آریا بانو

آخرين مطالب

مهر نامیرای آنام فرهنگي

مهر نامیرای آنام

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
اخبار,اخبارفرهنگی وهنری, مهر نامیرای آنام
«آنام» با نام پیشین «مهر نامیرا» قصه ریشه‌هاست؛ زخم‌هایی از گذشته که امروز سر باز کرده‌اند. شیوه روایت آن، پیوند میان دیروز و امروز با فلاش‌بک‌هایی به گذشته است. طریقی مرسوم میان راویان قصه‌های اینچنینی که شکل‌گیری درام در آنها پای در گذشته شخصیت‌هایی دارد که امروز شاهد آینده آنها هستیم. این بخش از مجموعه ظاهرا توانسته است با مخاطبان رابطه خوبی برقرار کند و آنان را چنان جذب نماید که هر شب قسمت بعدی را دنبال کنند.
با توجه به کافی بودن همین خط اصلی برای درگیر کردن مخاطب، بخش‌هایی از مجموعه هست که تا امروز از سیر اصلی آن جامانده و اساسا بودنشان در فیلمنامه پرسش‌برانگیز است؛ برای نمونه پرداختن به مشکلات اقتصادی که پدر خانواده با بازی عبدالرضا اکبری درگیر آنهاست؛ اگرچه می‌تواند به خودی خود بر کشش این قصه شبانه بیفزاید اما در پیوند با خط اصلی آن تا امروز ناموفق بوده است؛ مگر آن که در نهایت خط ربطی میان این ماجرا و ماجرای اصلی داستان پیش بیاید. جز این باشد این گمان پر رنگ می‌شود که چند سالی است همراه با پررنگ‌تر شدن مشکلات معیشتی مردم، دغدغه‌های اقتصادی آنان و بروز بیشتر معضلاتی نظیر اختلاس و... پای آنها به اغلب فیلمنامه‌ها باز شده است و شده‌اند اولین گزینه نویسندگان آثار تصویری برای گرم کردن تنور ماجرا و نخستین انتخاب آنان برای کاشت تضاد و درگیری در قصه و در نهایت برداشت کشش و جذب مخاطب.
علاوه بر این، اطلاعات و ماجراهایی که در کنار روند اصلی قصه و گاه مرتبط با آن در زمینه ناباروری به مخاطب منتقل می‌شود قطعا اتفاق خوبی است. زیرا به رغم رشد دانش و سطح سواد عمومی همچنان جزو آن دسته از شاخه‌های پزشکی است که با خرافات و اطلاعات کهنه و نادرست درهم‌آمیخته است. در بسیاری از سریال‌های دیگر شاهد آن هستیم که بدون کوچک‌ترین تحقیق و صرفا برای قوت‌بخشی به درام از این مسأله بهره می‌گیرند و نشانی غلط به مخاطب می‌دهند، اما در اینجا برخلاف شیوه مرسوم و با بهره بردن از مشاوران پزشکی فیلمنامه نوشته شده است اما مشکل اینجاست که این بار فیلمنامه‌نویسان بنا بر هر مصلحت‌اندیشی که داشته‌اند؛ از این سوی بام افتاده‌اند. در واقع آموزش‌هایی که در قالب دیالوگ بجا و نابجا از طریق شخصیت مادر آرزو با بازی مهرانه مهین ترابی به بیننده منتقل می‌شود و سکانس‌های اضافه ماجراهای مطب و مراجعان آن به هیچ عنوان در دل قصه گنجانده نمی‌شوند، حتی اگر با اغماض به آنها بنگری باز بخشی از آن از کادر فیلمنامه بیرون می‌زند و یکدستی‌اش را مخدوش می‌کند.
از سوی دیگر با نگاهی به بازی بازیگران و در صدر آنان گلچهره سجادیه به عنوان نقش اصلی این مجموعه، یک انتظار بی‌پاسخ می‌ماند و آن این است که این بازیگر گزیده کار که سال‌هاست مانند گذشته در سینما و تلویزیون حضور پررنگی ندارد؛ این‌بار با ایفای نقش نخست بازگشته است اما پس از این ناپیدایی، آن‌گونه که انتظار می‌رود با قدرت و انرژی ظاهر نشده است. سردی بازی او گرچه می‌تواند ناشی از تعریف و مختصات شخصیت مارال و گذشته تلخ او باشد، اما آنقدر زیاد است که رمق دیالوگ‌های او را حتی در صحنه‌های حسی با دخترش می‌گیرد. در کنار او اما دیگر بازیگران چون سیامک صفری و کاظم بلوچی گرچه حضور کمی دارند، اما همچون دیگر آثارشان با قدرت و جذاب ظاهر شده‌اند.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جزییات بازداشت خواننده سرشناس در اوایل انقلاب

٣٥ سلطان جدید هالیوود!

روایات تصویری از کربلا تا نقاشی‌های شاعرانه / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

اهمیت هنر تعزیه و خانواده / نسبت­‌های بهرام بیضایی با تعزیه (1)

غزل شماره 169 حافظ: یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد

غزل شماره 170 حافظ: زاهد خلوت نشین دوش به میخانه شد

غزل شماره 171 حافظ: دوش از جناب آصف پیک بشارت آمد

غزل شماره 174 حافظ: عشق تو نهال حیرت آمد

غزل شماره 173 حافظ: در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد

غزل شماره 175 حافظ: صبا به تهنیت پیر می فروش آمد

غزل شماره 172 حافظ: مژده ای دل که دگر باد صبا بازآمد

غزل شماره 176 حافظ: سحرم دولت بیدار به بالین آمد

غزل شماره 177 حافظ: نه هر که چهره برافروخت دلبری داند

غزل شماره 178 حافظ: هر که شد محرم دل در حرم یار بماند

غزل شماره 179 حافظ: رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند

غزل شماره 180 حافظ: ای پسته تو خنده زده بر حدیث قند

4 کارگردان تازه‌نفس سینمای جنگ ایران؛ از محمدحسین مهدویان تا نرگس آبیار

بازگشت آنتونیو باندارس با فیلم سینمایی «خود زندگی»

تئاتر «شیروانی داغ» در ایرانشهر به روی صحنه می رود

واکنش رئیسیان به ساخت بدون مجوز «23 نفر»

اظهارات خشایار الوند درباره عملکرد سلبریتی‌ها در فضای مجازی

فیلم «بستری از گل های رز نیست» نماینده بنگلادش در اسکار شد

آخرین اخبار از تصویربرداری سریال «بهترین سال‌های زندگی ما»

دلتنگی محسن چاوشی برای پدرش/عکس

رئیس سابق سازمان سینمایی: سینما نباید میدان جنگ سیاسیون باشد

دیوار چهارم میزبان نمایش "جنگ تمام شد" / استقبال مخاطبان از نمایش "فالش خوانی در چهارراه فخرآباد"/ "دهانی پر از کلاغ" با حضور هنرمندان افتتاح شد/ پخش نمایش رادیویی "دیوارها هم حرکت می‌کنند" از رادیو نمایش

"زندگی از نو" از شبکه پنج پخش می‌شود

هنر کلاسیک و معاصر چین در بونامز هنگ کنگ

نمایش "سنگ‌ها براى آنتیگون" به شجریان تقدیم شد

نگاهی به فیلم «یک کیلو و بیست و یک گرم»

واکنش مادرانه مهناز افشار به شهادت کودک چهار ساله در حمله تروریستی اهواز

بازگشت فرهنگستان هنر؛ یک نکته اساسی و یک گنجینه پرابهام

اکران مستند "چاووش؛ از درآمد تا فرود" ادامه دارد

مجسمه‌سازان خودآموخته در تبریز و سه‌گانه رنج در اصفهان / 5 نمایشگاه هنری در استان‌های کشور

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با نوازندگان پیشکسوت ارکستر سمفونیک تهران

حسام‌الدین سراج با دو آلبوم جدید می‌آید

فرزاد فرزین از بازی در سریال "رقص روی شیشه" منصرف شد

فیلمبرداری "زعفرانیه 14 تیر" به پایان رسید

آغاز ثبت‌نام برای حضور در همایش بین‌المللی "سینما در عصر دیجیتال"

ترجمه فارسی "اولیس" جیمز جویس در 100 سالگی اثر

اجرای دو نمایش "مزامزا" و "تئاتر" در تماشاخانه ایرانشهر/ "مده‌آ" در تماشاخانه مهرگان به صحنه می‌رود / تخفیف نمایش "جادوی پاهای من" به کلاس اولی‌ها / آرش­‌نامه‌ برای صلح روی صحنه می‌­روند

مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره: سال گذشته 15 میلیارد تومان هزینه خرید رایت فیلم‌ها شد

مستند "در جستجوی زمان از دست رفته" آماده نمایش شد

رقابت 10 طرح در جلسه پیچینگ جشنواره فیلم کوتاه تهران

آهنگ تیتراژ سریال "بازی نقاب‌ها" با صدای سالار عقیلی

نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار تجسمی ایران در خانه هنرمندان ایران

شکوفه فلاح مجموعه باغ سکوت را در گالری اُ به نمایش می‌گذارد

گلمکانی: پرویز تاییدی سال‌ها برای بازیگران تئاتر مرجع بود

پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران در نیمه نخست سال 97/به وقت شام در میان پنج فیلم صدر جدول فروش

ممنوعه، مجوزدار و ممنوع