آریا بانو

آخرين مطالب

سگ‌ها چگونه از طریق حس بویایی دنیا را درک می‌کنند؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - انسان‌ها قدرت بویاییِ خوبی دارند اما در حس بویایی، سگ‌ها حرف اول را می‌زنند. با روزچین همراه باشید تا شما را با دنیای حس بویایی سگ‌ها و شیوه درک آن‌ها از محیط پیرامونشان آشنا کنیم.
بسیاری از ما سگ‌هایی را دیده‌ایم که مدام در حالِ بوکشیدن وسایل و آدم‌ها و محیط اطرافشان هستند. اما به‌راستی چرا؟ آن‌ها به‌دنبال چه چیزی می‌گردند؟
به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را بخوانید و با دنیای حس بویایی سگ‌ها آشنا شوید. این دنیا، دنیای شگفت‌آوری‌ست که به‌طور خلاصه در این نوشتار ذکر کرده‌ایم.
دنیای حس بویایی سگ‌ها

انسان‌ها بوهای مختلف را تشخیص می‌دهند، اما برای درک دنیا و محیط اطرافشان از چشم‌هایشان بیشتر کمک می‌گیرند. به‌عبارت دیگر بوهای مختلف اطلاعاتی را در اختیار انسان قرار می‌‌دهند تا با کمک این اطلاعات انسان به‌دنبال منبع بو بگردد، اما درنهایت این منبع را با چشم مشاهده و درک می‌کند. اما دنیای سگ‌ها تفاوت‌های زیادی دارد و حس بویایی حرف‌ اول را برای تشخیص محیط اطرافشان می‌زند. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت که سگ‌ها ابتدا دنیا را از طریق بوکشیدن درک می‌کنند و حس بینایی برای آن‌ها در مقام دومِ این درک قرار دارد.
در این زمینه الکساندرا هوروویتز (Alexandra Horowitz)، متخصصی که در زمینه ادراک سگ‌ها فعالیت می‌‌کند، مثال جالبی زده است. این دانشمندِ حیوان‌شناس به بیزنس اینسایدر (Business Insider) گفت که اگرچه ممکن است زمانی که به طرف سگ‌ها می‌روید آن‌ها مستقیماً به چشم شما خیره شوند، اما در حقیقت این حس بویایی سگ‌هاست که باعث تشخیص شما توسط آن‌ها می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر می‌توان این‌گونه بیان کرد که فرآیند تشخیص و درک سگ‌ها از محیط اطراف خود دقیقاً برعکس این‌ فرآیند نزد انسان‌هاست.
بینی‌ سگ‌ها برای بوکردن بهینه‌تر شده است

محیط بیرون بینی سگ‌ها اسفنجی و نمناک است و رایحه‌های مختلفی که در هوا وجود دارند را با جزئیات تمام جذب می‌کند. از طرف دیگر سگ‌ها برخلاف انسان‌ها رایحه‌ها را در دو کانال مختلف تشخیص می‌دهند. به‌این‌ترتیب هرکدام از سوراخ‌های بینی سگ‌ها طیف مشخصی از رایحه را شناسایی می‌کند.
به‌ زبان ساده می‌توان گفت که سگ‌ها از یک طرف مسیر بوها را دقیق‌تر تشخیص می‌دهند و از طرف دیگر جزئیات بیشتری از بوها به مشام آن‌ها می‌رسد. قابلیت بویایی سگ‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و دم و بازدم این حیوانات نیز از مسیرهای جداگانه‌ای انجام می‌پذیرد.
سگ‌ها هوا را از طریق مسیرهای مشخصی در بینی به داخل می‌شکنند. این کار باعث ایجاد جریان هوای جزئی در بینی سگ‌ها می‌شود. به‌این‌ترتیب حین تنفس، مولکول‌های بیشتری را به داخل بینی هدایت می‌کنند. تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده است تا سگ‌ها حس بویایی حیرت‌انگیزی بین سایر حیوانات داشته باشند.
پس از اینکه رایحه‌ها به مجرای بینی سگ وارد شد، لایه‌ای از بافت داخل بینی، این رایحه‌ها را به دو مسیر متفاوت هدایت می‌کند. یکی از این مسیر‌ها برای اکسیژن است و مسیر دیگر به تشخیص رایحه‌های مختلف اختصاص داده شده است.
در این مسیر سلول‌های اندام بویایی سگ‌ها قرار گرفته است و با چیزی حدود 300 میلیون سلول سروکار داریم که کار آن‌ها اختصاصاً تشخیص‌دادن بوهای مختلف است. جالب است بدانید که در بینی انسان‌ها فقط 5 میلیون سلول برای تشخیص رایحه‌های مختلف وجود دارد. به‌این‌ترتیب ما رایحه‌های مختلفی را به بینی خود فرا می‌خوانیم که قادر به تشخیص آن‌ها نیستیم.
از دست ندهید: چیزهای جالبی که از سگ دوبرمن باید بدانید

از طرف دیگر، مغز سگ‌ها نیز برای تشخیص و نگهداری رایحه‌ها بهینه‌ شده است. این قسمت از مغز در سگ‌ها در کنار تشخیص رایحه، مسئولیت رفتار و خاطره و احساسات و طعم‌ها را نیز بر عهده دارد. حضور چنین ساختار پیچیده‌ای در مغز سگ‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا انواع بوهای مختلف را به‌خوبی تشخیص دهند و مسیر رایحه‌ها را شناسایی نمایند؛ رایحه‌ها در مغز سگ‌ها سازماندهی نیز می‌شوند.
در کنار این موارد، بالای دهان سگ‌ها اندامی به نام ژاکوبسون قرار دارد که در مجامع علمی به آن اندام ومرونازال (Vomeronasal) نیز گفته می‌شود. این اندام به سگ‌ها کمک می‌کند که تمامی هورمون‌هایی که سایر حیوانات و انسان‌ها ترشح می‌کنند را هم تشخیص دهند.
به لطف تشخیص دقیق این هورمون‌هاست که سگ‌ها می‌توانند برای خودشان جفت پیدا کنند و حیوان‌ و انسان‌های دوست و دشمن را از هم تشخیص بدهند. جالب است بدانید که سگ‌ها با تشخیص هورمون‌های مختلف انسان‌ها، حتی می‌توانند احساسات آن‌ها را نیز درک کنند. این قابلیت سگ‌ها را قادر می‌سازد تا بارداربودن بانوان یا بیماربودن انسان‌ها را هم تشخیص دهند.
حس بویایی سگ‌ها و تشخیص محیط اطراف

همان‌گونه که اشاره کردیم سگ‌ها قابلیت ویژ‌ه‌ای در سازماند‌هی رایحه‌ها دارند و به‌خوبی این رایحه‌ها را به‌ خاطر می‌سپارند. به‌لطف این ویژگی‌ست که سگ‌ها اشیای مختلف را از روی بوی آن‌ها پیدا می‌کنند و افراد مختلف را تشخیص می‌دهند.
الکساندرا هوروویتز در این زمینه گفتۀ جالبی دارد. به گفته این دانشمند، ابری از رایحه‌های مختلف اطراف انسان‌ها را فرا گرفته است و به‌این‌ترتیب سگ‌ها حتی قبل از اینکه صاحب آن‌ها وارد اتاق شود می‌توانند ورود او را تشخیص بدهند.
کاملاً مشخص است که سگ‌ها قادر به تشخیص زمان ورود مالک خود به منزل نیستند، اما بوی مالک خود و خودروی او را تشخیص می‌دهند و زمانی که در حالِ پارک‌کردن اتومبیل است متوجه می‌شوند که صاحب آن‌ها به زودی درِ خانه را باز خواهد کرد.
سگ‌ها به‌کمک حس بویایی قوی‌شان می‌توانند در محیط بیرون از منزل نیز شما را شگفت‌زده کنند. آن‌ها با حس بویایی از احوال سایر همسایه‌ها باخبر می‌شوند و اگر سگ جدیدی در نزدیکی منزلتان باشد، سگ شما با مشامش می‌تواند وضعیت سلامتی این سگ را از راه دور تشخیص بدهد.
سگ‌ها حتی با بوکردن می‌توانند غذایی که سگ یا انسان یا حیوان دیگر خورده است را شناسایی کنند. تشخیص جنسیت سایر سگ‌ها نیز توسط سگ شما با بوکردن به‌راحتی انجام می‌شود.
با در نظر گرفتن این موارد باید گفت که حس بویایی سگ‌ها را دست‌کم نگیرید و دفعه بعد که سگ خود را برای هواخوری به بیرون از منزل بردید اجازه بدهید حیوان تا می‌تواند محیط اطراف را بو بکشد.
در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران سگ‌ها هستید و تجربه یا خاطره جالبی را از حس بویایی قوی سگ‌ها در ذهن دارید، آن را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/49776/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود