آریا بانو

آخرين مطالب

زنان در عرصه سیاستگذاری فرهنگی کاری ندارند!؟ گفتگو

زنان در عرصه سیاستگذاری فرهنگی کاری ندارند!؟

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - اولین فارغ التحصیل زن در دوره دکترای رشته سیاستگذاری فرهنگی باشی که بخاطر دغدغه های فرهنگی و رشته درسی ات وارد این رشته شدی و عنوان پایان نامه ات هم “تحلیل گفتمان های تحول خواه در وضعیت اجتماعی زنان بعد از انقلاب اسلامی با تاکید بر نهادهای سیاستگذار” باشد اما بگویند شما نمی توانی در نهادهای سیاستگذار فرهنگی مشغول شوی، چون زن هستی ! این داستان خانم محقق و پژوهشگریست که با سایت به دخت از چند و چون درس و تحقیق و مشغولیتش گفته است.
نویسنده: فرزانه حکمت در 2 تیر 1397
عاطفه خادمی متولد سال 63 است که دراستان لرستان شهرستان درود به دنیا آمده است. تا مقطع راهنمایی آنجا بوده ولی تحصیلات بعدی از جمله دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی را در تهران خوانده است و برای دوره دکترا رشته سیاستگذاری فرهنگی را انتخاب کرده است تا اولین زنی باشد که در کشور ما با فارغ التحصیل شدن در این رشته به عرصه تصمیم گیری و تصمیم سازی فرهنگی وارد شود اما … نظر خیلی آقایان این است که زنان را چه به عرصه سیاستگذاری فرهنگی!؟
اول در مورد رشته سیاستگذاری فرهنگی و این که چرا این رشته را انتخاب کردید، برای ما بگویید.
سیاستگذاری فرهنگی ماهیتا در کل دنیا رشته ای بین رشته ایست. کسانی که در حوزه فرهنگ و علوم سیاسی و اجتماعی درس خوانده اند، می توانند این تخصص را بخوانند . .وقتی من این رشته را انتخاب کردم، این رشته در ذیل علوم سیاسی تعریف شده بود و در دوره اول رسما از طریق وزرات علوم و فقط از میان فارغ التحصیلان علوم سیاسی دانشجو می گرفتند. من شخصا به این دلیل این رشته را انتخاب کردم که هر دو عرصه فرهنگ و سیاست را پوشش می داد. در واقع هم رشته ام در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و هم دعدغه های خاص دوران دانشجویی ام با رفتن به این رشته همخوانی داشت. تاثیرگذار بودن این رشته در عرصه سیاستگداری از چیزهایی بود که باعث شد من این رشته را انتخاب کنم.
الان که فارغ التحصیل شدید، مطابق انتظارتان توانستید درجایی که به عرصه سیاستگذاری فرهنگی مرتبط باشد، مشغول کار شوید؟
من اولین فارغ التحصیل زن این رشته در کشور بودم و گفته می شود که معمولا اولین فارغ التحصیل های هر رشته بمنزله پدر و مادر های آن رشته هستند. من هم با توجه به دغدغه هایی که در حوزه فرهنگ داشتم، انتظار داشتم بعد از فارغ التحصیلی در جایگاهی مناسب برای فعالیت در عرصه فرهنگ و سیاستگذاری فرهنگی وارد شوم. ولی متاسفانه از وقتی وارد سیکل جایابی شدم، دیدم واقعیت امر چیزی غیر از این است. مثلا وقتی در فراخوان های معمولی دانشگاه ها برای جذب وارد شدم دیدم که برای مطالبه فارغ التحصیل این رشته در مراکز علمی دانشگاهی هنوز تعریف مشخصی وجود ندارد. از طرف دیگر نهادها و مراکز خاص مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی هم فقط برای جذب نیروهای محدود خودشان بر نیروی مذکر تاکید داشتند و اصلا امکان ثبت نام در سایت های مربوطه برای من به عنوان یک خانم وجود نداشت.
نهادها و مراکز خاص مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط برای جذب نیروهای محدود خود بر نیروی مذکر تاکید داشتند و اصلا امکان ثبت نام در سایت های مربوطه برای من به عنوان یک خانم وجود نداشت.
در مورد دانشگاه ها مشخصا شما درکجا متقاضی جایابی شدید و چرا نتوانستید جذب شوید؟
قرار بود در دانشگاه الزهرا سهمیه رشته سیاستگذاری فرهنگی با حضوریک خانم رقم بخورد .اما این سهمیه اختصاص داده شد به یکی ازآقایان آن هم در یکی از شاخه های علوم اجتماعی و عملا باز هم حضور یک خانم با این تخصص در آن مجموعه دانشگاهی منتفی شد. در واقع اینجا علت عدم جذب من فقط نبود یک تعریف برای جذب فارع التحصیلان رشته سیاستگذاری فرهنگی نبود بلکه علت این بود که من یک خانم بودم که از هیچ جای خاصی، جز اساتیدی که در جریان تحصیل و مخصوصا کار پایان نامه ام بودند، سفارشی برای من صورت نگرفته بود.
قرار بود در دانشگاه الزهرا سهمیه رشته سیاستگذاری فرهنگی با حضوریک خانم رقم بخورد .اما این سهمیه اختصاص داده شد به یکی ازآقایان آن هم در یکی از شاخه های علوم اجتماعی و عملا باز هم حضور یک خانم با این تخصص در آن مجموعه دانشگاهی منتفی شد.
در نهادهای خاص مرتبط با رشته سیاستگذاری فرهنگی چرا شما پذیرفته نشدید؟
برای این که بعد از دوره اول که این رشته ذیل رشته علوم سیاسی تعریف شد، تغییری در مراکز دانشگاهی که جذب دانشجو در رشته سیاستگذاری فرهنگی داشتند، پیدا شد. یعنی رشته سیاستگذاری فرهنگی در ذیل علوم اجتماعی آمد و در بعضی دانشگاه های خاص هم حذب دانشجو فقط از میان آقایان صورت گرفت. بعدا مراکزی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط از همین فارغ التحصیلان مرد نیروهای محدود مورد نیازشان را گرفتند و گفتند که اصلا نیروی خانم نمی خواهند و نیروی خانم ها در امر سیاستگذاری فرهنگی در جایی مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری نیست.
نظرخودتان در این زمینه چیست؟ آیا واقعا فکر می کنید که درجایی مثل شورایعالی انقلاب فرهنگی حضور خانم های متخصص در سیاستگذاری فرهنگی لازم نیست؟
ببینید من پیش از این که وارد رشته سیاستگذاری فرهنگی شوم، در دوران دانشجویی نسبت به امور فرهنگی توجه خاصی داشتم و همه فعالیت هایم متمرکز بر همین امور بود. دقیقا به این دلیل بود که وارد این رشته شدم. بعد از ورود به این رشته و مخصوصا بعد از این که رساله پایان نامه ام را تمام کردم تازه فهمیدم که ورود خانم های خبره و متخصص به حوزه فرهنگ چقدر لازم و بلکه واجب است. چون بنظرم خانم ها اصولا با حوزه تربیت انسان ها و امور فرهنگی سنخیت زیادی دارند و بودن شان در سطوح بالای مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی فرهنگی بسیار لازم است. البته این ضرورت درصورتی برای متولیان امور فرهنگی جامعه ما هم مطرح می شود که اصولا آنها قائل باشند که باید کار فرهنگی بصورت اصولی صورت بگیرد و دراین کار اصولی خانم ها با نوع فکر و ایده و نگرش زنانه شان باید حضور داشته باشند تا به نتیجه برسد. این در واقع نظر امام در مورد زن تراز انقلاب اسلامی بوده است.
عنوان پایان نامه دکتری شما دقیقا چه بود؟
من با توجه به رشته ام که سیاستگذاری فرهنگی بود و دغدغه هایی که در این زمینه داشتم این عنوان را برای رساله دکتریم انتخاب کردم:”تحلیل گفتمان های تحول خواه در و ضعیت اجتماعی زنان بعد از انقلاب اسلامی با تاکید بر نهادهای سیاستگذار.”
این عنوان را با توجه به مفاهیم خاصی که دارد مثل “تحول خواه”، “تحلیل گفتمان”، “نهادهای سیاستگذار” و … لطفا بیشتر برای ما باز کنید.
کلا این پایان نامه دو عرصه جدی را در نظر داشت: عرصه زنان چون عرصه فعالیت من بود و عرصه سیاستگذاری که رشته ام بود. به همین جهات هم من این موضوع را انتخاب کردم. ببینید تحول خواهی در حوزه زنان کلیدش با انقلاب اسلامی و توسط امام خمینی زده شد. اساسا برای من خیلی مساله بود که در طول سال های بعد از انقلاب واژه “تحول خواهی” زیاد شنیده می شود و خیلی ها هم عَلَم این تحول خواهی را برداشتند، اما این که واقعا چه کسی تحول خواه بوده و سیری که جمهوری اسلامی در دولت های مختلف دراین مورد طی کرده چگونه بوده و این سیر به کجا ختم شده، سوالی بود که مرا به انتخاب این موضوع برای پایان نامه واداشت .
تحول خواهی در حوزه زنان کلیدش با انقلاب اسلامی و توسط امام خمینی زده شد. اما این که واقعا چه کسی تحول خواه بوده و سیری که جمهوری اسلامی در دولت های مختلف دراین مورد طی کرده چگونه بوده و این سیر به کجا ختم شده، سوالی بود که مرا به انتخاب این موضوع برای پایان نامه واداشت .
بازه زمانی مورد نظرتان در این رساله چگونه تعیین شد؟
من در پایان نامه ام دولت های آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد را بررسی کدم.
روش تحلیل گفتمان را در حدی که مخاطب عادی متوجه شود تعریف کنید.
روش تحلیل گفتمان روشی است که ایجاب می کند کلیه سوابق قبلی مطالعات را در این موضوع رصد کنم. این سوابق شامل تحقیق ها، طرتح های پژوهشی و کتاب ها می شد. روش تحقیق تحلیل گفتمان روش سختی بود. ضمن این که اساتید راهنمایم هم اساتید سختگیری مثل دکتر سهیلا صادقی از اساتید دانشکده علوم اجتماعی بودند که همه اینها مرا ملزم می کرد که کار گردآوری داده ها را با دقتی خیلی زیاد انجام دهم. این کار بخاطر حجم خیلی زیادش که در واقع جمع کردن اطلاعات مربوط به شش دولت با سه رئیس جمهور را شامل می شد یعنی یک بازه زمانی 24 ساله را مورد بررسی قرار می داد، کار خیلی سختی بود و من برای گرد آوری این همه داده ناچار شدم از کمک دو نیروی همکار در این زمینه استفاده کنم.
مفهوم وضعیت اجتماعی را در رساله تان چطور بررسی کردید؟
من وضعیت اجتماعی زنان را با سه مولفه آموزش، مشارکت سیاسی و اشتغال سنیجیدم . برای این منظور حجم زیادی از پژوهش ها را در این سه موضوع به شکل فراتحلیل درظول 24 سال باید بررسی می کردم. مثلا فقط در موضوع آموزش زنان من 300 عنوان را بررسی کردم تا بتوانم نهایتا به موضوع خاص مورد نظرم وارد شوم .
من وضعیت اجتماعی زنان را با سه مولفه آموزش، مشارکت سیاسی و اشتغال سنیجیدم . برای این منظور حجم زیادی از پژوهش ها را در این سه موضوع به شکل فراتحلیل درطول 24 سال باید بررسی می کردم. مثلا فقط در موضوع آموزش زنان من 300 عنوان را بررسی کردم تا بتوانم نهایتا به موضوع خاص مورد نظرم وارد شوم.
می شود نتیجه مختصر و مفیدی از این مطالعه به ما بدهید؟ یعنی به ما بگویید که این سه دولت در طول 24 سالی که اداره جامعه را در دست داشتند، برای زنان چه کردند؟

ادامه دارد…
ادامه دارد…
No Internet Connection
  • Add to Phrasebook
    • No wordlists for Persian -> Persian...
    • Create a new wordlist...
  • Copy




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

شکوفه اسفندیاری: بخش دولتی کمک کرد حوزه مد و لباس از سردرگمی خارج شود / بزرگترین معضل ما فارغ‌التحصیلان بدون مهارت است

صالحی: بخشی از حیات فرهنگ عمومی، مدیون هنر "تعزیه" است

زندگی دوباره فرش‌ها پس از انهدام / روایت بیژن قاسمی‌نژاد از نمایشگاه "بود و تار" در گالری پروژه‌های آران

ردپای اعتیاد در نیمی از دادخواست های طلاق مشاهده می شود

والدین «تک‌فرزند»ها بخوانند

ویژگی‌های کودکان تیزهوش

امیر کریمی: شرایط امروز موسیقی پاپ بسیار نابسامان است / هیچ مطالبه‌ای از هیچ فرد یا نهادی ندارم

نباید از پا نشست و صحنه عاشقی هنر را رها کرد / چکناوریان، مرادی، کیایی و رستگاری از مشکلات هنرمندان پیشکسوت می‌گویند

ازدواج های زودهنگام و پیامدهای اجتماعی آن

مدیر شبکه سه: "ماه عسل" دو برابر برنامه "نود" مخاطب دارد / "هفت" با اجرای بهروز افخمی روی آنتن می‌رود / بازیگر نباید بتواند پایان یک سریال را عوض کند

مجید مظفری: اطلاعی از ورود پول‌های کثیف به سینما ندارم/ هزینه تولید یک فیلم در سینمای ایران به‌طور متوسط 3 میلیارد تومان است

تنها ثروتم آرشیو کاملی از دهه 20 تاکنون است / هیچ فردی در جهان به‌اندازه من در زمینه صدابرداری و صداگذاری فعالیت نداشته / روایت اسحاق خانزادی از همکاری با شهیدثالث، لاموریس، بیضایی و ضبط شعار "مرگ بر شاه" در تهران

مهدی صبایی: متأسفم که به فیلم "ماهورا" توجه نشد

حسین عالم‌بخش: "خاتون" در عرصه تئاتر حرفه‌ای عرض اندام می‌کند

نبوی: ما در سینمای ایران با خلأ جدی موضوع پژوهش روبرو هستیم

وضعیت ترجمه آثار نمایشی به سامان نیست / گروه‌ تئاتری در حوزه دینی و ارزشی شکل نگرفت / روایت داود دانشور از دنیای ترجمه تا مشکلات تئاتر دینی

برنامه‌های نوین دولت برای تغذیه و پیشگیری از بیماریها/ بهبود شرایط بهداشتی سلامت زنان ایران

تنبیه مجرمان کوچک، آزادی مجرمان بزرگ

حسین زمان: راه سختی در پیش دارم / هنوز ته ذهن خیلی‌ها مانده‌ام

رمضانی: مدل آستین‌ها و یقه لباس‌های بانوان به دهه 1360 بازگشته است

نادر مشایخی: به موسیقی کلاسیک کمتر توجه می‌شود

چرا کوله پشتی کمتر از کیف به کمر آسیب می‌زند

چرا باید ورم دست را جدی گرفت

علمشاهی: خواننده‌های پاپ باید حرفی برای گفتن داشته باشند

غفلت ؛ چهره پنهان و مخوف کودک آزاری

یک روان‌شناس: اضطراب جدایی، دلیل اصلی مدرسه‌هراسی کودکان است

آسیب‌های فضای مجازی؛ زنگ خطر پیش‌روی ارتباطات انسانی

بیماران قلبی بخوانند

کودکان کار، اصلی‌ترین قربانیان خشونت اقتصادی

چگونه کودکان و نوجوانان را در برابر مشکلات و بحران‌ها واکسینه کنیم؟

پایان هزار و یک مشکل

علیرضا خمسه: این یک کوچ زودهنگام بود

ابتکار: دولت از ورزش معلولان حمایت می کند

ابوالفضل شاهی: آزادی جزئی از ماهیت هنر تجسمی است / متریال‌های منسوخ شده را دوباره زنده می‌کنم

صدیقه پا‌ک‌بین: بخش علمی دانشگاهی در جشنواره مد و لباس فجر مستقل شد / برپایی استارت‌آپ‌ها در هشتمین گام

داریوش اسکویی: مخاطبان انیمیشن کوتاه باید گسترده‌تر شوند

شرحی مدرن بر انسان تنهای امروزی / روایت مریم برزگر از نمایش "تهوع"

خواب موبایلی چیست

آنچه که سیستم آموزشی ایران ندارد...

ژن خوب بهانه تنبل‌هاست / تاریخ مملو از معلول‌های موفق است

کنجکاوی؛ مهمترین دلیل گرایش به مواد مخدر

علت گرایش کودکان به شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای چیست؟

انتقاد «بیژن بیرنگ» از اسپانسرمحور شدن برنامه‌های تلویزیونی: تلویزیون برنامه‌ساز نیست

حذف مهریه با وضع قانون، پایمال کردن حقوق زنان است

حتی سلبریتی‌های عرصه موسیقی هم مشکل جذب اسپانسر دارند / گفت‌وگو با امین غفاری نوازنده ویولن

درناز حاجیها: جشنواره فیلم کوتاه تهران به جدی گرفته شدن فیلمسازان این عرصه کمک می‌کند

6/5 میلیون ایرانی از ابتلای خود به فشار خون بالا بی‌خبرند /بحران مرگ زودرس نیمی از ایرانیان

همه آسیب های اجتماعی اعتیاد و طلاق نیست

صنعت نساجی را از صنعت مد مجزا بدانیم / هنوز با الفبای مد و فشن آشنا نیستیم / گفت‌وگو با تهمینه مولانا و علی انصاریان از "پریمیر ویژن" تا "نساجی امروز"

کمک به مردم 20 روستایی که چیزی برای از دست دادن ندارند