آریا بانو

آخرين مطالب

خیزش دوباره ققنوس هالیوود فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
فیلم‌های «بازیکن شماره یک آماده» و «پارک ژوراسیک: سقوط پادشاهی» به صدر گیشه سالیانه رسیدند
در سال‌های گذشته زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که «استیون اسپیلبرگ»- استاد کهنه‌کار سینمای هالیوود- دیگر نمی‌تواند حرف خاصی برای گفتن در صدر گیشه سینما داشته باشد؛ فیلم‌های آخر او نیز مانند «پل جاسوس‌ها» (2015)، «غول بزرگ مهربان» (2016) و «پست» (2017) یکی پس از دیگری در گیشه شکست خوردند. هیچ یک از این فیلم‌ها حتی نیم‌نگاهی به صدر گیشه نداشتند اما امسال را باید سال خیزش دوباره ققنوس سینمای هالیوود بدانیم. او با کارگردانی فیلمی به نام «بازیکن شماره یک آماده» (2018) و میراث سینمایی‌اش به نام «پارک ژوراسیک: سقوط پادشاهی» (2018) به کارگردانی «خوان آنتونیو بایونا» در بین پنج فیلمی قرار دارد که در گیشه 2018 بیشترین فروش را داشته‌اند. توجه داشته باشید که خالق اصلی نسخه سینمایی مجموعه فیلم‌های «پارک ژوراسیک» استیون اسپیلبرگ است که اولین قسمت آن را در سال 1993 ساخت.
تمام قسمت‌هایی که پس از اسپیلبرگ جلوی دوربین رفته‌ به نوعی «پیرو» شیوه کارگردانی او بوده‌اند. به هر صورت، پنج فیلم برتر هر سال نشان از موفق‌ترین و تاثیرگذارترین آثار سینمایی‌ای سال دارد که تمام آمارهای مثبت راهم به نام خود زده‌اند. سال‌ها بود که اسپیلبرگ این وضعیت را تجربه نکرده بود. رتبه‌های برتر در گیشه امسال به ترتیب متعلق به فیلم‌های «انتقام جویان: جنگ ابدیت‬‎» (2018) به کارگردانی «برادران روسو»، «پلنگ سیاه» (2018) ساخته «رایان کوگلر»، «پارک ژوراسیک؛ سقوط پادشاهی» به کارگردانی «بایونا»، «ددپول 2» (2018) ساخته «دیوید لیچ»، «بازیکن شماره یک آماده» به کارگردانی «اسپیلبرگ» است. این فیلم‌ها به ترتیب تا امروز، دو ملیارد و 33 میلیون دلار ، یک میلیارد و 336 میلیون دلار، 826 میلیون دلار، 710 میلیون دلار و 581 میلیون دلار فروش داشته‌اند.
چرا اسپیلبرگ مهم است؟
سینمادوستان بسیاری استیون اسپیلبرگ را یک افسانه زنده می‌دانند. فیلم «ای‌تی موجود فرازمینی» (1982) او طرفداران دو آتشه‌ دارد و هنوز هم در برخی کشورها گرد هم می‌آیند. شاید این فیلم نوستالژیک‌ترین تجربه سینمایی خیلی از هالیوودبازها باشد. کدام اسم خودنمایی می‌کند. او شاهکارهای پرفروش و تاثیرگذاری در تاریخ سینما مانند «آرواره‌ها» (1975)، «برخورد نزدیک از نوع سوم» (1977)، «پارک ژوراسیک» (1993) و «نجات سرباز رایان» (1998) را هم خلق کرده است.
خیلی‌ها نیز با تماشای مجموعه فیلم‌های پرفروش «ایندیانا جونز» به نبوغ کارگردان عینکی سینما ایمان آوردند. نباید از نظر دور داشت که یکی از تکنیکی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی «فهرست شیندلر» (1993) را هم او ساخته است. منتقدهای سینمایی همیشه نام‌ او را در کنار کارگردان‌هایی مانند «مارتین اسکورسیزی»، «فرانسیس فورد کاپولا»، «آلفرد هیچکاک» و «استنلی کوبریک» می‌آورند. یک دوره‌ای هم به این سینماگران آمریکایی می‌گفتند «کارگردان‌های ریشو». میراث سینمایی اسپیلبرگ بسیار مهم است. در زمینه فیلمنامه‌نویسی هر کتاب مهمی را در دست بگیرید، چند فیلم او مانند «آرواره‌ها» و «ایندیانا جونز: مهاجمان صندوق گمشده» مثال زده می‌شود. این کارگردان کلاسیک سینمای آمریک بیش از 30 فیلم درست و درمان را تحویل کمپانی‌های آمریکایی داده است. از سوی دیگر اسپیلبرگ در کنار «جورج لوکاس» خالق مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» سینمای هالیوود را از لحاظ جلوه‌های ویژه و نوع فروش دچار تحول کردند؛ حالا دیگر به این سینما می‌گویند: «هالیوود نو».
جالب است بدانید که فیلم‌های او را در زمینه فلسفه و رشته‌های دیگر علوم انسانی تدریس می‌کنند. کتاب «اسپیلبرگ و فلسفه: ما به یک کتاب بزرگ نیاز داریم» به نویسندگی «دین.آ.کوالسکی» که از سوی انتشارات دانشگاه «کنتاکی» چاپ شده یکی از همین آثار دانشگاهی است. در این کتاب نوشته شده است که: «آیا کارگردانی مانند اسپیلبرگ وجود دارد که تاثیر عظیمی روی فرهنگ عامه گذاشته باشد؟ این کارگردان خاطره‌انگیزترین شخیصیت‌ای محبوب سینمادوستان آمریکایی را خلق کرده است. کسی که قهرمان‌های هولوکاست، دایناسورها، موجودات فرازمینی و غیره را به تصویر کشیده است».
آیا می‌خواهیم در یک جهان واقعی زندگی کنیم؟
اسپیلبرگ در گفت‌وگو با سایت سینمایی «کولایدر» در پاسخ به این پرسش که «چه شخصیت و چه داستانی در دل ماجرای فیلم «بازیکن شماره یک آماده» بود که باعث شد این فیلم را بسازید» می‌گوید: «فکر می‌کنم هر کسی که کتاب این داستان [داستانی با همین نام به نویسندگی «ارنست کلاین» که در آمریکا مورد توجه بوده است] را بخواند به صورت به آن وصل می‌شود. به طور کلی در صنعت سینما باید عاشق یک چیز باشید تا بتوانید آن را تبدیل به فیلم کنید. هفت فیلم در این کتاب بود، شاید هم 12 تا. من فقط تلاش کردم تا بفهمم که چطور می‌شود داستانی را درباره مسابقه‌ای مانند مسابقه این فیلم روایت کرد، آن هم در هر دو جهان حاضر در فیلم. باید قطار سریع‌السیری بسازیم که به سرعت به سوی پرده سوم قصه برود، و هم زمان هم به سقلمه بزند که می‌خواهیم در کجا زندگی کنیم. آیا می‌خواهیم در یک جهان واقعی زندگی کنیم یا می‌خواهیم در یک دنیای خیالی باشیم؟ این موضوعات خیلی برایم عمیق هستند.
این مضمون‌ها در کل کتاب به طور پیوسه تکرار می‌شود. جاهای مختلفی هم وجود داشت که می‌توانستیم فیلم را در آنجا بگیریم. اسپیلبرگ در ادامه در پاسخ به پرسش «چرا انقدر درباره ساخت این فیلم پرشور بودید؟» می‌گوید: «من یک گروه بازیگران پر شور و فوق‌العاده داشتم. از انرژی‌ آنها تغزیه کردم. هر روز سر کار می‌آمدم، «اولیویا کوک» می‌گفت: خب، الان باید چی کار کنیم؟ بی صبرانه منتظر هستم». «لینا وایت» هم می‌گفت: «هر چیزی را که می‌خواهید سمتم پرتاب کنید؛ برایش آماده هستم!» همه بازیگرهایم همین‌گونه پر شور بودند».
ابتکار


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/54474/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده

چگونه در 50 سالگی جوانتر به نظر برسید!

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟

نقش خانواده در عبور ایمن نوجوان از فضای مجازی

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد دی ماه

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد بهمن ماه

6 شغلی که آمار خودکشی در آنها به شدت بالا است!!

بدترین راه های مقابله با اضطراب را بشناسید

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد بهمن ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد اسفند ماه