آریا بانو

آخرين مطالب

یک روانشناس:

هر معتاد در محیط کار 4 ـ 5 نفر را درگیر اعتیاد می‌کند اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: فرد مصرف کننده مواد، در محیط کار 4-5 نفر از افرادی را که با وی کار می کنند، ناخودآگاه درگیر اعتیاد می کند؛ بنابراین روش‌ها و برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد باید در اولویت کارفرماها در محیط کار باشد.

به گزارش ایسنا، آزاده اولیایی با تاکید بر لزوم برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری گفت: برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر در حیطه محیط کار از سال 1382 توسط سازمان بهزیستی در کشور آغاز و اجرایی شد، در ابتدا چند استان به صورت پایلوت انتخاب شدند و بعد از آن برنامه‌ها در قالب برنامه‌های اجتماع محور به کل استان‌ها تعمیم داده شد.
کارشناس ارشد روانشناسی افزود: در برنامه‌های اجتماع‌محور روال کار این بود که در محیط‌های کاری داوطلب، برنامه‌ها را معرفی می‌کردیم و بعد از توجیه مدیر مجموعه، یک تیم با عنوان کمیته "سلامت روان" یا "پیشگیری از اعتیاد" در محیط کار انتخاب می‌شد.
اولیایی بیان داشت: در ابتدا داوطلبین علاقمند، حضور پیدا می کردند و یک نیازسنجی از این کارکنان انجام می شد؛ زیرا وقتی واژه پیشگیری را در محیط کار به کار می بریم یعنی گروه هدف ما کارکنان سالم هستند نه کارکنان مصرف کننده. بنابراین برنامه ها را با این دورنما که چگونه طرحی را پیاده کنیم که کارکنان سالم، سالم بمانند و برای ارتقا سلامت روان آنها برنامه داشته باشیم، پیگیری می‌کردیم و البته در اجرای برنامه های پیشگیرانه قطعا با کارکنان مصرف کننده مواد مخدر هم برخورد می کردیم.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که قبلا وجود داشت این بود که هیچ پروتکل یا برنامه‌ای برای مقابله با کارکنان مصرف‌کننده وجود نداشت و تنها در قانون اخراج این کارکنان آمده بود؛ اما ما معتقد بودیم به این افراد با توجه به اینکه در محیط کار هستند و مشغول به کار هستند و عملکرد کاری قابل قبولی هم دارند باید به عنوان بیمار نگاه کنیم و محیط کار موظف است خدمات درمانی را برای این افراد انجام دهد، از آنان حمایت کند و فرصت‌هایی را هم برای درمان آنها ایجاد نماید.
کارشناس ارشد روانشناسی با انتقاد از خط مشی‌های چندگانه و متفاوت در محیط‌های کاری گفت: مثلا ممکن بود در یک محیط کار، کارفرما بگوید من به شخص مصرف کننده اگر بار اولش باشد فرصت می‌دهم، اگر درمان نشد و دوباره به سمت اعتیاد برگشت اخراجش می‌کنم یا در محیط کار دیگری ، کافرمایی بگوید من هزینه درمان و مرخصی را برای بار اول می دهم که بتواند به شغل زندگی اش برگرد... اینها از نمونه برخوردهایی بود کارفرماها با شخص مصرف کننده مواد مخدر داشتند.
اولیایی تاکید کرد: بنابراین قبل از تدوین برنامه‌های پیشگیرانه در محیط کار، هیچ رویکرد واحدی برای آنها نبود، این برنامه ها به عنوان اجتماع محور پیش می رفتند تا اینکه اخیرا رویکرد ما به سمت برنامه های " یاری رسان " که در همه جای دنیا در حال اجراست و در ایران هم خیلی ها به صورت شخصی مثلا برخی از مشاوران در محیط های کاری انجام می دهند، بهزیستی نیز با حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت تعاون این برنامه را در عسلویه راه اندازی کرده است .
وی گفت: درنظر داریم امسال تمرکز و هدفمان بیشتر روی برنامه های" یاری رسان کارکنان "یا همان "همیار کارکنان "باشد. رویکرد این برنامه ها و مداخله ها متفاوت است و فقط پیشگیری از اعتیاد نیست. تمام ناهنجاری‌های رفتاری در سلامت روان را در نظر می گیرد مثل استرس‌های شغلی، روابط بین فردی کارکنان و اتفاقاتی را که باعث آسیب و ضرر به محیط کار می شود، بررسی می‌کند و هدف ارتقای سلامت کاری و روانی کارکنان است.
اولیایی افزود: همانطور که می‌دانید عملکرد کارکنان مصرف‌کننده منجر به افت تولید می‌شود و در این افراد سوانح شغلی که رخ داده بیشتر از 50 درصد یا خودشان مقصر بودند یا مسبب آن حادثه بودند، معمولا نیز این افراد به لحاظ تاخیر و غیبتی که در محیط کار دارند و از مرخصی‌های استعلاجی بیش از سایرین استفاده می کنند موجب افت بهره وری در محیط کار می شوند.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ، وی در انتها باتوجه به اثر گذاری سوء اعتیاد به عنوان یک معضل بر خانواده و جامعه ادامه داد: یک فرد معتاد علاوه برخودش اعضای خانواده را هم درگیر می کند همچنین ممکن است در محیط کار مثلا 4-5 نفر از افرادی را که با وی کار می کنند ناخودآگاه درگیر اعتیاد شوند؛ بنابراین روش‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه باید در اولویت کارفرماها در محیط کار باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/46309/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

اولین تصویر منتشر شده از اسکناس 500 هزار تومانی جدید + واکنش بانک مرکزی