آریا بانو

آخرين مطالب

گیاه بامیه و فواید آن برای سلامتی خانه داري

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - با شروع فصول گرم سال، میوه‌‌ها و سبزیجات تازۀ فصلی هم به چشم می‌خورند. یکی از این سبزیجات فصول گرم، گیاه بامیه است. برای آشنایی بیشتر با این گیاه با روزچین همراه شوید.
بامیه سبزیِ فصل بهار است. در حقیقت با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان وجود میوه یا سبزیجات به فصول خاصی وابسته نیست و در بسیاری از بازارهای میوه و سبزیجات یافت می‌شوند.
گیاه بامیه
غذای بامیه میوه گیاه بامیه گیاه بامیه که نام دیگر آن Hibiscus Esculentus است متعلق به خانوادۀ Ebegumecigiller است. زادگاهش آفریقا و آسیاست. گیاهی بسیار لذیذ است. غذاهای مختلفی با این گیاه در بسیاری از خانه‌ها پخته می‌شود. افراد زیادی استفاده از بامیه در غذا را دوست دارند. اما بعضی از مردم به دلیل مایع چسبندۀ موجود در بامیه از خوردن آن خودداری می‌کنند. حتی در برخی مناطق به آن اسم بامیۀ لزج را نیز داده‌اند. با‌این‌حال بو و طعم بامبه بعد از پخته‌شدن خیلی‌ها را وسوسه می‌کند. علاوه‌بر‌این، گیاه بامیه در مناطق مختلف به طرق مخلفی پخت می‌شود. این سبزی مفید به‌صورت تر یا خشک کاربرد دارد. حتی به‌شکل کنسرو نیز ساخته شده است. اشکال مختلف سرخ کردنی ، آبگوشت ، سالاد و خورش از موارد مصرف غذایی گیاه بامیه است.
بامیه را بیشتر بشناسیم
ترشی سبزیجات مایع لزج داخل بامیه بامیه گیاهی است که سرما را دوست ندارد. از کوچک‌ترین سردی تحت تأثیر قرار گرفته و این تاثیر را در رشد و میزان محصول نشان می‌دهد. گیاه بامیه مناطق گرم را دوست دارد. اگر در محیط مناسب قرار داشته باشد تا دو متر و حتی دو و نیم متر قد می‌کشد. بامیه دارای ریشه‌های عمیق و محکمی است. همچنین برگ‌های این گیاه نیز بزرگ و شبیه برگ انگور است. برگ‌های بامیه به‌اندازۀ یک دست است. گیاه بامیه پنج تکه بوده و شبیه یک هرم دراز و نازک است. گیاهی سبز با دانه‌های گرد و رنگ سبز مایل به خاکستری است. انواع بامیه می‌توانند خشکسالی را تحمل کنند. به‌عبارت‌دیگر، بدون آب و در هوای گرم نیز رشد می‌کند.
فواید بامیه برای سلامتی
غذاهای رژیمی مصرف غذایی بامیه گیاه بامیه برای سلامتی انسان بسیار مهم است. به‌خصوص در ماه‌های سرد زمستان، بامیۀ کنسرو شده برای سلامتی انسان بسیار تاثیرگذار است. انرژی، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن در زمستان را می‌توانید با مصرف بامیه تأمین کنید. بامیه حاوی ویتامین‌های A، B، C، کلسیم، آهن، فسفر و مس است. به‌دلیل داشتن کلسیم ساختار استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌کند. گیاه بامیه با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرمای زمستان، بدن شما را از بیماری‌ها محافظت می‌کند. با منظم‌کردن فعالیت روده و معده به سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند. سیستم گوارش را تسکین می‌دهد و هضم را تسهیل می‌کند. یبوست را از بین می‌برد و ادرارآور است. بیماری‌های قارچی را درمان می‌کند. از هر دو شکل تازه و خشک آن استفاده می‌شود. از شکل خشک بامیه در زمستان استفاده می‌شود. اگر گل‌های آن خرد شده و به‌صورت دم‌کرده مصرف شود، قفسۀ سینه را نرم می‌کند. با مصرف بامیه در زمستان خود را از سرماخوردگی ، برونشیت و ذات‌الریه سایر بیماری‌ها حفاظت کنید. این گیاه بهتر است در طول دورۀ نوجوانی مصرف شود؛ چون به رشد قدی نوجوان کمک می‌کند. برای سیستم عصبی مفید است. همچنین برای بیماری دیسمنت (اسهال خونی) مفید است.
شرایط کشت گیاه بامیه
گیاه بامیه بامیه از نمای نزدیک همان‌طور که اشاره کردیم گیاه بامیه گرما‌دوست است و آبیاری مناسبی می‌طلبد. اگر قصد کشت بامیه را دارید حتماً به این نکات دقت داشته باشید. اما از سوی دیگر گیاهی است که می‌تواند خشکسالی را تحمل کند. برداشت محصول بامیه باید به‌صورت منظم و مداوم انجام شود. با هربار برداشت محصول، بامیه به دادن میوۀ جدیدی تشویق می‌شود. میوه‌هایی که به علت نارس بودن روی گیاه رها می‌شوند، مانع رشد گیاه می‌شوند. اگرچه برداشت بامیه دشوار است، اما می‌توان آن را 2 تا 3 بار در هفته برداشت. بسته به نوع بامیه و منطقۀ کشت‌شده محصول‌دهیِ این گیاه از 1٫5 تا 4 ماه طول می‌کشد.
آماده‌سازی خاک
انواع ترشی ترشی بامیه آماده‌سازی خاک از تشکیل لایه‌های لغزنده جلوگیری می‌کند. دانه‌ها نباید خیلی عمیق کاشته شوند. در غیر‌این‌صورت، جوانه‌زنی و بیرون‌آمدن گیاه از خاک دشوار می‌شود. اگر قصد کاشت گیاه بامیه در مکانی کم‌آب را دارید، برای این کار، بعد از آماده‌سازی خاک ردیف‌هایی به فواصل 40 تا 50 سانتیمتر از هم ایجاد کنید. فاصلۀ بذرها را نیز 15 تا 20 سانتیمتر انتخاب کنید.
آبیاری زمین
آبیاری به‌صورت آزادی در دوره‌های مورد نیاز انجام می‌شود. اما آبیاری بارانی به‌طور‌قطع نباید انجام شود؛ چون این روش آبیاری، شیوع بیماری در این گیاه را بیشتر می‌کند. از‌آنجایی‌که پرزهای موجود روی بامیه‌ها باعث حساسیت پوستی و خارش می‌شود، حتماً به یاد داشته باشید که از دستکش استفاده کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/54670/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلنوشته احساسی مژده خنجری مجری تلویزیون برای تولد 6 ماهگی مهدیار پسرش / مبارکا باشه

پست عاشقانه‌ نوید محمدزاده برای تولد 27 سالگی فرشته حسینی / این زن و شوهر هر روز متفاوت تر از دیروز

محمد صادقی بازیگر جنجالی سریال بی همگان به طور غیر منتظره ای از ایران خارج شد

تصاویر کمتر دیده شده از استاد محمدرضا شجریان در جوانی

مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد

وضعیت شهر حاجی آباد زیرکوه در پی شکسته شدن 2 سد خاکی

جزئیات آزمون سراسری از زبان وزیر علوم

ترافیک پرحجم و روان در کندوان و هراز

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

صفر تا صد طبخ شامی کباب لرستانی

سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

آغاز اردو از هجدهم

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

سرگشتگی و یاس یک فضانورد

پوستر جدید فیلم سینمایی سال گربه منتش شد

چهره ها/ واکنش همسر مهدی قایدی به شایعات

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

بازجویی هایی که به مرگ رئیس دانشگاه تهران ختم شد

سیکس پک چند؟ / هزینه‌های نجومی برای خوش‌اندامی یک‌شبه!

بنری که خواننده مطرح پاپ را به شدت شاکی کرد

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری مشخص شد

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

چیزهایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند

گفتگوی آخرین خبر با بانوی ورزش ایران

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

گرگ های زیادی اطراف همسرتون هستند

استوری جذاب الناز حبیبی با تم مشکی

«اسماعیل» دوست نداره من کار کنم

شش سریال پربیننده صداوسیما که درس عبرت مردم شدند

سمی که بسیاری از خانم ها هر روز مصرف می‌کنند!

ترانه زیبای «خنده داره نه» با صدای علی یاسینی

تداوم رگبار باران در ارتفاعات برخی استان‌ها

کنکور 1403 با آزمون «علوم ریاضی» و «انسانی» آغاز شد

اینترنت برای کنکور امسال قطع می‌شود؟

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران