آریا بانو

آخرين مطالب

بازنشستگي زنان با 20 سال سابقه ضد زن نيست/بار مالي ندارد اقتصادي

  بزرگنمايي:

پروانه سلحشوري در تشريح مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه درباره بازنشستگي زنان با 20 سال سابقه کار به انتقادات برخي از فعالان زن نسبت به اين مصوبه اشاره کرد و گفت: اين مصوبه به زنان اختيار مي‌دهد که در صورت درخواستشان با 20 سال بازنشسته شوند يعني درخواست بازنشستگي کاملاً اختياري است و هيچ زور و فشاري وجود ندارد که آنها بايد حتماً با 20 سال بازنشسته شوند.

وي ادامه داد: طبيعتاً کساني که ديگر علاقه‌مندي به ادامه کار ندارند و به هر دليلي احساس مي‌کنند بهره‌وري لازم را براي ادامه کار نخواهند داشت با اين مصوبه مي‌توانند بعد از 20 سال بازنشسته شوند و جاي خود را به نيروي جوان تحصيل‌کرده متقاضي کار دهند که تعداد آنها نيز کم نيست. در حال حاضر تعداد دختران جوان تحصيل‌کرده منتظر کار خيلي زياد است که حتي با مدرک فوق ليسانس و دکترا بيکارند و براي دو ساعت حق‌التدريس تلاش‌هاي بسياري مي‌کنند.

نماينده تهران تأکيد کرد: طبيعتاً در چنين شرايطي جايگزيني نيروي جوان و تحصيل‌کرده با افرادي که خودشان احساس مي‌کنند ديگر بهره‌وري لازم را ندارند رويکرد بسيار مطلوبي است؛ کما اينکه يکي از پشتوانه‌هاي ما در دادن چنين پيشنهادي در مجلس درخواست بسياري از بانوان بود که در مشاغل سخت مشغول کارند و معتقدند که ديگر نمي‌توانند تا 30 سال کار کنند و بعد از آن حقوق و مزاياي بازنشستگي دريافت کنند، درخواست آنها بازنشستگي پيش از موعد است.

سلحشوري همچنين با تأکيد بر اينکه در اغلب کشورها بازنشستگي پيش از موعد وجود دارد، گفت: اين مصوبه علاوه بر داشتن پشتوانه بررسي‌هاي مرکز پژوهش‌ها از تجربه جهاني نيز برخوردار است که نمايندگان با علم به اين موارد با اين مصوبه موافقت کردند.

رئيس فراکسيون زنان در پاسخ به انتقادات برخي فعالان زن مبني بر خارج شدن زنان از گردونه کار با چنين مصوبه‌اي، گفت: اين موضوع به هيچ عنوان درست نيست؛ چون اين کار با اختيار زنان انجام مي‌شود و کسي آنها را مجبور به بازنشستگي پيش از موعد نمي‌کند.

وي افزود: از طرف ديگر سوال من از فعالان زن اين است که آيا چنين حقي را دارند که کساني که مي‌خواهند زودتر بازنشسته شوند را از اين کار منع کنند؟ ما بايد براي حقوق افراد احترام قائل شويم و به کسي که دوست دارد زودتر از بازار کار خارج شود چنين اختياري بدهيم. بهتر است فعالان زن به درخواست تعدادي از زنان مبني بر بازنشستگي پيش از موعد احترام بگذارند.

سلحشوري همچنين در پاسخ به انتقاداتي مبني بر داشتن بار مالي چنين مصوبه‌اي، گفت: در وهله اول اين موضوع را بايد همگان بدانند که مرکز پژوهش‌ها، اقتصاددانان و حقوقدانان بررسي‌هاي لازم را درباره چنين مصوبه‌اي که درباره پيشنهادات فراکسيون زنان انجام دادند؛ نتيجه بررسي‌هاي مرکز پژوهش‌ها اين بود که چنين مصوبه‌اي بار مالي ندارد.

وي با اين توضيح که بار مالي در مصوبه يعني منبع مالي براي اجراي آن قانون تعريف نشده است، گفت: کسي که مشغول به کاري است و بيمه شده است از ابتدا با پرداخت حق بيمه خودش منابع بازنشستگي را تأمين مي‌کند. اين فرد به مدت 20 سال حق بيمه پرداخت کرده و پولش را در اختيار صندوق بازنشستگي قرار مي‌دهد تا بعد از بازنشستگي ثمره‌اش را دريافت کند. پس ديگر بار مالي معنايي ندارد؛ چون بيمه‌گذار از همان ابتدا حق بيمه را پرداخت کرده است.

رئيس فراکسيون زنان همچنين يادآور شد: از طرف ديگر تا پايان سال جاري قانون بازنشستگي پيش از موعد با ارفاق پنج سال اجرايي مي‌شود که افراد به ازاي 25 سال کار 30 روز حقوق بازنشستگي دريافت مي‌کنند که ما در واقع با اين مصوبه به نفع صندوق‌هاي بيمه‌گر کار کرده‌ايم؛ چون ارفاق 20 سال را برداشته و مصوب کرديم بانوان با 20 سال کار 20 روز حقوق دريافت کنند. در چنين شرايطي بنده ديگر معناي چنين سروصداهايي را درک نمي‌کنم.

سلحشوري در عين حال گفت: البته در حال حاضر محدوديت سني براي بازنشستگي پيش از موعد يعني از 42 سال به بعد وجود دارد که ما اين محدوديت سني را برداشته‌ايم؛ چون قانون فعلي توسط برخي نهادها به صورت سليقه‌اي اعمال مي‌شد و عملاً تبعيض وجود داشت.

وي در پاسخ به برخي انتقادات که با چنين مصوبه‌اي تعداد متقاضيان بازنشستگي پيش از موعد افزايش پيدا مي‌کند، گفت: طبق آمار از سال 78 تا 90 که طرح بازنشستگي پيش از موعد براي زنان و مردان اجباري شد،‌127 هزار نفر درخواست بازنشستگي دادند که اين يعني سالانه به طور ميانگين 40 هزار نفر اين درخواست را مطرح کردند. از سال 91 که ارفاق پنج‌ساله برداشته شد 7000 نفر در طول يک سال درخواست بازنشستگي دادند. اين آمار خود نشان مي‌دهد که طرح ادعاهايي مبني بر اينکه با چنين مصوبه‌اي 500 هزار نفر درخواست بازنشستگي مي‌دهند درست نيست چون طبيعاً با وضع اقتصادي فعلي همه محاسبه سود و زيان را مي‌کنند که دريافتي فردي با 20 سال سابقه در مقايسه با فردي با 30 سال سابقه حدود 40 درصد اختلاف دارد.

رئيس فراکسيون زنان در پايان و جمع‌بندي، گفت: در صورت تصويب چنين قانوني نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان با 20 سال سابقه کار بر اساس ميانگين حقوق دو سال آخر کاري‌شان است که پرداخت اين حقوق بار مالي ندارد و اين بانوان با 20 روز حقوق بازنشسته مي‌شوند. البته دقيق‌تر آيين‌نامه اين مصوبه نيز از سوي دولت تدوين شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4160/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی