آریا بانو

آخرين مطالب

با بزرگ‌ترین ماشین‌های ساخت‌ دست بشر آشنا شوید گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - وقتی صحبت از بزرگ‌ترین ماشین‌های دنیا به‌میان می‌آید ذهن انسان ناخودآگاه به سمت خودروها کشیده می‌شود. اما منظور از ماشین، تجهیزات مختلفی است که به گونه‌ای نیازهای انسان را بر آورده می‌کنند. با تعریفی که از ماشین داشتیم به احتمال زیاد در اطراف خود ماشین‌های زیادی را سراغ دارید، اما جالب است بدانید ماشین‌هایی وجود دارند و که ابعاد و عظمت آن‌ها را حتی نمی‌توانید تصور کنید. به همین منظور در ادامه با هم بزرگ‌ترین ماشین‌های ساخت‌ دست بشر نگاهی خواهیم داشت.
بزرگ‌ترین ماشین‌های ساخت‌ دست بشر
1. برخورددهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider)

این تجهیزات در نوع خود بزرگ‌ترین مدل در دنیا به‌حساب می‌آید و به نوعی درازترین ماشین ساخت‌دست بشر شناخته می‌شود. این ماشین از حلقه‌های ابررسانا به صورت یک تونل بزرگ تشکیل شده است.
برخورددهنده هادرونی بزرگ در نزدیک ژنو در سوئیس قرار دارد و پس از 20 سال آماده‌سازی در شهریور 1387 بهره‌برداری شد. در این ماشین غول‌پیکر که تونل آن حدود 27 کیلومتر طول دارد پروتون‌ها به مقدار 14 تریلیون الکترون ولت انرژی می‌گیرند و با سرعتی نزدیک به سرعت نور با هم برخورد می‌کنند.
آهن‌رباهای موجود در این تونل برای اینکه مقاومت کمتری داشته باشند در درجه حرارت منهای 235 درجه قرار می‌گیرند، چنین درجه حرارتی حتی کمتر از هوای سرد بیرون از جو کره زمین است.
برخورد پروتون‌ها در این سرعت و با این شرایط به دانشمندان اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی را در خصوص پدیده‌های درون اتمی جمع‌آوری کنند. جالب است بدانید برخورد پروتون‌ها در زمان بسیار کمی به‌ طول می‌انجامد و در نتیجه فرصت بسیار کمی در اختیار دانشمندان برای بررسی این فرآیند قرار می‌گیرد.
2. ماشین‌ فروش برجایا تایمز اسکوار (Berjaya Times Square)

این ماشین‌ِ فروش عظیم‌الجثه که در هتل برجایا تایمز اسکوار واقع در کوالالامپور قرار داده شده توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید ماشین‌های فروش ساخته شده است. این ماشین فروش که ساخت آن هفته‌ها به طول انجامید چیزی حدود 10 متر ارتفاع و 4.5 متر قطر دارد و به مناسبت 10 سالگی ساختمان این هتل در آن قرار گرفته است.
عظمت این ماشین فروش به اندازه‌ای است که در سال 2013 عنوان بزرگ‌ترین ماشین فروش دنیا را در کتاب رکوردهای گینس از آن خود کرد.
البته وظیفۀ این ماشین، فروش آدامس و شکلات نیست و در ازای دریافت کوپن و تُکِن‌هایی که مشتریان از فروشگاه‌های مختلف این هتل در حین خریدِ کالا گرفته‌اند به‌صورت شانسی به مشتریان، آیفون، تلویزیون، لپ‌تاپ و کالاهایی از این دست می‌دهد.
3. آنتونوف AN-225

بزرگ‌ترین‌ هواپیماهای مسافربری دنیا را می‌توان ایرباس A380 یا بوئینگ 747 دانست، اما وقتی صحبت از حمل‌و‌نقل بار با هواپیما مطرح می‌شود، این هواپیمای‌های مسافربری در برابر آنتونوف AN-225 هواپیمای کوچکی به‌ حساب می‌آیند.
در سال 1980 هواپیمای AN-225 با هدف حمل فضاپیمای روسی ساخته شد و اکنون این هواپیمای باربری غول‌پیکر که با نام Mriya (به معنی رؤیا) نیز شناخته می‌شود در اوکراین مشغول به خدمت است و بارهای بسیار بزرگ را از یک فرودگاه به فرودگاهی دیگر منتقل می‌کند.
بزرگ‌ترین باری که این هواپیما حمل کرده لوله‌های انتقال نفت به وزن 247 تن بوده است.
هواپیمای AN-225 دارای 32 چرخ بوده و طول بال‌های این هواپیمای غول‌پیکر 88 متر است. به لطف این بال‌های بزرگ این هواپیما قادر است وزنی معادل 640 تن را جابجا کند. اجاره این هواپیما به ازای هر ساعت 30 هزار دلار آب می‌خورد.
4. تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متر

این تلسکوپ غول‌پیکر در در کوهستان‌های استان گوئیژو (Guizhou) در جنوب غربی کشور چین واقع شده و طراحی آن چیزی حدود 5 سال به طول انجامیده است. این تلسکوپ که به نام «چشم آسمان» نیز معروف است در سال 2016 بهره‌برداری شد و در همان ابتدای کار توانست دو ستارۀ ناشناخته را رویت کند. جالب است بدانید یکی از این ستاره‌ها چیزی حدود 16 هزار سال نوری با زمین فاصله دارد.
5. عنکبوت غول‌آسای La Princesse

این ماشین درواقع یک عنکبوت غول‌آسای 150 متری است که وزنی حدود 37 متریک تن دارد و برای اولین بار یک دهه پیش در جشنی در انگلستان رونمایی شد. این حشرۀ غول‌آسای آهنی به صورت کاملاً مستقل قادر به حرکت است اما حرکت کندی دارد و چیزی حدود 3 کیلومتر در هر ساعت به پیش می‌رود.
12 نفر برای کنترل این عنکبوت غول‌آسا نیاز است و در ساخت آن شاهد حضور 50 محور مختلف هستیم. عنکبوت La Princesse به غیر از انگلستان در مراسم‌های مختلفی در بیجینگ، ژاپن و اوتاوا نیز حضور پیدا کرده است.
6. کشتی‌باری MOL Triumph

شرکت صنایع سنگین سامسونگ این کشتی غول‌پیکر را در سال 2017 به آب انداخت و گفته می‌شود قرار است 5 کشتی دیگر نیز با این ابعاد ساخته شود. کشتی‌‌باری Triumph حدود 400 متر طول دارد و قرار است در مسیر‌های دریایی بین اروپا و آسیا حرکت کند.
این کشتی‌باری به لحاظ وزن نیز یکی از سنگین‌ترین کشتی‌های دنیاست و چیزی حدود 210 هزار تن وزن دارد.
7. جرثقیل Taisun

در این قسمت به قدرتمندترین جرثقیل دنیا رسیدیم، این جرثقیل که در یکی از شهرهای شمال چین مستقر شده است می‌تواند چیزی 22،046 تن وزن را به‌راحتی بلند کند، جالب است بدانید نام Taisun نیز از روی یکی از کوه‌های چین که در ناحیه شاندانگ واقع شده، الهام گرفته شده است.
بلند کردن تجهیزات فوق‌سنگینی که در حفاری‌های نفتی استفاده می‌شود به همراه کمک در سرعت‌ بخشیدن به فرآیند ساخت کشتی‌ها با بلند کردن قطعات سنگین کشتی را می‌توان از مواردی دانست که به لطف جرثقیل Taisun انجام می‌شود.
از طرف دیگر کارگران به‌راحتی می‌توانند از این جرثقیل بالا بروند و در قسمت‌های بالایی تجهیزات بسیار بزرگ حفاری نفت کار کنند. چنین فرآیندی محیط کاری امن‌تری را برای کارگران ایجاد خواهد کرد.
8. ماشین Overburden Conveyor Bridge F60

این ماشین بزرگ‌ترین ابزار حفاری در سطح زمین به‌حساب می‌آید و درازای آن حتی از ارتفاع برج ایفل هم بلندتر است. این ماشین عظیم‌الجثه برای استخراج ذغال‌سنگ قهوه‌ای در لوستاشیا (Lustatia)، که منطقه‌ای در شرق آلمان و نزدیک هلند واقع شده، مستقر گردیده است.
9. ابر کامیون Belaz 75710

این ابرکامیون قدرتمند که توسط شرکت Belaz طراحی شده، بیشترین ظرفیت را در بین تمامی کامیون‌های بزرگ دنیا دارد و از ارتفاعی حدود 8 متر برخودار است و عرض این ماشین عظیم‌الجثه معادل 20 متر است.
این کامیون چیزی حدود 386 تن وزن دارد و به‌راحتی می‌تواند 496 تن وزن را حمل کند. کاملاً مشخص است کامیونی با این ابعاد تنها با یک موتور حرکت نمی‌کند و دو موتور دیزل به همراه چندین موتور الکتریکی را در این کامیون هشت چرخ شاهد هستیم.
کامیون Belaz 75710 سرعتی حدود 64 کیلومتر دارد اما در حین حمل بار تنها باسرعت 40 کیلومتر در ساعت قادر به حرکت است. این کامیون در صنایع معدن کاربرد زیادی دارد.
10 ماشین حفر تونل برتا (Bertha)

این ماشین قدرتمند که توسط ژاپنی‌ها در سال 2013 ساخته شده است چیزی معادل 99 متر طول دارد و وزن این ماشین حفر تونل برابر با 6،700 تن است. ماشین حفر تونل برتا برای حفر مسیری به طول 2.7 کیلومتر در مسیر State Route 99 واشنگتن استفاده شد اما متاسفانه در حین حفاری به لوله‌های بزرگ فلزی برخورد کرد و مته‌های این ماشین صدمه دید و پروژه حفر تونل به مدت 2 سال عقب افتاد.
در‌حال‌حاضر نیز خبری از این ماشین غول‌آسا نیست؛ چرا‌که بیشتر قطعات آن جدا شده و این قطعات استفاده‌ خاصی ندارند. مگر اینه فلز آب‌شده این قطعات را برای ساخت سایر تجهیزات حفاری استفاده شود.
در این قسمت به پایان فهرست بزرگ‌ترین ماشین‌های ساخت‌دست بشر رسیدیم، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم ماشین بزرگ و عظیم‌الجثه‌ای را می‌شناسید، نام و اطلاعات این ماشین را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/39315/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن تولد یک سالگی پسر فریدون زندی شیک و لوکس خارج از کشور + ویدیو/ چه پسر نازی خدا حفظش کنه

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

طرح هواداران پاری سن جذاب ژرمن پیش از شروع بازی

موقعیت خوب پاری سن ژرمن روی شوت دمبله

دوناروما به این شکل روی ضد حمله خطرناک دورتموند دروازه پاریسی ها را نجات داد

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

شکایت باشگاه سپاهان از تهرانی و پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان سینمایی به بیکاری سینماگران

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

موسیقی بی کلام امشب را با ساز گیتار بشنوید

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

طرز تهیه ترشی گوجه‌ سبز؛ طعمی جدید و جذاب

عوارض قرص و پودرهای لاغری و چاقی

زود عصبی می شوم و دست خودم نیست

ادعای تازه مسئولان وزارت کشور درباره کاهش طلاق

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

بنشین! مرو!

شب ماند و او دیگر نیامد

مقایسه مورینیو و ده‌روسی از زبان آزمون

سردار آزمون از آینده فوتبالی‌اش می‌گوید!

غایبان هوادار مقابل پرسپولیس مشخص شدند

شوت سنگین ریرسون از کنار دروازه پاری سن ژرمن به بیرون رفت