آریا بانو

آخرين مطالب

در گفت وگوی گروه تحلیل ایرنا با نمایندگان مجلس بررسی شد

زنان و کودکان در انتظار تصویب دو لایحه در مجلس اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- دو لایحه حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان مدت ها است که اتمام بررسی های مجلس را انتظار می کشند. به گفته نمایندگان تصویب نهایی این دو لایحه، موجب وضع قوانین بازدارنده و حمایتی از این دو قشر آسیب پذیر شده و حساسیت های اجتماعی را افزایش خواهد داد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پای کودکان و زنان در هر مساله ای که پیش می آید، بلافاصله واژه هایی چون حساسیت، حمایت یا ظرافت به ذهن می رسد به همین دلیل این دو گروه نسبت به سایر افراد جامعه در معرض آسیب هایی چون خشونت یا تعرض قرار می گیرند. دور کردن این گروه از افراد از انواع خشونت های کلامی، جسمی، عاطفی، مالی یا جنسی نیازمند بالابردن حساسیت های قانونی، اجتماعی و فرهنگی به آنان است.
«زهرا ساعی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و «پروانه سلحشوری» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا مقابله با خشونت را جز در سایه قانونگذاری سختگیرانه، آموزش و اطلاع رسانی نسبت به حقوق کودکان و زنان میسر ندانستند.
** اطلاع رسانی و آموزشی؛ دو راه ایجاد حساسیت
ساعی با اشاره به پیگیری نمایندگان مجلس در باره دو لایحه حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان گفت: در ماه های گذشته شاهد اتفاقات ناگوار برای برخی کودکان این سرزمین و همچنین زنان بودیم که البته نمایندگان و مسئولان موضع گیری های شفاف و مناسبی نسبت به این حوادث اتخاذ کردند.
مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس با بررسی دو لایحه حمایت از کودکان و زنان به دنبال افزایش حساسیت و ایجاد حمایت های قانونی و اجتماعی نسبت به آسیب های این دو قشر است.
این نماینده مجلس افزود: این دو لایحه سالهاست که میان دولت و مجلس رد و بدل می شود. پیگیری های جداگانه ای برای هر یک از سوی نمایندگان مجلس صورت گرفته است. در حال حاضر لایحه حمایت از کودک در دست بررسی کمیسیون قضایی مجلس است. این لایحه بر توجه و اهمیت به خشونت ها علیه کودکان تاکید می کند. تکمیل آن نیز باعث ایجاد و تقویت قوانین بازدارنده در حوزه حفظ حقوق کودکان می شود.
به گفته ساعی، سخت گیری، رسیدگی به موقع، برخورد قاطعانه و حمایت کامل از کودکان و زنان آسیب دیده و مورد خشونت از مهمترین نکات در نظرگرفته در این لوایح است چرا که زنان و کودکان آسیب پذیرترین قشر در همه جوامع هستند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: حساسیت های اجتماعی در باره چنین آسیب هایی در میان مردم و مسئولان باید افزایش یابد. از سویی دیگر به دلیل نبود شفافیت در برخی قوانین، امکان تاثیرپذیر شدن آن ایجاد و مانع برخورد قاطع می شود.
آموزش به کودکان و آگاه سازی زنان نسبت به حقوق خود از دیگر تاکیدهای ساعی بود که در باره آن تصریح کرد: کودکان دختر و پسر از سنین پایین باید آموزش های لازم برای برقراری ارتباط موثر با دوستان، همسالان و اعضای خانواده و فامیل دیده و نحوه سازگاری را بیاموزند.
وی با طرح این پرسش که چرا باید در یک جامعه اخلاق مدار شاهد کودک آزاری و خشونت علیه زنان باشیم آن هم در حد نگران کننده، گفت: شناسایی افراد مبتلا به اختلالات روحی و روانی نیز در کاهش خشونت در جامعه اثرگذار خواهد بود.
«این گروه از افراد باید از سوی خانواده و نهادهای متولی شناسایی شده و تحت درمان قرار گیرند. فرد مبتلا به اختلالات روانی باید مورد درمان قرار گیرد زیرا خشونت مساله ای اکتسابی است و کودکان از والدین یا سایر افراد در جامعه یاد گرفته و دور خشونت تکرار می شود. »
وی معتقد است: آموزش و پرورش و خانواده اصلی ترین نهادهای متولی در جلوگیری از خشونت علیه کودکان به شمار می روند که به شکلی مستقیم در پیشگیری و کاهش آزارهای کلامی، جسمی، عاطفی و جنسی در برابر کودکان و زنان نقش دارند.
** رفع خلاء های قانونی در صورت تصویب دو لایحه حمایتی
سلحشوری نیز با اشاره به انتظار مجلس برای تعیین تکلیف لوایح حمایت از حقوق کودکان و منع خشونت علیه زنان به ابعاد نظارتی و قانونگذاری مجلس گفت: اگر در حوزه قانونگذاری این دو اتفاق رخ دهد، پیشرفت چشمگیری در افزایش حساسیت نسبت به حقوق این دو قشر در جامعه به وجود می آید.
وی گفت : در بعد نظارتی نیز مجلس به دنبال ورود به مواردِ اعمال خشونت است. به طور معمول مصادیقی که از سوی قربانیان گزارش و آشکار یا رسانه ای شده باشند اجازه ورود قانون و مجلس وجود دارد اما به صورت کلی تلاش بر این است که مضامین حاوی خشونت بررسی و ورود و حمایت های قانونی صورت گیرد.
سلحشوری درباره ضرورت قانونگذاری گفت: در همه جای دنیا زنان و کودکان جز گروه های آسیب پذیر جامعه به شمار می رود بنابراین حمایت های قانونی از این دو قشر لازم است. در کشور ما خلاءهای قانونی در این زمینه بسیار است اما این دو لایحه قوانین حمایتی بسیاری را شامل می شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی افزود: به دلیل اینکه مباحث مربوط به زنان و کودکان در بستر اجتماع رخ می دهد، فرهنگ سازی نقش مهمی در جلوگیری از چالش های مرتبط با این دو قشر دارد. فرهنگ خشونت و رفتارهای خشونت آمیز باید در جامعه تصحیح شوند. رسانه ها و سایر ابزارهای جمعیِ اثرگذار در حوزه تربیتی باید به گونه ای مردم را آگاه سازند که توسل به خشونت به حداقل ممکن برسد. ما باید به دنبال جامعه ای عاری از خشونت باشیم. تربیت نقش مهمی در رایج کردن این نوع فرهنگ دارد.
در بررسی آسیب های اجتماعی این بار نیز به نقش پررنگ فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی افراد برای جلوگیری از وقوع یک آسیب می رسیم.
اگر کودکان از سنین پایین نسبت به خطرات موجود و مسائل جنسی متناسب با سن خود آگاهی یافته و زنان نیز از حقوق قانونی و عرفی خود اطلاع داشته باشند، در عین حال این دو گروه حساس نسبت به حمایت های قانونی در باره خود مطمئن باشند، به طور حتم به هنگام قرار گرفتن در مواقع خطر یا خشونت رفتارهای متفاوت تری از خود بروز داده یا دست کم موارد آسیب یا خشونت را به خانواده یا نهادهای مسئول گزارش می کنند. از این رو اطلاع رسانی و آموزش این بار نیز راهکار ممانعت از زیر پاگذاشتن حقوق کودکان و خشونت علیه زنان معرفی می شود.
پژوهشم** 9283**1601**تنظیم: فرشته ذبیحیان** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهشی های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/33240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است