آریا بانو

آخرين مطالب

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نخستین نشست خبری خود درسال 97 اعلام کرد

بهره‌مندی4000 نفر از ارفاق حکم «اعدام قاچاقچیان»/42 درصد زندانیان جرایم موادمخدری دارند اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به ارائه گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و برنامه‌های سال جدید برای مبارزه با مواد مخدر را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، پرویز افشار در نخستین نشست خبری خود در سال 97 به مرور گزارش عملکرد این نهاد در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: اوایل هفته آخر اردیبهشت ماه محضر مقام معظم رهبری خواهیم بود و باید از اقدامات صورت گرفته گزارشی ارائه دهیم.
رشد 14 درصدی کشف مواد مخدر در سال 96
رشد 13.5 درصدی کشف حشیش
وی افزود: مجموعا حدود 810 تن کشف انواع مواد مخدر را داشتیم که در مقایسه با سال 95 که حدود 708 تن بوده است، 14 درصد رشد را نشان می دهد.در سال گذشته 81 درصد کشفیات تریاک، 13.5 درصد حشیش، 3.3 درصد هرویین، 1.8 درصد مورفین، 0.03 درصد شیشه و مابقی سایر مواد مخدر بوده است. در کشفیات حشیش 13.5 درصد رشد داریم. رشد کشفیات هرویین و شیشه و مورفین نسبت به سال 95 تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.
رشد 10 درصدی کشفیات موادمخدر توسط گمرک
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 88 درصد کل کشفیات توسط ناجا، 10 درصد توسط وزارت اطلاعات، 2 درصد مربوط به سازمان بسیج بوده است گفت: کشفیات وزارت اطلاعات نسبت به سال 95 رقم رشد 48 درصدی را نشان می دهد. همچنین این رقم برای ناجا رشد 23 درصدی، سازمان زندان ها رشد 21 درصدی و گمرک رشد 10 درصدی را نشان می دهد و برای سازمان بسیج این رشد منفی است.
رشد منفی 12 درصدی متلاشی‌شدن باندهای موادمخدر
کاهش دامنه نفوذ باندهای مافیایی به داخل کشور
افشار به 1584 درگیری رخ داده در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: با رشدمنفی 27 درصدی نسبت به سال 95 روبروییم. متلاشی شدن باندها نیز 12 درصد رشد منفی و انهدام کارگاه‌ها دو درصد رشد منفی و تعداد افراد و قاچاقچیان دستگیر شده هشت درصد رشد منفی را نسبت به سال 95 نشان می دهد.
وی افزود: ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال 95 نیز از 13 درصد رشد برخوردار شده است که عمدتا مبتنی بر ایجاد ظرفیت از طریق تبصره 2ماده 16 رخ داده است.
وی با اشاره به اینکه از سال 1392 تا کنون دامنه نفوذ باندهای مافیایی به عمق و داخل کشور کم شده و اغلب کشفیات در استانهای مرزی رخ می دهد گفت: 718 تن از مجموع 810 تن مواد مخدر کشف شده در سال گذشته مربوط به 10 استان اول فهرست ماست که 90.2 درصد است. از این میزان حدود 52 درصد کشفیات در پنج استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند رخ داده و حدود 27.2 درصد کشفیات مربوط به استان های لایه دوم که همجوار استان های مرزی اند صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به کرمان، فارس و یزد اشاره کرد.
42 درصد زندانیان جرایم موادمخدری دارند
کشف 32 درصد مشتقات حشیش دنیا توسط ایران
وی با اشاره به زندانیان مواد مخدر گفت: از مجموع 225 هزار زندانی کلیه جرائم، حدود 95 هزار نفر به صورت مستقیم جرایم مواد مخدری‌اند که 42 درصد کل زندانیان را تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: در حاشیه اجلاس مواد مخدر در وین اعلام شد به تنهایی چهاربرابر مجموع کشفیات مواد با منشاء تریاک در جهان توسط ایران انجام شده است. طبق گزارشات سازمان ملل سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است. 32 درصد از کل کشفیات جهان از مشتقات حشیش بدون احتساب ماری جوانا از آن ایران است.
توجه به مبادی ورودی دریایی مواد مخدر /تدبیر برای تامین شناورهای با سرعت بالا
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی برای نصب 5 دستگاه ایکس ری بزرگ در گمرک گفت: اکنون 13 دستگاه ایکس ری بزرگ کامیونی و 48 دستگاه ایکس ری چمدانی در گمرکات فعال‌اند و مبارزه هدفمندتر دنبال می‌شود.
وی ادامه داد: در گمرک از دستگاه‌های دیگر چون فاندوسکوپ استفاده می‌کنند. همچنین گمرک 21 قلاده سگ موادیاب داشت که تعدادی دیگر از سوی unodc اهدا شده و شمار سگ‌های موادیاب در سال جدید به 49 مورد می‌رسد. البته نباید غافل شد که مبادی ورودی از طریق دریا در کانون توجه قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم کار اساسی‌تری در این بخش انجام دهیم.
افشار افزود: استان‌هایی چون بوشهر که قبلا جزو 10 استان اول ما به لحاظ کشفیات نبوده‌اند اکنون وارد این فهرست شده‌اند و همان طور که اشاره شد نشان می‌دهد تمایل برای قاچاق از سمت دریا بیشتر شده است. در همین راستا تصمیمات خوبی برای تامین شناورهای با سرعت بالا اتخاذ شده است.
مرگ 2731 تن بدلیل مصرف مواد مخدر در سال گذشته
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به میزان مرگ و میر ناشی از مواد نیز اشاره کرد و گفت: میزان مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال 95 حدود 4.9 درصد رشد منفی را نشان می دهد. مجموع میزان مرگ و میر در سال گذشته 2731مورد بود که 2404 مورد مرد و 327 مورد زن بودند. این آمار در سال 95 حدود 2872 مورد بود.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پیشگیری مبارزه با مواد مخدر گفت: توانمندسازی و آموزش 700 هزار دانش آموز و والدین و مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوم، پوشش 5میلیون و 500 هزار برنامه‌های آموزشی و کمپین ها در خانواده‌ها، آموزش 3500 نفر از اساتید دانشگاهی و 350 هزار دانشجو نیز در سال گذشته انجام شده است.
وی افزود: با رشد تصاعدی در راه‌اندازی ان جی او ها روبرو هستیم. همچنین 360 هزار کارگر در 1200 کارگاه تحت پوشش طرح کاج قرار گرفتند. علاوه بر این آموزش پیشگیرانه برای 60 هزار کارمند و 8500 کادر نظامی و خانواده های آنها انجام شد. ما 1450 مسجد را نیز پوشش دادیم و 8000 کارگاه پیشگیری در محیط های چهارگانه برگزار کردیم و 8000 روحانی و مبلغ را در برنامه‌های پیشگیرانه قرار دادیم.
افشار به پاسخ دهی به 405 هزار تماس گرفته شده با خطوط مشاوره تلفنی اشاره کرد و گفت: 50 هزار نوجوان و جوان تحت پوشش سازمان جوانان هلال احمر قرار گرفتند.
پاکی فضای مدارس از مواد مخدر تا شعاع 500 متری با همکاری ناجا در سال گذشته
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در تفاهم نامه با ناجا پاکی فضای مدارس تا شعاع 500 متری در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت گفت: با ورود عالمانه پلیس به مدارس، مراکز مشاوره، مساجد و... تلاش کردیم پلیس نقش اجتماعی پررنگ تری ایفا کند.
وی اعلام کرد که در سال گذشته در شعاع 500 متری مدارس سراسر کشور یک تن و 900کیلوگرم مواد مخدر در حد نیم گرم و یک گرم کشف شده که نشان دهنده سخت شدن دسترسی به مواد است که در سال جدید هم به جد دنبال می‌شود
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته قریب به یک میلیون معتاد در بیش از 8600 مرکز کاهش آسیب و درمان و انواع مراکز اقامتی، تی سی ها و... تحت درمان قرار گرفتند عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 2500 دی آی سی گذری (مرکز کاهش آسیب گذری) ، 85 شلتر شبانه، 365 تیم سیار، 11 موبایل سنتر، 1200 مرکز اقامتی و 7100 مرکز سرپایی فعال هستند.
سامانه آیداتیس در حال بارگذاری اطلاعات
افشار افزود: سامانه آیداتیس نیز در حال بارگذاری اطلاعات بوده و اطلاعات بیش از یک میلیون سوءمصرف کننده مواد و مراکز دارای پروانه وارد سیستم می‌شود.
وی در ادامه به تکالیف محوله در راستای کاهش 25 درصد اعتیاد در برنامه ششم تدسعه اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز کاهش آسیب را تدوین کردیم که بزودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به فعالیت 2400سازمان مردم نهاد فعال و ایجاد 7400 شغل با مشارکت شرکای دولتی و غیردولتی گفت: ارائه دو میلیون خدمات در سال 96 از طریق کلانتری ها، مراکز مشاوره، ورود به مساجد و مدارس، نشست‌های مردمی و آموزش های پیشگیرانه صورت گرفته است.
افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال 96
افشار همچنین با اشاره به افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال 96 عنوان کرد: سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته 64 درصد بوده که باید در سال جاری به 80 درصد برسد.
تدوین آیین‌نامه راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب
وی در ادامه به تکالیف محوله در راستای کاهش 25 درصد اعتیاد در برنامه ششم توسعه اشاره و اظهار کرد: آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز کاهش آسیب را تدوین کردیم که به‌زودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.
افشار همچنین با اشاره به افزایش سهم مبارزه اطلاعاتی در کشفیات سال 96 عنوان کرد: سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته 64 درصد بوده که باید در سال جاری به 80 درصد برسد.
3000 تا 4000 نفر از قانون حذف مجازات اعدام قاچاقچیان منتفع می‌شوند
دسترسی به مواد مخدر در ایران سخت نیست
وی در ادامه در پاسخ به اینکه در پی قانون حذف مجازات اعدام چه تعداد قاچاقچیان از اعدام نجات یافته‌اند؟ گفت: آمار دقیقی نداریم ولی تلویحا شنیدیم حدود سه تا 4000 نفر از این قانون منتفع می‌شدند.
افشار درباره مدت زمان دسترسی به مواد مخدر نیز گفت : این میزان در نقاط مختلف، متفاوت است و زمان متقنی را نمی‌توان اعلام کرد. اما اذعان داریم به علت آنکه ایران در مسیر ترانزیت مواد قرار دارد با فراوانی مواد مواجهیم و دسترسی به آن چندان سخت نیست. باید رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را به حداقل برسانیم و معتادان را تحت برنامه‌های ترک قرار دهیم.
افزایش آمار دانش‌آموزانی که تجربه مصرف موادمخدر دارند
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اعتیاد در جمعیت دانش آموزی عنوان کرد: تجربه مصرف مواد حتی یک مرتبه در آمار گنجانده می‌شود.
در سال 80 نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف داشتند که در سال 90 به یک درصد و در سال 95 به دو درصد رسیده است. افزایش پنج ساله اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل است.
ادامه دارد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/42073/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟

عکس بهاری و زیبای میترا رفیع بانوی خوش استایل گیلدخت نگاه ها را خیره کرد

تولد ایلیا عامری پسر مو فرفری و خوشتیپ کمند امیر سلیمانی/ بهش نمیاد پسر به این بزرگی داشته باشه

تبریک تولد مارال فرجاد به خواهرش مونا با انتشار عکس های سفر خواهرش به بوداپست

اختلال در سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک تا 24 ساعت آینده برطرف خواهد شد

آیا زمان دور انداختن «مسواک» فرا رسیده است؟

افزایش 35 درصدی تعرفه های پزشکی؛ ویزیت پزشکان عمومی، 126000 تومان