آریا بانو

آخرين مطالب

پژوهشگران علوم اجتماعی:

فضای مجازی فرصتی برای اشتغال زنان روستایی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- پژوهشگران علوم اجتماعی، فضای مجازی را فرصتی برای اشتغال زنان روستایی دانستند و اعلام کردند که اشتغال همچنان دغدغه بانوان تحصیلکرده ایرانی است اما برخی کلیشه های فرهنگی و ساختار اجتماعی مانعی سر راه اشتغال زنان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، وضعیت زنان در عرصه های مختلف از جمله اشتغال نیاز به اصلاح و تغییر دارد و بر اساس آمارهای موجود، نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است و شکاف جنسیتی برای زنان در بازار کار افزایش یافته است. بسیاری از فعالیت های زنان جزو وظایف آنان تلقی می شود که فاقد دستمزد است و از سویی دیگر در بازار کار هم نابرابری دستمزد بر اساس جنسیت همچنان ادامه دارد.
در دومین روز از نخستین همایش ملی مسائل اجتماعی زنان، اندیشمندان و پژوهشگران اجتماعی به موضوع اشتغال بانوان پرداختند.
در نشست تخصصی که با عنوان «اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان» به ریاست عزت الله سام آرام، جامعه شناس و مددکار اجتماعی برگزار شد، چند پژوهشگر اجتماعی به بررسی برخی مسائل مربوط به بیکاری و اشتغال بانوان پرداختند.
*فضای مجازی فرصتی برای اشتغال زنان روستایی است
عزت الله سام آرام، جامعه شناس و مددکار اجتماعی در سخنرانی خود با عنوان «زنان روستایی و فرصت های جدید اشتغال» اظهار داشت: ورود تکنولوژی به روستاها باعث شد تا زنان از مزارع بیرون رانده شوند و در واقع اشتغال که منبع بازیابی هویت و اجتماعی شدن آنان بود، از بین رفت.
وی خاطرنشان کرد: اکنون 30 هزار روستا و آبادی در کشور به تکنولوژی های نوین مجهز هستند که می تواند زمینه توسعه روستایی را فراهم کند.
سام آرام که لقب «پدر مددکاری اجتماعی ایران» را دارد، افزود: به ظرفیت زنان به ویژه زنان روستایی به عنوان منبع توسعه اجتماعی اعتقاد دارم و فکر می کنم تکنولوژی های نوین ارتباطی و فضای مجازی می تواند زمینه اشتغال آنان را فراهم کند.
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، زنان باسواد روستایی، جهان بینی بالایی دارند و اگر به آنان فقط پنج درصد در حوزه فناوری اطلاعات آموزش داده شود، 95 درصد خود افراد اطلاعات لازم را دنبال و کسب می کنند بنابراین ظرفیت کارآفرینی در میان زنان روستایی وجود دارد.
*مسائل فرهنگی مانع جدی برای حضور زنان در عرصه گردشگری
حمیده دباغ، جامعه شناس و پژوهشگر مطالعات توسعه اجتماعی در سخنرانی خود با عنوان «مطالعه ای درباره موانع حضور زنان در گردشگری ایران» گفت: بر اساس یک تحقیق میدانی در میان گروه های مختلف مربوط به حوزه گردشگری، زنان شاغل (هتلداران، راهنمایان تورهای گردشگری و استادان دانشگاه) در این صنعت به توانمندی ها و ویژگی های فردی مثبت خود در حوزه فعالیت های شغلی باور دارند اما همچنان مقاومت های فرهنگی و اجتماعی را به مثابه موانع زیر ساخت محکم می دانند.
این پژوهشگر افزود: زنان شاغل در حوزه گردشگری معتقدند که سیاست های کلی، هنجارها و ارزش های اجتماعی و ساختارهای سیاسی موانع توسعه گردشگری هستند همچنین زیرساخت های توسعه گردشگری، فرصت های شغلی بیشتر را فراهم نمی آورد.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 2017، جایگاه ایران در صنعت گردشگری به رتبه 93 در میان 136 کشور ارتقا یافته است همچنین بر اساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، سال گذشته پنج میلیون و 217 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کرده اند و متوسط آورده هر گردشگر خارجی برای کشور، 665 دلار است.
دباغ اضافه کرد: اکنون سهم گردشگری از کل تولید ناخالص داخلی 2.5 درصد و از کل اشتغال 1.9درصد است و نشان می دهد که توجه به اقتصاد غیرنفتی شکل گرفته و در حال توسعه است.
*سهم زنان در فعالیت های تجاری ناچیز است
محمد امیر پناهی، استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی با عنوان «بررسی جامعه شناختی جایگاه زنان در بازارها و بازارچه های مرزی» اظهار داشت: فعالیت های بازار و تجارت مرزی از اساس اموری مردانه است و فعالیت زنان در بازارهای مرزی محدود به مشاغل خدماتی و دفتری است.
وی به ریشه های اجتماعی و فرهنگی کمرنگ بودن حضور زنان در فعالیت های تجاری اشاره کرد و افزود: سنت های فرهنگی و اجتماعی و نوع نگاه به زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی از یک سو و ماهیت مشاغل و فعالیت های بازار و تجارت مرزی از سویی دیگر باعث شده است تا زنان در حیات اقتصادی سهم اندکی داشته باشند.
امیرپناهی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر زنان در کسب تحصیلات دانشگاهی سهم بالایی دارند اما در زمینه فعالیت های اقتصادی و تجاری هنوز سهم ناچیز دارند هر چند که تحصیلات آنان در رشته های مربوط به امور بازرگانی و تجاری باشد.
*عوامل موثر بر حاشیه ای شدن اشتغال زنان
عبدالله ارژندی، مدرس جامعه شناسی بر اساس تحقیقی با عنوان «عوامل موثر بر حاشیه ای شدن اشتغال زنان در ایران» گفت: تبعیض و تفکیک جنسیتی، فرهنگ مردسالاری، فشارهای حاصل از وظایف خانه و خانواده، تفاوت های جسمی زنان و مردان، مشکلات ناشی از دوران بارداری و زایمان، فرزندپروری و تفاوت های نقش مادرانه و پدرانه باعث شده تا اشتغال زنان در جامعه به حاشیه رانده شود.
*موانع ارتقای شغلی زنان
علی جنادله، استادیار گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس نتایج و یافته های یک تحقیق با عنوان «موانع ارتقای شغلی زنان در ایران» گفت: شواهد تجربی در جامعه ما نشان می دهد که حضور زنان در سطوح مدیریتی با نسبت جنسیتی جمعیت و مهمتر از آن توزیع جنسیتی تحصیلات تناسبی ندارد.
وی موانع ارتقای شغلی زنان را الزامات دیگر نقش های زنان دانست و در عین حال به تاثیر کلیشه های جنسیتی و تصورات قالبی از نقش های زنانه و مردانه برای مناصب مدیریتی تاکید کرد.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» دهم و یازدهم اردیبهشت‌ 1397 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.
تحولات سبک زندگی زنان، زنان و هویت، آسیب ها و مسائل اجتماعی زنان، حقوق شهروندی، مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان، آسیب های روابط زناشویی، زنان و آموزش، مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی زنان و تحولات پوشش زنان از جمله محورهای این همایش است.
قرار است در این همایش دو روزه، 11 نشست تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران حوزه زنان برگزار شود همچنین پروفسور اریک مسه، استاد فرانسوی متخصص در مطالعات جنسیت، از دانشگاه بوردور فرانسه در این همایش کارگاه آموزشی برگزار می کند.
این همایش علمی دو سالانه به همت وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و با همکاری دانشگاه ها و برخی سازمان ها و نهادها برگزار شود.
* 3229* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/43431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس چیست؟

نماهنگ «زندگی» با صدای محمد علیزاده

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

ماجرای برادر کشی با شلیک گلوله

سازمان هواپیمایی کشوری: پروازهای فرودگاه‌های کشور در حالت عادی هستند

بارش باران در مناطق جنوبی کشور رکورد زد

توقیف خودرو با بیش از 50 میلیون تومان خلافی

مرگ غم‌انگیز تازه عروس در شب عروسی

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

تماشای خلیج فارس از ایستگاه فضایی

با این رسپی ماهی مخصوص بپزید

با ورزش کردن درد مفاصل را کاهش دهید

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری