آریا بانو

آخرين مطالب

لحظات فراموش‌نشدنی جام‌های‌جهانی؛ تُف فرانک ریکارد بر رودی فولر گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - در صفحۀ مخصوصی که برای جام جهانی 2018 داریم، پرونده‌ای برای لحظات فراموش‌نشدنی جام جهانی تدارک دیده‌ایم. پیش‌از‌این درمورد ضربه سر زیدان ( 1 و 2 و 3 , 4 ) و گل‌به‌خودی مرگبار اسکوبار ( 1 و 2 و 3 ) و درمورد بازی ایتالیا و باختش از کره‌جنوبی در سال 2002 نوشتیم. با روزچین همراه باشید.
رودی فولر و داستان تُف مشهور!
بازی آلمان و هلند همیشه جنجالی بوده است، ولی رقابت آن‌ها در جام جهانی 90 چیز دیگری بود!

بازی تیم‌های آلمان و هلند در جام‌ جهانی 1990 در ایتالیا شاهد یکی از نمادین‌ترین صحنه‌های تاریخ جام‌های جهانی بود. چهار سال پس از آن اتفاق، سایمون کوپر، روزنامه‌نگار و نویسنده یکی از پروفروش‌ترین کتاب‌های دنیای فوتبال به نام فوتبال علیه دشمن ، عکس آن اتفاق را روی جلد کتابش قرار داد. البته کوپر بعداً از این کار پشیمان شد و از یکی از بازیکنان موجود در آن عکس عذرخواهی کرد. او معتقد بود نشان‌دادن چنین خصوصیتی از چنان بازیکن بزرگی بی‌انصافی است.
از چه عکسی حرف می‌زنیم؟ عکسی که در آن رودی فولر مهاجم آن روزهای تیم ملی آلمان پس از ناعادلانه‌ترین اخراج در تاریخ جام‌های‌جهانی مغموم و دست به کمر ایستاده است و فرانک ریکارد رقیب او در تیم ملی هلند از پشت سرش عبور می‌کند.
زمانی پابلو پیکاسو گفته بود: «اگر تف کنم، باز هم عده‌ای پیدا می‌شوند و تفم را به‌عنوان یک اثر هنری معرفی می‌کنند.»
آب دهانی که ریکارد به‌سمت فولر پرتاب کرد، اتفاق بزرگ و چندش‌آوری بود؛ ولی هیچ‌گاه به آن به چشم یک اثر هنری نگاه نشد. این کار از مردی سر زده بود که تا آن زمان آدم محترمی به نظر می‌رسید؛ هرچند، بعداً از فولر به‌خاطر این کارش عذرخواهی کرد و همه‌چیز ختم به خیر شد!
رقابت فوتبالی بین آلمان غربی و هلند همیشه سخت و نفس‌گیر بوده است. چنین رقابتی ریشه در جنگ‌ جهانی دوم و البته بیزاری دو تیم و طرفداران‌شان از یکدیگر پس از پیروزی معروف آلمان بر هلند در فینال به یادماندنی جام‌جهانی 1974 دارد.
در مسابقات یورو 1980 این دو تیم بار دیگر به مصاف هم رفتند. اما این بار هم آلمانی‌ها در یک بازی درگیرانه و پر‌تنش موفق به شکست هلند شدند و انتظار طرفداران هلند برای پیروزی برابر دشمن دیرینه هشت سال دیگر ادامه یافت. مسابقات یورو 1988 در کشور آلمان برگزار شد و برای انتقام گرفتن از آلمان‌ها چه جایی بهتر از خانه خود دشمن؟ دو تیم در مرحلۀ نیمه‌نهایی به مصاف هم رفتند و هلند با گل‌های کومن و فان‌باستن در برابر تک گل ماتئوس پیروز میدان شد.
سال بعد دوباره دو تیم در دور مقدماتی جام‌جهانی 90 ایتالیا به مصاف هم رفتند. در این بازی که در رتردام برگزار شد، طرفداران هلندی پارچه‌ای به ورزشگاه برده بودند که روی آن ماتئوس کاپیتان آلمان را با آدولف هیتلر مقایسه کرده بودند. با‌این‌اوصاف کاملاً مشخص بود که بازی این دو تیم در دور دوم مسابقات جام‌جهانی 90 آبستن حوادث زیادی خواهد بود.
این بازی هم مثل بقیه بازی‌های دو تیم درگیرانه و ملتهب بود. رودی فولر و هم‌تیمی‌هایش با قرار گرفتن در صدر گروهی که تیم‌های کلمبیا، یوگوسلاوی و امارات در آن قرار داشتند، راهی دور بعد شدند. در مقابل اوضاع برای هلند خوب پیش نمی‌رفت. این تیم با سه مساوی و به‌عنوان یکی از تیم‌های سوم راهی دور بعد شده بود. در جام جهانی 90 تیم‌های اول و دوم گروه‌های شش‌گانه گانه به‌همراه چهار تیم برتر سوم گروه‌ها به دور بعد راه می‌یافتند. اوضاع در گروه هلند کمی عجیب بود. در این گروه همۀ بازی‌ها به غیر از بازی انگلستان و مصر مساوی شده بود. انگلستان به‌لطف پیروزی 1-0 برابر مصر و دو تساوی برابر جمهوری ایرلند و هلند در صدر گروه قرار گرفت. بازیکنان سرزمین لاله‌های نارنجی در بازی آخر گروهی باید برابر جمهوری ایرلند به میدان می‌رفتند. آن‌ها خیلی زود از ایرلند جلو افتادند، ولی کویین در دقیقه 79 گل مساوی را وارد دروازه هلند کرد. این تساوی سبب شد ایرلند در جایگاه دوم قرار گیرد و هلند راهی دیدار با آلمان شود. دو دشمن دیرینه در دور حذفی در ورزشگاه سن‌سیرو به مصاف هم رفتند.

یورگن کلینزمن مهاجم تیم ملی آلمان در جام‌جهانی 90 می‌گوید: «واقعاً کاری که فرانک ریکارد کرد بسیار ناامیدکننده بود.» زمان‌سنج بازی به دقیقه 20 نزدیک می‌شود. آلمان‌ها توپ را به زمین هلند می‌آورند و در سمت راست تیم هلند خطایی روی رودی فولر اتفاق می‌افتد.
خوان کارلوس لوستائو، داور آرژانتینی بازی، به فرانک ریکارد کارت زرد می‌دهد. این دومین کارت زرد ریکارد در این بازی‌ها بود و این یعنی در صورت صعود از این مرحله، او بازی بعدی تیمش در مرحله نیمه‌نهایی را از دست خواهد داد. ریکارد که از این کارت زرد و محرومیت از بازی بعدی بسیار عصبانی بود، حین عبور از کنار رودی فولر به‌سمت پشت‌موهای فرفری فولر تُف می‌کند. درگیری لفظی این دو بازیکن پس از این کار داور را مجاب می‌کند که به فولر هم کارت زرد بدهد. تلاش فولر برای نشان‌دادن آب دهان ریکارد به داور که هنوز لای موهایش بود، تغییری در تصمیم داور ایجاد نمی‌کند.
به نظر می‌رسد که فولر در مسیر رفتن به محوطه جریمه هلند به هم تیمی‌اش، کلینزمن، می‌گوید ریکارد به او تف کرده است. لحظاتی بعد آندریاس برمه همان توپ را به محوطۀ جریمه هلند ارسال می‌کند. هانس ون بروکلن، دروازه‌بان هلند برای گرفتن توپ به هوا بلند می‌شود و در این حین برخوردی با رودی فولر دارد. به نظر می‌رسید که فولر قصد برخورد با دروازه‌بان را نداشته است و حتی سعی می‌کند خود را از مسیر او کنار بکشد. ریکارد دوباره وارد درگیری می‌شود و در‌حالی‌که گوش فولر را گرفته است، او را نقش زمین می‌کند.
از دست ندهید: لحظات فراموش‌نشدنی جام‌های جهانی؛ ضربۀ سر زین‌الدین زیدان (بخش دوم)

در‌حالی‌که کلینزمن و ون بروکلن سعی دارند دو طرف را آرام و غائله را ختم کنند، داور با کارت قرمزی در دست وارد می‌شود و ابتدا ریکارد و بلافاصله فولر را از بازی اخراج می‌کند. تصمیمی که تا همین امروز هم بحث‌برانگیز باقی مانده است.
رودی فولر سال‌ها بعد در مصاحبه با چهار چهار دو می‌گوید: «مطمئناً کار ریکارد بسیار زشتی بود، ولی اخراج من از بازی اصلاً درست نبود. اصلاً دلیل اخراجم را نمی‌فهمم و فکر می‌کنم داور این موضوع را با خود به گور خواهد برد. داور می‌خواست با اخراج ما دو نفر از بقیه بازیکنان زهرچشم بگیرد تا بازی کمی آرام‌تر شود، که البته همین‌طور هم شد. قبل از بازی کینه‌هایی بین بازیکنان دو تیم بود، ولی بازی آلمان و هلند همیشه ملتهب بوده است.»
همچنان که فولر مغموم و سردرگم از تصمیم داور وسط زمین ایستاده است، ریکارد دوباره به او نزدیک می‌شود و حین عبور از کنار او دوباره آب دهانش را به‌سمت فولر پرتاب می‌کند. فولر در آن لحظه رویش به‌سمت دیگری بود و ریکارد را ندید، ولی قطعاً برخورد آب دهان ریکارد به مو‌هایش را حس کرد. فولر که البته معلوم بود انتظار چنین اتفاقی را ندارد، با ناباوری دست در موهایش می‌کند و به عمق فاجعه پی می‌برد. درحالی‌که مسئولان تیم هلند در حال هدایت ریکارد به‌سمت رختکن بودند، ناگهان فولر به‌سمت ریکارد می‌دود، همه انتظار برخوردی خشن بین دو بازیکن را دارند، ولی او در یک لحظه تصمیم می‌گیرد آدم بزرگۀ دعوا باشد و درگیری را ادامه ندهد.
بعد از واقعه
دکتر آریک سیگمن، مشاور و روان‌شناس، سال‌ها بعد در مصاحبه‌ای می‌گوید: «تف کردن در همه جای دنیا رفتاری نفرت‌برانگیز و توهین‌آمیز است.» شاید حق با دکتر سیگمن باشد، ولی فولر از ترس مجازات‌های بیشتر تصمیم می‌گیرد این رفتار ریکارد را نادیده بگیرد و رفتاری بزرگوارانه از خود نشان می‌دهد.
این اتفاق هر چه بود در نهایت هر دو تیم را 10 نفره کرد. این اتفاق بیشتر به ضرر کدام یک از دو تیم بود؟ در آن لحظه چیزی مشخص نبود، ولی اینکه پس از پایان سوت بازی آلمان‌ها جشن صعود به مرحلۀ بعد را برگزار کردند که شاید نشان دهد هلندی‌ها بیش از آلمان‌ها از این اتفاق ضرر کردند.
در نیمۀ دوم کلینزمن آلمان‌ها را پیش انداخت. در‌حالی‌که دو تیم فرصت‌های زیادی برای گل‌زنی داشتند. اندریاس برمه، دفاع چپ مانشافت در دقیقۀ 85 با ضربه‌ای دقیق از پشت محوطه‌ جریمه اختلاف را به دو گل افزایش داد تا ضربۀ پنالتی دقیقۀ 89 کومان هم تاثیری در پیروزی تیم بکن‌بائر نداشته باشد و آلمان مسیرش به‌سمت سومین قهرمانی در جهان را ادامه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/48072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

سیب‌زمینی سرخ‌کرده‌ ویژه بچه‌ها!

برای خنک شدن بدن چی بخوریم؟

قبل و بعد شام خوردن این نکات را رعایت کنید

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

سهم هر ایرانی از مصرف سیگار؛ سالی 860 نخ!

هدیه عجیب و ویژه مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی در «شب‌ آهنگی» که سوژه شد

رونمایی از دفتر کار محمد بن سلمان / استایل جالب و متفاوت ولیعهد عربستان در محل کارش که پربازدید شد!

قسمتی از دکوراسیون امروزی و شیک خانه یوسف تیموری بازیگر فولاد سریال «زیر آسمان شهر» / چه مبلمان زیبایی

حذف هپاتیت C در ایران رسما اعلام شود

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟

این بیماران به کنسرو لب نزنند

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود