آریا بانو

آخرين مطالب

تغییر مدیریت در تئاترشهر/ لزوم تشکیل سازمان تئاتر فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

بانو نیوز -
مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و جدید مجموعه تئاتر شهر پشت درهای بسته، دور از چشم خبرنگاران به‌صورت خصوصی برگزار شد اما روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با ارسال گزارش کامل این جلسه امکانی به دست داد تا یک بار دیگر با مساله‌ای مهم در تئاتر شهر مواجه شویم. به این دلیل که معمولا سابقه نداشته پیمان شریعتی گلایه‌های خود را در طول دوران مسوولیت رسانه‌ای کند اما در آخرین روز حضور به عنوان مدیر تئاترشهر سرانجام قفل سکوت شکست. او درباره بازسازی تئاتر شهر گفته است: «عدم توجه‌ به بخش عمرانی یکی از مشکلات عدیده من در این دو سه سال اخیر بود.
در واقع با وجود بودجه بسیار خوبی که در وزارتخانه برای ادامه بازسازی تئاترشهر مصوب شده متاسفانه به خاطر بی‌تدبیری، ما نتوانستیم آن چیزی را که شایسته و بایسته است در تئاتر شهر انجام بدهیم و بازسازی تئاتر شهر را تکمیل کنیم. با وجود این ضرورت و با کمک این بچه‌ها (کارکنان تئاترشهر) کارهای فراوانی انجام دادیم. یادمان نرفته وقتی من آمدم زیرزمین تئاترشهر در چه وضعیت اسفناکی قرار داشت. وقتی پرسیدیم چرا این سقف‌ها را درست نکردید، گفتند 200 میلیون تومان درخواست هزینه کردیم که هنوز تامین نشده و من به کمک همین بچه‌های تئاتر شهر طی ٢٤ ساعت با 3 میلیون تومان آن را تمام کردیم. »
روزنامه اعتماد در تاریخ ١ خرداد ٩٧ طی گزارشی با عنوان «قلب تئاتر تیر می‌کشد» به شائبه‌هایی پیرامون اعتبارات هزینه‌ شده در بازسازی تئاتر شهر اشاره کرد. در بخشی از گزارش مورد نظر آمده بود: «شایعه در فقدان شفافیت شکل می‌گیرد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «اعتماد» از صرف بیش از ٨ تا ١٠ میلیارد تومان برای بازسازی سالن‌های «سایه»، «قشقایی» و نوسازی «اتاق‌های نور» و احداث دو «پلاتو اجرا» در طبقه زیرین تئاترشهر در آخرین بازسازی خبر داده است. »
رقمی که در ادامه از سوی سرپرست دفتر طرح‌های عمرانی وزارت ارشاد مورد تایید قرار گرفت. اعتباری که فقط در مرحله اول بازسازی (از سال ٩٢ به بعد) هزینه شد حال آنکه این ساختمان از سال ٨٦-٨٥ تا امروز چندین بار درگیر بازسازی و نوسازی بوده است. این بخش از اظهارات شریعتی به خوبی نشان‌دهنده اهمیت توجه به مسائل مالی در بازسازی است. اینکه شرکت پیمانکار برچه اساس فقط برای تعویض و نوسازی سقف کاذب تئاتر شهر تقاضای اعتبار ٢٠٠ میلیون تومانی داده است؟
نکته مهم دیگر جایی مطرح می‌شود که مدیر پیشین تئاتر شهر می‌گوید: «متاسفانه بچه‌های تئاتر شهر در دوره بازسازی پیشین به هیچ عنوان نه تنها به عنوان مسوولان فنی بلکه به عنوان مشاور هم به کار گرفته نشدند و نتیجه آن، اشتباه‌های متعددی بود که در سالن‌ها اتفاق افتاد و اگر ما نبودیم سالن «سایه» به صورت چهار سویه طراحی می‌شد. همچنین با حمایت و کمک بچه‌های تئاتر شهر نورپردازی محیطی تئاتر شهر انجام شد. اصلاح لوله کشی گاز که بعد از اتفاق ساختمان پلاسکو انجام شد هم حاصل زحمات کارکنان زحمتکش تئاتر شهر بود. همچنین ایمن‌سازی صحنه سالن اصلی و ایجاد شرایط جدید برای دکور و نور همه اتفاقاتی بودند که با کمک بچه‌های تئاتر شهر رقم خورد. »
او همچنین با قدردانی از حمایت مهدی شفیعی، مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی اضافه کرد: من اگر امکان استقلال مالی در حوزه خودم را داشتم مطمئنا می‌توانستم امکانات و کارهای دیگری رقم بزنم که این هم از مشکلات‌ وزارت ارشاد است که بودجه عمرانی در اختیار اداره کل مادر و تخصصی نیست. به این ترتیب اظهارات شریعتی در سه سطح قابل صورت‌بندی است که هر سه به بحث بازسازی مجموعه بازمی‌گردد.
١- عدم توجه دفتر طرح‌های عمرانی و معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد به بحث بازسازی تئاترشهر با وجود تصویب بودجه مناسب.
٢- ارقامی که با هدف بازسازی درخواست می‌شوند و نسبت خروجی در مقایسه با اعتبارهای دریافتی.
٣- لزوم تخصیص اعتبار جداگانه به اداره کل هنرهای نمایشی برای اداره امور جاری و زیربنایی تئاتر که تاکنون بارها مطرح شده است.
لزوم تشکیل سازمان تئاتر
سعید اسدی، مدیر جدید مجموعه تئاتر شهر یکی از افرادی بود که دو سال قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا از اهمیت لزوم تغییرات ساختاری در وزارت ارشاد سخن گفت: «شاید لازم باشد سازمان تئاتری هم تاسیس شود تا در هر شهرستان سازمانی مستقیم مسوول تئاتر وجود داشته باشد. به این ترتیب هر شهرستان با وجود برنامه می‌تواند از بودجه‌ای که در اختیار سازمان تئاتر قرار می‌گیرد، برخوردار شود.»
بازسازی، یک بحث تخصصی است
سیدصادق موسوی یکی دیگر از مدیران اسبق تئاتر شهر است که در آخرین نشست رسانه‌ای خود به دو موضوع اهمیت بازسازی و بودجه اختصاصی اشاره کرده بود: «در معماری اولیه تئاتر شهر یک سالن اصلی وجود داشت اما در حال حاضر سالن‌هایی در پارکینگ و زیر زمین تئاتر شهر ایجاد شده است که بسیار نا امن هستند و این سالن‌ها فاقدسیستم اعلام حریق، سیستم اطفای حریق و در‌های خروج اضطراری هستند، من نامه‌های متعددی به اداره کل هنرهای نمایشی داده‌ام اما در حقیقت بحث عمرانی بحثی تخصصی است و معاونت و مرکز نیز به تنهایی (با دست خالی) نمی‌توانند کاری انجام بدهند. »
اعلام خطر و دیگر هیچ
اتابک نادری یکی دیگر از مدیرانی بود که هر چند مدتی کوتاه این مسوولیت را برعهده داشت اما در همین بازه زمانی نیز با یک گفت‌وگوی جنجالی آغاز شد. «به لحظه‌ انفجار تئاتر شهر رسیده‌ایم!» تیتر اظهارات نادری در اعتراض به وضعیت تئاتر شهر بود. سال ٩٢ بود که او نسبت به وضعیت ایمنی مجموعه هشدار داد و تاکید کرد: «باید زنگ خطر و احتیاط را بزنیم چرا که به لحظه انفجار مشکلات فنی و زیربنایی تئاتر شهر رسیده‌ایم. نگرانی بسیار زیادی در این زمینه داریم چرا که تئاتر شهر مدت‌هاست باری به هر جهت فعالیت کرده اما امروز لحظه انفجار مشکلات آن است و باید اقدامی ضرب الاجل انجام دهیم. »
نادری با اظهار نگرانی شدید از وضعیت ایمنی مجموعه تئاتر شهر گفته بود: «این نگرانی را به آقای مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد نیز منتقل کرده‌ایم و ایشان هم پیگیر حل مشکلات از طریق وزارتخانه است. تئاتر شهر رو به ویرانی است و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، این اتفاق زودتر می‌افتد. همچنان که سقف آن چکه می‌کند و نیازمند عایق‌بندی است و همچنان از سیستم اعلام و اطفای حریق‌، علایم هشدار‌دهنده‌، خروج اضطراری و غیره بی‌بهره است، در حالی که اینها بدیهی‌ترین چیزهایی است که باید در ساختمان‌های معمولی هم باشد چه رسد به مجموعه‌ای مانند تئاتر شهر که یک مکان ملی و هنری است و روزانه مراجعه‌های بسیار زیادی به آن می‌شود. »
بنابراین صحبت‌های شریعتی بار دیگر باب مساله‌ای را گشوده که گویی قرار است همچنان با بی‌توجهی مواجه شود. اما نکته‌ اینجاست که سرپوش گذاشتن و نادیده گرفتن کم‌کاری نهادهای مسوول در این امر در آینده نوک پیکان را به سوی همه بازمی‌گرداند نه فقط یک نهاد.
مدیر سابق تئاتر شهر : عدم توجه‌ به بخش عمرانی یکی از مشکلات عدیده من در این دو سه سال اخیر بود. در واقع با وجود بودجه بسیار خوبی که در وزارتخانه برای ادامه بازسازی تئاترشهر مصوب شده متاسفانه به خاطر بی‌تدبیری، ما نتوانستیم آن چیزی را که شایسته و بایسته است در تئاتر شهر انجام بدهیم و بازسازی تئاتر شهر را تکمیل کنیم.
روزنامه اعتماد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/54633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه به شخصی بگویید که بوی بد دهان یا بدن دارند

آگورافوبیا یا ترس از فضای باز چیست؟ علل و درمان

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی

اختلالات خلقی چیست؟ انواع اختلالات خلقی

نشخوار ذهنی چیست؟ درمان نشخوار ذهنی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

مثلث کارپمن چیست؟ خروج از مثلث کارپمن

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟