آریا بانو

آخرين مطالب

کینه توزی، رنجی تکرار شونده که باید با آن مقابله کنید روانشناسي

کینه توزی، رنجی تکرار شونده که باید با آن مقابله کنید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تکرار مداوم آسیبی که دیگران به شما وارد کرده اند، شما را مملو از خشم و غم می‌کند و در نهایت آسیب‌های دیگری را نیز برای شما به همراه می‌آورد. مانند استرس، افسردگی، بی‌انگیزه‌گی و … در این حالت بخشش بهترین درمان کینه توزی است.
کینه توزی، رنجی تکرار شونده که باید با آن روبرو شوید
چه کسی می‌تواند ادعا کند که تا به حال از حرف یا رفتار دیگران آزرده نشده و آسیب ندیده است؟ کینه توزی احساسی است که اغلب ما آن را بارها و بارها تجربه کرده‌ایم.
گاهی خیانت دوست یا همسر، برخوردهای سرزنش‌گرانه همیشگی والدین، سوء استفاده جنسی یا احساسی و … موجب بروز حجم بزرگی از کینه و دل ‌آزردگی در ما می‌شود که رهایی از آن کار آسانی نیست.
این زخم‌های کاری ممکن است به شکل خشم و یک تلخی دائمی و حتی در مواردی حس انتقام، تا مدت‌ها در وجودمان باقی بمانند.
اما حقیقت این است که تا چه زمانی می‌توان بار این کینه توزی را به دوش کشید؟ اجازه دهید یک مسئله را روشن کنیم.
اگر در دل خود چنین حسی دارید می‌توانید تا سال‌ها و حتی تا آخر عمر آن را برای خود نگه دارید ولی مطمئن باشید آن کسی که قرار است در این بین بیشترین بها را بپردازد، خود شما هستید.
بخشش اگر چه گاهی سخت به نظر می‌رسد اما مطمئناً شما را سرشار از حس شادی و سپاس و از همه مهم‌تر آرامش می‌سازد. با این حساب اگر دوست دارید درباره معنی کینه توزی، علت کینه توزی و درمان آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب ما را همراه کنید.
دقیقاً کینه چیست؟
بهتر است قبل از هر چیز بفهمیم کینه دقیقاً به چه معنا است. وقتی یک تجربه تلخ و آزار دهنده را از سر می‌گذرانید و سپس بارها و بارها آن را در ذهن خود مرور می‌کنید، در واقع در حال پرورش کینه توزی هستید.
مطمئناً با هر بار فکر کردن به موضوع و تکرار آن، بیشتر عصبانی و دل‌ شکسته می‌شوید. دقت داشته باشید که کینه با ضربه روحی فرق دارد.
می‌توان گفت کینه یک احساس مداوم و تکرار شونده است در حالی که ضربه روحی حاصل از یک اتفاق تنها یک بار متوجه شما می‌شود، هر چقدر هم که عظیم و آزار دهنده باشد.
عواقب کینه داشتن
هنگامی که از طرف نزدیکان خود مانند یک دوست صمیمی، اعضای خانواده یا کسی که به او عشق می‌ورزید، آسیب می‌بینید، دچار احساسات متفاوتی می‌شوید.
احتمالاً خشم، غم و همچنین سرگردانی از جمله حس‌هایی است که تجربه می‌کنید. همانطور که گفتیم پرداختن دوباره و دوباره به این حس‌ها، میل به کینه توزی و انتقام را در شما شعله‌ورتر می‌کند تا جایی که تمام این احساسات منفی، حس‌های مثبت را در خود می‌بلعند.
فکر می‌کنید بعد از مدتی چه اتفاقی می‌افتد؟ شما در این احساسات منفی که در دل خود نگه داشته‌اید غرق می‌شوید و این موضوع عواقب بسیاری به همراه خواهد داشت که برخی از آن‌ها عبارتند از:
1. استرس
یکی از عواقب کینه توزی استرس است. امروزه همه ما می‌دانیم که استرس چگونه می‌تواند موجب یک به هم ریختگی بزرگ در روح و روان و همچنین جسم شود.
فردی که استرس زیادی دارد، دچار اختلال خواب می‌شود، مشکلات حافظه پیدا می‌کند و حتی به بیماری‌های جدی جسمی مبتلا می‌گردد. اگر این استرس به همین شکل ادامه یابد، مشکلات نیز بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. می‌بینید که کینه چطور و تا کجاها به فرد آسیب می‌رساند.
2. خشم زیاد
نکته دیگری که درباره کینه وجود دارد خشمی است که برای فرد به همراه می‌آورد. این خشم در کل زندگی و تجربه‌های بعدی فرد نیز بسط پیدا می‌کند. به طوری که به روابط جدید او نیز ضربه می‌زند.
اگر کینه توزی حاصل رابطه قبلی شماست، بدانید تا وقتی از آن رها نشوید در روابط بعدی خود نیز آرام و خوشحال نخواهید بود.
3. اضطراب و افسردگی
می‌توان به راحتی حدس زد که نگه داشتن حجم بزرگی از احساسات و انرژی منفی و به دنبال آن استرس و خشم زیاد، چه بلایی سر روان انسان می‌آورد. اضطراب و افسردگی از دیگر عواقب کینه داشتن است که به مرور لذت زندگی کردن را از فرد سلب می‌کند.

آریا بانو


4. بی‌معنایی و بی‌انگیزگی
تصور کنید از افراد قابل اعتماد زخم خورده‌اید و این زخم مدت بسیاری است که همراه شماست؛ پر از استرس شده‌اید؛ در روابط خود با عزیزان‌تان دچار مشکل هستید و احساس افسردگی شما را رها نمی‌کند.
طبیعی است که در چنین حالتی معنای زندگی را گم کنید و به تمام اهدافی که داشته‌اید شک پیدا کنید. حتی ممکن است درباره عقاید معنوی خود نیز دچار تردید شوید زیرا به نظر با واقعیت زندگی شما در تضاد هستند. این کاری است که کینه توزی با شما و زندگی شما می‌کند.
بخشش، بزرگ‌ترین درمان کینه توزی
شاید صحبت کردن از بخشیدن دیگران با کسی که مملو از خشم و کینه است، کار چندان آسانی به نظر نرسد. ولی اگر شما هم مانند بسیاری از دیگر افراد، در دل خود کینه‌ای قدیمی و یک رنج چند ساله را نگه داشته‌اید، باید بگویم بخشش لزوماً به معنا نادیده گرفتن آسیب‌هایی که دیده‌اید نیست.
بلکه تنها به آرام شدن شما کمک می‌کند. جایگزین کردن کینه توزی با بخشش می‌تواند علاوه بر آرامش، مزایای دیگری نیز برای شما به همراه بیاورد از جمله:
روابط سالم‌تر سلامتی ذهن استرس و اضطراب کمتر سیستم ایمنی قوی تقویت قلب عزت نفس بیشتر و … ولی نکته اینجاست که وقتی قلب ما آکنده از رنج و ناراحتی است، چگونه می‌توانیم مسبب این رنج را ببخشیم؟ در ادامه پاسخ این سؤال را نیز خواهیم یافت.
چند راهکار برای بخشیدن و رهایی از کینه توزی
کافیست تصمیم بگیرید خود را از این چرخه باطلی که در آن قرار دارید رها کنید. در این صورت قدرتی شگرف برای بخشش پیدا خواهید کرد. در این بخش سعی داریم با بیان چند راهکار ساده اما مؤثر در هموار کردن این مسیر برای شما سهمی داشته باشیم.
1. لازم نیست تمام رنج و کینه‌ای را که در دل دارید انکار کنید
اگر می‌خواهید خود را از کینه خالی کنید، در درجه اول باید با احساسات خود روبرو شوید، آن را بشناسید و بپذیرید. نه از قضاوت دیگران ترسی داشته باشید و نه حتی در خلوت، خود را قضاوت کنید.
با خودتان صادق باشید. اگر نتوانسته‌اید آسیبی را که تجربه کرده‌اید فراموش کنید و کینه توزی را کنار بگذارید، به این معنی نیست که انسان بدی هستید.
یک بار برای همیشه همه چیز را برای خود روشن سازید. به این فکر کنید که کینه شما از کجا شروع شد و چه کسی باعث آن بود؟ چقدر از او عصبانی هستید و احساس کینه‌ای که در دل دارید چقدر بزرگ است؟
جواب دادن به این سؤالات حال شما را بهتر می‌کند. وقتی مجبور نباشید نقاب به چهره بزنید و احساس واقعی خود را پنهان کنید، راحت‌تر می‌توانید ببخشید.

آریا بانو


2. احساس دلسوزی را در خود تقویت کنید
سعی کنید به شرایط کسی که موجب رنج شما شده است بیشتر فکر کنید. منظور این نیست که به او حق بدهید اما سعی کنید این بار با شفقت بیشتری به او نگاه کنید.
گاهی کینه توزی تمام دلسوزی ما را پشت پرده نگه می‌دارد. به این فکر کنید که شاید این فرد آسیب زننده از درون پر از تنهایی، احساسات تلخ و حتی کینه از اطرافیانش باشد.
شاید فشار روانی سنگینی را تحمل می‌کند و روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته است که درباره آن هیچ چیز نمی‌دانید. البته هیچ کدام از این موارد توجیه مناسبی برای خطای او نیست اما به شما کمک می‌کند راحت‌تر ببخشید.
3. به عواقبی که کینه توزی برای شما به همراه داشته است فکر کنید
اکنون وقت آن رسیده است که منطقی‌تر به ماجرا نگاه کنید. کسی به شما آسیبی زده و مدت‌هاست از او کینه به دل دارید. آسیب این کینه چقدر کمتر از آسیب رفتار آن فرد بوده است؟
به نظر می‌رسد با نگه داشتن این احساس و افکار منفی مداوم در حال فرو رفتن در حجم انبوهی از رنج و غم هستید. استرس و اضطراب و آشفتگی امروز شما ارزش نگه داشتن این کینه را دارد؟
4. بخشیدن به معنای این نیست که او را وارد زندگی خود می‌کنید
بسیاری از ما ترس از بخشش داریم و کینه توزی خود را ادامه می‌دهیم زیرا فکر می‌کنیم اگر کسی را ببخشیم دوباره به او اجازه داده‌ایم به ما نزدیک شود و ضربه دیگری به ما وارد کند.
شما می‌توانید فرد آسیب زننده را برای همیشه از زندگی خود کنار بگذارید و در عین حال او را ببخشید تا خود را آزاد کنید. در واقع بخشش کاملاً به شما ربط دارد، نه به فرد آسیب زننده.
حتی اگر او اشتباه خود را نپذیرد مهم نیست. مهم این است که شما دوباره آرامش را پیدا کنید.
5. بخشیدن را شروع کنید
بخشش کسی که کینه‌ای بزرگ از او دارید، یک تصمیم و اقدام یک روزه نیست. شما برای مدت‌ها کینه توزی را در پیش گرفته‌اید و قلب شما پر از رنج، ناراحتی و خشم است.
پس انتظار نمی‌رود سریعاً ببخشید و فراموش کنید. اما بالاخره باید تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید احساسات مثبت و حال خوب را در آغوش بگیرید، بخشیدن را شروع کنید.
مطمئن باشید هیچ عجله‌ای وجود ندارد و هیچ‌کس شما را به کاری مجبور نمی‌کند. پس صبور باشد و پیش بروید. بعد از مدتی می‌بینید که آثار کینه در دل شما در حال محو شدن است و چقدر احساس بهتری دارید.
اگر باعث کینه توزی کسی شده‌اید باید چکار کنید؟
ممکن است در این ماجرا شما نقش فردی را داشته باشید که تخم کینه را در دل دیگری کاشته است. اگر اینجا هستید و این مطلب را می‌خوانید احتمالاً متوجه اشتباه خود شده‌اید و در واقع این اولین قدم برای سر و سامان دادن به اوضاع است.
پس با صداقت تمام، با کسی که او را رنج داده‌اید صحبت کرده و به اشتباه خود اعتراف کنید. از او بخواهید شما را ببخشد بدون این که توجیهی برای خطای خود بیاورید. تا اینجا سهم شما تمام شده است.
حال باید به او فرصت دهید بین بخشیدن و نبخشیدن شما انتخاب کند. توجه داشته باشد که نمی‌توانید کسی را برای بخشش مجبور کنید. پس اجازه دهید زمان بگذرد و این کینه توزی به آرامی پایان گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/593335/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل

آبشار زیبای شن لونگ در چین

خوش و بش جالب خرس با یک راننده!

طرز تهیه کته کباب بازاری

فقط مادر می‌تواند فرزند زیر دوسالش را ببوسد

به عنوان یک نوجوان در خانه هیچ حق انتخابی ندارم!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

نبرد همزمان ستاره استقلال با آلوز و گودرزی

واکنش توخل به تمدید ناگلزمان

ناگلزمان: تمدید قراردادم تصمیمی قلبی بود

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

خاطره جالب محمد بحرانی از 3هزار تومانی که زندگی‌اش را تغییر داد

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

وقتی زنبور محو شهد گل ها می شود

دره خزینه یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز استان لرستان

صحنه هایی دیدنی از خانواده خرس های قطبی

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

رقابت جدید و جذاب پرسپولیس و استقلال

پرسپولیس امروز به مصاف پیکان می‌رود

4 ستاره در لیست فروش آرسنال

مروری بر گل‌ها و مهارت‌های برتر رونالدو نازاریو در اینتر

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ