آریا بانو

منشور حقوق شهروندي شعاري و انتزاعي نيست سياسي

  بزرگنمايي:

الهام امين‌زاده با اشاره به ويژگي‌هاي لايحه حقوق شهروندي اظهار کرد: لايحه حقوق شهروندي دولت تدبير و اميد لايحه‌اي منحصر به فرد است؛ چراکه گرچه در اسناد ديگري از حقوق شهروندي به نگارش درآمده شده هر کدام يک بعد را مورد نظر قرار دادند و در بخش حقوق ملل فصل 3 قانون اساسي به صورت کامل و جامع به موضوع حقوق شهروندي پرداخت شده اما نيازمند تبيين اين حقوق به صورت ملموس و اجراي آن براي مردم بوديم.

وي گفت: به همين جهت هدف ما آن بود که در حوزه حقوق شهروندي با تبليغ، اجرا و تبيين براي مردم اقدام کنيم.

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي با بيان اينکه در زمان تهيه منشور حقوق شهروندي اجراي آن نيز انجام مي‌شد، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته همراه و همگام با تهيه سند حقوق شهروندي، اجراي آن نيز آغاز شد.

امين‌زاده با اشاره به نتايج حاصل از اجراي منشور حقوق شهروندي از سوي دولت اظهار کرد: يکي از نتايج حاصل از اجراي منشور حقوق شهروندي، ابلاغ وزير علوم درباره قرار گرفتن دو واحد درسي براي دوره کارشناسي با عنوان حقوق شهروندي و مهارت‌هاي زندگي است. اين واحدهاي درسي قرار است از ترم آينده به دانشجويان ارائه شود.

وي همچنين با بيان اينکه تشکيل اتاق‌هاي فکر حقوق شهروندي از جمله ديگر اقدامات انجام‌شده از سوي دولت است، عنوان کرد: اتاق‌هاي فکري با حضور جامعه‌شناسان، روان‌شناسان، حقوقدانان، هنرمندان، کارگردانان و تهيه‌کنندگان براي بررسي و يافتن راهکارهايي جديد در زمينه اجراي حقوق شهروندي در سطح کلان کشور تشکيل شده است.

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي افزود: همچنين کارگروه‌هاي استاني و شهرستاني براي بررسي نحوه اجرا و چالش‌هاي پيش‌روي منشور حقوق شهروندي تشکيل شدند و به طور منظم گزارش‌هايي براي من ارسال مي‌کنند.

امين‌زاده با بيان اينکه براي اجراي منشور حقوق شهروندي هفت کارگروه تشکيل شده است، اظهار کرد: با توجه به اهميت موضوع حقوق اقتصادي در منشور حقوق شهروندي چندين بار جلسات در اين زمينه برگزار شد و طي آن مشکلات مالياتي مردم مورد بررسي قرار گرفت.

وي با بيان اينکه جلسات بررسي مشکلات مالياتي مردم با حضور بخش خصوصي برگزار شد، افزود: يکي از دغدغه‌هاي مردم در زمينه پرداخت ماليات اين است که عامل انساني ميان مودي و مميز حذف شود و ماليات آنها براساس داده‌هاي واقعي تعيين گردد. همچنين از جمله ديگر خواسته‌هاي مردم در اين زمينه آن است که مالياتي که تعيين مي‌شود را همه پرداخت کنند و اينگونه نباشد که عده‌اي از پرداخت ماليات معاف گردند و فشار ماليات بر روي طبقات متوسط جامعه وارد شود.

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي خاطرنشان کرد: پس از بررسي‌هاي انجام شده در زمينه خواسته‌هاي مردم در موضوع پرداخت ماليات، سازمان امور مالياتي سامانه‌اي را در اين زمينه پيش‌بيني کرد. همچنين تعداد هيات‌هاي رسيدگي به شکايت‌هاي مردمي از سه شعبه به پنج شعبه افزايش يافت.

امين‌زاده همچنين درباره فعاليت‌هاي استان‌ها در رابطه با تبليغ حقوق شهروندي و افزايش آگاهي مردم در اين زمينه گفت: استان‌هاي مختلف در رابطه با آموزش و رسيدگي به حقوق شهروندان و آگاهي آنها در اين زمينه و همچنين تبديل مجازات حبس به ساير مجازات‌ها و به کارگيري سمن‌ها در زمينه‌هاي آموزش کودکان، بي‌سرپرست و بدسرپرست و همچنين اجراي طرح سلامت، ايده‌ها و ابتکارات خوبي را عملياتي کرده‌اند.

وي با تاکيد بر اينکه منشور حقوق شهروندي صرفاً در يک فضاي فکري، انتظاري و شعاري قرار ندارد بلکه در واقعيت و در کف جامعه اجرا مي‌شود، اظهار کرد: در زمينه اطلاع‌رساني و ترويج آگاهي‌هاي مردم نسبت به حقوق شهروندي مذاکراتي با صداوسيما انجام شده تا 22 شبکه استاني در اين زمينه اقدام به برنامه‌سازي کنند.

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي ادامه داد: همچنين در راستاي حمايت از اقدامات ترويجي براي افزايش آگاهي‌هاي مردم نسبت به حقوق شهروندي دو داور براي مشاهده 44 فيلم در جشنواره فيلم‌هاي دهه فجر انتخاب شدند تا فيلم‌هاي برتر درخصوص حقوق شهروندي و ترويج اين حقوق را شناسايي کنند.

امين‌زاده با بيان اينکه متاسفانه در جشنواره فيلم اخير هيچ فيلمي انتخاب نشد، افزود: ملاک انتخاب فيلم برتر اين است که زماني که مخاطب از سالن سينما خارج مي‌شود بداند که به عنوان شهروند چه حقوق و چه تکاليفي را برعهده دارد و همچنين بايد به دنبال مطالبه و اجراي چه حقوقي باشد.

وي با اشاره به همکاري نهادهاي علمي با دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي در زمينه اجراي منشور حقوق شهروندي گفت: براساس همکاري‌هايي که با پرديس فني دانشگاه تهران داريم، مطالعات علمي براي طراحي و ايجاد نرم‌افزارهاي موبايلي در زمينه افزايش آگاهي‌هاي مردم نسبت به حقوق شهروندي خود با توجه به ويژگي‌هاي شخصيتي جايگاه و مشکلات در حال انجام است. در همين زمينه دانشگاه تهران 16 طرح ارائه کرد که پس از انجام بررسي‌هاي لازم سه پروژه مورد تاييد قرار گرفت و بنابر اين است تا با همکاري بخش فناوري رياست‌جمهوري زيرساخت‌هاي لازم تهيه و اين پروژه‌ها اجرا شود.

دستيار رئيس‌جمهور در امور حقوق شهروندي در پايان با بيان اينکه به دنبال اطلاع‌رساني به مردم در راستاي افزايش آگاهي نسبت به حقوق شهروندي خود و همچنين آموزش در اين زمينه هستيم، خاطرنشان کرد: در زمينه اطلاع‌رساني و آموزش به مردم کتاب‌هاي مختلفي در استان‌هاي کشور تهيه شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4528/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کم رویی ارثی نیست

9 برخورد اشتباه والدین با کودکان نوپا

تصاویر برهنه و کودکان ما

بچه‌ها از سه سالگی، لحن منطقی را می‌فهمند

پرورش اعتماد به نفس درکودک

کودک و میل جنسی

عوارض و درمان مکیدن انگشت کودک

راه های شناسایی بیش فعالی در کودکان

شناخت کودکان از خود

در مورد گفتاردرمانی چه میدانید؟

اسباب بازی های مناسب کودکان پیش دبستانی

کار کودکان در منزل،درست یا غلط؟

چه عاملی باعث ایجادحسادت فرزندان میشود؟

کودکان را برای روبه رو شدن با حوادث آماده کنیم

با کودک بدزبانم چطور رفتار کنم؟

با کودکم بعد از طلاق چطور رفتار کنم؟

افسون‌شدگان کوچک موبایل

آزمونی برای تشخیص کودکان بیش فعال

وقتی که کودکان مان دعوا می کنند

دلایل داشتن یا نداشتن فرزند دوم !

پاداش و محرومیت را فراموش نکنید

آموزش معذرت خواهی به کودک

افزایش حس مسئولیت پذیری با تقویت وجدان

نقش مادر در سخن آموزی کودک

گریه نوزادان را ترجمه کنید

آیا می خواهید فرزندتان نابغه باشد؟

چه زمانی به خواسته کودک نه بگوییم؟

کودکان متولد خرداد را اینگونه بشناسید !

از فرزند خود یک نابغه بسازید

30 کار که کودکان قبل از 12 سالگی باید ...

اضطراب جدایی را در کودکتان را از بین ببرید !

کودکان کار

تولد فرزند دوم چه تاثیری بر خانواده دارد؟

چگونه کنجکاوی کودک خود را تحریک کنیم؟

عوامل مختلف در دیر به حرف افتادن کودکان

آموزش رفتار به کودکان نوپا!

حفظ آرامش در هنگام برخورد با فرزند؟

نکاتی که قبل از تولد فرزند دوم باید به آن توجه داشت

استرس مغز کودکان را تغییر می‌‌دهد

روانشناسی کودک از روی نقاشی

اصولی برای سرگرم کردن کودک!

برای تقویت ذوق شعری فرزندان‌مان چه کنیم؟

تربیت خاموش و زیر پوستی

دوستان خیالی فرزندم

چرا بچه ها ناخن می جوند؟

9 قدم برای آسان کردن اولین جدایی والدین از کودک

بچه ها را تهدید نکنید، لجباز می شوند!

ارزش پول در زندگی کودک

انتخاب هدفمند اسباب بازی کودکان

چرا کودکان از دکتر رفتن مى‏ترسند؟