آریا بانو

آخرين مطالب

حقایق زیست‌محیطی؛ آلودگی صوتی پرندگان را تهدید می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - آلودگی‌های صوتی و صداهای تولید‌شده توسط انسان‌ها تأثیر زیادی بر زندگی پرندگان دارد و روی فرایند تولید‌مثل آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل در این قسمت از سری مطالب حقایق زیست‌محیطی باهم به این مسئله خواهیم پرداخت که آلودگی صوتی پرندگان را تهدید می‌کند و سویه‌های مختلف آن چگونه است.
آلودگی صوتی پرندگان را تهدید می‌کند
آزمایش‌ها نشان داده است جغد‌های شاخ‌دار در حین عبور هواپیما صدای بلند‌تری تولید می‌کنند، سایر پرنده‌های آوازه‌خوان نیز در صورت قرار‌گرفتن در محیطی که صدای زیادی در آن وجود داشته باشد سعی می‌کنند با صدای بلند‌تری آواز بخوانند.
تحقیقات جدیدی نیز که در این زمینه در مناطق شرقی آمریکا انجام شده است ثابت کرده که آلودگی‌های صوتی نه‌تنها باعث بلند‌تر آواز‌خواندن پرندگان می‌شود بلکه پرندگان را دچار استرس مزمن می‌‌کند و جلوی رشد بعضی از پرندگان را می‌‌گیرد.
آلودگی‌‌ صوتی و تأثیر آن بر پرنده‌ها
برای روشن‌تر‌شدن اهمیت آلودگی‌ صوتی در زندگی پرندگان بهتر است به تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه منتشر شده است اشاره کنیم. در این تحقیقات آلودگی‌ صوتی ناشی از عملیات استخراج نفت و گاز روی پرندگانی که در نزدیکی این نواحی زندگی می‌کنند بررسی شد. گونه‌های پرنده‌هایی که در حفره‌های درخت و کوه لانه می‌کنند، پرنده‌های آبی کوهستان (انواع باسترک های کوچک امریکای شمالی از جنس Sialia) و پرنده‌های مگس‌خوار در این تحقیقات مورد آزمایش قرار گرفتند.
این آزمایش‌ مشخص کرد پرندگانی که در معرض آلودگی صوتی قرار دارند میزان کمتری هورمون کورتیکو استرئون ترشح می‌کنند. این هورمون نقش مهمی در استرس پرندگان ایفا می‌کند. در‌نتیجه ممکن است تصور کنید این پرندگان کمتر دچار استرس می‌شوند، اما جالب است بدانید استرس غیر‌قابل‌اجتناب بیشتر پس از ایجاد ضایعه‌های روانی صورت می‌گیرد؛ در‌نتیجه هورمون‌های استرس در سطح پایین قرار دارند.
اما زمانی که پرندگان احساس خطر بیشتری داشته باشند، بدن این حیوانات تمایل به ذخیرۀ انرژی بیشتری پیدا می‌کند و پرندگان با کاهش وزن و اختلال رشد روبرو می‌شوند. در مجموع می‌توان گفت میزان هورمون‌های مربوط به استرس در بدن پرندگان نباید در هر حالت از سطح نرمال آن بیشتر یا کمتر باشد؛ چرا‌که سیستم‌ بدن حیوانات در چنین شرایطی تعادل خود را از دست می‌دهد. نتایج تحقیقاتی که به آن اشاره شد ثابت کرد که اختلال در نظم بدن پرندگان بر اثر آلودگی‌های صوتی عواقب مستقیمی بر تولید‌مثل حیوانات دارد.
پرنده‌هایی که در معرض آلودگی‌های‌ صوتی قرار دارند کمتر رشد می‌کند و حتی پرهای این پرندگان کوتاه‌تر است. جالب اینجاست که پرندگان بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید نسبت به صدای محیط حساس هستند و حتی در محیط‌های بسیار ساکت نیز رشد خوبی ندارند. محققان بر این باور هستند که حضور و زندگی پرندگان بالغ در یک مکان بسیار ساکت باعث می‌شود احساس کنند سکوت بیش‌از‌حد، آن‌ها را بیشتر در معرض شکارچیان قرار می‌دهد و در نتیجه پرندگان ترجیح می‌دهند لانه را ترک نکنند و از ترس شکار‌شدن، زمان‌ کمتری به دنبال غذا می‌گردند. در این بین پرندگان در مکان‌هایی که آلودگی‌ صوتی زیادی دارد، نمی‌توانند یکدیگر را صدا بزنند. اگر به مطالعۀ زندگی پرندگان علاقه داشته باشید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که پرندگان یکدیگر را به دلایل مختلفی صدا می‌زنند که یکی از این دلایل اعلام خطر به سایر پرندگان است. در‌نتیجه پرندگانی که صدای آن‌ها در محیط‌های شلوغ به یکدیگر نمی‌رسد احساس می‌کنند که دائم در خطر هستند. چنین فرآیند باعث افزایش استرس در پرندگان خواهد شد.
از دست ندهید: حقایق زیست‌محیطی؛ پیاده‌روی در هوای آلوده برای سالمندان به جای فایده ضرر دارد
تحقیقاتی که پیش از این صورت گرفته ثابت کرده است که بعضی از گونه‌های پرندگان از مکان‌هایی که آلودگی صوتی زیادی دارد مهاجرت کرده‌اند.
پرندگان در محیط‌های پرترافیک
در یک آزمایش دیگر دانشمندان صدای موجود در سه مکان مختلف را ضبط کردند، یکی از این مکان‌ها در موقعیت ترافیک شلوغی قرار داشت و دو مکان دیگر نزدیک جاده‌هایی بود که ترافیک کمتری داشتند. اطلاعاتی در خصوص مدت آواز‌خواندن پرندگان و بلند و کوتاهی صدای آن‌ها در این آزمایش جمع‌آوری شد. از‌طرف‌دیگر دانشمندان صدای ترافیک را نیز در زمانی که پرندگان در حال آواز خواندن بودند یا یکدیگر را صدا می‌کردند ضبط نمودند.
پس از اینکه صدای ترافیک و صدای پرندگان در کنار هم در آزمایشگاه بررسی شد مشخص گردید زمانی که صدای ترافیک بیشتر است، پرندگان نیز با صدای بلند‌تری آواز می‌خوانند، از‌طرف‌دیگر پرندگان در محیط‌هایی با ترافیک کمتر با صدای ملایم‌تری سر به آواز می‌دادند.
از‌آنجایی‌که پرندگان برای پیدا‌کردن جفت آواز می‌خوانند آلودگی صوتی نقش مهمی در جفت‌یابی پرندگان دارد. در‌نتیجه تولید‌مثل پرندگان در محیط‌هایی که آلودگی‌ صوتی کمتری دارد با موفقیت بیشتری انجام خواهد شد.
گفته می‌شود در مناطق شلوغ و پرتراکم واشنگتن جمعیت پرندگان چیزی حدود 50 درصد کاهش داشته است.
ناگفته نماند که پرندگان به میزان قابل‌قبولی در برابر آلودگی‌های‌ صوتی سازگاری پیدا می‌کنند اما بدون شک کاهش آلودگی‌ صوتی در مناطق پرترافیک یا شهرک‌های صنعتی می‌تواند افزایش جمعیت پرندگان این ناحیه را به‌دنبال داشته باشد.
در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربۀ مفیدی در این زمینه دارید در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از تجربه‌های خود باخبر سازید.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/39234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

زباله های فضایی در مریخ

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید