آریا بانو

آخرين مطالب

شوت‌ها و شات‌های هیجان‌انگیز فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
فوتبال و سینما چالش‌برانگیزترین سرگرمی‌های عصر جدید هستند. فیلم‌هایی که در ژانر «درام ورزشی» ساخته می‌شوند مانند خود ورزش از هیجان بی نظیری هم لبریز هستند. آنها معمولا قهرمان‌های ورزشی را برای خانواده‌ها و به خصوص نوجوان‌ها روایت می‌کنند. این روزها با شروع جام جهانی 2018 و پیروزی تیم فوتبال ایران در اولین دیدار خود مقابل تیم مراکش شور و هیجان خاصی بین مردم ایجاد شده است. فیلم‌های فوتبالی یکی از مورد توجه‌ترین شاخه‌های ژانر «درام ورزشی» هستند که روایت قهرمان‌های جهان معاصر هستند. البته حتما یادتان هست که زمانی سینمای هنرهای رزمی شرق آسیا با قهرمان‌هایی مانند «بروس لی» و «جکی چان» حرف‌های فراوانی برای گفتن داشت و حالا دیگر فیلم‌های این ژانر محدود شده است. دلایلش هر چه که باشد برای چنین ژانرهایی ترسیم قهرمان جهان مدرن کار آسانی بود. قهرمان‌هایی همچون شخصیت‌های اسطوره‌ای باستان را در این فیلم‌ها می‌دیدیم که برای انسانیت، استاد بزرگ، زنده‌ماندن خویش و نجات دادن دیگران مبارزه می‌کردند. فیلم‌های فوتبالی هم بیشتر درباره قهرمان‌هایی است که برای زندگی بهتر می‌جنگند. زندگی‌ای که در آن اسم و رسم بسیار مهم است. بازیکن‌هایی مانند «دیگو آرماندو مارادونا» در کودکی با فقر مطلق دست و پنجه نرم می‌کنند و در جوانی تبدیل به الگوی موفقیت برای میلیون‌ها انسان در سرتاسر جهان می‌شوند و در کنارش هم از شهرت و ثروت هنگفتی بهره می‌برند. در این گزارش 8 فیلم برتر فوتبالی را برای شما انتخاب کرده‌ایم که دیدن‌شان در این روزهای فوتبالی خالی از لطف نیست.
فرار به سوی پیروزی
فیلم درام «فرار به سوی پیروزی» (1981) به کارگردانی «جان هیوستون» و بازی ستاره‌های سینما و فوتبال شاید مهم‌ترین اثر سینمایی فوتبالی باشد که بزرگ و کوچک آن را دیده‌اند. هیوستون یکی از موفق‌ترین داستان‌گوهای سینمای هالیوود است. او در کل 15 بار نامزد جایزه اسکار کارگردانی شده و حتی در سن 79 سالگی هم برای فیلم «شرف خانواده پریتزی» (1985) با بازی «جک نیکلسون» نامزد اسکار شده است. فیلم‌هایی مانند «شاهین مالت» (1941) و «گنج‌های سیرامادره» (1948) از آثار هیوستون از کارهای شاخص سینمای جریان اصلی هالیوود هستند. در فیلم داستانی «فرار به سوی پیروزی» که در زیرشاخه «فرار از زندان» هم دسته‌بندی می‌شود بازیگرانی مانند «مایکل کین»، «سیلوستر استالونه»، «ماکس فون سیدو» و «دانیل ماسی» ایفای نقش می‌کنند. فوتبالیست‌هایی مانند «بابی مور»، «پله»، «اسوالدو اردیلایز»، «پل فن هیمست» و «مایک سامربی» هم در فیلم حضور دارند. فیلم هیوستون در سال‌هایی ساخته می‌شد که فیلم ورزشی «راکی» (1976) با بازی استالونه توانسته بود ژانر ورزشی را بر سر زبان‌ها بیندازد و سیلوستر را هم به یک سوپر استار تاریخی تبدیل کند. داستان «فرار به سوی پیروزی» روایت زندانیان فرانسوی است که تصمیم می‌گیرند با نگهبان‌های آلمانی مسابقه فوتبال بدهند. بازی به زحمت با نتیجه 4-4 مساوی می‌شود، مردم از خوشحالی به زمین فوتبال هجوم می‌آورند و زندانی‌ها فرار می‌کنند.
مارادونا به روایت کوستوریتسا
فیلم مستند «مارادونا به روایت کوستوریتسا» (2008) به کارگردانی «امیر کوستوریتسا»، کارگردان اهل بوسنی و هرزگوین (بخشی از یوگوسلاوی سابق) یکی از جالب ‌توجه‌ترین فیلم‌های فوتبالی است. دو فیلم «وقتی بابا رفته بود ماموریت» (1985) و «زیرزمین» (1995) به کارگردانی کوستوریتسا توانسته‌اند نخل طلای جشنواره کن را بربایند. کوستوریتسا فیلم خود را با سه روایت پیش می‌برد: مارادونای حاضر در زمین فوتبال، مارادونای اهل سیاست و مارادونای معتاد و پرخاشگر. در بخشی از فیلم گفت‌وگوی بسیار جالب کوستوریتسا و مارادونا درباره گل دیگو به انگلستان در جام جهانی 1986 را شاهد هستیم. همان گلی که مارادونا با دست وارد دروازه انگلستان کرد و به «دست خدا» مشهور شد. امیر، کارگردان فیلم، مارادونا را در نقش پدر فیلم «دالی بل را یادت می‌آید؟» (1981) اولین ساخته سینمایی‌اش می‌بیند. پدری با عقاید چپ و ضد نظام سرمایه‌داری که کاملا طغیان‌گر است. اما بخش دوم خیلی سیاسی است و کوستوریتسا از چالش‌های اسطوره‌های بزرگ دنیای فوتبال با دنیای پر از رمز و راز سیاست می‌گوید. مارادونا در فیلم می‌گوید: «من فوتبال را در تاریکی یاد گرفتم.» رابطه «هوگو چاوز» رهبر چپ‌گرای ونزوئلا با مارادونا را هم می‌بینیم. دیگو در بخش سوم به کارگردان می‌گوید: «می‌دانی اگر کوکائین مصرف نمی‌کردم چه بازیکن بزرگ‌تری می‌شدم؟»
رونالدو
مستند «رونالدو» (2005) به کارگردانی «آنتونی وونکه» انگلیسی است. روایت این مستند کاملا برخلاف مستند کوستوریتسا است و از شهوت موفقیت و غرق شدن در پول می‌گوید. در اینجا ثروت رونالدو بسیار مهم شده است. زمانی که این فیلم آمد و آن را دست به دست می‌کردیم واکنش بیننده‌ها خیلی جالب بود. اکثرا می‌گفتند با دیدن این فیلم فهمیدم که: «واقعا فوتبالیستی مانند رونالدو هیچ تفکری ندارد.» ولی تصورش را بکنید، رونالدو که در جام جهانی 2018 در بازی مقابل اسپانیا سه گل زد و بدن آماده‌ای هم مانند یک جوان دارد در مسائل فکری و سیاسی هیچ رفتار مشخصی مانند مارادونا ندارد. در مستند «رونالدو» رابطه کریس با پدر و خواهر و برادرش را هم به خوبی می‌بینیم. رونالدو مدام به پدرش می‌گفته است که: «فقیر هستیم و باید برای موفقیت تلاش کنم.» دیدن خانه مجلل رونالدو و رابطه او با پسرش هم خالی از لطف نیست. خانه‌ای بسیار بزرگ با پارکینگی که در آن ماشین‌های گران قیمت پارک است. رونالدو چند باری پسرش را به پارکینگ می‌برد و می‌پرسد که: «کدام ماشین در پارکینگ نیست؟» پسرش هم لابه‌لای ماشین‌های لوکس می‌گردد و تلاش می‌کند تا درست حدس بزند. در نهایت رونالدو می‌گوید: «ماشین لامبورگینی در پارکینگ نیست!» خط روایی اصلی فیلم زندگی رونالدو از کودکی تا سال 2005 را نشان می‌دهد. گفت‌وگوهایی با رونالدو و تمرینات هر روزه او را هم می‌بینیم.
هولیگان‌های خیابان سبز
فیلم داستانی «هولیگان‌های خیابان سبز» (2005) به کارگردانی «لکسی الکساندر» و بازی «الیجاه وود»، «چارلی هونام»، «کلر فورلانی»، و «مارک وارن» یکی از فیلم‌های دیدنی درباره هولیگان‌ها یا اوباش‌ها یا همان تماشاگرنماها در فوتبال انگلستان است. با دیدن این فیلم اطلاعات خوبی درباره حواشی و سکوهای فوتبال به دست خواهید آورد. میزان خشونت و تعصب تماشاگرهای انگلیسی خیلی دیدنی است. شخصیت «مت» (الایجاه وود) که به تازگی به خاطر پیدا شدن کوکائین در وسایلش، از دانشگاه «هاروارد» اخراج شده است، به لندن می رود تا با خواهرش و شوهر خواهرش «استیو» مدتی را زندگی کند. مت با برادر کوچکتر «استیو»، یعنی «پیت» (چارلی هونام) آشنا می شود. مت بعد از رفت و آمدهایی با پیت، می‌فهمد که پیت و دوستانش اوباش فوتبالی هستند و بدین صورت درگیر ماجراهای اوباش فوتبال می‌شود. استقبال از این فیلم آنچنان فراوان بود که قسمت‌های دوم و سوم آن هم ساخته شد. «الیجاه وود» که به خاطر بازی در مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» تبدیل به ابر ستاره شده بود یکی از برگ‌های برنده فیلم «هولیگان‌های خیابان سبز» است. «هولیگانیسم» پدیده مدرنی در فوتبال است. آنها از تماشاگر عادی بودن به سوی نوعی خشونت افسارگسیخته رفته‌اند. هولیگان‌ها معمولا در خیابان و بیرون ورزشگاه با دیگران درگیر می‌شوند و حتی در فیلم هم می‌بینیم یکی از شخصیت‌ها جانش را از دست می‌دهد.
من ناصر حجازی هستم
مستند پرتره «من ناصر حجازی هستم» (1394) به کارگردانی زنده‌یاد نیما طباطبایی مستندساز و خواهرزاده رویا تیموریان و فرزند غلامرضا طباطبایی بازیگر قدیمی، یکی از مستندهای بسیار خوب در سینمای ایران که درباره فوتبالیستی پر طرفدار از تیم استقلال تهران است. «من ناصر حجازی هستم» آنچنان حاشیه داشت و آنقدر شکایت از آن شد که باعث سانسور برخی از قسمت‌هایش شد. البته «من ناصر حجازی هستم» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شد و توانست مخاطب‌های فراوانی را به سالن سینما بکشاند. تماشاگرانی که اکثرا طرفدار فوتبال و زنده‌یاد ناصر حجازی دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران بودند. هنرمندانی مانند شهاب حسینی، بهرام رادان، پرویز پرستویی، مسعود رایگان، مهران مدیری و رویا تیموریان و رضا یزدانی نقش راوی را در این مستند بر عهده داشته‌اند. مستند نیما طباطبایی در جشنواره «سینما حقیقت» به نمایش درآمد و با شکایت امیرقلعه نویی یکی از مربی‌ها و بازیکن‌های سابق آبی‌ها مواجه شد. جالب است بدانید که بسیاری از رسانه‌ها ادعا کردند که «من ناصر حجازی هستم» پرفروشترین مستند تاریخ سینمای ایران است. این مستند داستان زندگی فوتبالی ناصر حجازی را از افتتاحیه بازی‌های آسیایی تهران (1974) تا رقابت‌های مهم خود حجازی در تیم ملی، تیم تاج و تیم استقلال دنبال می‌کند. حتی داستان کنار گذاشتن قهرمان آبی‌ها در 35 سالگی از تیم ملی و تیم محبوبش را هم می‌بینیم.
مسافر
فیلم «مسافر» (1353) به کارگردانی زنده‌یاد عباس کیارستمی درباره عشق به فوتبال است. آن سال‌ها کیارستمی در سال‌های ابتدایی کار سینمایی خود قرار داشت و از همان ابتدا هم به کودکان توجه ویژه‌ای نشان داد. کیارستمی فیلمنامه «مسافر» را در سال 1352 نوشت و خودش کارگردانی کرد و در سال 1353 هم اکران شد. فیلم «مسافر» به سبک واقع‌گرایی به فوتبال می‌پردازد و در همدان هم فیلمبرداری شده است. این فیلم داستان یک نوجوانان عاشق فوتبال را روایت می‌کند که برای دیدن فوتبال با مخالفت خانواده‌اش رو به‌رو می‌شود. نوجوان همدانی عاشق فوتبال می‌خواهد به تهران برود تا یک مسابقه فوتبال را از نزدیک در ورزشگاه «امجدیه» ببیند. او به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه می‌رود، ولی تا شروع مسابقه چند ساعتی باقی مانده‌ است بنابراین به جایی دیگر برای استراحت رفته و بر اثر خستگی زیاد به خواب می‌رود. او از خواب بر می‌خیزد و می‌بیند که ساعت‌ها از مسابقه گذشته است. در ادامه هم متوجه می‌شود که مسابقه تمام شده‌ و موفق به تماشای بازی نشده‌ است و به شدت ناراحت می‌شود. نباید از نظر دور داشت که برای کیارستمی مسائل اجتماعی زندگی کودکان و نوجوانان بیشتر از فوتبال اهمیت دارد. جالب است بدانید که این فیلم برنده مجسمه طلایی جشنواره فیلم‌های کودکان تهران 1353 و برنده جایزه ویژه و جایزه شهر جشنواره فیلم «ریمینی» 1993 هم شده است.
آفساید
فیلم «آفساید» (1386) به نویسندگی و کارگردانی جعفر پناهی یکی از آثار مهم سینمای درام اجتماعی و انتقادی ایران است. داستان فیلم درباره کوشش‌های چند دختر جوان برای ورود به استادیوم آزادی و تماشای بازی ایران و بحرین است. همواره زنان و محدودیت‌های آن‌ها یکی از محورهای اساسی سینمای پناهی بوده است. در فیلم شاهد هستیم که مردها به راحتی در حال تماشای بازی تیم ملی فوتبال هستند. کارگردان در همین فضا دوربین خود را سمت محرومیت زنان ایرانی برای ورود به ورزشگاه گردانده است. اکثر بازیگران در این فیلم برای اولین بار جلوی دوربین می‌روند و کارگردان تلاش دارد بازداشت موقت دختران در استادیوم را با تمام جزئیاتش روایت کند. بازداشتگاه یا قرنطینه دختران دستگیر شده جایی درست در فضای استادیوم آزادی است، در واقع کارگردان بازداشت‌شدگان را درست درون آفساید قرار داده است، جایی بیرون از استادیوم ورزشی که آنها هم می‌خواهند در هیجان داخل آن شریک باشند. جالب است که زنان کشورهای دیگر می‌توانند به راحتی وارد استادیوم آزادی شوند و زنان ایرانی از این امر محروم هستند که در فیلم شاهد این تناقضات هستیم. فیلم «آفساید» در سال 2006 توانست خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین را به دست بیاورد و به علت توقیف در سینمای ایران و عدم اکران عموم نتوانست به مراسم اسکار برسد.
پله: تولد یک افسانه
فیلم درام زندگی‌نامه‌ای و ورزشی «پله: تولد یک افسانه» (2016) به نویسندگی «جف زیمبالیست» و «مایکل زیمبالست» و کارگردانی «جف زیمبالیست» و بازی «کالم مینی»، «دیگو بونتا»، «رودریگو سانتورو» و «وینسنت دن آفریو» است. این فیلم قرار بود هم‌زمان با شروع جام جهانی فوتبال در برزیل (2014) روانه پرده سینماها بشود ولی به تعویق افتاد و سال 2016 نمایش داده شد. این اثر سینمایی یکی از آن فیلم‌های امیدبخش و مثبت است که قهرمانش را از دوران کودکی و درون خانواده‌ای فقیر می‌بینید. قهرمانی که با تلاش و مبارزه و مقاومت خود را به مسابقات فوتبال می‌رساند و در ادامه به تیم ملی هم راه می‌یابد. «لئوناردو کاروالو» نقش پله در 10سالگی و «کوین دی پائولا» نقش پله از 13 تا 17 سالگی را بازی کرده‌اند. جالب است بدانید که پله بازیکن افسانه‌ای برزیل خودش در نقش تهیه‌کننده اجرایی در روند ساخت فیلم حضور داشته است. در واقع، در فیلم برادران زمبالیست اولین قهرمانی برزیل در جام جهانی 1958 و ظهور غول‌های فوتبالی مانند پله را می‌بینیم. غول‌هایی که بعدها به ثروت و شهرت فراوانی هم می‌رسند. برای اهالی رسانه هم جنبه‌های جالبی در این فیلم وجود دارد. خبرنگاران با بچه‌های کم سن و سالی در تیم فوتبال برزیل روبه‌رو می‌شوند که امید اصلی این تیم برای قهرمانی هستند و حالا باید خبرها و گفت‌وگوهایی از آنها را برای مردم تهیه کنند.
روزنامه ابتکار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

نماهنگ خاطره انگیزی با صدای زنده یاد ناصر عبداللهی

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

سبک جدید از فوتبال دستی

نمایی از کوه رینیر آمریکا

یکی از عمیق ترین تالاب های تایلند

حکمت/ روزى تقسیم شده و اجل حتمى است...

داستانک/ مترسکی برای فرار پرندگان

طرز تهیه پیاز داغ مجلسی به روشی ساده و سریع

علت بی حسی پا پس از جراحی دیسک کمر

این ویتامین‌ها را بخورید؛ لاغر بمانید

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

استون ویلا جواب بایرن مونیخ را داد

جشن صعود در افغانستان با سرود ایرانی!

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

اظهارات «تتلو» در دومین جلسه دادگاه: بابت همه اشتباهاتم عذرخواهی می‌کنم

واکنش وزارت بهداشت به ماجرای توزیع قلیان اکسیژن در کافه‌ها

ماجرای دختری که فوتش سوژه رسانه‌های معاند شده بود

لحظه ترسناک کنده شدن چرخ هواپیمای مسافربری هنگام برخاستن از روی باند

تصاویری پر بازدید از صحرای فوق‌العاده عربستان با رنگی خاص

حمله یک فیل به خودرو بازدید کننده ها در طبیعت

ترس کودکان هندی از دیدن پهپاد برای اولین بار

حکمت/ تنها به علی بن ابی‌طالب تمسّک بجوئید

وقتی هنوز مرگت نرسیده!

شبه جزیره ای زیبا در مکزیک

هزینه های نه به وانت!

10 نوشیدنی خانگی برای کبد که معجزه می‌کنند

ترفند تهیه دلمه فلفل دلمه!

تشخیص اوتیسم قبل از تولد امکانپذیر است؟

فرزام پس از تاریخ‌سازی رویینگ: انتظاری نداریم، انتظاری هم نداشته باشند!

سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند