آریا بانو

آخرين مطالب

سالمندی و مراقبت های دوران سالمندی پزشکي

سالمندی و مراقبت های دوران سالمندی

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
سالمندی آغازی دیگر در زندگی است با کوله باری از تجربه
سالمندی دوران پختگی، ورزیدگی و زمان احساس بی نیازی است و فرصت سیر به سوی کمال و رسیدگی به خویشتن. سالمندان، باور ارزش های وجودی خانواده و جامعه هستند. در فرهنگ اسلامی و ایرانی، «پیری» نه به عنوان یک کلمه ناخوشایند، بلکه به صورت «کمال،حکمت،خردمندی و فرزانگی » تلقی می شود. از این رو می تواند به عنوان مرحله ای موثر و گرانقدر در زندگی به حساب آید.
این واقعیت را نیز باید پذیرفت، اغلب سخن از سالمندی مترادف با ضعف و سستی تلقی می شود،که ناشی از محدودیت انسان در جنبه های فیزیکی می باشد. با شناخت سیرتکاملی و علل پیری می توان تاحدی از ناتوانی ها پیشگیری نمود و در نهایت «قدرت فکری» سالمند را با «توان جسمی» وی همراه نمود.
همانطور که می دانید، افزایش طول عمر انسان ها و اضافه شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن 21 بوده و سالخوردگی جمعیت پدیده ای است که برخی جوامع بشری با آن روبرو شده و یا خواهند شد. براساس نظریات WHO این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی است که منجر به پیشگیری از بیماری ها و در نهایت افزایش امید به زندگی شده است .
بنابراین سالخوردگی جمعیت در واقع یک موفقیت بهداشتی است که در صورت عدم برنامه ریزی مناسب، به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد.
بر اساس منابع علمی جمعیتی، زمانی که 8% جمعیت را افراد 65 سال و بالاتر و یا 12% جمعیت را افراد 60 سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی استقرار می یابد. این روند تغییرات جمعیت سالمندان در ایران نیز سیر صعودی طی می کند به طوری که پیش بینی می شود تا سال 1429جمعیت سالمندان کشور به 62/24% برسد.
از آنجایی که با افزایش جمعیت سالخورده، شیوع بیماری های مزمن نیز افزایش می یابد،در اکثر کشورهای توسعه یافته،سیستم درمانی برای درمان بیماری ها از مداخله های پیشگیری و نظارت درمانی استفاده می کنند که دارای ابعاد سه گانه «پزشک،بیمار و محیط» می باشد.
اقدامات پیشگیرانه در سالمندان بر اساس زمان مداخله به سه سطح تقسیم می گردد:
1- پیشگیری اولیه: مشتمل بر اقدامات مثبتی است که سبک ناسالم زندگی را تغییر داده و مانع حضور عوامل خطر ساز می شود. این سیاست شامل کاربرد توصیه های معمول در زمینه «تغذیه،ورزش،مصرف دخانیات و الکل و مواد مخدر» می باشد. همچنین مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه از دهان و دندان و ایمن سازی را برای پرهیز از ابتلا به بیماری های عفونی شامل می شود. (مانند آموزش، مشاوره، واکسیناسیون)
2- پیشگیری ثانویه: بسیاری از سالمندان دارای بیماری خفیف یا عوامل خطر قابل شناخت بیماری مزمن یا ناتوانی زودرس می باشند. در این نوع پیشگیری با شناسایی عوامل خطر و غربالگری و تشخیص و درمان زودهنگام بیماری ها، عوامل خطر را سریع تشخیص داده و برای آن ها اقدامات مناسب و خاص انجام می گیرد. این اقدامات زودهنگام بر مرگ و ناتوانی تاثیر می گذارد و مانع پیشروی بیماری می گردد.
3- پیشگیری ثالثیه: بسیاری از سالمندان دارای یک بیماری مزمن می باشند. در این سطح پیشگیری، هدف حفظ عملکرد جسمی،روانی و اجتماعی سالمند تا بیشترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب است. این سیاست شامل جلوگیری از وقوع مجدد حمله حاد بیماری با کمک دارو یا تغییرات سبک زندگی و کمک های توانبخشی است. ( توانبخشی و ارتقای کیفیت زندگی سالمند)
مراقبت ها و پیشگیری ها:
اگرچه تغییرات ناشی از پیری اجتناب پذیر است اما نمی توان از بسیاری از آنها تا حدودی پیشگیری نمود یا وقوع آن را به تعویق انداخت بدین جهت لازم است سالمندان را به رعایت موارد ذیل تشویق نمائید :
1- انجام برنامه های ورزشی منظم به ویژه پیاده روی و استفاده از کفش های پاشنه کوتاه، با کف غیر لغزنده
2- رژیم غذایی مناسب ( کم نمک و کم چربی ) و خوردن غذا در وعده های زیاد و حجم کم
3- مصرف کافی مایعات (حراقل 8-6 لیوان در روز)
4- استفاده از عینک آفتابی در مقابل نور خورشید
5- کنترل منظم وزن و فشارخون
6- عدم استعمال دخانیات
7- داشتن دوره های کوتاه استراحت در فعالیت های طولانی
8- رعایت بهداشت دهان و استفاده از ورقه های نازک
9- عدم تغییر ناگهانی محل تاریک به روشن و بر عکس
10- ماساژ نواحی تحت فشار
11- تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده به آهستگی
12- داشتن الگوی خواب منظم
13- استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب
از آنجائیکه رعایت اصول تغذیه صحیح در دوران سالمندی تاثیر به سزایی در روند سالم پیر شدن دارد،به چند مورد از توصیه های تغذیه ای دوران سالمندی اشاره می شود.
پژوهشها نشان داده است، سالمندانی که عمر بیشتری می کنند دارای خصوصیات زیر هستند :
- هر روز به طور مرتب صبحانه می خورند .
- در هر وعده حجم غذایی کافی مصرف می کنند .
- نوسانات وزنشان کمتراست (همواره وزن مطلوب دارند)
- میوه و سبزی در برنامه غذایی روزانه آنها وجود دارد .
- چربی و مواد غذایی کمتری مصرف می کنند .
- از مصرف نمک و مواد غذایی شور به مقدار زیاد خودداری می کنند .
برنامه غذایی دوران سالمندی شامل طیف متنوعی از مواد غذایی است . به گونه ای که بتواند حدود 30 درصد کالری را از چربی ها، 15 درصد از پروتئینها، 55 درصد از کربوهیدراتها (عمدتا کربوهیدراتها مرکب ) تأمین کند . به علاوه توصیه می شود چربی های غیر اشباع ترجیحا از منابع گیاهی تامین شود.
امیداست با اجرای موفق به تشخیص زودرس بیماری ها در سالمندان به ظاهر سالم باشیم وبا کنترل و درمان بیماری ها درمراحل ابتدایی از ایجاد ناتوانی در پیری پیشگیری نموده و سالمندان را با نهایت قدرت فکری و توان جسمی ایده ال حفظ نماییم .
منبع: سایت پزشکان ایران






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

برای ورزش کردن چه کفشی مناسب است؟

چرا صبحانه خوردن انقدر مهم است؟

باید‌ و نباید‌های استفاده از ماسک صورت

طبی که اضطراب را با فشار بیرون می‌راند

زردچوبه شما را از سرطان معده نجات می‌دهد!

از این توده خوش‌خیم غافل نشوید!

5 میوه تابستانی برای کنترل فشار خون

نوشیدن بیش از حد آب هنگام ورزش مرگبار است!

افراد با گروه خونی AB چه ویژگی‌هایی دارند؟

حقایقی درباره چای سبز که نمی‌دانستید!

چرا برآمدگى پشت گوش بوجود می آید و درمان آن چیست؟

وقتی رنگ سفیدی چشم تغییر می کند

نشانه هایی که خبر از التهاب معده می دهد

اختلال تومور شبکیه در کودکان

بهترین سبزی ها برای دیابت نوع 2

چه کنیم تا سنگ کلیه نگیریم؟

بی حسی صورت نشانه چه بیماری است؟

آیا هر روز حمام رفتن برای سلامتی مضر است؟

آیا پیشگیری از هموفیلی ممکن است؟

گام های طلایی برای کنار آمدن با درد آرتروز

طرز تهیه ماسک جلبک و خواص آن برای سلامت پوست

رژیم غذایی که مانع از پرخوری می‌شود

بهترین ساعت برای صرف شام چه زمانی است؟

چطور موهای خود را دیتاکس کنیم تا از شر چربی، پوسته و شوره خلاص شویم؟

علائم و روش‌های درمانی مسمومیت غذایی

افسانه‌‍ زیبایی که زنان آفریقایی را به مرز طاسی رسانده!

وحشتناک‌ترین بیماری‌های انسان؛ یکی از یکی عجیب‌تر!

دستور ابن سینا برای داشتن پوستی سالم و زیبا

پروتئین می‌تواند کلیه‌ها را تخریب کند!

نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌ها

کارمندان پشت میز نشین بخوانند!

ارتباط باورنکردنی و عجیب طبیعت با بدن انسان

اثر فشارخون بر رابطه جنسی

علت سرگیجه در بارداری و راههای درمان آن

ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

7 روش برای سالم نگه‌داشتن کلیه‌ها

پرقندترین و کم‌قندترین میوه‌ها را بشناسید

اگر می‌خواهید چاق نشوید، برای دریافت کالری ساعت کوک کنید!

خوراکی‌های زرد رنگ؛ علاج افسردگی!

قبل از ورزش، قهوه را فراموش نکنید!

احساس ضعف و بی‌حسی در صورت را جدی بگیرید

خونریزی نشانه کمبود کدام ویتامین در بدن است؟

صوت/ به کمک این 10 روش‌ می‌توانید خواب بهتری داشته باشید

9 آجیل کم کربوهیدرات که برای رژیم‌های غذایی مناسب‌اند

چطور از شر جوش‌های سرسفید خلاص شویم؟

فرمول غذایی عالی برای داشتن لثه و دندان سالم

7 نشانه‌ای که می‌گویند آلرژی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی‌کنید!

روش‌های مراقبت از پوست صورت قبل از خواب

فواید «آب لیمو» برای پوست و بیماری‌های پوستی

کاری که «شکلات» با مغز شما می‌کند!