آریا بانو

آخرين مطالب

شانزده راه ساده برای کاهش تولید زبالۀ پلاستیکی گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - حتی اگر نیت بر استفادۀ کمتر از پلاستیک باشد، مهم است که راهکارهایی برای تحقق آن اندیشیده شده باشد. در این متن به شانزده راه ساده برای کاهش تولید زبالۀ پلاستیکی می‌پردازیم.
شانزده راه ساده برای کاهش تولید زبالۀ پلاستیکی
با این کارهای ساده می‌توانید تولید زباله‌ی پلاستیکی را کاهش دهید.
امروزه، تقریباً همه جا پلاستیک وجود دارد. غذا و محصولات بهداشتی بسته‌بندی پلاستیکی دارند. خودرویتان، تلفن‌همراه و کامپیوترتان دارای قطعات پلاستیکی است. حتی آدامسی هم که می‌جوید نوعی پلاستیک است. درحالی‌که بیشتر پلاستیک‌ها ادعای بازیافت‌پذیر‌بودن دارند، واقعیت این است که آن‌ها دان‌سایکل می‌شوند (دان‌سایکل یا downcycle نوعی فرایند بازیافت است که در آن مواد به اجزای سازنده‌شان تبدیل می‌شوند، ولی کیفیت محصول نهایی به مراتب کمتر از مادۀ اولیه است). پاکت پلاستیکی شیر را هرگز نمی‌توان به شکلی بازیافت کرد که بتوان از آن پاکت دیگری تولید کرد. پاکت شیر را نهایتاً می‌توان به شکل پلاستیک‌های کم‌کیفیت‌تری -که مثلاً در ساخت صندلی‌های پلاستیکی به کار می‌روند – بازیافت کرد. البته، پس از انجام چنین کاری، این پلاستیک‌ها دیگر بازیافت‌پذیر نیستند.
مسئلۀ پلاستیک چقدر جدی است؟ از 33 میلیون تُن زبالۀ پلاستیکی تولیدی سالانه در آمریکا، تنها هفت درصدشان بازیافت می‌شود. زمین‌های دفن زباله، سواحل، رودها و اقیانوس‌ها مقصد نهایی این حجم عظیم از زباله‌های پلاستیکی است. در نتیجۀ این روند، تودۀ عظیمی از زباله در اقیانوس آرام شکل گرفته است؛ گردابی از زباله به بزرگی یک قاره که تعداد زباله‌های موجود در این آن از تعداد پلانکتون‌ها فزونی بیشتر است! نکتۀ مهم دیگر این است که بیشتر پلاستیک‌ها از نفت ساخته شده‌اند.
خوشبختانه، می‌توانید با انجام کارهای ساده‌ مقدار زبالۀ تولیدی‌تان را شدیداً کاهش دهید.
«نی» را قبول نکنید
نخستین راه در کاهش تولید زبالۀ پلاستیکی پرهیز ار قبول‌کردن نی‌های پلاستیکی برای نوشیدنی‌هاست. این راه یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای کاهش تولید زبالۀ پلاستیکی است. خیلی ساده به فروشنده یا گارسون رستوران بگویید نی نمی‌خواهید و حتماً موقع سفارش غذا یا نوشیدنی این موضوع را به فروشنده اطلاع بدهید. می‌توانید یک نی نوشیدنی فلزی استیل یا شیشه‌ای بخرید و همیشه آن را با خود داشته باشید. در رستوران‌ها اگر گارسون ببیند نیِ خودتان را دارید، احتمالاً برایتان نی پلاستیکی نمی‌آورد.
از کیسه‌های پلاستیکی چندبار مصرف استفاده کنید

در هر دقیقه در حدود یک میلیون کیسۀ پلاستیکی مصرف می‌شود. تجزیۀ این کیسه‌های پلاستیکی ممکن است 1000 سال طول بکشد. اگر شما از آن افرادی هستید که از کیسه‌های چندبار مصرف استفاده می‌کنند، باید به شما آفرین گفت؛ ولی اگر همچنان از کیسه‌های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می‌کنید، زمان تغییر این عادت فرا رسیده است. چند کیسۀ پلاستیکی چندبار مصرف بخرید و با این کار به کاهش مصرف پلاستیک و پاک‌نگاه‌داشتن زمین کمک کنید. البته در خرید این کیسه‌های چندبار مصرف باید از خرید کیسه‌های نایلونی یا پلی‌استری پرهیز کنید، زیرا جنس آن‌ها هم از پلاستیک است. در‌عوض، از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید.
بی‌خیال آدامس جویدن بشوید

آدامس، که اساساً از شیرۀ درخت چیکله (chicle) به دست می‌آید، لاستیکی طبیعی است؛ ولی شرکت‌های تولیدی در بیشتر آدامس‌ها به جای این لاستیک طبیعی از لاستیک، پلی‌اتیلن و پلی‌ونیل استات مصنوعی استفاده می‌کنند. بنابراین، موقع جویدن آدامس نه‌تنها در حال جویدن لاستیک مصنوعی هستید، بلکه ممکن است آن آدامس حاوی پلاستیک‌های سمی باشد؛ زیرا پلی‌ونیل استات از ونیل استات –مادۀ شیمیایی که در موش‌های آزمایشگاهی باعث ایجاد تومور شده – ساخته می‌شود. اگر چه امکان بازیافت آدامس وجود دارد، بهتر است کلاً بی‌خیال این محصول و بسته‌بندی پلاستیکی آن شوید.
به جای خرید بطری پلاستیکی، جعبه‌های غیرپلاستیکی بخرید
از پودرهای شست‌و‌شو و مایع ظرف‌شویی با بسته‌بندی غیرپلاستیکی استفاده کنید. جعبه‌های کاغذی و کارتونی بسیار راحت‌تر بازیافت می‌شوند و در مقایسه با پلاستیک، در تولید محصولات ثانویۀ بیشتری به کار می‌روند.
به صورت عمده خرید کنید
بسیاری از فروشگاه‌ها محصولاتی مثل برنج، ماکارونی، نخود و لوبیا، غلات، نشاسته و… را به‌صورت کلی عرضه می‌کنند و می‌توانید این محصولات را در کیسه‌های غیرپلاستیکی چندبار مصرف بگذارید تا از این طریق هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و هم از بسته‌بندی‌های غیرضروری اجتناب کنید. چنین فروشگاه‌هایی وزن کیسه یا ظرف‌تان را روی وزن محصول حساب نمی‌کنند و خیلی راحت می‌توانید از فروشنده بخواهید فقط وزن محصول را محاسبه کند.
ظروف شیشه‌ای را مجدداً استفاده کنید
می‌توانید غذاهای آمادۀ بسیاری همچون سس‌های ماکارونی، کرۀ بادام‌زمینی و بسیاری از سس‌ها را به جای ظروف پلاستیکی، در ظروف شیشه‌ای بخرید. پس از تمام‌شدن این محصولات، به جای دور انداختن یا بازیافت‌کردن ظرف شیشه‌ای‌شان، می‌توانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید. ظروف پلاستیکی ماست، کره یا سایر مواد غذایی را دور نریزید؛ آن‌ها را بشویید و دوباره به‌عنوان ظرف مواد غذایی به کار ببرید.
از لیوان‌ها و بطری‌های چندبار مصرف استفاده کنید

طبق گزارش فود اند واتر واچ، بطری‌های پلاستیکی آب سالانه بیش از 5/1 میلیون تن زبالۀ پلاستیکی تولید می‌کنند و برای تولید همین بطری‌ها هم سالانه به 180 میلیون لیتر نفت خام نیاز است. با استفادۀ دوباره از این بطری‌ها مانع از ورود آن‌ها به زمین‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها می‌شوید؛ ولی به همین بسنده نکنید. موقع رفتن به کافی‌شاپ‌ها با خود لیوان چندبار مصرف ببرید و از کافه‌چی بخواهید قهوه‌تان را در این لیوان‌ها بریزد. در خانه یا محل کار هم به جای استفاده از لیوان‌های پلاستیکی، کاغذی یا استیروفوم، از ماگ یا لیوان شیشه‌ای یا سرامیکی استفاده کنید. هر کارمند در آمریکا به طور متوسط سالانه 500 لیوان یک‌بار مصرف استفاده می‌کند، آن‌ها با استفاده از لیوان‌های شیشه‌ای می‌توانند از تولید غیرضروری این حجم از زباله جلوگیری کنند.
ظرف غذای خودتان را به همراه داشته باشید
وقتی به رستوران بیرون‌بر می‌روید می‌توانید غذایتان را در ظرف چندبار مصرف خودتان بگذارید و از گارسون درخواست ظرف نکنید. فقط موقع سفارش‌دادن بگویید «غذایم را در ظرف خودم بگذار». بسیاری از رستوران‌ها با این قضیه مشکلی ندارند.
از کبریت استفاده کنید
موقع روشن‌کردن شمع یا روشن‌کردن آتش به جای استفاده از فندک‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، از کبریت استفاده کنید. این فندک‌های پلاستیکی کوچک تا سال‌ها در زمین‌های دفن زباله باقی می‌مانند و در دستگاه گوارش پرندگان مرده هم به‌وفور مشاهده می‌شوند. اگر روشن کردن آتش با کبریت برای‌تان سخت است، از فندک‌هایی که می‌توان آن‌ها را دوباره با گاز پر کرد استفاده کنید تا اینطوری تولید زباله را کاهش دهید.
بی‌خیال غذاهای یخ‌زده شوید
غذاهای یخ‌زده بی‌دردسرترند، ولی پلاستیک زیادی در بسته‌بندی‌شان به کار رفته است. حتی در بسته‌بندی‌های کاغذی سازگار با محیط‌زیست هم لایۀ نازکی از پلاستیک به کار رفته است. بی‌خیال‌شدن این غذاهای یخ‌زده کار سختی است، ولی این کار علاوه‌بر مزایای زیست‌محیطی، فایده‌های دیگری هم دارد؛ مثلاً با پرهیز از مصرف غذاهای یخ‌زده، شما غذاهای فراوری‌شدۀ کمتری می‌خورید و خود را از مواد شیمیایی موجود در پلاستیک بسته‌بندی‌شان مصون می‌دارید.
از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید
با قاشق‌ها، چاقوها، چنگال‌ها و ملاقه‌های پلاستیکی خداحافظی کنید. اگر فراموش می‌کنید با خود قاشق و چنگال فلزی ببرید یا رستوران محبوبتان فقط قاشق و چنگال پلاستیکی دارد، بهتر است یک دست قاشق و چنگال فلزی همراه خود داشته باشید. این کار به کاهش الودگی کمک می‌کند.
ظروف چندبار مصرف را بازگردانید

اگر رب گوجه‌فرنگی یا محصولات مشابه را از بازارچه‌های محلی می‌خرید، بهتر است هر بار که به این بازارچه‌ها می‌روید ظرف پلاستیکی چندبار مصرفتان را هم با خودتان ببرید و محصول خریداری‌شده را در آن بریزید. حتی می‌توانید از فروشگاه محله‌تان بخواهید ظرف‌ها را از شما پس بگیرد و دوباره از آن‌ها استفاده کند.
از پوشک‌های پارچه‌ای استفاده کنید
به گزارش EPA، سالانه در امریکا نزدیک به 400 میلیون تن پوشک یک‌بار مصرف به زباله تبدیل می‌شود. به‌علاوه، برای تولید این مقدار پوشک به 40 تن پلاستیک و بیش از 200 هزار درخت، فقط برای نوزادان آمریکایی، نیاز است. با استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای چندبار مصرف، نه‌تنها آلودگی کربنی نوزادان را کاهش می‌دهید، بلکه در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی می‌کنید.
آب‌میوه نخرید
به جای خریدن آب‌میوه در بطری‌های پلاستیکی، یا خودتان آب‌میوه درست کنید یا همان میوۀ تازه را مصرف کنید. این کار نه‌تنها باعث کاهش تولید زباله می‌شود، بلکه برای خودتان هم بهتر است؛ زیرا با مصرف خود میوۀ تازه – به جای آب‌میوۀ صنعتی – ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بیشتر و فروکتوز کمتری وارد بدن‌تان می‌شود.
بهداشت سبز
با داشتن مواد ساده و دم‌دستی مثل جوش شیرین و سرکه نیازی به استفاده از مواد شوینده‌ی مختلف و جداگانه‌ مثل شیشه شور، جرم‌گیر و غیره نیست. با استفاده از این مواد ساده و غیرمضر هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید و هم از این مواد سمی دوری می‌کنید.
در مقالات بعدی روش‌های جالبی برای استفاده از این مواد خوراکی و غیرسمی برای نظافت خانه آموزش داده می‌شود.
غذایتان را به روش درست بسته‌بندی کنید
اگر ظرف‌غذایتان برای سر کار یا برای گردش رفتن پر از ظروف پلاستیکی و کیسه‌های ساندویچ است، باید آن را تغییر دهید. به جای گذاشتن ساندویچ و میان‌وعده در کیسه‌های پلاستیکی، آن‌ها را در ظروف چندبار مصرف بگذارید، یا می‌توانید مواد خوراکی مثل ماست را به‌صورت عمده بخرید و هر بار مقداری از آن را در ظرف کوچک و چندبار مصرفی بگذارید با خود ببرید.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/42243/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر کودک شما کابوس می بیند !

آموزش به بچه ها در مورد غریبه ها

بچه ها در هنگام طلاق چی لازم دارند؟

جو فراست برای خواباندن بچه ها راه‌حل ارائه می‌دهد !

اثر منفی رسانه های جدید بر کودکان

قوانین راهنمایی و رانندگی زندگی کودکان

با بچه های وابسته چطونه رفتار کنیم؟

آموزش زبان انگلیسی به این کودک اشتباه است

رابطه تاثیر گذار میان رفتار والدین و مغز کودک

بلایی که فیلم های مستهجن بر سر نوجوانان می آورند

تاثیر بد تنش‌های والدین بر روی کودکان

گفتنی‌هایی از خانه تا مدرسه

اگر کودک از انجام تکالیف مدرسه اجتناب می‌کند !

دختری با اطاق مرتب

بازی‌های مناسب کودکان پنج و شش ساله

آموزش برخورد مۆدبانه به کودک

با فرزندتان خوش بگذرانید !

یک درمان دم‌دستی برای کوچولوها

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟

به کودک لجباز رشوه ندهید

نکاتی مهم برای والدینی که دوقلو دارند

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار