آریا بانو

آخرين مطالب

هويت گمشده‌ي زنان خانواده

  بزرگنمايي:

براي تشکيل کانون خانواده ، هر کدام از زن و مرد ، وجوهي از ابعاد شخصيت خود را در راستاي احياء خانواده از فرديت خارج مي کنند و غرق جنبه اجتماعي خانواده مي نمايند . و البته وجوهي از ابعاد شخصيت هر کس مربوط به خود اوست و ربطي به خانواده ندارد و در آن حالت هر کدام در درون خود خصلت هاي فردي خود را دارند . مثل من و شما که در مقابل هم دو نفر انسانيم با خصوصيات فردي مربوط به خود ، اما در مقابل خداوند هيچيم ، و همه فرديت خود را غرق ربوبيت او مي کنيم .

اگر زن و مرد از آن جهت که بايد نظر به خانواده داشته باشند و جنبه فرديت خود را در مقابل خانواده نفي کنند ، اين کار را نکردند ، عملا کارشان به مقابله با همديگر مي انجامد ، ديگر نه کار زن پذيرش تمناي مرد خواهد بود و نه مرد نسبت به آن زن و خانواده احساس مسئوليت مي کند ، و ناخواسته کانون ارتباط آن دو به عنوان اعضاء خانواده ويران مي شود . ولي اگر زن هويت خود را قبول تمناي مرد و کمک به مرد براي رساندن خانواده به اهداف مورد نظر جستجو کرد ، مقصد بزرگي را دنبال کرده است .

گاهي ما خودمان گم شده ايم و مي خواهيم خود را پيدا کنيم ولي نمي دانيم خود گم شده خود را کجا پيدا کنيم ، در اين مقاله مي خواهيم عرض کنيم ، خود گمشده زن در قبول تمناهاي همسرش پيدا مي شود.اگر زن هويت گم شده خود را در پذيرش تمناي مرد پيدا کند و مرد را در اين پذيرش تمنا کمک کند تا بتواند مسئوليت اداره خانواده را ، که کلش به عهده ي مرد است ، خوب انجام دهد ، اين زن در اين شرايط به يک موفقيت بزرگ دست پيدا کرده است.

وقتي انسان به جاي خدا ، محور شد و «من» هاي زن و مرد به ميدان آمد ، به جاي تمنا از طرف مرد و پذيرش از طرف زن ، دو تمنا روبه روي هم قرار مي گيرند . و در اين حالت هيچ وقت کانون خانواده به طور واقعي شکل نمي گيرد . چون بالاخره يک نفر بايد مسئوليت کلي خانواده را بر اساس اصولي که شريعت تعريف کرده است به عهده بگيرد و ديگري جهت موفقيت آن مديريت ، باز بر اساس اصولي که شريعت تعريف کرده ، ظرائفي را که در توان دارد به کار بندد تا آن خانواده به عنوان يک واحد توحيدي شکل بگيرد و جلو رود . در راستاي مسئوليت کلي مرد ، شريعت مي فرمايد : خروج زن از خانه به اذن و اجاره شوهرش باشد و زن هم به جهت بندگي خدا ، از شوهرش اجازه مي گيرد ، نه به جهت فربه کردن "من" شوهر ، چون هر دو براساس اصول شريعت الهي عمل مي کنند و در مقابل خدا هيچ اند .

بحث فربه کردن « من » مرد مطرح نيست ، بحث احترام به مسئوليتي است که خداوند به عهده مرد گذاشته است . توصيه اي که دين به زنان مي کند اين است که حرف همسران خود را بشنويد ولي براي خدا ، وقتي روشن شد به خاطر حکم خدا حرف او را مي شنويد ديگر « من » همسرتان فربه نمي شود بلکه مسئوليت او بيشتر مي گردد.

در خانواده اگرخدا محور شد ، يکي تکليفش مي شود رهبري کلي خانواده براي رساندن آن خانواده به فضايي که اعضاء در يگانگي با همديگر نظرها را به سوي حضرت احد بيندازند و ديگري تکليفش مي شود کمک کردن و پذيرفتن تمناهاي مسئول خانواده براي اين که خانواده به وحدت مطلوب برسد .

در راستاي چنين هدفي است که زن احساس مي کند با تمام وجود در تحقيق آن هدف در صحنه است . اگر خدا محور شد يکي مثل ملواني که مي خواهد اين کشتي را به ساحل برساند ، تکليفش مي شود دستور دادن ، و يکي تکليفش مي شود پذيرش دستورات ملوان ، تا در رساندن کشتي به ساحل سهيم باشد . وقتي هر کدام براساس اصول شرعي جايگاه و وظايف خود را تعريف کنند هيچ کدام منيتي ندارند .

زنان و تضاد با خود
اگر در صحنه خانواده دو من پيدا شد و هر دو همسر خواستند رئيس باشند ، دو رقيب مي شوند روبه روي هم . اگر زنان قبول و پذيرش را معناي واقعي خود ندانند ، جنگ ميان دو تمنا آغاز مي شود و اين جنگ ، در عين ظاهري صلح گونه ، سراسر رقابت و تلاش يکي براي غلبه بر ديگري است .

تضادي که بعد از مدتي زنان با خود پيدا مي کنند ريشه اش در اين است که از يک طرف فطرتا قبول تمناهاي مرد را عامل نشاط و معنادار کردن زندگي خود مي دانند و از طرف ديگر براي خود تقاضا و تمنايي مستقل قائل شده اند در مقابل تمناي مرد ، و عملا دو من در يک سرا به وجود آمده است . وقتي نفس اماره مزه اين نوع من را چشيد به آساني نمي تواند از آن دست بردارد .از طرفي حس مي کند که اين من مستقل خودش نيست از طرفي نفس اماره سعي در حفظ آن من دارد . در نتيجه خودش با خودش تضاد پيدا مي کند .

حالا که يک من پيدا کرده در مقابل مرد ، براي خودش اين سئوال پيش مي آيد که چرا مرد دستور بدهد ولي من دستور ندهم – تضادي بين زن خانه بودن با مسئوليت مردانه – اين تضاد ، او را به عصيان بر خود و بر ديگران و نارضايتي از وضع موجود خود مي کشاند . مي بيند نه ديگر خودش ، خودش است و پذيرش تمناهاي مرد به عنوان مسئول خانه ، و نه مي تواند از نظر روحي و فطري يک من مستقل از مرد داشته باشد . يک مني شده در مقابل مرد ، به طوري که مي خواهد بر مرد حاکم باشد ، تضاد بين غريزه ي غلبه برغير از يک طرف و فطرت پذيرش تمناي مرد از طرف ديگر ، زن را به بي هويتي مي کشاند ، نمي داند زن است يا مرد ، مادر است يا پدر ،قيافه مردان بگيرد و داد بزند ، يا صفات زنان داشته باشد و مسئوليت هاي اصلي خانه را به عهده مرد خانه بگذارد ؟ با خودش نمي تواند بسازد و تلاش مي کند براي نجات از جنگ بين « خدمت » يا « قدرت» بر من بيفزايد و قدرت و استعلاي بيشتري را طلب کند و لذا از خود اصيل خود دورتر مي شود و در نتيجه نارضايتي بيشتر از خود ، و فربه کردن من همچنان ادامه مي يابد .

مرد در چنين شرايطي در مقابل من فربه شده ي زن ، ديگر احساس مسئوليت نسبت به سرنوشت خانواده ندارد و لذا من اين مرد تبديل به من مي شود که زن را بيشتر شيئ مي بيند که بايد از آن تمتع بيابد ، در اين حال ، نه زن ديگر پذيرش تمناي مرد را کار خود مي داند و نه مرد ارتباط صحيح با زن و خانواه را مسئوليت خود مي شمارد ، دو حيوانند که با محاسبه هاي دنيايي همديگر را تحمل مي کنند ، ولي نه اين که با هم اند ، بلکه برهم اند .

در عين تمتع از هم ،هر کدام در درون ديگري را رقيب خود احساس مي کند ، هر کدام فکر مي کند ديگري عامل خسرانش شده است . مثل تصور ما نسبت به مغازه داري که کالاهاي مورد نياز ما را دارد ، در عين اين که به جهت آوردن آن کالاها از او تشکر مي کنيم ، در درون خود همواره نگرانيم نکند کلاه سر ما بگذارد.

عشق زن و مردهاي غربي عموما نسبت به همديگر همه چيز هست مگر عشق ، يک معامله ي محترمانه و مودبانه است که بايد همواره به همديگر القاء کنند که اين عشق است ، مگر عشق بدون ايثار ممکن است ، و مگر ايثار با خودخواهي جمع مي شود ، و مگر نفي خود با نظر به عالم قدس ممکن است ؟ بايد براي هدفي متعالي و حضور در زندگي ابدي ،خود مادون دنيايي را زير پا گذارد .

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4817/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتظاراتی که یک مرد از همسرش دارد و هرگز نمی گوید!!

اجرایی تاثیرگذار از علیرضا قربانی در کنسرت

دادستان کل کشور: پرونده قضایی برای بانوان بی‌حجاب تشکیل نمی‌شود

آغاز اعزام زائران به حج عمره از سوم اردیبهشت

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

کیک تخته ای دورنگ مجلسی

مرغ زعفرانی با سس زرشک

عواملی که باعث آسیب دیدن گردن می شود

خانم گلی در 4 دقیقه!

خلاق ترین ایده برای جای عروسک

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

شعرخوانی دختر شیرین زبان

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

گزارش زنده؛ ایران 0 - 0 بحرین

ماهی خاویار به رودخانه روستای نورالدین اومده!

نمایش و نقد «گیج گاه» به ارسباران رسید

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

قطعه «سرگشته» از موسیقی متن سریال در چشم باد

امدادرسانی هوایی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

پاسخ ضرغامی به بحث گرانی ورودی موزه‌های ایران

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

آموزش کیک ابری با طعمی متفاوت

یک غذای فوق العاده خوشمزه و اقتصادی

این 9 کار را بعد از 40 سالگی انجام ندهید

تا حالا دچار انجماد عملکردی شدید؟!

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت