آریا بانو

آخرين مطالب

دست زائران عتبات کوتاه، ارز بر نخیل اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- سردرگمی زائران عتبات عالیات در مراجعه به شعب بانک های اعلام شده برای صدور حواله بانکی برای اخذ ارز زیارتی ادامه دارد و گلایه ها به جایی نرسیده است. آنان می گویند چرا به مسافران اروپا ارز مسافرتی تعلق می گیرد اما هیچ ارزی به زائران عتبات نمی دهند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت ایرنا، هوای گرم و طاقت فرسای تابستان و پاسخ سردر گم کننده مسئولان شعب بانک ها، زائران عتبات را عرق برپیشانی و با اعصاب به هم ریخته هر روز روانه خانه می کند.
یکی از زائران عتبات عالیات که خود را سید احسان معرفی می کند، به خبرنگار ایرنا گفت: چرا باید بانک ها برای مسافران کشورهای اروپایی ارز مسافرتی اختصاص دهند اما برای سفر زیارتی آن هم عتبات عالیات که موجب توسعه و نشراسلام ناب محمدی است این گونه دوگانه عمل می شود.
وی که هنگام سخن چهره اش بسیارعرق کرده و عصبی به نظر می رسید، اظهار داشت: به رغم اعلام بانک مرکزی برای ارائه ارز مسافرتی به مبلغ 250 هزار دینار به هر زائر عتبات عالیات چرا مسئولان بانک ها زیر بار این بخشنامه نرفته و جواب های سربالا می دهند و می گویند تاکنون به ما اعلام نشده است.
خانم مراجعه کننده دیگری به بانک نیز که خود را زائر کربلای معلی معرفی کرد، گفت: از هشت صبح تا الان که حدود ساعت 13 است در این گرمای طاقت فرسا برای تهیه ارز مسافرتی عتبات عالیات به بانک های سامان، تجارت، ملت، پارسیان و دیگر شعب بانک ها مراجعه کرده ام اما فقط یک جمله می گویند «اگر می خواستی اروپا بروید همین اعلام اقدام می کردیم اما برای عتبات چیزی اعلام نشده است».
وی خاطرنشان کرد: چرا سیاست یک بام و دوهوا در بین تصمیم مسئولان بانک مرکزی با شعب دیگر بانک ها حاکم است که در نهایت موجب ایجاد فاصله بین مردم و مسئولان و در نهایت موجب بی اعتمادی مردم نسبت به مسئولان می شوند.
بانک مرکزی 14 اریبهشت امسال با صدور بخشنامه ای پنج بانک ملی، ملت، سامان، تجارت و پارسیان را برای تامین و پرداخت ارز مسافرتی معرفی کرد.
بانک مرکزی در این بخشنامه آورده است: بانک های تجارت، پارسیان و ملت هم به فهرست بانک های ارائه دهنده خدمات ارز مسافرتی به مسافران خارج کشور افزوده شدند.
در ادامه این بخشنامه آمده است: همچنین در تصمیمی دیگر، بانک های تجارت و پارسیان با هماهنگی سازمان حج و زیارت نسبت به تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات اقدام خواهند کرد.
از این رو و در راستای اجرای تصمیمات اتخاذ شده از سوی ستاد اقتصادی دولت مبنی بر تبیین سیاست‌های جدید ارزی، ترتیبات تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به این شرح است که تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) یک بار در سال امکانپذیر خواهد بود.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، علاوه بر این، تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) برای مسافران هوایی به مقصد کشورهای ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس به مبلغ 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها و برای سایر کشورها (به جز کشور عراق) به مبلغ هزار یورو یا معادل آنها به سایر ارزها به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک و با احتساب کارمزدهای متعلقه در ارتباط با پرداخت ارز مورد اشاره امکانپذیر خواهد بود.
همچنین، تأمین و پرداخت ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از 12سال امکانپذیر نیست.
گزارش بانک مرکزی می افزاید: مدارک‌ مورد نیاز هنگام ارائه درخواست خرید ارز به بانک، گذرنامه‌ معتبر جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، بلیت‌ مسافرت هوایی اعم از یکسره‌ یا دو سره‌ (کاغذی یا الکترونیکی‏)، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) است.
بر این اساس، «بانک‌های عامل باید پس از دریافت معادل ریالی مربوطه به جای پرداخت ارز به متقاضی، نسبت به صدور سند‌ حسابداری‏‏‏‏‏‏ یا رسید اقدام کنند. همچنین شعبه ‏‏‏یا باجه‌ بانک عامل مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه)، در مقابل دریافت سند حسابداری ‏‏‏‏‏‏یا رسید نسبت به پرداخت ارز مسافرتی مربوطه اقدام کنند.
تامین و پرداخت ارز مسافرتی به ایرانیان مقیم خارج از کشور مجاز نیست و در رابطه با مصادیق ایرانیان مقیم خارج از کشور، بانک ها می توانند، مراتب را از وزارت امور خارجه استعلام کنند».
همچنین «در صورت امکان استفاده از سایر ابزارهای پرداخت ( مثل کارت و حواله)، مجاز و مورد تاکید بانک مرکزی است».
علاوه بر آن بانک مرکزی اعلام کرد: حسب هماهنگی های انجام شده با سازمان حج و زیارت و به منظور تسهیل شرایط مسافرت هموطنان ایرانی به عتبات عالیات، تامین و پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات اعلامی از سوی سازمان حج و زیارت (به طور کلی اعم از زمینی یا هوایی) به میزان 250 هزار دینار عراق صرفا از طریق تمام شعب ارزی منتخب بانک‌های تجارت و پارسیان در سطح شهر و با ارائه فهرست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان مورد اشاره تایید شده باشد، بدون ارایه بلیت و گذرنامه با رعایت بندهای بخشنامه بانک مرکزی بلامانع است.
مرتضی آقایی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور زیارت سازمان حج و زیارت نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این مورد گفت: با توجه به پیگیری به عمل آمده، مسئولان بانک های تجارت و پارسیان درصدد هستند به زودی اقدامات لازم را برای ارائه ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات به انجام برسانند.
هم اکنون 73 یک روز از صدور بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات می گذرد.
آقایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون روزانه دو هزار و 500 نفر در قالب 60 کاروان به عتبات عالیات اعزام می شوند.
گزارش از بهروز سلطانیان
* 1933* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/55517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟

چگونه به شخصی بگویید که بوی بد دهان یا بدن دارند

آگورافوبیا یا ترس از فضای باز چیست؟ علل و درمان

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی

اختلالات خلقی چیست؟ انواع اختلالات خلقی

نشخوار ذهنی چیست؟ درمان نشخوار ذهنی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

مثلث کارپمن چیست؟ خروج از مثلث کارپمن

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟

نقشه مغزی چیست؟ نحوه تهیه نقشه مغزی

آموزش انجام تمرین های مدیتیشن + نکاتی برای تازه کارها