آریا بانو

آخرين مطالب

تسويه‌ي بدهي يا سرمايه گذاري؟! اقتصادي

  بزرگنمايي:

من براي پاسخ به اين سوال ابتدا چهار سوال هميشگي را از آنها مي کنم:

* آيا در حال حاضر بدهي داري؟
* آيا براي رساندن حساب بازنشستگي خود به حداکثر مقدار، تلاشي مي کني؟
* هزينه هاي زندگي تو در چه ميزان است؟
* چقدر به امنيت درآمد خود اطمينان داري؟

در اين مقاله، فرض مي کنيم که پاسخ به سوالات دو و سه و چهار به اين صورت است که فرد حساب بازنشستگي خود را به حداکثر مي رساند و درآمد نسبتا مطمئني دارد و همچنين در صورت نياز براي مدت سه الي شش ماه مي تواند هزينه زندگي خود را بپردازد. در اين صورت فقط سوال شماره 1 باقي مي ماند.

تسويه‌ي بدهي يا سرمايه گذاري؟!


مقايسه گزينه هاي پيش رو

استفاده از پول نقد براي پرداخت پيش از موعد يک وام، معادل سرمايه گذاري معاف از ماليات و با يک نرخ بازده بدون ريسک برابر با نرخ بهره تطبيق يافته با ماليات براي همان وام است. براي مشخص کردن اين عبارت، مثالي مي زنيم: اگر شما بدهي کارت اعتباري خود با نرخ بهره 15 درصد را تسويه کنيد، در واقع نوعي سرمايه گذاري خريداري کرده ايد که يک نرخ بازده پس از ماليات 15 درصدي را براي شما تضمين مي کند. اين ايده بسيار خوبي است.

در موقعيت امروزي که نرخ هاي بهره بسيار پايين آمده است، هيچ نوع سرمايه گذاري ديگري را نمي توانيد بيابيد که يک بازده تضميني را حتي نزديک به 15 درصد براي شما به همراه داشته باشد.

در حال حاضر، دولت آمريکا به ازاي 5 سال سپردن پول خود، سود سالانه اي معادل 1.32 درصد به شما پرداخت مي کند و به ازاي 30 سال 2.77 درصد سود پرداخت مي کند. اگر شما در يک حساب استاندارد سرمايه گذاري کنيد، بايد به ازاي بهره اي که دريافت مي کنيد ماليات بپردازيد. اگر در محدوده مالياتي حداقلي قرار داشته باشيد، در اين صورت سودي که در نهايت به شما مي رسد به ترتيب 0.95 درصد و 2 خواهد بود.

معاف از ماليات در مقايسه با غيرمعاف از ماليات

انواع مختلفي از بدهي وجود دارد؛ اما به طور کلي، مي توان آنها را در دو دسته معاف از ماليات و غيرمعاف از ماليات قرار داد. زماني که مي خواهيم تصميم بگيريم که کدام وام را تسويه کنيم، در ابتدا بايد همه وام ها را بر اساس انطباق مالياتي برابر کنيم. براي اين کار، نرخ بهره وام معاف از ماليات را به دست آورده و حاصل ضرب نرخ حداقلي ماليات در نرخ بهره را از آن کم مي کنيم.

براي مثال، اگر شما رهن معاف از مالياتي را با بهره 5 درصد پرداخت مي کنيد و در محدوده مالياتي حداقلي قرار داريد، در اين صورت از اين فرمول استفاده مي کنيم. به اين ترتيب مي توان يک رهن معاف از ماليات را با يک وام ماشين غيرمعاف از ماليات مقايسه کرد.

ملاحظاتي فراتر از نرخ هاي بهره

مدت بازپرداخت وام زماني که وام دهنده براي پرداخت وام در اختيار شما قرار مي دهد، يک عامل مهم در تصميم گيري شما است. تسويه يک وام يک ساله با بهره 3 درصد ممکن است کاملا معقولانه باشد، در حالي که تسويه يک وام 30 ساله با همين بهره شايد خيلي منطقي نباشد. دليل اين موضوع به گزينه هاي جايگزين سرمايه گذاري براي شما مربوط مي شود.

با يک افق سرمايه گذاري کوتاه مدت (مي دانيد که براي پس دادن وام به پول نياز داريد)، سرمايه گذار نمي تواند با نوسان پذيري بالايي را متحمل شود و ناچار خواهد شد به اوراق قرضه کوتاه مدت و با کيفيت اعتباري بالا روي آورد. در آن سو، داشتن يک افق 30 ساله به فرد کمک مي کند تا راحت تر در محيط هاي ناپايداري چون بازار سهام که احتمال افزايش آن در بلندمدت بيشتر است، در آن پول خود را سرمايه گذاري کند.

نيازهاي نقدينگي: يکي ديگر از عوامل مهم در تصميم گيري شما نقدينگي است. اگر فکر مي کنيد که در آينده نزديک به پول نقد نياز داريد (مثلا عروسي در پيش داريد يا قصد مسافرت داريد يا قصد خريد منزل داريد) تسويه بدهي نمي تواند گزينه چندان مناسبي براي شما باشد، حتي اگر نرخ بهره وام ها بالاتر از بهره به دست آمده در حساب جاري شما باشد.

شرايط منحصر به فرد: علاوه بر موارد بالا، شرايط خاصي وجود دارد که مي تواند جذابيت تسويه وام را بيشتر يا کمتر کند. براي مثال، فرض کنيد شما خانه اي به مبلغ 500 هزار دلار را با داشتن 50 هزار دلار موجودي نقد و استقراض 450 هزار دلار، خريداري کرده ايد.

همچنين فرض کنيد که وام دهنده تا زماني که اصل وام به 400 هزار دلار برسد، از شما 1 درصد بيمه خصوص رهن بر روي مبلغ باقيمانده از اصل وام مي خواهد. در اين مورد گذاشتن 50000 دلار روي وام رهن باعث حذف بيمه خصوصي رهن شده و 4500 دلار در سال براي شما ذخيره خواهد داشت. اين يک بازده تضمين شده حدود 9 درصد از بهره وام شماست.

ساير شرايط منحصر به فرد، شامل اين موارد است: وام هايي با نرخ هاي بهره تطبيق پذير، وام هاي دانشجويي که پرداخت آنها پس از اشتغال به کار شما آغاز مي شود يا وام هايي که در صورت مرگ شما به طور کامل پرداخت مي شود.

شما بايد چه کار کنيد؟

اگر به درستي کار خود را انجام دهيد، به کار بردن اهرم يک راه فوق العاده براي مديريت جريان نقدينگي و به دست آوردن ثروت است. بسياري از ميلياردرها يک وام مي گيرند و سهام مي خرند. با اين حال، شما بايد کاري را انجام دهيد که به شما آرامش مي دهد. اگر فکر مي کنيد که ريسک پذيري پاييني داريد، رو آوردن به سود تضميني تسويه همه بدهي هاي تان يک راهکار بسيار مناسب و بدون دغدغه است. اگر شما فرد ريسک پذيري هستيد که علاقه مند به برداشتن سنگ هاي بزرگ و بازده هاي اهرمي هستيد، مي توانيد دست به کارهاي بزرگ پر ريسک بزنيد.

فقط به ياد داشته باشيد که قوانين مالياتي پيچيده اند و اگر چيزي براي يک فرد معاف از ماليات باشد، لزوما همان چيز نمي تواند براي فردي با درآمد و دارايي هاي متفاوت معاف از ماليات باشد. قبل از هر تصميمي با يک مشاور مالياتي صحبت کنيد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

آبشک: جای استقلال خوزستان رده چهاردهم جدول نیست

راکیتیچ به مودریچ: به اینجا بیا!

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

شوک بزرگ خانه صمت به کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403 و افزایش تعطیلات آخر هفته!

تصویر منتشر شده از مازیار لرستانی با استایل عجیب در اولین ایفای نقش در یک فیلم با هویت جدیدش!

جزئیات جدید منتشر شده از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور و جوانی که متهم به ترغیب خانم بازیگر به خودکشی بود!

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

معبدی اسرار آمیز که از دل کوه به بیرون آمده است

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

با این کپه ترکیه ای خانواده را غافلگیر کنید

ساندویچ مرغ فوق خوشمزه

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

اکثر خودکشی های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است

نجمه جودکی مجری سابق تلویزیون با استایل متفاوت در کنسرت علیرضا طلیسچی

پشت صحنه مهمونی 3 ایرج طماسب با حضور صدا پیشه های بچه و ببعی