از جمله اهدافی است که سازمان تامین اجتماعی برای عرضه سهام شستا تاکنون دنبال کرده است.
وی در خصوص واگذاری این شرکتها در بورس و اینکه با این عرضه سهام آیا شاهد تغییر و تحولات مدیریتی خواهیم بود بود نیز گفت: بورس دارای استاندارد های محکمی است. حتماً شرکت‌هایی که می‌خواهند وارد بورس شوند باید این استانداردها را بپذیرند. یکی از این استانداردها غیر از استانداردهای مالی و ساختاری، استاندارد مربوط به مدیران است و قطعاً شستا هم در فرایند بورسی شدن و برای پذیرش این استانداردها تغییرات جدی و محسوسی را در ترکیب بنگاه‌ها و مدیران خود داده است.
میرزایی افزود: در آینده هم باید این استانداردها را رعایت کند، بنابراین هر کسی با هر مشخصاتی نمی تواند مدیرعامل شرکت‌های بورسی شود ، ضمن اینکه ویژگی‌های فردی، سابقه، تجربه، اعتبار مدیران و هم عملکردشان در گذشته نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزش سهام پیدا می کند. به همین دلیل سهامداران مجبورند برای حفظ سهامشان در بازار رقابتی و شیشه‌ای بورس، مدیران حرفه‌ای و مورد وثوق بازار با دانش بهتر و تخصص بالاتری را انتخاب کنند.
وی به فرآیندهای پیچیده‌ای که منجر به عرضه سهام شستا منجر شده است اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز این مسیر باز شده و پس از 35 سال که از تاسیس شستا می گذرد و با یک فعالیت نفس گیری که بیش از یک سال زمان برد آگهی عرضه شستا صادر و شستا در بورس پذیرفته شد و سهامداران حقیقی و حقوقی از امروز می توانند به عنوان سهامداران شستا این سهام را بخرند.
وی تصریح کرد: فرآیند عرضه سهام شستا فرآیند بسیار سخت و دشواری بود که خوشبختانه امروز به نتیجه رسیده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، وی افزود: به خصوص اینکه سازمان تامین اجتماعی به عنوان مهمترین شرکت مدیریت دارایی با میلیون‌ها صاحب واقعی آن یعنی کارگران و مستمری بگیران دغدغه بسیار مهمی داشت و آن قیمت‌گذاری منصفانه بود که خوشبختانه یک بازی برد - برد برای صاحبان کنونی این سهام یعنی کارگران، بیمه پردازان، مستمری‌بگیران و هم برای سهامداران آینده که سهام این شرکت را خریداری می‌کنند رقم خورد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/295702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

استقلالی‌ها با خاص‌ترین فوتبالیست ایران همبازی شدند

رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید

«اسلام آمریکایی» چیست؟

این بستنی خوشمزه را در 4 دقیقه درست کن

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به IBS هستند؟

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

محیا دهقانی بازیگر نقش ماه منیر مستوران با چهره ای متفاوت / کلاه و پالتوی بهاری خانم بازیگر