آریا بانو

آخرين مطالب

مادران مجرد/ از ساعت به وقت تورنتو مقالات

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - شروع کردم در وقت‌های استراحتم سری میزنم، به فروم‌ها و گروه‌های اینترنتی‌ای که تورنتویی‌ها یا حتی کلی‌تر، غربی‌ها در آن به گفتگو درباره‌ی موضوعات مختلف زندگیشان می‌پردازند. یکی از فوایدی که این کار برایم دارد این است که می‌توانم از مسائلی آگاه شوم که در بطن جامعه و بین مردم اتفاق می‌افتد، جایی که احتمالا من نمی‌توانم به راحتی واردش شوم و درکش کنم.
امروز تصمیم گرفتم یکی از تاپیک‌هایی را که به تازگی خوانده ام، برایتان ترجمه کنم. متن زیر دردِ دل یکی از "سینگل-مام" هاست. "سینگل-مام " یا مادران مجرد، به کسی می‌گویند که قبل از ازدواج رسمی و در روابط آزاد، باردار شده و به تنهایی وظیفه‌ی بزرگ کردن فرزندشان را به عهده گرفته‌اند. این متن در یکی از بخش‌های تالار "مادران مجرد" در فورم معرفی شده در انتهای متن، منتشر شده است (راستی انتظار ترجمه ی تحت اللفظی نداشته باشید، نه به درد من می خورد نه به درد شما
"سلام. نمی‌خواهم در این بهترین لحظات زندگیم که به تازگی مادر شده‌ام، با اخبار مایوس کننده برایتان پست بگذارم. اما واقعا ناراحت هستم و باید حرف بزنم. چندوقت پیش درست قبل از زایمانم، از دوست پسرم، ایمیلی دریافت کردم، که اصرار داشت حتما در زمان زایمان من در بیمارستان باشد و بتواند لحظه‌ی تولد بچه را ببیند. حتی من را تهدید کرد که اگر چنین اجازه‌ای به او ندهم، مرا به دادگاه می‌کشاند و برایم حبس خواهند برید. تصمیم گرفتم به بیمارستانی نزدیک دوست‌پسرم بروم. مجبور شدم کلی بهانه‌تراشی کنم که چرا نمی‌خواهم در بیمارستانی که همه‌ی مراقبت‌های حین زایمانم را دریافت کردم، بچه‌ام را به دنیا بیاورم. با همه‌ی این حرف‌ها، درست روز زایمانم، وقتی به او پیام دادم که در بیمارستان هستم، بهانه آورد که باید با دخترش باشد و به بیمارستان نیامد. تمام آن شب، لحظه لحظه‌ی اتفاق‌هایی را که برایم افتاد، برایش پیامک زدم. پرستارها که می‌آمدند، دردهایم که شدیدتر می‌شد، مراحل زایمان و حتی لحظه‌ی تولد. کل شب را که تنها بودم برای او پیام زدم اما او خوابش برده بود. عکس بچه را نخواسته بود؛ با این حال برایش یک عکس فرستادم. تا همین دیشب اسم بچه را نمی‌دانست. چون برایش مهم نبود. دیشب هم چون می‌خواست بداند که فامیل کدام یکیمان را روی بچه گذاشته‌ام اسم بچه را پرسید. نمی‌دانم چه شد که به او گفتم اگر می‌خواهد می‌تواند برای امضای شناسنامه‌ی بچه بیاید (احتمالا منظور ثبت نام پدر در شناسنامه است). با اینکه گفته بود می‌آید و جواب پیام هایم را هم می‌داد، درست 5 دقیقه مانده به قرارمان، دیگر جواب پیام‌هایم را نداد. و من دیگر تاب نیاوردم و زدم زیر گریه.
می‌خواستم به همه‌ی مادران مجرد بگویم، وقتی می‌روید بیمارستان، تصمیمتان را با خودتان درباره‌ی بازدید کننده‌ها گرفته باشید. تا به خاطر آمدن یا نیامدنشان اینطور مانند من بهم نریزید. الان بهترین لحظات زندگی من است اما حسابی این ماجرا مرا داغان کرده. نمی‌توانم از این فکر، که چرا با من این کار را کرد، خودم را خلاص کنم. "
نمودار زیر نشان می‌دهد که هر ساله، بر تعداد بچه‌هایی که یکی از پدر یا مادر، مسئولیت پدری یا مادری را نپذیرفته و به تبع آن بچه‌ها محکوم شده‌اند فقط با یکی از والدینشان بزرگ شوند، افزوده می‌گردد.
اگر از آمار چنین خانواده‌هایی می‌پرسید، در کانادا، در یکی از هر 5 خانواده، پدر یا مادر مجبور شده‌اند بدون ازدواج فرزند خود را بزرگ کنند و فرزند از یکی از والدینش محروم است.
یکی از تناقض‌های زندگی لیبرالی همین است. اینکه پاسخی برای تعارض حقوق وجود ندارد. اینجا به پدر یا مادر حق می‌دهند، مسئولیت بچه‌شان را نپذیرند و زندگیشان را به دلیل بچه‌ای که فقط یکی از آن‌ها، او را می‌خواسته، و یا هیچ کدامشان قصد داشتنش را نداشته‌اند، دستخوش تغییر نکنند. اما کسی پاسخ نمی‌دهد چرا فرزند باید از حق "پدر" یا "مادر" داشتن محروم شود؟
کاش محبت و حمایت را میشد عددی کرد و میشد به جبر قانون، کسی را مکلف کرد به دیگری محبت کند. کانادا خیلی داعیه‌ی این را دارد که حق و حقوق همه را می‌دهد. راست هم می‌گوید، تا آن جا که به دولت‌ها مربوط است، همه‌ی مردم حق و حقوقشان را می‌گیرند. اما چطور قانون می‌تواند راهی پیدا کند تا از وقوع رویدادی که در آن، "مادری تنها در بیمارستان همه‌ی شوق و هیجانش را از وانفسای تنهایی به کسی که او را باردار کرده پیامک میزند، و جوابی دریافت نمی‌کند" جلوگیری کند؟
یک نفر از این سر دنیا، یک تکه ی پارچه‌ی سفید به دست گرفته و می‌خواهد به ظنِ خودش، داعیه‌دار حقوق زنان شود. او را کاری ندارم. اما از میان زنانی که از نعمت خانواده و حمایت همسرانشان برخوردارند، کسی پیدا می‌شود داعیه‌دار حقوق زنانی شود که کشورشان نتوانسته قانونی برای محبت کردن و پر کردن خلأ و نیاز عاطفی زنانش پیدا کند؟
ثنا آزاد/ دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی/تورنتو
مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از آمریکا
@K1inUSA
منبع: کانال k1inUSA

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/39449/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران

ترایفل توت فرنگی، یک دسر عالی بدون نیاز به فر

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

طبیعت زیبای لرستان

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

زیبایی های یک پل در چین در میان ابر ها

این غذای لذیذ را در کمتر از نیم ساعت آماده کن!

7 راه برای کمک به سم‌زدایی طبیعی بدن

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید