آریا بانو

آخرين مطالب

از تخريب همسر روحاني هم نگذشتند سياسي

  بزرگنمايي:

در پيکار ميان کانديداهاي دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز، پاي همسران نامزدها به ميان آمده است. آنجاکه رقابت بين 6کانديدا، به همسرانشان تسري يافته و اين هماورد ناخواسته هم آشي است دستپخت حاميان ابراهيم رئيسي و محمدباقر قاليباف! ماجرا از آنجايي آغاز شد که رئيس دولت يازدهم بر مبناي کارنامه عملکرد و نوع رويکرد دو رقيب اصولگرايش نسبت به زنان جامعه، در يکي از ميتينگ‌ها‌ي انتخاباتي خود اظهار داشت: «اگر شما جوانان در خانه بنشينيد بدانيد در پياده‌روهاي ما هم ديوار خواهد بود. ما آنها را نمي‌شناسيد من آنها را مي‌شناسم. آنها روزي در جلسه‌اي تصميم گرفتند که در تهران و در پياده‌رو ديوار بکشند. آنها مي‌خواستند پياده‌روي زنانه و مردانه ايجاد کنند. همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکيک جنسيتي را صادر کردند.»

رقباي روحاني اين انتقادات او را برنتابيدند و علاوه بر آنکه خود به انکار آن دست زدند، حاميانشان نيز لب به سخن گشودند و از قرار معلوم به خاطر آنکه نقيضي براي اظهارات حسن روحاني نداشتند، توپخانه تخريب‌شان را به سوي همسر او نشانه رفتند و مدعي شدند که روحاني که دم از آزادي زنان و اتمام دوران خانه‌نشيني آنها مي‌زند، همسرش خانه‌دار است در حالي که همسران محمدباقر قاليباف و ابراهيم رئيسي هر يک در دانشگاه مشغول به تدريس هستند. اين ادعاهاي مخالفان حسن روحاني اعتراضات گسترده‌اي را از جانب فعالان حقوق زنان به همراه داشته است. آنها بر اين باورند که قياس يک زن خانه‌دار با يک زن شاغل در اجتماع، توهين به جامعه 61 درصدي بانوان خانه‌دار است.
چگونه همسر روحاني را تخريب کردند؟
عليرضا پناهيان، چهره نزديک به مصباح‌يزدي و از اعضاء ستاد انتخاباتي ابراهيم رئيسي، نخستين کسي بود که براي کتمان اظهارات روحاني، به قياس ميان همسران رئيس جمهوري دست زد. او در خطابه‌اي اظهار داشت: «آيا اينکه رئيس جمهور به رقباي خود بگويد اينها مي‌خواهند در پياده‌رو ديوار بکشند بي تقوايي نيست؟ آقاي روحاني، چه کسي مي‌خواست ديوار بکشد؟ اينکه مي‌گويد اگر اين‌ها رئيس جمهور شوند، در را روي زن‌ها و دخترها قفل مي‌کنند به چه معني است؟

همسر حجت الاسلام رئيسي که استاد دانشگاه هستند، آيا همسر شما اين تعداد کتاب که ايشان نوشته را تاکنون خوانده است؟» حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه کيهان نيز روز گذشته در نشريه‌اش همچون هميشه قلمش را در جهت تخريب حسن روحاني بر روي کاغذ به حرکت در آورد و چنين نوشت: «ادعا مي‌کنند رقيب ما مي‌خواهد مثل دولت قبل زنان را در خانه زنداني کند و وسط خيابانها و پياده‌روها ديوار بکشد و دختران و پسران را از هم جدا کند!؟ هرچند بيان چنين سخناني از کم مايه بودن گوينده آن حکايت دارد و توهين به فهم و شعور مردم است.. .. کسي چنين ادعايي را مي‌کند که همسران رقيبانش استاد دانشگاه هستند و در جامعه حضوري فعالانه دارند، اما همسر خودش خانه‌‌دار است.»

انگار که رقباي حسن روحاني از يک سو به تفاخر مي‌پردازند و اشتغال زنان رئيسي و قاليباف را به رخ رئيس جمهوري مي‌کشند و از ديگر سو به گونه‌اي رفتار مي‌کنند که گويي کسي که همسرش در خانه مشغول به فعاليت است، نمي‌تواند حامي آزادي زنان در مجامع باشد.

همسر خانه دار رئيس جمهور
«صاحبه در سال 1333 در سرخه‌ي سمنان در يک خانواده‌ مذهبي و سنتي به دنيا آمده و پدرش عبدالعظيم عربي راننده‌ ميني‌بوس بوده که بين سرخه و سمنان تردد مي‌کرده است. او فرزند اول خانواده است، داراي سه خواهر به نام سعيد‌ه، جميله و ربابه و چهار برادر به نام حسن‌، حسين، عباس و مسعود است. 14سالش بود که در سال 1347 با مهريه «دو دانگ منزل مسکوني پدر و مادر داما‌د، مقداري زمين‌، آب و چند مثقال طلا به عقد من که در آن موقع 20 سال داشتم، درآمد.» اين گزاره برگرفته از کتاب زندگي نامه حسن روحاني است و تنها اطلاعاتي است که مي‌توان از همسر او دريافت کرد.

رئيس دولت يازدهم در کتاب خود نوشته است که مراسم ازدواجشان را در شهريور 1348 در يک فضاي سنتي و مذهبي برگزار کردند. حاصل ازدواج صاحبه و حسن که به پيشنهاد پدر روحاني و با وساطت زن‌دايي‌شان خانم روشن پيوندي صورت گرفته، پنج فرزند (سه دختر و دو پسر) بوده است. صاحبه عربي سال 1376 داغدار پسرش محمد شد که به شکل نابهنگامي فوت کرد. همسر آقاي رئيس جمهور همواره خانه دار بوده است و تا سال 92 و انتخابات رياست جمهوري ديگري خبري از او درجايي درج نشد.

وقتي تبديل به همسر آقاي رئيس‌جمهور شد
پس از آنکه روحاني سکاندار دستگاه اجرايي کشور شد، اولين بار که نام صاحبه در صدر اخبار رسانه قرار گرفت، هنگامي بود که به همراه همسران ساير دولتمردان دولت يازدهم به برج ميلاد رفت و در مراسم افتتاحيه‌ بازارچه‌ خيريه‌اي شرکت کرد و در پايان بازديد از برج ميلاد هم در دفتر يابود آن که به نام «صاحبه روحاني» امضا کرده بود نوشت: «امروز از برج ميلاد ديدن نمودم. خيلي جالب و ديدني بود‌، اميدوارم که موفق باشيد.»

بعد از آن اما حضورش در رسانه‌ها‌ به دليل حواشي يک جشني بود که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در کاخ سعدآباد برگزار شده بود. خبرگزاري فارس مدعي بود که تالار حافظيه سعدآباد در شب ميلاد حضرت زهرا(س) محل برپايي جشن همسر رئيس‌جمهور براي همسران وزرا‌، سفراي خارجي مقيم تهران و زنان دولتي بوده و اين مهماني زنانه‌ با رقص دختران و شوي لباس همراه بوده است. البته اين خبرگزاري در خبر اوليه خود، که بعد آن را از روي خروجي‌اش حذف نمود، عنوان کرد که به هر يک از شرکت‌کنندگان در اين جشن سکه‌هايي نيز اهدا شده است.

انتشار اين خبر واکنش‌ها‌ي فراواني را از سوي منتقدان دولت، از جمله نمايندگان مجلس نهمي و عضو جبهه پايداري به همراه داشت. آنقدر که شرکت‌کنندگان در جشن ناگزير به پاسخگويي شدند و به تکذيب محتواي خبر پرداختند و بعد‌ها‌ هم سرلشگر فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح وارد ميدان شد و در اين باره اظهار کرد: «متاسفانه يک مقدار بازي‌هاي رسانه‌اي موجب تشويش اذهان عمومي مي‌شود. مديران رسانه‌ها بايد جلوگيري کنند از اخباري که موجب تشويش اذهان مردم، تضعيف دولت و تخريب برخي از اقدامات مي‌شود.... بعضي اخبار بي‌ارزش و تفرقه‌انگيز هستند، بعضي‌ها هم شايعه، تهمت و بي‌مبنا هستند.» پس از آن ديگر نام صاحبه عربي در محافل رسمي کم تر شنيده شد و هر از گاهي خبري درج مي‌شد مبني بر بازديد او از مراکز خيريه، حضورش در مراسم پاسداشت مادران و همسران شهدا، تجديد ميثاق با امام(ره) و حضور در حرم مطهر. همچنين صاحبه در سالي که گذشت عهده دار احداث 10 مهدکودک در روستاهاي مناطق دورافتاده ايران شد.

خانه داري انتخاب همسر رئيس جمهور بود
کمتر کسي تا کنون از صاحبه عربي سخن گفته است و حتي اين روزها هم که در معرض آماج حملات قرار دارد، آنچنان که بايد درباره او گفته و نوشته نمي‌شود. با اين حال درباره هجمه‌هاي صورت گرفته به همسر رئيس جمهوري، اشرف بروجردي، رئيس ستاد زنان روحاني گفت: ما يک حکم کلي داريم يک مصداق داريم. حکم کلي اين است که زنان مي‌توانند آزادانه راه خود را انتخاب کنند يا به جامعه بيايند يا آنکه در خانه بمانند. اين به انتخاب آن‌ها بستگي دارد. اجباري که در کار نيست.

آقاي دکتر روحاني هم قصدش اين نيست که همه زنان بايد در جامعه حضور داشته و مشغول به کاري باشند. منظورش اين است که راه بايد براي همه باز باشد و کسي بر ديگري حضور در خانه يا آمدن به صحنه را تحميل نکند. بنابراين همسر آقاي روحاني، خانه را انتخاب کرده و اين حقش است. بنده حضور در اجتماع را برگزيده‌ام و اين حق من است. کسي نمي‌تواند مانع من شود يا همسر آقاي روحاني را مجبور کند که به جامعه بيايد. اين اصل کلي است که فکر مي‌کنم مبناي انديشه آقاي دکتر روحاني باشد.

آن کس که انتقاد از سخنان آقاي رئيس‌جمهور در خصوص زنان مي‌کند و دست به قياس مي‌زند، دچار سطحي نگري است. واقعيت اين است که آزادي بايد براي همه زنان جامعه باشد و بهترين راهي که به نظرشان مي‌رسد را انتخاب کنند.

شرکت صاحبه در تظاهرات
وي در مورد نقش صاحبه عربي در 4 سال گذشته به عنوان همسر رئيس‌جمهور اظهار داشت: قطعا خانم عربي در اجتماعات حضور فعال دارند اما به ايفاي نقش اساسي نمي‌پردازند. در مورد خصوصيات اخلاقي ايشان بايد بگويم که من سال 60 با خانم عربي در مکه هم سفر بودم. در آن زمان آقاي موسوي خوئيني‌ها مسئوليت اداره حجاج را برعهده داشتند. ما تصميم داشتيم شبي براي خواندن دعاي کميل به زيارت برويم دولت عربستان اجازه اين کار را به ما نمي‌داد.

در نتيجه همه ما تجمع کرديم و تظاهرات اعتراض آميز به راه انداختيم و در مقابل محلي که به بقيع مي‌رسيد تجمع کرديم و به بيان اعتراض خود پرداختيم. خانم عربي هم به ما پيوست و با ما تجمع و تظاهرات کرد. در آن زمان شرايط اقتضا مي‌کرد که به عنوان همسر معاون فرمانده جنگ با ما عليه دولت عربستان تجمع کنند، بعد از آن حمله‌اي که عربستان به خانم‌ها کرد. پس از آن هم خود دکتر روحاني در بعثه امام (ره )به ايراد سخنراني گيرايي پرداخت.

داراي اخلاق نيکو
اين عضو حزب اتحاد ملت ادامه داد: خانم صاحبه عربي همواره به اخلاق نيکو شناخته شده است. بسيار موقر و محترم و متين است. همه بر اين باورند که خانم دکتر روحاني هم صحبت بسيار خوبي است. آنطور که من مي‌دانم با خيرين و خيريه‌هاي بسياري در ارتباط است و در ميان خانم‌هاي نيکوکار هم شهرت دارد و آن‌ها همواره از خانم عربي ياد مي‌کنند و مي‌دانم که با فعالان مدني ارتباط دارد.

بروجردي در پاسخ به اين سوال که در فعاليت‌هاي انتخاباتي کدام يک از زنان بستگان روحاني مشغول به کار هستند، اظهار داشت: در ستاد امور زنان کسي را نديده‌ام اما در سفرها خانم‌هاي اقوام ايشان فعاليت‌هاي زيادي دارند. دختران برادر ايشان در سفرها حضور دارند و به فعاليت مي‌پردازند.

رد ادعاها
از مجموع صحبت‌هاي رئيس ستاد بانوان حسن روحاني مي‌توان دريافت که بر خلاف ادعاي حاميان رئيسي و قاليباف مبني بر اينکه همسر روحاني شخصي محبوس درخانه و منزوي است، اتفاقا صاحبه عربي زني فعال در اجتماع است که به فعاليت‌هاي مدني اشتغال دارد؛ اگرچه مسير سياست را انتخاب نکرده اما در اجتماعات حضوري فعال دارد و به انجام کارهاي خيريه مي‌پردازد اما تفاوتش با همسران رقباي روحاني آن است که اقداماتش را جهت راي آوري حسن روحاني رسانه‌اي نمي‌کند و کمک‌هايش به موسسات خيريه همچون همسر يکي از کانديداها با ابهامات مالي همراه نبوده است.

از 61 درصد زنان عذرخواهي کنيد
آخرين باري که زنان محل جدال رقباي کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري شده بودند، بازمي‌گردد به يکي از مناظرات انتخاباتي سال 88، ميان کانديداي اصلاح طلبان و محمود احمدي‌نژاد که در آن زمان رئيس دولت‌ها‌ي نهم و دهم با نشان دادن تصوير همسر کانديداي اصلاح طلبان و مدرک تحصيلي او مترصد تخريب وجهه کانديداي اصلاح طلبان بود.

حال يک بار ديگر پاي همسران کانديداها به ميان کشيده شده است، نه به خاطر ارج نهادن به مقام آنها که براي دستاويز قراردادن‌شان در جهت تخريب همسران‌شان. اتفاقي که يک بار در 88 افتاد و يک بار ديگر هم در 96؛ هر دو هم از سوي اصولگرايان صورت گرفت. به هر روي 61 درصد از جامعه زنان ايران را خانه داران تشکيل مي‌دهند و اصولگرايان مي‌بايست پاسخ فخر فروشي و قياسي که ميان يک زن خانه دار و يک زن شاغل کرده اند را هم به زنان خانه دار و هم به زنان مشغول به کار در جامعه بدهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4608/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

بازیگر سفارشی که کارگردان رو تحقیر میکنه!

شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر صنعت موسیقی

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شور و شادی مردم اصفهان با اجرای سرود ای ایران در کنار زاینده رود

4 گوشه دنیا/ بزرگترین مارِ تاریخ طبیعت کشف شد

مهارت شگفت‌انگیز جانی دپ در کشیدن نقاشی

کاپ‌کیک شکلاتی بدون فر و همزن

اگر این نشانه های ساده را دارید سلامتی تان به خطر افتاده است!

چطور با خودشیفته‌ها رفتار کنیم؟

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت