آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد سازمان بهزیستی به سریال « بچه مهندس» اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - مدیرکل امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور نسبت به پخش سریال «بچه مهندس» و نشان دادن روند فرزندخواندگی در این سریال انتقاد و به آن واکنش نشان داد.

محمد نفریه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در جریان ساخت این سریال با سازمان بهزیستی مشورتی صورت نگرفته است، گفت: در این سریال اطلاعات غلطی در مورد روند فرزندخواندگی به بینندگان داده می‌شود؛ برای مثال در مراکز سازمان بهزیستی که مخصوص نگهداری از کودکان زیر 6 سال و شیرخواره‌ها هستند تنها دختران و پسران در کنار هم قرار دارند و این کودکان در سنین بالای 6 سال تفکیک جنسیتی می‌شوند.
وی با بیان اینکه مربیان به کار گرفته شده در این مراکز از میان بانوان هستند افزود: این در حالیست که در سریال بچه مهندس هم مربیان خانم و هم مربیان آقا دیده می‌شود. برای کودکان زیر 6 سال یا حتی 9 ساله نیز اصلا مربی آقا به کار گرفته نمی‌شود. همچنین در سریال اینطور نشان داده می‌شود که نظافتچی شاغل مرکز نگهداری کودکان در فرآیند فرزندخواندگی مداخله می‌کند به طوریکه به شماره تلفن ارباب رجوع که اطلاعاتی محرمانه است دسترسی پیدا کرده و ایجاد مزاحمت می‌کند.
مدیرکل امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر نظارت مستمر بازرسان سازمان بهزیستی بر شیرخوارگاه‌ها اظهار کرد: حتی اگر مرکزی به بخش غیردولتی واگذار شود بازرسان سازمان بهزیستی به طور مستمر بر این مراکز نظارت دارند. با این وجود از لحاظ زمانی نیز این سریال متعلق به دوره‌ای است که مراکز نگهداری کودکان دولتی بودند. تقریبا از سال 78 مراکز دولتی به بخش غیردولتی واگذار شده است. در دوره‌ای که این سریال در آن جریان دارد مراکز خصوصی بسیار کم بود و اگر هم وجود داشت مربوط به بخش اوقاف بوده است.
نفریه با تاکید بر نظارت مستمر سازمان بهزیستی بر آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه پرسنل به کار گرفته شده در این مراکز اظهار کرد: مددکار اجتماعی نقش محوری را در شیرخوارگاه‌ها بر عهده دارد. اگرچه در این سریال نقش روانشناس دیده می‌شود اما بر نقش مددکار اجتماعی آنچنان که باید تاکید نشده است. هر نکته کوچک در چنین فضاهایی نظیر ویژگی‌های ساختاری فضا، تعداد اعضا، وضعیت مکان و ... دستورالعمل خاصی دارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بر خلاف آنچه در این سریال نشان داده شده است کودکان شیرخواره برای مثال با کودکان 9 ساله در یک مرکز نگهداری نمی‌شوند، گفت: در این سریال می‌بینیم کودکانی نشان داده می‌شوند که سواد دارند و بنابراین سنشان بالای هفت سال است، این در حالیست که در سازمان بهزیستی کودکان صفر تا سه سال، سه تا 6 سال، 6 تا 12 سال و 12 تا 18 سال (برای پسرها 12 تا 15 سال و 15 تا 18 سال) به شکل جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند و تمام مربیان آنها از میان بانوان هستند تا این کودکان محبت مادرانه را نیز تجربه کنند.
مدیرکل امور کودکان و شبه خانواده سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه ویژگی‌های داستانی این سریال باعث شده است تا اشتباهاتی نیز در این سریال به بینندگان نشان داده شود، تصریح کرد: در صورتیکه از مسئولین سازمان بهزیستی مشورت گرفته می‌شد اطلاعات غلط کمتری در اختیار بینندگان قرار می‌گرفت. برای مثال در سریال اینطور به بینندگان القا می‌شود که فرزندان شیرخوارگاه به ثروتمندان واگذار می‌شوند در حالیکه در واقعیت چنین معیاری وجود ندارد.
نفریه در ادامه اظهار کرد: ای کاش سازندگان این سریال به مراکز سازمان بهزیستی مراجعه می‌کردند، فضای آن را می‌دیدند و با آن آشنا می‌شدند به طوریکه دستکم می‌دانستند فرآیند فرزندخواندگی در شیرخوارگاه انجام نمی‌شود و مسئولان شیرخوارگاه در آن مداخله‌ای ندارند، اگرچه نیت سازندگان این سریال خوب بوده اما ماحصل خوبی نداشته است.
وی با بیان اینکه در ایران نیز تلاش می‌شود مانند کشورهای دیگر مراکز نگهداری از کودکان به سمت کوچکتر شدن حرکت کند، اظهار کرد: در سال 78 مراکزی مشغول فعالیت بودند که بین 50 و یا حتی 300 نفر کودک را در خود نگهداری می‌کردند اما سازمان بهزیستی به سمت مراکز شبه خانواده حرکت کرده است. در حال حاضر بسیاری از مراکز زیر 10 نفر ظرفیت دارند و بسیاری از این فرزندان توانستند افراد موفق و نخبه‌ای با رده‌های بالای تحصیلی و شغلی شوند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49553/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم