آریا بانو

آخرين مطالب

رئیس بهزیستی شهر تهران:

ترافیک، آلودگی هوا و آسیب های اجتماعی 3 دغدغه مردم تهران است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- رئیس بهزیستی شهر تهران گفت: پژوهشی که اخیرا در شهر تهران انجام گرفت، نشان داد، سه دغدغه نخست مردم به ترتیب، ترافیک، آلودگی هوا و نگرانی از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایرنا، 25 تا 31 تیر هفته بهزیستی نامگذاری شده است. طرح اولیه سازمان بهزیستی، توسط شورای انقلاب، در خرداد سال 1359، با پیگیری و تلاش شهید فیاض بخش به تصویب رسید تا بر اساس اصول بیست و یکم و بیست و نهم قانون اساسی، این سازمان بتواند به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ارثی و داشتن مشکلات جسمی ـ روانی ـ عاطفی، دچار عدم تعادل شده اند و بدون حمایت های مالی و خدمات دولت، قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، کمک کند.
سید محمد رحیم فاضلی نژاد، مدیر بهزیستی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره خدمات سازمان بهزیستی گفت: شهید محمد علی فیاض بخش، نخستین رئیس سازمان بهزیستی کشور بود که در حادثه بمبگذاری حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 به همراه شهید مظلوم دکتر بهشتی به فیض شهادت نایل شد.
وی اظهار داشت: مجموعه همکاران در بهزیستی کشور متناسب با امکانات و رسالتی که بر عهده آنان قرار داده شده تا امروز سعی و تلاش کرده اند در خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر اجتماعی از هیچ کوششی دریغ نورزند.
فاضلی نژاد با اشاره به شعار امسال سازمان بهزیستی «بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به زیستن» گفت: بالندگی از رشد کردن می آید و در مقابل آن نالندگی است. محور بالندگی رشد انسان در هر جامعه قرار داده شده است و چنانچه در جوامع به نیازهای انسان توجه شود، شاهد جامعه ای بالنده رو به رشد و تکامل خواهیم بود.
وی افزود: چنانچه انسان را عامل توسعه و پیشرفت جامعه بدانیم دیگر انسان غیرپیشرفته نخواهیم داشت و از این رو روابط بین انسان ها، روابط سازنده و رو به جلو خواهد بود. به گفته او سازمان بهزیستی در سال 97 به دنبال ایجاد جامعه ای بالنده است و در این فضا و محیط افراد با احترام به حقوق یکدیگر نسبت به صیانت اجتماعی در راستای کاهش آسیب ها مشارکت خواهند کرد.
فاضلی نژاد گفت: همه در این فضا به دنبال هدف واحدی هستند. دراین جامعه نالندگی نخواهیم داشت یا کمتر خواهد بود. فعالیت های اقتصادی در این محیط ها در کوتاهترین زمان بازده بسیار خوبی خواهد داشت.
وی افزود: در حوزه اجتماعی در بهزیستی شاهد هستیم طرح هایی به عنوان الگو در این سازمان رصد می شود. خدمات مشاوره و اورژانس اجتماعی در این سازمان اثرات خوبی از خود برجای گذاشته و در دراز مدت اثرات بالندگی و صیانت اجتماعی به خلق سرمایه های اجتماعی ختم خواهد شد.
فاضلی نژاد درباره شکل گیری روابط ناسالم در جامعه گفت: چنانچه مسئولان به سرمایه های اجتماعی بها دهند و خود را در مقابل آنان مسئول بدانند. حقوق شهروندی را رعایت کنند، اعتماد و کمک به همنوع را توسعه دهند و از طرفی آحاد مختلف جامعه نسبت به سرنوشت یکدیگر خود را مسئول بدانند، از بروز آسیب های اجتماعی و روابط ناسالم جلوگیری خواهد شد.
مدیر بهزیستی شهر تهران گفت: خصوصی سازی و حمایت از بخش های غیردولتی در بهزیستی به طور جدی در حال پیگیری است و از این رو مشارکت آحاد مردم در طرح ها، نقد پذیری و دریافت پیشنهادهای سازنده و همچنین تقویض اختیارات سازمانی به افراد در راستای کم کردن لایه های سازمانی به انضباط اجتماعی و رفع نیازهای جامعه امروز ما منجر می شود.
فاضلی نژاد افزود: اگر همه مردم به قوانین احترام بگذارند و از طرفی قوانین با منافع مردم ضدیت نداشته باش، مردم نه تنها از هنجارشکنان متنفر خواهند شد بلکه با آنان برخورد خواهند کرد و در مقابل هرگونه رفتار ناهنجار مقاومت خواهند کرد.
وی آگاه سازی مردم برای اعلام نیازها و همچنین ارائه آموزش های فراگیر در حوزه اجتماعی را از جمله اقدامات لازم برای کاهش آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: سازمان بهزیستی در این راستا به تنهایی پاسخگو نیست بلکه دستگاههای فرهنگی و متولی در حوزه های مختلف اجتماعی نیز باید برای کاهش آسیب های اجتماعی مشارکت داشته باشند.
* 75 درصد خدمات معلولان در بخش غیر دولتی
وی رسالت سازمان بهزیستی را حفظ کرامت انسان برشمرد و افزود: در همین راستا نگهداری معلولان و حمایت از افراد آسیب پذیر و آسیب دیده با همت و مشارکت مراکز غیر دولتی و خیرین تا کنون عملی بوده و بالغ بر 75 درصد نیازهای مراکز نگهداری معلولان بر عهده بخش های غیر دولتی است.
مدیر بهزیستی شهر تهران پیش از این نیز گفته بود: برابر آمارهای موجود در سطح شهر تهران بالغ بر 70 هزار معلول با معلولیت های مختلف در این شهر حضور دارند.
به گفته او، پنج هزار نفر از این معلولان به طور شبانه روزی تحت نظر سازمان بهزیستی هستند و یکی از فعالیت های این سازمان حمایت و توانمندسازی معلولان برای اشتغالزایی است.
فاضلی نژاد گفت: حمایت از بیماران اعصاب و روان، پیشگیری از خشونت ها و انواع جرم و جنایت از سوی افراد آسیب رسان و آسیب دیده، ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان کار از عمده فعالیت های این سازمان در سطح شهر تهران است که با کمک مددجویان و حضور سازمان های غیر دولتی و همیاری خیرین انجام می پذیرد.
او اضافه کرد: 33 هزار نفر از معلولان جسمی تحت پوشش بهزیستی شهر تهران هستند و این آمار انواع معلولان ناشنوا و نیمه شنوا، معلولان بینایی، ذهنی و بیماران اعصاب و روان را در بر می‌گیرد.
فاضلی نژاد اظهار داشت: بیش از پنج هزار مددجوی معلول در حال حاضر در مراکز توانبخشی بهزیستی شهر تهران نگهداری می‌شوند و خدمات مراقبتی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.
* 15هزار معلول پشت نوبت بهزیستی تهران
وی با بیان اینکه 15 هزار معلول واجد شرایط دریافت مستمری در فهرست پشت نوبتی بهزیستی شهر تهران قرار دارند، اظهار کرد: در سال جاری تلاش خواهیم کرد به جامعه تحت پوشش بهزیستی اضافه و مستمری آنها را از محل تخصیص یارانه‌های نقدی تامین کنیم.
* 400 هزار معتاد در تهران
فاضلی‌ نژاد درباره معتادان شهر تهران نیز گفته است: هم اکنون حدود 400 هزار معتاد به مواد مخدر در شهر تهران وجود دارد و با حمایت و پشتیبانی فرمانداری، شهرداری تهران و قوه قضائیه، خدمات درمانی از سوی بهزیستی شهر تهران به این افراد ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه از این بین تعداد افراد معتاد حدود 15 تا 23 هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در استان تهران وجود دارد، افزود: در این رابطه تعدادی از معتادان دیگر شهرستانها به تهران مراجعه کرده و آمار این دسته افراد دستخوش تغییرات می شود.
* بیمه تامین اجتماعی زنان خانه ‌دار و سرپرست خانوار
مدیر بهزیستی تهران همچنین گفته است: زنان خانه‌ دار از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه به شمار می روند و باید تحت حمایت‌های بیمه‌ای قرار گیرند و امید است در سال جاری اقدامات لازم برای تحقق این امر عملیاتی شود.
به گفته او، در تهران سه هزار و 500 زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی قرار دارد و امور مرتبط با این قشر به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده و بسیاری هم تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند.
مدیر بهزیستی تهران افزود: اقدامات آگاه ‌سازانه و آموزش‌های تخصصی فراگیر مهمترین بخش فعالیت‌های بهزیستی در حوزه اجتماعی است اما امکانات فعلی بهزیستی پاسخگوی نیاز جامعه هدف فعلی نیست.
به گفته او هم اکنون 120 مرکز توانبخشی در سطح شهر تهران فعالیت دارد و این مراکز توسط بخش خصوصی خدمات مورد نیاز جامعه هدف را ارائه می‌کنند.
وی اضافه کرد: در تهران 100 مرکز مشاوره با مدیریت بخش خصوصی فعالیت دارد و همچنین 50 مشاور آموزش دیده و متخصص نیز خدمات مشاوره‌ای را به واسطه خط مشاوره 1480 ارائه می‌کنند.
فاضلی نژاد گفته است: تاکنون یک پنجم خدمات مورد نیاز افراد معلول به بخش خصوصی واگذار شده است و در همین رابطه همه مراکز ترک اعتیاد بهزیستی نیز به بخش خصوصی واگذار شده و کلینیک های مددکاری اجتماعی در شهر تهران به طور کامل به بخش خصوصی واگذار می شود. همچنین هم اکنون 102 مرکز مشاوره به طور خصوصی در تهران فعالیت می کنند که به دنبال افزایش این مراکز هستیم.
* 16 مرکز خصوصی برای حمایت از کودکان کار و خیابانی تهران
رئیس بهزیستی شهر تهران درباره کودکان کار نیز گفته است: بر اساس قانون، سازمان بهزیستی موظف است در برابر خانواده ای که کودک خود را مجبور به کار می کند از این کودکان حمایت کند و برای این منظور 16 مرکز خصوصی در تهران در نظر گرفته شده است.
مدیر بهزیستی تهران گفت: این کودکان در فرآیند اداری و پس از اینکه توسط قوه قضائیه و با همکاری شهرداری تهران جمع آوری شدند به بهزیستی تحویل داده می شوند و شهردار تهران به تازگی دستور ساماندهی و جمع آوری این کودکان صادر کرده است.
وی ادامه داد: کودکان کار از حقوق اولیه برخوردارند و چنانچه آنان را به کار اجباری مجبور کنند در آینده افراد بی مسئولیتی پرورش خواهند یافت.
فاضلی نژاد اضافه کرد: طبق برآورهای اولیه در سال 96 از بین هزار کودک کار در تهران بالغ بر 700 نفر از اتباع کشور افغانستان بودند و یکی از مشکلات بهزیستی اشتغال کودکان بی هویت در خیابان ها و دیگر خدماتی در سطح شهر است.
فاضلی درباره فعالیت شیرخوارگاه های پایتخت نیز گفته است: در تهران 900 کودک در 52 شیرخوارگاه به طور شبانه روزی پوشش داده می شود و 450 مهدکودک در تهران فعالیت دارد.
* 1417 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/59274/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

علت درد پا در بیماران دیابتی

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی