آریا بانو

آخرين مطالب

حضور بانوان درتالار بسکتبال آزادی تهران،چشم اندازی روشن برای فردا ورزشي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران – ایرنا – پس از سالها ممنوعیت حضور بانوان در سالن های ورزشی برای تماشای مسابقات، مدتی است در سالن های ورزشی به روی بانوان گشوده شده و این قشر که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند می توانند مسابقات مورد علاقه خود را از نزدیک نظاره گر باشند، این اتفاق مبارک پس از دیدار تیم های ملی فوتسال ایران و روسیه، روز گذشته در تالار بسکتبال ورزشگاه آزادی به شکل گسترده تری رخ داد که می تواند چشم انداز روشن و امیدوار کننده ای برای فردای ورزش کشور باشد.

به گزارش ایرنا، در حالی که زنان جامعه امروز تلاش گسترده ای را در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای اصلاح بسیاری از قوانین نوشته و نانوشته آغاز کرده اند، تا زندگی حداقل برای نسل های پس از آنان راحت تر و جذاب تر شود، پیگیری و تلاش برای حضور زنان و دختران علاقمند به فعالیت و مسابقات در فضاهای ورزشی نیز در حال انجام است تا به این قشر فرصتی برای ارتقا سطح کیفی زندگی و شادی های بیشتر داده شود.
کارشناسان ورزشی بر این باورند که حضور زنان و دختران در ورزشگاه ها به مراتب اهمیتی بیش از تماشای صرف یک رویداد ورزشی دارد زیرا حضور زنان می تواند زمینه را برای تلطیف فضای ورزشگاه ها و همچنین ایجاد علاقمندی کودکان به فعالیت ورزشی و شناسایی استعداد های شناخته نشده آنان فراهم کند.
روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 و حضور رباب شهریان به عنوان معاون وزیر ورزش و جوانان و نایب رئیس زنان کمیته ملی المپیک نوید فضایی بازتر و بازگشت دوباره زنان به سالن ها و حتی ورزشگاه را می داد اما دیری نپایید که همگان متوجه شدند که حرف ها فاصله قابل توجهی با عمل دارند.
با جایگزین شدن دولت دوازدهم به جای یازدهم و حضور فریبا محمدیان در پست معاونت امور ورزشی بانوان وزارت ورزش و جوانان بار دیگر تلاش ها برای فراهم شدن بستر مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه ها و سالن های ورزش آغاز شد.
این حرکت اگر چه بسیار کند و ابتدایی بود اما با پیگیری جدی زنان در بخش های مختلف بویژه رسانه ها، حمایت فراکسیون و کمیسیون های مجلس و فدراسیون ها همراه شد تا اینکه بالاخره زنان از حدود یکماه پیش اجازه حضور در سالن مسابقات بسکتبال را بدست آوردند .
معاون امور بانوان وزیر ورزش و جوانان حضور زنان به عنوان تماشاگر در ورزشگاه ها و سالن های ورزشی را یکی از مطالبات به حق جامعه زنان دانسته و می گوید: زنان در برخی رشته ها همچون بدمینتون، قایقرانی، تیراندازی علاوه بر فعالیت های ورزشی می توانند به عنوان تماشاگر در سالن ها نیز حضور یابند اما در برخی رشته ها با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های لازم در ورزشگاه ها هنوز امکانات و سخت افزارهای کافی برای حضور آنان در جایگاه تماشاگران فراهم نیست و باید علاوه بر فراهم شدن این امکانات به ملاحظات شرعی و شان زنان نیز توجه شود.
طیبه سیاوشی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز که روز گذشته در سالن بسکتبال آزادی حضور یافته و دیدار تیم های ملی ایران و عراق را از نزدیک تماشا کرد در این رابطه می گوید: دیروز سالن بسکتبال آزادی شاهد اشتیاق زنانی بود که سال ها منتظر این حضور بودند و با پیگیری فدراسیون و حمایت وزارت ورزش و جوانان به حق خود دست یافتند.
این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، افزود: این شرایط بعد از سال ها برای زنان مهیا شد درحالی که هیچ منع قانونی برای حضور آنان در فضاهای ورزشی وجود ندارد.
سیاوشی اظهار کرد :در لایحه وظایف و اختیارات وزارت ورزش و کمیسیون فرهنگی، به توسعه زیر ساخت ها و ایجاد شرایط مناسب برای حضور زنان در ورزشگاه ها تاکید شده است. خوشبختانه امروز فدراسیون ها و وزارت ورزش و جوانان شرایط بسیار خوبی را برای حضور خانواده ها ایجاد کرده اند و این مساله به مروز زمان بهتر نیز خواهد شد.
فریده شجاعی یکی از مدیران باسابقه ورزش کشور و نایب رئیس زنان فدراسیون بسکتبال نیز می گوید: بسترهای لازم برای حضور زنان در ورزشگاه ها فراهم است.
شجاعی، معتقد است باید زنان و دختران در ورزشگاه ها و سالن های ورزش حضور یابند تا نشاط و شادی بیش از گذشته در فضای خانواده های ایرانی ایجاد شود.
وی ادامه داد:همیشه این سوال در ذهنم بودکه وزارت ورزش و جوانان ، آیا به همان اندازه که در حوزه های مختلف ورزشی و برای توسعه همه جانبه آن در سراسر کشور تلاش می کند،در حوزه جوانان نیز فعالیت دارد یا خیر ؟ اما وقتی حضور زنان و دختران علاقمند ورزش را در سالن بسکتبال آزادی و هنگام تشویق تیم ملی کشورمان در برابر تیم عراق دیدم متوجه تغییرات و حرکت جدی وزارت ورزش و جوانان شدم .
شجاعی افزود: متاسفانه شور و هیجان حضور در ورزشگاه ها از زنان و دختران گرفته شده بود و معتقدم ندادن فرصت حضور به زنان در فضاهای ورزشی نه تنها به ضرر آنان که به ضرر خانواده و مانع از توسعه و رشد ورزش در سطح کشور است.
نایب رئیس فدراسیون بسکتبال در تشریح تلاش های انجام شده برای فراهم شدن شرایط حضور زنان در سالن بسکتبال گفت: فریبا محمدیان معاون وزیر ورزش و جوانان در امور بانوان پیگیری ها و نامه نگاری های لازم برای حضور زنان در سالن ها و ورزشگاه ها را در دستور کار قرار داد و این موضوع در کمیسیون های مجلس نیز مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه حضور زنان تماشاگر در سالن مسابقات نتیجه یک تلاش فراسازمانی و در سطح ملی است، خاطر نشان کرد: البته رامین طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال نیز علاوه بر نگاه مثبت به بسکتبال زنان و اهمیت دادن به حضور آنان در جایگاه تماشاگران،جسارت کافی به خرج داد و اعلام کرد که تماشای مسابقه تیم های ملی عراق و ایران برای عموم آزاد است.
شجاعی گفت: همه شاهد استقبال زیاد تماشاگران زن در سالن بسکتبال آزادی و تشویق تیم ایران از سوی آنان بودند و اگر خبر آزادی تماشای مسابقه برای عموم از روی سایت فدراسیون برداشته نمی شد به طور قطع جا برای حضور مردان در سالن باقی نمی ماند.
وی ادامه داد: حالا وقتی فرصت برای حضور تماشاگران زن در سالن بسکتبال آزادی پیش آمده این اشتباه است که تصور شود این فرصت فقط برای حضور در سالن های این رشته ورزشی است، زیرا به اعتقاد من زنان حتی می توانند در ورزشگاه آزادی هم حضور یافته و تیم فوتبال مورد علاقه خود را تشویق کنند و این تنها بستگی به همت مدیران فدراسیون ها و فراهم کردن بستر لازم برای حضور آنان در ورزشگاه ها دارد.
شجاعی گفت: به عنوان یک زن علاقمند به ورزش از اینکه بخشی از زنان می توانند مسابقات ورزشی را از نزدیک تماشا کنند و در هیجانات آن شریک باشند بسیار خوشحالم .
سوالی که حالا ذهن بسیاری از فعالان ورزشی را به خود معطوف کرده، این است که چه زمانی زنان می توانند بدون هیچ مانع و مشکلی در سالن های مختلف ورزشی حاضر شده و از نزدیک رشته مورد علاقه خود را تماشا کرده و ورزشکاران آن را تشویق کنند؟
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با کانال ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی **1828 /9250** 1701

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/35323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه