آریا بانو

آخرين مطالب

سهم بانوان در مصوبات مجلس سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- مجلس دهم با حضور پررنگ نمایندگان زن، همواره در مسیر برآورده شدن مطالبات زنان گام برداشته و توانسته است در مدت دو سال، قوانین حمایتی را در جهت مشارکت و امنیت حضور زنان در جامعه به تصویب برساند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مجلس دهم با رویکرد برجسته سازی نقش زن در اجتماع، خانواده و برداشتن موانع رشد آنان، آغاز به کار کرد. مجلس این دوره با بیشترین تعداد نمایندگان زن و فراکسیون زنان توانست مطالبات زنان جامعه را تا اندازه ای به منصه ظهور برساند.
مسایلی همانند مشکلات زنان سرپرست خانوار، بیمه زنان خانه‌دار، فارغ‌التحصیلان زن و دسترسی آنان به فرصت‌های برابر شغلی، تابعیت فرزندان مادران ایرانی، بهینه سازی وضعیت خروج زنان از کشور، بهداشت و درمان و مرخصی زایمان و پاره ای موارد دیگر از جمله نگاه ویژه مجلس دهم به حوزه زنان است؛ مباحثی که در حوزه زنان سیر صعودی داشته و با شیب تندتری پیش می‌رود.
**تلاش مجلس دهم در تثبیت مطالبات زنان در برنامه ششم
مجلس دهم با تلاش و هماهنگی نمایندگان تا اندازه زیادی نیازها، ضرورت ها و مطالبات حوزه زنان را در برنامه ششم توسعه لحاظ کرد. بنابر تصویب مجلس شورای اسلامی، تمامی دستگاه های اجرایی موظف هستند به منظور تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی برنامه ششم و سیاست های کلی خانواده مبنی بر «تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه عرصه ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان» اقدام کنند.
بهره مندی از توانمندی ها و ظرفیت های زنان در بخش های مختلف سیاسی تا اجتماعی، نسبت به اعمال رویکرد عدالت جنسیتی بر مبنای اصول اسلامی از دیگر الزاماتی است که توجه به آن در سیاست ها و برنامه ریزی های دستگاه های اجرایی ضرورت دارد.
بر مبنای برنامه ششم توسعه معاونت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری موظف است ضمن ارزیابی و تطبیق سیاست ها، برنامه ها و طرح های دستگاه ها و رصد مستمر ارتقای شاخص های وضعیت زنان و خانواده گزارش آن را به طور سالانه به مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران ارایه نماید.
**دستورالعمل مجلس به دولت در حوزه زنان
مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت را موظف کرده براساس سیاست های کلی جمعیت و خانواده و سند جمعیت مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با همکاری نهادهای ذی ربط به منظور تقویت و تحکیم جامعه ای خانواده محور اقداماتی به عمل آورد از جمله برای کنترل و کاهش میانگین سن ازدواج به میزان ده درصد نسبت به سال پایه در طول اجرای قانون برنامه، زمینه سازی مناسب صورت گیرد. دیگر آنکه از طریق توسعه مشاغل خانگی، بنگاه های زود بازده اقتصادی و تعاونی های تولیدی روستایی و خانواده محور و افزایش نرخ رشد مستمر فعالیت ها در مسیر ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده ها حمایت های لازم انجام شود.
زمینه سازی جهت افزایش باروری به حداقل 2.5 فرزند به ازای هر زن در سن باروری، مقابله فعال و هوشمند با جنگ نرم در عرصه خانواده و منع نشر برنامه های مخل ارزش ها و برنامه سازی، آموزش، پژوهش و تبلیغ توسط کلیه دستگاه های ذی ربط در جهت تحکیم خانواده و غیره از دیگر اقدامات مذکور است.
همچنین بنابر این مصوبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست های تحکیم خانواده ظرف شش ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون بررسی و طرح لازم برای ایجاد بیمه اجتماعی زنان خانه دار حداقل دارای سه فرزند را فراهم و جهت تصمیم گیری قانونی ارایه نماید.
علاوه بر وزارت تعاون، سازمان بهزیستی نیز مکلف شده است، در راستای کنترل و کاهش نرخ طلاق به میزان بیست درصد، زمینه سازی لازم را از طریق مرکز فوریت های اجتماعی و مددکاری و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به عمل آورد تا جهت پیشگیری از اختلاف و بحران های خانوادگی و پیشگیری از وقوع طلاق و با کمک نهادهای مردمی خدمات خود را گسترش دهد.
صدا و سیما نیز از دیگر دستگاه های است که بر مبنای این مصوبه در برنامه های خود مکلف است ترویج ازدواج، ضدارزش بودن طلاق و آسیب های اجتماعی آن برای زوج هاو فرزندان، فرهنگ افزایش پایبندی زودج ها به خانواده و حفظ حرمت خانواده را به عنوان محورهای اصلی سبک زندگی اسلامی ایرانی مدنظر قرار دهد.
** تدوین و تصویب اساسنامه فراکسیون زنان
با توجه به اهمیت نقش زنان در کشور به عنوان رکن اساسی خانواده و تعدد چالش ها و مسایل و تاثیر آن بر سایر حوزه ها در جامعه؛ ضرورت رفع و اعمال اصلاحات قانونی در حوزه زنان و خانواده دوچندان شد؛ موضوعی که بارها در سخنان رهبر معظم انقلاب هم مورد تاکید قرار گرفت.
بر همین اساس، در کنار پیشگیری از آسیب های اجتماعی از جمله افزایش آمار طلاق، کاهش آمار ازدواج و نرخ باروری، افزایش زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست و غیره، افزایش دوبرابری تعداد نمایندگان زن مجلس در دوره دهم سبب شد تا فراکسیون زنان با دارا بودن انرژی و قوای بیشتر در مسیر حل مشکلات این قشر از جامعه تشکیل شود.
از سوی دیگر، اهمیت تشکیل فراکسیون خاص زنان از آن جهت است که تدوین و اصلاح قوانین حوزه زنان به ایجاد ساختاری مستقل جهت رسیدگی به مسایل زنان در مجلس شورای اسلامی نیازمنداست.
این فراکسیون همچنین در پی فراهم آوردن شرایطی است که زن ایرانی در سال 1399، زنی سالم با فرهنگ متعالی و برخوردار از کرامت انسانی و امنیت اقتصادی باشد.
فراکسیون زنان در جهت رسیدن به اهداف خود، راهبردهایی از جمله افزایش مشارکت و احراز جایگاه شایسته زنان در فرایند توسعه کشور، شناسایی چالش ها و تنگناهای مربوط به قوانین و مقررات ساختار قضایی و اجرایی کشور در حوزه زنان، استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان و ارتقاء نقش تاثیرگذار آن ها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را پیش رو قرار داده است.
همچنین این فراکسیون تلاش دارد تا با تقویت برنامه توانمندسازی زنان و فرهنگ سازی عمومی در جهت تامین حقوق همه جانبه زنان در جامعه، به ارتقای جایگاه زنان در فرآیند سیاستگذاری، برنامه ریزی، تصمیم سازی و اجرای قوانین در جامعه از طریق رفع تبعیض های حقوق و قانونی متناسب با شرایط و مقتضیات کشور گام بردارد.
**اقدامات موثر فراکسیون زنان مجلس در مصوبات برنامه ششم
انجام رایزنی و هماهنگی با نمایندگان در جهت تصویب طرح یک فوریتی «اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی»، تلاش در جهت رفع ایرادات شورای نگهبان نسبت به «لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص» که منجر به تصویب این طرح شد، تخصیص 27/0 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده معادل 1300 میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی، زنان و جوانان در کمیسیون تلفیق از جمله اقدامات موثر فراکسیون زنان مجلس در مصوبات برنامه ششم است.
همچنین طرح اصلاح ماده 18 قانون گذرنامه سال 1351 که موجب بروز مشکلات برای بانوان ورزشکار، هنرمند و فرهیخته علمی فرهنگی و اقتصادی جهت اعزام به خارج از کشور شده بود، از دیگر تلاش های فراکسیون زنان در این حوزه است.
این فراکسیون همچنین طرح هایی همچون طرح تبعیض مثبت به منظور اعمال سهمیه برای زنان در مجلس شورای اسلامی، پیگیری طرح افزایش حداقل سن ازدواج برای دختران از 13 سال به 15 سال، طرح بازنگری قوانین مرتبط با زنان در حوزه های مختلف، پیگری لایحه جمعیت و تعالی خانواده و پیگیری طرح ساماندهی مشاغل خانگی را در برنامه های آینده خود مدنظر قرار داده تا علاوه بر فراهم شدن زیرساخت های حضور پررنگ زنان در تمامی عرصه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، شاهد بهره وری از نیمی از پیکره جامعه در جهت توسعه روزافزون کشور باشیم.
پژوهشم**9294**3050 **
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/41708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود