آریا بانو

آخرين مطالب

فاصله ها و خواستگاری های سنتی گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
زمین و آسمان جاده می شود و "فاصله ها " شروع می شود . انگار عالم و آدم با سرعت هرچه تمام تر حرکت می کنند تا به چیزی برسند ، به کسی شاید ، به محلی امن ، به راهی هموارتر ، اما هرچه می رویم ، فاصله مان کم تر می شود ؛ عمر را می گویم که مثل یک نخ نامرئی هر روز کوچکتر می شود و فاصله ی ما را به آخر خط ، کمتر می کند . اما دلیلی دارد این عمر، که مثل باد می رود و امان نمی دهد :حکمت این عمر بی بازگشت ، همان است که مولایمان فرمود : امتحان ریشه ها ، نه لرزاندن شاخه ها .
"فاصله ها " ، در سیر داستانی خود ابعاد مختلفی را مد نظرقرار داده بود که می توان گفت صرف نظر از برخی کاستی ها ، توانسته بود به خوبی از عهده ی سرانجام شان برآید . مثل : فساد های فرهنگی - اجتماعی ، دوستی ها و رابطه های دختران و پسران قبل از ازدواج ، گسست نسلی ، فساد اقتصادی ، مباحث خانوادگی وازدواج های دوم و غیره .
ما در بخش خانواده ، قصد داریم از میان این همه بحث و نقلی که مصداق روشن خانواده های ایرانی شده بود و سوژه ی بگومگوهای پسران و پدران و غیره ، فقط به یک مورد اساسی ؛ که این سریال قصد ترویج آن را داشت اشاره می کنیم :
روابط دختر و پسر قبل از ازدواج و تعدیل خواستگاری های سنتی
"فاصله ها " برای اولین بار از آشنایی ها و رابطه های قبل از ازدواج جوانان درخانواده های مذهبی می گوید که می تواند خالی از اشکال باشد و به بیراه سوق پیدا نکند ؛ که تنها عامل آن را وجود محوریت خانواده و اهمیت بالای آن جلوه داده بود .
"علی صبوری " و"ریحانه" در دانشگاه با هم صحبت می کنند . از خواسته ها و امیال شان می گویند . از زندگی مشترک و آینده ای که قرار است با هم بسازند . از خودشان می گویند و خانواده هایشان .این امر با توجه به عوامل زیر امری مثبت و بی اشکال در این سریال نشان داده شده است:
- در ابتدای این رابطه ، علی از پدر ریحانه یعنی رضا کریمی اجازه می خواهد که در صورت تمایل با دخترش در دانشگاه صحبت کند . یعنی خانواده ها در جرقه ی ابتدائی این رابطه کاملا در جریان امور و اتفاقات قرار دارند و اوضاع را بررسی می کنند .
- رضا کریمی آن قدر به دختر جوان خود نزدیک است که ریحانه بی هیچ هراس و ترس از سرکوب شدن ، نامه ی علی را در جمع خانواده می خواند و با والدین آگاه و باتجربه اش در رابطه با تصمیمش مشورت می کند .
- قصد علی و ریحانه از این رابطه ، ازدواج است و برای شناخت بیشتر با هم صحبت میکنند .
- خانواده ها از سوابق و گذشته ی یکدیگر باخبر هستند و به ظاهر، چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد .
این چه اشکالی دارد ؟ وقتی خانواده ها کاملا در جریان امور قرار دارند ، وقتی یک پدر، از تربیت صحیح دخترش مطمئن است و می داند در مسیر بزرگ شدن او از تعصب ، عقده ، افراط و تفریط استفاده نکرده است ، وقتی مذهب و اعتقادات دینی را برای دخترش درونی کرده و از عدم لرزش مجنون وار و بی منطقش مطمئن است ، چه اشکالی دارد که دخترش ، پاره ی جانش ، همه ی هستی اش ، در مکانی عمومی ، با پسری که او را می شناسد و پدرش را می شناسد و تا به حال برایش فردی موجه بوده است ، برای ازدواج ، نه هوس رانی و گذران وقت ، صحبت کند ؛ و رابطه داشته باشد ؟
فاصله ها وخواستگاری سنتی
رضا به بچه هایش قدرت "نه" گفتن در اجتماع را یاد داده است . رضا به زبان و حال و قال جوان هایش نزدیک است . رضا متعصب نیست . رضا مثل اکثر آدم های امروزی ، آدمی نیست که توقع "خوب بودن" از بچه هایش داشته باشد ولی خود ، به هزار توجیه عقلی و نقلی و شرعی ، خطا نماید.
ریحانه در خانواده ای بزرگ شده است که چیزی برای پنهان کردن وجود ندارد ؛ چون در مقابل نیاز های طبیعی اش با مخالفت های بی جای والدینش روبرو نشده است . هرچه بوده ، منطق بوده و صداقت . اهالی خانه ی "رضا کریمی" به خاطر وجود پدری که هم مذهبی است ، وهم فکری روشن و شفاف دارد ، هیچ گاه به خطا نمی روند . رضا به بچه هایش قدرت "نه" گفتن در اجتماع را یاد داده است . رضا به زبان و حال و قال جوان هایش نزدیک است . رضا متعصب نیست . رضا مثل اکثر آدم های امروزی ، آدمی نیست که توقع "خوب بودن" از بچه هایش داشته باشد ولی خود ، به هزار توجیه عقلی و نقلی و شرعی ، خطا نماید و سعی کند با هزار کلاه و کاسه و نمد ، خطایش را بپوشاند ؛ که پوشیده نمی شود و رسوا می کند و آبرو به جا نمی گذارد .
شاید بگوئید این حالت ، خوش بینانه ترین حالت است . اینکه : خانواده ها ، آشنای قدیمی از آب در می آیند و اصالت هر دو خانواده کاملا عیان است و "علی "ظاهرا و باطنا آدم خوبی است و غیره . حالا اگر غیر از این حالات هم اتفاق می افتاد فکر می کنید چطور می شد ؟ مثلا علی صبوری ظاهری مذهبی و متدین داشت، اما باطنی هرزه و هوس آلود . در این حالت چه بلای عجیب و غریبی قرار بود سر "ریحانه " بیاید ؛ وقتی "رضا کریمی" مثل کوه پشت سر دخترش ایستاده ؟ مثلا چه اتفاق غیرقابل بازگشتی خواهد افتاد وقتی "ریحانه" تا حدی فرق "خوبی " و بدی را از پدرش یاد گرفته ومی داند نباید دم به تله ی هوس زودگذر قبل از ازدواج داد ؟
چرا با تعصب کور، دست و پای جوان را می بندیم و از او می خواهیم پرواز کند ؟ چرا به خودمان زحمت نمی دهیم مثل یک سایه ی نامرئی همیشه و همیشه همراه جوان خود باشیم ، تا به دام گناه و بیچارگی نیفتد ؟ چرا دوست داریم یله و بی خیال در خانه مان بنشینیم و ذهن جوان مان را مدام با : "نکن" ، "نرو " ، "این بده " و " اون خوبه" و غیره بمباران کنیم و انتظار داشته باشیم سالم بماند و خطا نکند ؟
چه بخواهیم چه نخواهیم ، چه خوشمان بیاید ، چه بدمان ، این امر در میان جوانان - چه مذهبی ،چه غیره - دارد اتفاق می افتد ؛ که دلشان بخواهد شریک زندگی شان را خود انتخاب کنند . افراد زیاد و رو به گسترشی هستند ، جوانانی که دیگر تن به خواستگاری های سنتی نمی دهند . برای برخی جوانان امروز قابل هضم نیست کسی را که تا به حال ندیده و نمی شناخته ، حالا با چند جلسه صحبت و مراسم سنتی دید و بازدید ، به عنوان سرنوشت ساز ترین فرد در زندگی اش قبول کند . مثال های زیادی از جوانان مذهبی در تمام خانواده ها وجود دارد که اینگونه ازدواج کرده اند و موفق هم بوده اند . البته با تاکید بسیار بسیار بر اصل مهم و خطیر "محوریت خانواده" . خانواده باید از سیر تا پیاز این رابطه ها را بداند و جوان را یاری نماید . نه همراهی متعصابه ، نه اعطای آزادی بی قید و شرط .
خانواده ، ازابتدای تولد فرزند ، باید آن را به گونه ای تربیت کند که اگر روزی جوان رعنایش ، خواست مستقل شود و خودش انتخاب کند ، دست و دل والدین از ناشی بودن و حماقت او نلرزد . پدر و مادر، باید قبل از رسیدن فرزندان به سن ازدواج ، تمام آگاهی های لازم را به جوانشان - با زبانی نرم و موثر ، نه نصیحت گونه و تحکم آمیز - آموزش دهند .
شاید جوانی از طریق همین خواستگاری های سنتی همسر آینده ی خود را پیدا کند و بسیار هم خوشبخت گردد ، شاید هم جوانی از طریق آشنایی های قبل از ازدواج اقدام به ازدواج کند و نتیجه ی خوبی برایش حاصل نشود .
البته نباید این حکم را برای تمام جوانان صادر کرد . شاید جوانی از طریق همین خواستگاری های سنتی همسر آینده ی خود را پیدا کند و بسیار هم خوشبخت گردد ، شاید هم جوانی از طریق آشنایی های قبل از ازدواج اقدام به ازدواج کند و نتیجه ی خوبی برایش حاصل نشود . هیچ حکم قطعی برای هیچ جوانی وجود ندارد . هزاران مسیر و هزاران سرنوشت برای تمام جوانان عالم وجود دارد . مهم این است که بدانیم چگونه از فرصت ها استفاده کنیم و گزینه ی مناسب را از راه درست ، در زندگی مان تیک بزنیم . مهم این است که متعصبانه با برخی روش ها برخورد نکنیم و راه درست را از بیراهه تشخیص دهیم .


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم