آریا بانو

آخرين مطالب

برنامه توسعه پايدار يک فرصت و چالش براي خانواده‌هاست سياسي

  بزرگنمايي:

شهيندخت مولاوردي در نشست تخصصي وزراي امور زنان کشورهاي اسلامي در مشهد تصريح کرد: نهاد خانواده هسته بنيادين و طبيعي جوامع بشري است که الزامات و بايسته‌هاي سياست‌گذاري اجتماعي در خصوص آن بايد در کل جامعه بشري و به‌طور خاص در کشورهاي اسلامي بسيار جدي‌تر مورد توجه قرار گيرد. 

وي با بيان اينکه در آيات متعدد قرآن کريم خداوند بعد از توصيه به توحيد و نهي از شرک، انسان را به احسان به والدين خود سفارش مي‌کند، گفت: در کنار اين الزام عقيدتي براي حرمت نهادن به نهاد خانواده، کشورهاي اسلامي در بسياري موارد دستخوش فرآيندهاي توسعه اقتصادي و نوسازي اجتماعي و افزايش سطح تحصيلات و شهرنشيني شده‌اند و نسل جوان در اين کشورها آزادي‌هاي بيشتري را جستجو مي‌کنند و بر همين اساس در توسعه انساني حق انتخاب بيشتري را براي شهروندان به رسميت مي‌شناسد. 

مولاوردي افزود: گسترش فردگرايي به فرسايش ساختارهاي جمعي و در برخي از موارد به زوال نهاد خانواده مي‌انجامد. توسعه پايدار براي تحقق نيازهاي نوآورانه در عرصه‌هاي علم و فناوري به ذهنيت‌هاي خلاق و ابتکارهاي دانش‌محور نياز دارد و از سوي ديگر گسترش خلاقيت به رهايي از سلطه نهادهاي اجتماعي و حداقل شکل‌گيري فردگرايي اجتماعي نيازمند است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: مساله اصلي در کشورهاي در حال توسعه و از جمله کشورهاي اسلامي اين است که چگونه مي‌توان نيازهاي توسعه پايدار را با پايداري نسبي نهاد خانواده سازگار کرد. سرنوشت نهاد خانواده با بسياري از ديگر پديده‌ها و فرآيندهاي زندگي اجتماعي نظير توسعه اقتصادي، افزايش دسترسي شهروندان به آموزش عالي، افزايش سطح شهرنشيني، افزايش مشارکت اقتصادي زنان، مطالبات فعالان مدني و سازمان‌هاي غير دولتي براي ارتقاي حقوق زنان، حضور بيشتر زنان در عرصه‌هاي مديريتي و حتي در مواردي اشغال پايگاه‌هاي عالي سياسي توسط برخي از زنان داراي پيوند است. 

وي يادآور شد: نهاد خانواده چنان با ساير فرآيندهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي پيوسته است که به‌سادگي نمي‌توان در انزوا از ساير سياست‌ها سخن گفت و تامين و تضمين پايداري نهاد خانواده در اين شرايط پيچيده مستلزم اتخاذ رويکرد مبتني بر سياست اجتماعي است. 

مولاوردي افزود: در برنامه اجرايي سه سال آينده آيسسکو دو اولويت اصلي شامل ارتقاي جايگاه ارزش‌هاي انساني و نهادهاي محلي در دستيابي به اهداف توسعه پايدار در کشورهاي اسلامي و توسعه سياست‌ها، برنامه‌ها و مطالعات در زمينه‌هاي اجتماعي و انساني به منظور ارتقاي توسعه انساني در کشورهاي عضو سازمان مطرح شده است.

وي با اشاره به اينکه توجه به موضوع خانواده و چالش‌هاي عصر معاصر بسيارلازم است، گفت: خانواده به عنوان هسته اصلي شکل‌گيري شخصيت و هويت اجتماعي کودکان همچنين عامل محوري در حفظ انسجام اجتماعي نيازمند حمايت جدي‌تر است. توسعه سياست‌هاي اجتماعي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي فعلي در کشورهاي مختلف جهان براي حمايت از نهاد خانواده و مهم‌ترين محور تحقق عدالت اجتماعي محسوب مي‌شود.

مولاوردي با بيان اينکه يکي از چالش‌هاي عمده در مسير توسعه، توجه بيش از اندازه به نهادهاي اقتصادي و در نتيجه فراموش شدن ابعاد فرهنگي و اجتماعي در تحقق اهداف است، اظهار کرد: شکاف رو به افزايش بين دهک‌هاي درآمدي در کشورهاي مختلف جهان اين ايده را تقويت کرده است که دولت بايد همزمان با توسعه برنامه‌هاي اقتصادي بر گروه‌هاي مختلف اجتماعي و محروم که توان مشارکت فعال در روند توسعه را ندارند، تمرکز جدي کند و از همين رو در يک دهه گذشته در بيشتر کشورهاي جهان، توسعه سياست‌هاي مختلف اجتماعي به منظور حمايت فعال از نهادها، گروه‌ها و اقشار در معرض آسيب در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است.

وي ادامه داد: در سپهر عمومي توسعه، قوانين مرتبط با ازدواج، وراثت، خدمات آموزشي و خدمات مرتبط با سلامت از ديرباز مورد توجه بوده، اما در دهه‌هاي اخير خانواده از نظر ساختار و کارکرد تحولات زيادي را تجربه کرده است. توسعه سياست‌هاي اجتماعي متضمن تحقق اهداف بلندمدت دولت‌ها در حوزه رفاه اجتماعي و به منظور تحقق عدالت اجتماعي است و در اين مسير طراحي و توسعه برنامه‌ها، پايش و سنجش و بررسي تاثيرات از ضروريات اصلي محسوب مي‌شود. علاوه بر اين شناخت مسائل و اولويت‌بندي چالش‌ها به منظور تدوين برنامه‌هاي مبتني بر نيازهاي واقعي و اتخاذ رويکردهاي مبتني بر عدالت جنسيتي نيز از الزامات تحقق اهداف اين حوزه است. 

معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده با بيان اينکه سالمندي، زنانه‌شدن چهره فقر، نابرابري‌هاي جنسيتي در دسترسي به آموزش و بهداشت، تعارض ميان کار و زندگي، کاهش بعد خانواده و فرزندآوري از مهم‌ترين چالش‌هاي پيش روي دنياي معاصر به ويژه در کشورهاي منطقه است، گفت: رسيدن به توسعه پايدار، يک فرصت و چالش و نيل به توسعه پايدار نيازمند مشارکت همه آحاد جامعه است و اين مشارکت بايد به نحوي ساماندهي شود که نهاد خانواده با مشکل روبه‌رو نشود. 

مولاوردي در پايان تاکيد کرد: جوامع اسلامي بايد به دنبال استراتژي‌هايي باشند که ويژگي‌هاي فرهنگي آن‌ها را در حوزه خانواده پاس بدارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست ها

آهنگ معین زد رو از خود معین زد قشنگ‌تر خوندن!

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

با 2 تا بادمجان این شکلی هنر آشپزی‌ تو به رخ بکش!

آموزش رول کوکی راحت و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

کنترل خوب فشارخون می تواند از فیبروم رحمی جلوگیری کند

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!