آریا بانو

آخرين مطالب

/یادداشت/

نیم قرن خدمت صادقانه مقالات

نیم قرن خدمت صادقانه
  بزرگنمايي:

بانو نیوز - منصور قمشه معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) در آستانه فرا رسیدن یکمین سالگرد درگذشت "حاج سید رضا نیری"، در یادداشتی با عنوان «نیم قرن خدمت صادقانه»، نوشت: حضور آن مرحوم در هر تشکیلاتی منشاء خیر و برکت برای محرومان و نیازمندان بود.

به گزارش ایسنا، در این یادداشت آمده است:
"بسمه تعالی
نیم قرن خدمت صادقانه ...
به مناسبت یکمین سالگرد در گذشت مبارز قدیمی و فعال اجتماعی مرحوم حاج سید رضا نیری
انسان‌های نیک و خیراندیش سرمایه‌ای عظیم و گنجینه‌ای ارزشمند برای جامعه‌اند که فکر و عمل خود را خالصانه در راه خدمت به خلق خدا قرار داده‌اند. حاج سید رضا نیری یکی از مردان خستگی ناپذیری بود که عمر پربرکتش با سال‌های طولانی مبارزه، تلاش و مجاهدت‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در سنگرهای حساس و اثرگذار خدمات صادقانه به محرومان و نیازمندان عجین و تا آخر عمر پربرکتش همچنان منشأ خدمات انساندوستانه اجتماعی بود و از هیچ تلاشی در جهت بهبود وضعیت محرومان و نیازمندان جامعه دریغ نکرد.
این سرباز فداکار نهضت اسلامی همواره سردمدار صیانت از ارزش‌های نظام و رهبری بود.در قاموس این بزرگ مرد، خدمت به فقرا و نیازمندان پایه‌های اصلی رفتار و کنش اجتماعی به شمار می‌آمد و درک عمیق مبانی دینی و فهم مفهوم رسیدگی و توجه به طبقات فرودست جامعه، فروتنی و آرامش خاصی به او بخشیده بود.
مرحوم سید رضا نیری در سال 1314 هجری شمسی در روستای مرانک از توابع شهرستان دماوند در خانواده‌ای مذهبی دیده به جان گشود.
وی برای ادامه تحصیل از زادگاهش به همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود. در مسجد امین الدوله در اثر ارتباط با افرادی چون شیخ حسین زاهد به تدریج بنیان‌های فکری ودینی‌اش قوام یافت و سپس به یمن وجود آقای حاج عبدالکریم حق شناس با حضرت امام خمینی (ره) مرتبط شد و در مسیر انقلاب و خدمت رسانی به آن قرار گرفت.
وی در رفت وآمدهایش به مسجد امین‌الدوله با گروهی پیوندخورد که بعدها نقش مهمی در عرصه فعالیت‌های سیاسی، انقلابی و اقتصادی ایفا نمود. گروه مذکور موسوم به جمعیت موتلفه اسلامی که شاخص‌ترین افراد آن شهید حاج صادق امانی، شهید حاج اسدالله لاجوردی، شهید حاج مهدی عراقی، مرحوم حاج حبیب الله عسکراولادی و ... بودند.
سابقه فعالیت‌ها و خدمات امدادی حاج سید رضا نیری به دهه 40 باز می‌گردد زمانی که حضرت امام نهضت را شروع کردند. در ملاقات‌های انقلابیون با حضرت امام (ره)، ایشان مصرانه توصیه می‌کردند به افراد مستمند و گرفتار رسیدگی کنید. پس از واقعه 15 خرداد گروه امداد رسانی با حضور آقای نیری تشکیل و از محل کمک های مردمی و وجوهات شرعی به مستضعفان وخانواده زندانی‌های 15 خرداد رسیدگی می‌شد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 14 اسفند 57 به طور رسمی حضرت امام خمینی (ره) فرمان تاسیس کمیته امداد را صادر فرمودند و اعضای شورای مرکزی این نهاد منصوب و پس از مدتی سید رضا نیری مسئولیت سرپرستی این نهاد را عهده دار شد.
حضرت امام خمینی (ره) از همان روز اول به شورای مرکزی کمیته امداد توصیه فرمودند که شما به نقاط محروم و آنجایی که صدایشان به گوش هیچکس نمی‌رسد بروید و به محرومان و فقرا برسید، نیازهای آنها را برطرف کنید و زمینه‌های کمال و سعادت را برای آنها مهیا کنید. اگرچه در ابتدای کار کمیته امداد تجربه تشکیلاتی در سطح وسیع و گسترده را نداشت اما به لطف معتمدین هر منطقه و واگذاری مسئولیت به آنها این تشکیلات گسترش کمی و کیفی یافت و امروز بعنوان یک نهاد تاثیر گذار و شجره‌ای طیبه مبدل شده است.
در زمان مسئولیت پر برکت حاج سید رضا نیری در کمیته امداد با توجه به نیازهای فراوان محرومان و نیازمندان، این نهاد به سرعت در بخش‌های مختلف رشد و توسعه یافت و ارتباط خوب و مناسب مرحوم نیری به دور از جناح بندی‌های سیاسی با دولت‌ها و مجالس مختلف و جلب اعتماد عمومی زمینه توسعه و گسترش خدمات کمیته‌ امداد را فراهم نمود.
در سال‌های پر حادثه پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمیته امداد با مدیریت مرحوم نیری و در کنار اعضای شورای مرکزی و امدادگران این نهاد، علاوه بر رسیدگی به امور خانواده‌های نیازمند، مسئولیت مهاجرین جنگی را نیز در برهه‌ای عهده‌دار و خدمات شایان توجه‌ای به این عزیزان ارائه نمود. ضمن اینکه در این سال‌ها کمیته امداد بعنوان عضو ستاد پشتیبانی جنگ مسئولیت جذب وهدایت کمک‌های مردمی به جبهه‌ها را عهده دار و دوشادوش رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس افتخار آفرینی نمود.
توجه به مناطق محروم از اولویت‌های کاری ایشان در کمیته امداد بود. منطقه محروم بشاگرد در استان هرمزگان به نحوی مورد بی مهری رژیم گذشته قرار گرفته بود که ساکنان آن تنها از یک زندگی بدوی برخوردار بودند اما به لطف حمایت‌های کمیته امداد و تلاش‌های مجاهد صادق مرحوم عسکراولادی و مرحوم نیری و مرحوم حاج عبدالله والی، امروز صدها کیلومتر راه در این منطقه احداث و ساکنان بشاگرد از آب و برق و مدرسه و درمانگاه و سایر خدمات رفاهی برخوردار شده‌اند.
مرحوم نیری به عنوان شاگردی از مکتب امام خمینی (ره) توجه به احیاء وترویج سنت‌های حسنه اسلامی را از اولویت‌های کاری در کمیته امداد قرار داده بود که همواره با استقبال خوب مردم متدین و نوعدوست کشورمان مواجه گردید. طرح صندوق‌های صدقات، ایجاد اشتغال، ساخت مسکن نیازمندان، اکرام ایتام، جشن رمضان، اطعام نیازمندان، جشن نیکوکاری، جشن عاطفه‌ها، گلریزان آزادی زندانیان، جهیزیه نوعروسان نیازمند، اردوهای دانش آموزی و دانشجویی و ده‌ها طرح دیگر همگی در زمان مدیریت مرحوم نیری در کمیته امداد اجرایی شد و گره از مشکلات میلیون‌ها نفر از هموطنان نیازمند کشورمان گشود.
رشد و توسعه خدمات کمیته امداد با بهره گیری از فنون و روش‌های نوین علمی همواره مورد تاکید مرحوم نیری بود به نحوی که بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی با مشاهده خدمات این نهاد خواستار انتقال تجربیات کمیته امداد بودند.
حضور آن مرحوم در هر تشکیلاتی منشاء خیر و برکت برای محرومان و نیازمندان بود. حضور ایشان بعنوان دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور در سال‌های اخیر و انسجام بخشی خیرین این حوزه توسط مرحوم نیری در سراسر کشور زمینه ساز خدمات بزرگی در حوزه سلامت کشور شد. ساخت، راه اندازی و تجهیز صدها مرکز بهداشتی و درمانی در مناطق کمتر توسعه یافته از دستاوردهای این مجمع بوده است.
سرانجام امدادگر بی ادعا و یار و یاور مخلص محرومان و مستضعفان حاج سید رضا نیری پس از عمری خدمت خالصانه و بی منت در دهم تیرماه دعوت حق را لبیک گفت.
در پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی به مناسب درگذشت این یار دیرین نهضت حضرت امام و انقلاب اسلامی آمده است: «در گذشت مرحوم سلاله السادات آقای حاج سیدرضا نیری و رحمه‌الله علیه را به خاندان گرامی و همه دوستان و همگامان این مرد مبارز قدیمی و فعال اجتماعی تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از دوران جوانی در فعالیت‌های مبارزاتی وارد و از آغاز پیروزی انقلاب در تلاش‌های گسترده‌ اجتماعی و خدماتی فعال بودند. دامنه‌ این فعالیت‌ها به بیرون از مرزهای کشور نیز کشیده می‌شد.
مجموعه خیرین سلامت از یادگارهای ارزنده ایشان است. رحمت و مغفرت الهی بر این انسان مجاهد و پر تلاش باد»
روحش شاد و یادش گرامی باد.
منصور قمشه"
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/53269/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر