آریا بانو

آخرين مطالب

مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه:

شهرنشینی لجام گسیخته عامل گسترش حاشیه نشینی و فقر است اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه، حاشیه نشینی شهری را یکی از بحران های جوامع کنونی در اثر لجام گسیختگی شهرنشینی دانست و گفت: این ناهنجاری در روستاها و حتی مناطق و محله های مختلف شهرها نیز دیده می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از واحد اطلاع­رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه ­قضاییه، علیرضا ساوری اظهار داشت: در هر جامعه و محیطی، سلسله عواملی مانند شرایط جغرافیایی، اقلیمی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی، موقعیت خانوادگی، تربیتی، شغلی و طرز فکر و نگرش خاصی حاکم است که هر یک از این عوامل در حسن رفتار یا سوءرفتار افراد تاثیر می گذارد.
وی ادامه داد: شهرنشینی لجام گسیخته، گسترش حاشیه نشینی و فقر، اتلاف منابع و انرژی را به دنبال دارد.
ساوری با بیان اینکه حاشیه­نشینی در شهرها با جرم رابطه مستقیمی دارد، افزود: تنوع و تجمل، اختلاف فاحش طبقات اجتماعی ساکن شهرهای بزرگ، تورم و گرانی هزینه­های زندگی موجب می­شود تا افراد غیرکارآمد که درآمدشان کفاف زندگی آنان را نمی­دهد، برای تأمین نیازهای خود، دست به هر کاری هر چند غیرقانونی بزنند.
وی یادآور شد: افزایش میزان جرایم در سال­های اخیر تصادفی نیست و ریشه در گسترش شتابان حاشیه نشینی شهری دارد؛ از این رو کلان شهرهای کشور با جاذبه­های اقتصادی و فرهنگی به دلیل سرعت بی سابقه فرایند افزایش جمعیت مهاجر آن مناطق، در معرض خطر قرار دارند.
به گفته ساوری شکل­گیری مناطق ناکارآمد و حاشیه نشین منجر به بروز مشکلاتی مانند فقر، بیکاری، خشکسالی، مهاجرت بی رویه، جمعیت جوان، تبعیض، بی سوادی، توزیع ناعادلانه ثروت و سیاست های اقتصادی کلان غیراثربخش و عدم توازن در تولید ثروت می شود که معمولا به گذشته ها برمی گردد و حل و فصل این مسائل زمان‏بر است.
مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم قوه قضاییه افزود: تخریب و تصرف عدوانی املاک و زمین های دولتی، تغییر کاربری های غیرمجاز، تفکیک غیرقانونی اراضی (دولتی و غیردولتی)، وجود زمین ها و اراضی بدون تکلیف، وضعیت نامشخص مالکیت این قبیل زمین ها و اراضی، نبود کنترل و نظارت کافی، گسترش فساد اداری در برخی کارکنان، مشاورین املاک غیرقانونی، واسطه ها و دلالان ازجمله دلایل شکل گیری حاشیه نشینی است.
ساوری خاطرنشان کرد: بررسی و رسیدگی به علل و عوامل پدیده حاشیه نشینی و جلوگیری از گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد (سکونتگاه های غیررسمی) نیازمند سه سطح از اقدامات شامل سطح ملی، سطح استانی و شهرستانی در قالب 2 راهبرد عمده و اساسی است که توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی فعلی و بافت های ناکارآمد از طریق پرداختن به علل دور یا ریشه ای این پدیده را به همراه دارد.
وی افزود: این راهبرد با هدف ارتقا و توانمندسازی مردم ساکن در این مناطق به وسیله اجرای برنامه های مرتبط با زیرساخت های شهری، آب، برق، فاضلاب، بهداشت و درمان، مسائل فرهنگی اجتماعی، ارتقای سطح سواد و ایجاد زیرساخت های آموزشی، حمل و نقل، پوشش های ایمنی و انتظامی، توزیع عادلانه ثروت، تولید ثروت، ایجاد اشتغال مولد و پایدار درنظرگرفته شده است.
ساوری راهبرد دوم را پیش بینی و پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت های ناکارآمد با تمرکز بر محدودسازی علل شکل گیری پدیده سکونتگاه های غیررسمی جدید، از طریق شناسایی دقیق علل یادشده و تمرکز بر رفع موانع و نارسایی های موجود در این زمینه عنوان کرد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی قوه قضاییه درباره اقدامات انجام شده در مبدا و مقصد در پیشگیری از حاشیه نشینی گفت: توانمند­سازی جامعه روستایی با هدف پیشگیری از مهاجرت های بی رویه و نامتعارف با اولویت روستاهای در خطر تخریب و مهاجرت های دسته جمعی مهمترین اقدام انجام شده در مبدا بود که برای انجام این کار در مرحله نخست سه هزار روستا هدف گذاری شد.
وی افزود: با رویکرد اولویتی از بین این تعداد روستای هدف گذاری شده تعداد 700 روستا در هفت استان مهاجر فرست لرستان، اردبیل، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کرمان در دستورکار جدی کارگروه ملی و استانی قرار گرفت.
ساوری ادامه داد: پیگیری مدیریت یکپارچه منابع آب و خاک، پیگیری حرفه آموزی و پیگیری توسعه صنایع دستی، بومی و گردشگری (مانند اکوکمپ) از دیگر اقدامات انجام شده در مبدا است که با هماهنگی و همکاری 6 دستگاه شامل وزارت نیرو، سازمان فنی و حرفه ای، سازمان میراث فرهنگی و توسعه گردشگری، بنیاد برکت، بنیاد علوی و پروژه ملی بین المللی منارید و حبله رود به اجرا درآمد.
وی با تشریح اقدامات انجام شده در مقصد، تصریح کرد: شناسایی زمین ها و اراضی ملی و دولتی در معرض تخریب، تصرف و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد (در مرکز استان)، تکمیل طرح جامع حدنگار (کاداستر)، تعیین وضعیت زمین های بدون تکلیف با اولویت شهرستان مرکز استان و شهرهای بزرگ که در معرض تخریب، تصرف و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد از طریق اجرای طرح جامع حدنگار(کاداستر) و حفظ و صیانت از اراضی تحت مالکیت ازجمله اقدامات اجراشده در مقصد برای پیشگیری از حاشیه نشینی است.
وی، ارتقای آگاهی‌های عمومی پیشگیرانه از طریق مطبوعات و رسانه های محلی، نصب علائم و تابلوهای هشداردهنده برای جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی، پیگیری ایجاد کمربند سبز با اولویت اراضی در خطر تخریب و تصرف و ایجاد موانع فیزیکی نظیر سیم خاردار و فنس کشی در اراضی در معرض خطر تخریب و تصرف (به وسیله دستگاه ها و نهادهای مالک) را از دیگر اقدامات انجام شده در مقصد برشمرد.
مدیرکل پیشگیری های وضعی با بیان اینکه اجرای این طرح نتایج خوبی به همراه داشته است، گفت: صدور 19 هزار و 473 هکتار سند کاداستر، ارتقای فعالیت یگان های حفاظت از اراضی کشور، ساخت کمربند سبز به مساحت سه هزار و 802 هکتار از اراضی در معرض خطر تخریب و گسترش حاشیه نشینی، کاهش 2/3 درصدی تغییر غیرمجاز کاربری اراضی زراعی و باغ ها، کاهش 1/27 درصد تعدی و تجاوز نسبت به اموال عمومی، کاهش 3/7 درصدی تصرف غیرقانونی، استفاده غیرمجاز از اموال دولتی، کاهش 1/12 درصدی تجاوز به مناف ملی به قصد تصرف و کاهش 7/66 درصدی جرائم مربوط به تصرف غیرمجاز در اموال دولتی از مهمترین نتایج اجرای اقدامات در مقصد حاشیه نشینی بوده است.
وی درباره نتیجه عملکرد کارگروه های ملی و استانی گفت: پرونده­ های ورودی به دستگاه قضایی با عنوان تخریب و تصرف اراضی ملی و دولتی در مرکز 12 استان (مناطق در خطر گسترش سکونتگاه های غیررسمی) به صفر رسید و همچنین از روند رو به گسترش ساخت و سازهای غیرقانونی و ایجاد ساختمان های جدید در سکونتگاه های غیررسمی به ویژه در مراکز استان جلوگیری شد.
*٧٣٢٩*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات خودرو با پایه 7 تا 20 هزار دلار صورت می‌گیرد

آقای سایپا! راضی به ضرر شما نیستیم

کاهش تعرفه واردات خودرو

نسخه جدید فروش خودرو

آغاز ثبت‌نام متقاضیان در سامانه یکپارچه فروش خودرو/ چگونه ثبت‌نام کنیم؟

آغاز پروسه واردات خودرو به کشور

منطقی: دولت ناظر بر فروش و عرضه خواهد بود؛ نه مداخله‌گر/ قرعه‌کشی را خودروسازان انجام می‌دهند

رهگیری مالیاتی سفته‌بازان خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: واردات خودرو سقف ندارد

خبر مهم معاون وزیر صنعت درباره قیمت خودرو/ خودرو گران‌تر می‌شود؟

یک‌ سال پس از پایان مناقشه نقل‌و‌انتقال خودرو در این بازار چه می‌گذرد؟/ نقل و انتقال خودرو در دنیا چگونه است؟

دولت 41 درصد از سهام سایپا را می‌فروشد

خودرو سه نرخی می‌شود

افشاگری عضو کمیسیون صنایع مجلس از گستاخی جدید خودروسازان/ احتکار و دپوی خودروها به بهانه نبود قطعات

نماینده مجلس: آیین‌نامه واردات خودرو شفاف نیست

ژاپن10شرکت خودروسازی دارد که 9.5میلیون خودرو تولید می کند/ ایران18 خودروساز دارد،یک میلیون خودرو تولید می کند

آقای مدیرعامل ایران خودرو! توی چشم مردم نگاه می‌کنید و می‌گویید ماست سیاه است؟

نحوه واگذاری خودرو به مادران صاحب دو فرزند | 15 هزار خودرو واگذار شد

اینجا نمایشگاه خودرو ایران است یا چین؟! +عکس

فرمول فروش خودرو بدون قرعه‌کشی چیست؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس: واردات خودرو قیمت‌ها را کاهش می‌دهد

مهلت ثبت نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو فردا تمام می‌شود

عوارض 10 تا 75 درصدی برای واردات خودرو!

مسیر مه آلود واردات خودرو

تعرفه بالا و عوارض خاص واردات خودرو

واردات خودروهای خارجی در چه بازه قیمتی است؟

ثبت نام 4 میلیون نفر در سامانه یکپارچه فروش خودرو/زمان قرعه کشی مشخص شد

سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار سازمان ملی استاندارد حذف شدند

بمب ساعتی در بازار خودرو

افت تقاضا در اولین طرح فروش سامانه یکپارچه خودرو

«خودروی اقتصادی» کلیدواژه واردات

نماینده مجلس: 100 درصد قطعات خودرو در ایران چینی است

بازیگر جدید واردات خودرو

وزیر صمت: وضعیت صنعت خودرو کشور هنوز هم قابل دفاع نیست / خودرو گران نمی‌شود

فشار مجلس برای واردات خودرو بالاست | تولید یک خودرو در ایران چقد ارزبری دارد؟

آغاز قرعه کشی خودرو برای 4 میلیون نفر ثبت نامی/ نتایج فردا اعلام می‌شود

قیمت روغن موتور دیزلی و بنزینی 25 درصد افزایش یافت

شانس برنده شدن در قرعه‌کشی خودرو چقدر است؟

زمان اعلام نتایج قرعه‌کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو تغییر کرد!

اینگونه پای مادران به طرح فروش خودرو باز شد!

مزایا و معایب سامانه فروش یکپارچه خودرو

شگرد جدید بازار خودرو/ تعمیر و فروش خودروهای ناقص به نام خودروی صفر!

کاهش نیرو و اخراج در خودروسازی تسلا/ وقتی ماسک تهدید می کند!

ازسرگیری خرید و فروش غیرقانونی حواله خودرو!

ماجرای تغییر وضعیت برخی برندگان اول ایران خودرو به رزرو

قالیباف قانون واردات خودرو را به دولت ابلاغ کرد

به منتخبان ذخیره در قرعه‌کشی، در مراحل بعدی خودرو داده می‌شود

سیستم قرعه‌کشی فروش خودرو مهندسی شده است؟

«سیاهکلی» نماینده مجلس: قیمت خودروی 206 در دنیا 150 میلیون تومان است، چرا باید در کشور ما 300 میلیون تومان باشد؟

به دستور وزارت صمت عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق شد!