آریا بانو

آخرين مطالب

استقامت زنان جنگ‌زده به من انگیزه داد راهم را ادامه دهم اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - روایت کارگردان زن بوسنیایی از تجربه متفاوت فیلمسازی؛
آیدا بگیج کارگردان اهل بوسنی که مهمان ویژه سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر است در پنل تجربه کارگردانی درباره سختی های فیلمسازی با موضوع جنگ صحبت کرد.
به گزارش به دخت به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، آیدا بگیج کارگردان اهل بوسنی در پنل تبادل تجربه کارگردانی که امروز سوم اردیبهشت در سال شماره سه پردیس چارسو برگزار شد درباره انتخاب قصه در فیلمسازی بیان کرد: من وقتی می خواهم داستانی را تعریف کنم ابتدا باید برای خودم جذاب باشد. در هر فیلمی هم موضوع باید به گونه ای باشد که بتوانیم تا چندین ماه با آن همراه شویم.
وی ادامه داد: من اعتقاد ندارم که فیلمساز نابغه مادرزاد وجود دارد بلکه فیلمسازی نیاز به تجربه و آموزش دارد. من فیلم اول خود را که تولید مشترک ایران، فرانسه و بوسنی بود در پنج سال ساختم و زمان زیادی را صرف کردم تا شخصیت هایی شبیه سوژه فیلم خود پیدا کنم.
این فیلمساز جوان با اشاره به تجربه خود در حوزه کارگردانی توضیح داد: وقتی اولین فیلم کوتاه خود را ساختم که موفقیت هایی را هم کسب کرد یک تهیه کننده فرانسوی پیدا شد و خواست اولین سینمایی بلند مرا حمایت کند. او در طول دوره کاری مرا به تدریج به سمت فیلمنامه ای برد که خودش دوست داشت اما من دیدم این فیلمنامه ای نیست که بخواهم کار کنم بنابراین علیرغم قرارداد با تهیه کننده به او گفتم به آن فیلمنامه علاقه ندارم و تهیه کننده دیگری یافتم و شروع کردم فیلمنامه خودم را آنگونه که دوست داشتم، نوشتم و بعد خروجی همان فیلم اثری شد که در بخش «دو هفته با کارگردانان» جشنواره کن به نمایش در آمد و جایزه گرفت و این تجربه خوبی برایم بود.
بگیج با اشاره به تلاش هایش برای آنچه که می خواهد به دست آورد، اظهار کرد: آن تهیه کننده اول همیشه بیان می کرد که دوست دارد با کارگردانان زن کار کند چون هیچ گاه تسلیم نمی شوند و فکر می کنم این حرف او خیلی درست است.
وی افزود: باید تصمیم بگیرید فیلمی بسازید که ماجرای آن از خود شما بزرگتر باشد چون انگیزه حرکت می دهد، به طور مثال من وقتی فیلم خود را درباره زنانی می ساختم که بعد از جنگ سعی دارند دوام بیاورند گاهی دلسرد می شدم اما در نهایت می گفتم وقتی این زنان توانسته اند استقامت داشته باشند پس من هم می توانم.
این کارگردان جوان با اشاره به فیلم دوم خود که از موضوعی رئال برخوردار است، بیان کرد: سینماگران ایران با موضوعات رئال به طور حرفه ای برخورد می کنند و من از این حیث سینمای ایران را دوست دارم.
بگیچ با اشاره به فیلم بعدی خود تصریح کرد: فیلم بعدی من درباره پناهنده های سوری و بچه های یتیمی است که در مرز ترکیه گیر کرده اند. این فیلم اگرچه تلخ است اما در عین حال پر از زیبایی هم هست و من با این پروژه احساس کردم که به واقع می توانم به بشریت کمک کنم.
وی با اشاره به حضور بچه های جنگ در فیلم سومش عنوان کرد: من برای سومین فیلم خود به یتیمخانه ها و اردوگاه های زیادی رفتم و خودم هم بچه جنگ هستم. من در این فیلم تاثیر مستقیم سینما روی مردم را دیدم چون بچه های جنگ که در فیلمم بازی کردند واقعا افسرده بودند و وقتی وارد بازی در فیلم شدند به تدریج اعتماد به نفس خود را بازیافتند. به نظرم در دنیایی که همه آن سینمای تجاری و گیشه شده است اینکه فیلمی بتواند تاثیرگذار باشد نکته خوبی است.
کارگردان «اولین تجربه مرگ من» درباره هزینه فیلمسازی خود و سختی های ساخت و تولید یادآور شد: هیچ کس هزینه زندگی مرا در طول فیلمسازی مهیا نکرد و ما یک شوخی داریم که می گوییم در بوسنی باید برخلاف جاهای دیگر که پول می گیرید و کار می کنید در اینجا پول بدهیم تا فیلم بسازیم و کار کنیم.
وی درباره تجربه کار با نابازیگران یادآور شد: متاسفانه من خودم فیلمنامه های خود را می نویسم ولی این کار را دوست ندارم. ما فیلمنامه نویس های خوب کم داریم و همین نقطه ضعف فیلم هاست. من معمولا چند نسخه فیلمنامه می نویسم، ابتدا نسخه اولیه و بعد از انتخاب بازیگر با توجه به میمیک و بیان آنها دوباره فیلمنامه را می نویسم و با آنها تمرین می کنم و در این پروسه ما درباره شخصیت ها و موقعیت ها حرف می زنیم.
این کارگردان در بخش دیگری از این کارگاه در پاسخ به پرسشی درباره سختی های حمایت از فیلمسازان در ایران توضیح داد: هرکسی فکر می کند بدترین کشور دنیا را دارد اما باید توضیح بدهم که کل بودجه کشور ما برای یک سال ساخت فیلم در حوزه های مستند، سینمایی و فیام کوتاه زیر یک میلیون یورو است و در کل کشور من بوسنی، فقط 30 سینما وجود دارد. قبل از جنگ در هر روستا یک سینما بود اما بعد از جنگ تعداد آنها به 30 سینما کاهش یافت. از سختی های دیگر کار باید بگویم که من فیلم اول خود را در جایی ساختم که دورتادور آن زمین مین بود و برای راه رفتن در آن زمین ابتدا من، بعد دستیارم و باقی عوامل می آمدند.
وی اضافه کرد: برای فیلم سومم هم که در مرز سوریه ساخته شد دو بچه ام را هم بردم و حتی پدرم گفت اگر می خواهی خودت را بکش چرا بچه ها را می بری.
این کارگردان درباره سینمای ایران و کیارستمی اظهار کرد: کیارستمی از فیلمسازان محبوب من است و سینمایی جذاب و هوشمند دارد.
وی با اشاره به نکته ای برای فیلم اولی ها عنوان کرد: معمولا گفته می شود وقتی اولین فیلم خود را می سازید سعی کنید از عواملی استفاده کنید که آنها باتجربه باشند اما من این را قبول نداشتم. من در اولین کارم نمی توانستم سراغ فردی باسابقه بروم چون آنها به حرف من گوش نمی کردند و نمی توانستم کنترلشان کنم پس باید همکاران خود را به گونه ای انتخاب کنید که به حرف شما گوش کنند و داستان شما را هم دوست داشته باشند.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر 19 تا 27 آوریل 2018 (30 فروردین تا 7 اردیبهشت 1397) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/42249/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم