غفلت مادران در ارائه سبک صحيح زندگي و مديريت اقتصادي خانواده به فرزندان
اقتصادي
بزرگنمايي:
«رباب رحمتي» در اين يادداشت آورده است: «از
ديرباز تا کنون خانواده اولين و مهمترين پايگاه تربيتي هر جامعهاي محسوب
ميشود که مادران در اين ميان داراي جايگاه ويژهاي هستند و نقش اساسي را
در پرورش تفکر و رفتار فرزندانشان ايفا ميکنند. سهم مادران در فرهنگسازي و
انتقال ارزشها از نسلي به نسل ديگر در يک جامعه از همه عوامل ديگر بيشتر
است .
نگرش زنان جامعه به دنياي پيرامون خود و
مسائل تربيتي، تاثير مستقيم بر نگرش خانواده به خصوص در فرزندان داشته و
موجب رشد و تعالي آنان ميشود همچنين تاثيرغير مستقيم بر پيشرفت،توسعه و
رشد اقتصادي جامعه نيز خواهد داشت بنابراين آگاهي و توجه مادران به نقش
بسيار حساس خود در خانواده و تربيت فرزندان داراي اهميت ويژه است .
يکي از نقشهاي مهم مادران در خانواده که از
ديرباز به آنان محول شده، مديريت داخلي منزل است. ساماندهي و مديريت خريد و
مصرف کالا و ايجاد توازن بين درآمد و مخارج خانواده، رکني اساسي در اين
مديريت است. مادران در شکلدهي و اصلاح الگوي مصرف خانواده نقش بسزايي
دارند و در اين مورد از جانب فرزندانشان به عنوان الگوي عملي پيوسته مورد
توجه و تحت نظر هستند اما متاسفانه امروزه يکي از مشکلات جامعه ما
بيتوجهي و غفلت مادران گرامي، از نقش کليدي خود در ارائه سبک صحيح زندگي و
مديريت اقتصادي خانواده به فرزندانشان است.
مادران جامعه ما تمام تلاش خود را براي
رشد، موفقيت و ساختن آينده فرزندانشان به کار ميگيرند و در اين مسير از
هيچ کاري دريغ نميکنند و با تهيه امکانات مختلف، ثبتنام آنان در
کلاسهاي مختلف و غيره سعي دارند آيندهاي روشن را براي آنان مهيا کنند،
غافل از اين که بخش عمده نگرش کودکان نسبت به توانمندي خود و جايگاه آنها
در رشد و توسعه کشور، در سالهاي کودکي و با مشاهده رفتار و نگرش
مادرانشان به امور مختلف شکل ميگيرد. مادران نقشي حساس را در اين زمينه
برعهده دارند که در اکثر اوقات از آن بيخبر و يا نسبت به آن بيتوجه
هستند.
در بسياري از موارد رفتارهاي روزمره و
ساده مادران ميتواند تاثيري بيشتر از دهها کلاس بر فرزندانشان داشته
باشد؛ رفتارهاي سادهاي که گاهي مورد غفلت واقع ميشوند. از جمله اين
رفتارهاي ساده ميتوان به رفتار خريد و الگو و فرهنگ مصرف مادران اشاره کرد
که در بسياري از موارد اين رفتارها بر اساس چشم و همچشمي، تجملگرايي و
خريدهاي تصادفي و مصرفگرايي انجام ميگيرد.
بر اساس شواهد، اين رفتارها تا حدود زيادي
تحت تاثير شبکهها و تبليغات ماهوارهاي است که براي زن ايراني، سليقه و
ذائقه طراحي ميکنند و در اکثر موارد به صورت ناخودآگاه آنها را تحت تاثير
قرار ميدهند.
حال سوال اين است که مادران ايراني بايد در
اين شرايط چه کنند؟ و چگونه ميتوانند ايفاي نقش کنند؟ مادران با ارزش قائل
شدن براي کشور و اعتماد به قابليتهاي آن، روحيه مليگرايي، اعتماد
بهنفس و استقلالطلبي و سازندگي را در کودکانشان رشد ميدهند و ذهن آنها
را براي ساختن آيندهاي روشن و ايراني آباد آماده ميکنند چرا که اگر خلاف
اين رفتار صورت گيرد و مادران در گفتار و عمل خود نشان دهند که به
قابليتهاي کشور بياعتماد هستند و کالاهاي ايراني را تحقير کنند و يا
ديدگاه منفي نسبت به توليدات داخلي داشته باشند و براي خريد و مصرف کالاهاي
خارجي ارزش قائل شوند، در واقع خودباوري، ميل به سازندگي و وطن دوستي
آنها را زير سوال بردهاند و در نتيجه زمينههاي رشد و اعتلاي کشور را
ميخشکانند .
لذا مادران عزيز با تامل بيشتر در نقش خود و
با ارائه الگوي صحيح مصرف و سبک زندگي سالم، ميتوانند زمينه رشد و
شکوفايي فرزندانشان را فراهم کنند و با ارائه نگرش مثبت به کشور و ترجيح
توليدات با کيفيت داخلي، به تدريج خودباوري و مليگرايي را در فرزندانشان
رشد دهند.با اين شيوه به فرزندانشان ياد ميدهند که براي دستيابي به کيفيت
بالاتر زندگي بايد به توانمنديهاي خود و قابليتهاي کشورشان متکي باشند
چرا که رسالت اصلي مادران، تربيت فرزنداني توانمند است تا آينده خود را
بسازند. با اين روش به تدريج انگيزه سازندگي در آنها دروني و تبديل به عادت
ميشود که اين عادت نيز در جامعه کم کم به صورت هنجار در خواهد آمد و
ميتواند تضمين بهتري براي آينده فرزندان و رشد اقتصادي جامعه باشد».
-
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲:۱۱:۵۵ PM
-
۸۱۶ بازديد
-
ايسنا
-
«رباب رحمتی»
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4405/