آریا بانو

آخرين مطالب

غفلت مادران در ارائه‌ سبک صحيح زندگي و مديريت اقتصادي خانواده به فرزندان اقتصادي

  بزرگنمايي:

«رباب رحمتي» در اين يادداشت آورده است: «از ديرباز تا کنون خانواده اولين و مهمترين پايگاه تربيتي هر جامعه‌اي محسوب مي‌شود که مادران در اين ميان داراي جايگاه ويژه‌اي هستند و نقش اساسي را در پرورش تفکر و رفتار فرزندانشان ايفا مي‌کنند. سهم مادران در فرهنگ‌سازي و انتقال ارزش‌ها از نسلي به نسل ديگر در يک جامعه از همه‌ عوامل ديگر بيشتر است .

نگرش زنان جامعه به دنياي پيرامون خود و مسائل تربيتي، تاثير مستقيم بر نگرش خانواده به خصوص در فرزندان داشته و موجب رشد و تعالي آنان مي‌شود همچنين تاثيرغير مستقيم بر پيشرفت،توسعه و رشد اقتصادي جامعه نيز خواهد داشت بنابراين آگاهي و توجه مادران به نقش بسيار حساس خود در خانواده و تربيت فرزندان داراي اهميت ويژه است .

يکي از نقش‌هاي مهم مادران در خانواده که از ديرباز به آنان محول شده، مديريت داخلي منزل است. ساماندهي و مديريت خريد و مصرف کالا و ايجاد توازن بين درآمد و مخارج خانواده، رکني اساسي در اين مديريت است. مادران در شکل‌دهي و اصلاح الگوي مصرف خانواده نقش بسزايي دارند و در اين مورد از جانب فرزندانشان به عنوان الگوي عملي پيوسته مورد توجه و تحت نظر هستند اما متاسفانه امروزه يکي از مشکلات جامعه‌ ما بي‌توجهي و غفلت مادران گرامي، از نقش کليدي خود در ارائه‌ سبک صحيح زندگي و مديريت اقتصادي خانواده به فرزندانشان است.

 مادران جامعه‌ ما تمام تلاش خود را براي رشد، موفقيت و ساختن آينده‌ فرزندانشان به کار مي‌گيرند و در اين مسير از هيچ کاري دريغ نمي‌کنند و با تهيه‌ امکانات مختلف، ثبت‌نام آنان در کلاس‌هاي مختلف و غيره سعي دارند آينده‌اي روشن را براي آنان مهيا کنند، غافل از اين که بخش عمده‌ نگرش کودکان نسبت به توانمندي خود و جايگاه آنها در رشد و توسعه‌ کشور، در سال‌هاي کودکي و با مشاهده‌ رفتار و نگرش مادرانشان به امور مختلف شکل مي‌گيرد. مادران نقشي حساس را در اين زمينه برعهده دارند که در اکثر اوقات از آن بي‌خبر  و يا نسبت به آن بي‌توجه هستند.

در بسياري از موارد رفتارهاي روزمره و ساده‌ مادران مي‌تواند تاثيري بيشتر از ده‌ها کلاس بر فرزندانشان داشته باشد؛ رفتارهاي ساده‌اي که گاهي مورد غفلت واقع مي‌شوند. از جمله‌ اين رفتارهاي ساده مي‌توان به رفتار خريد و الگو و فرهنگ مصرف مادران اشاره کرد که در بسياري از موارد اين رفتارها بر اساس چشم و هم‌چشمي، تجمل‌گرايي و خريدهاي تصادفي و مصرف‌گرايي انجام مي‌گيرد.

بر اساس شواهد، اين رفتارها تا حدود زيادي تحت تاثير شبکه‌ها و تبليغات ماهواره‌اي است که براي زن ايراني، سليقه و ذائقه طراحي مي‌کنند و در اکثر موارد به صورت ناخودآگاه آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

حال سوال اين است که مادران ايراني بايد در اين شرايط چه کنند؟ و چگونه مي‌توانند ايفاي نقش کنند؟ مادران با ارزش قائل شدن براي کشور و اعتماد به قابليت‌هاي آن، روحيه‌ ملي‌گرايي، اعتماد به‌نفس و استقلال‌طلبي و سازندگي را در کودکانشان رشد مي‌دهند و ذهن آنها را براي ساختن آينده‌اي روشن و ايراني آباد آماده مي‌کنند چرا که اگر خلاف اين رفتار صورت گيرد و مادران در گفتار و عمل خود نشان دهند که به قابليت‌هاي کشور بي‌اعتماد هستند و کالاهاي ايراني را تحقير کنند و يا ديدگاه منفي نسبت به توليدات داخلي داشته باشند و براي خريد و مصرف کالاهاي خارجي ارزش قائل شوند، در واقع خودباوري،  ميل به سازندگي و وطن دوستي آنها را زير سوال برده‌اند و در نتيجه زمينه‌هاي رشد و اعتلاي کشور را مي‌خشکانند .

لذا مادران عزيز با تامل بيشتر در نقش خود و با ارائه‌ الگوي صحيح مصرف و سبک زندگي سالم، مي‌توانند زمينه‌ رشد و شکوفايي فرزندانشان را فراهم کنند و با ارائه‌ نگرش مثبت به کشور و ترجيح توليدات با کيفيت داخلي، به تدريج خودباوري و ملي‌گرايي را در فرزندانشان رشد دهند.با اين شيوه به فرزندانشان ياد مي‌دهند که براي دستيابي به کيفيت بالاتر زندگي بايد به توانمندي‌هاي خود و قابليت‌هاي کشورشان متکي باشند چرا که رسالت اصلي مادران، تربيت فرزنداني توانمند است تا آينده‌ خود را بسازند. با اين روش به تدريج انگيزه سازندگي در آنها دروني و تبديل به عادت مي‌شود که اين عادت نيز در جامعه کم کم به صورت هنجار در خواهد آمد و مي‌تواند تضمين بهتري براي آينده‌ فرزندان و رشد اقتصادي جامعه باشد».

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...