آریا بانو

آخرين مطالب

همه چیز درباره مقایسه خود با دیگران روانشناسي

همه چیز درباره مقایسه خود با دیگران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مقایسه کردن به مرور باعث کاهش اعتماد به نفس در فرد می‌شود و حس نا امنی و ناامیدی را در فرد به وجود می‌آورد. این روند آنقدر ادامه پیدا می‌کند که فرد به افسردگی و اختلالات اضطرابی مبتلا می‌شود و بهداشت جسمی و روانی او به مخاطره می‌افتد. از همین رو بسیاری از افرادی که به جلسات مشاوره و روان درمانی مراجعه می‌کنند به دنبال راهی هستند تا بتوانند از این مقایسه‌ها دست بردارند. اگر شما هم چالش‌هایی را در زمینه مقایسه با دیگران تجربه می‌کنید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.
مقایسه خود با دیگران/ دلایل اصلی
دوست داشتن خود اولین قدم در خودشناسی است. مقایسه چیزی است که برای همه افراد اتفاق می‌افتد اما مقایسه زیاد می‌تواند علل مشخصی داشته باشد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل آن اشاره خواهیم کرد.
1- عدم اعتماد به نفس کافی
زمانی که خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس در افراد وجود داشته باشد، گرایش به مقایسه خود با دیگران به طور طبیعی شکل می‌گیرد و روز به روز قوی‌تر می‌شود. شاید علت این امر این است که می‌خواهیم بدانیم چرا نمی‌توانیم مانند دیگرانی باشیم که از نظر ما موفق و یا کامل‌ هستند.
جالب است بدانید بسیاری از افرادی که دائماً درگیر مقایسه خود با دیگران هستند لزوماً افراد شکست‌خورده و ناموفقی نیستند بلکه به خاطر عدم اعتماد و اطمینان کافی نسبت به خود و انتخاب‌هایشان نمی‌توانند موفقیت‌های خود را ببیند و دائماً از نظرشان دیگران بهتر عمل می‌کنند. اگر این افکار و احساسات در شما نیز به میزان زیادی وجود دارد لازم است که برای ارتقا و بهبود اعتماد به نفس خود کاری انجام دهید. مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات روان‌درمانی کمک زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد.
2- کمال‌گرایی افراطی
کمال‌گرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که می‌تواند منجر به انجام مقایسه زیاد درباره خود با دیگران شود. در کمال‌گرایی فرد می‌خواهد همه چیز را به بهترین شیوه انجام دهد. این ویژگی باعث می‌شود هیچ‌گاه از کارها و فعالیت‌های خود راضی نباشید. توجه کنید که برای موفقیت و سلامت جسم و روان لازم است که در کنار دوست داشتن خود از رفتارهای خود نیز رضایت داشته باشید. عدم رضایت از خود، شما را درگیر مقایسات آزاردهنده‌ای خواهد کرد. معمولاً تغییر و تعدیل ویژگی کمال‌گرایی توسط خود فرد دشوار است و نیاز به مداخلات حرفه‌ای از جانب روانشناس دارد.
3- عدم داشتن روحیه انعطاف‌پذیر
برخی از افراد روحیه و دید انعطاف‌پذیری ندارند. به همین خاطر برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت فکر می‌کنند که تنها یک راه مشخصی وجود دارد. این افراد این مسئله را در نظر نمی‌گیرند که موفقیت هر کس به شرایط و توانایی‌های خود او بستگی دارد و افراد در زندگی برای رسیدن به موفقیت باید مسیر منحصر به فرد خودشان را پیدا کنند. در نظر نگرفتن این موضوع باعث می‌شود که شما دائماً به دنبال یک راه حل کلی باشید و همیشه برای رسیدن به پیشرفت خودتان را باید با دیگران مقایسه کنید تا با استفاده از معیارهای آن‌ها بتوانید به نتیجه مشابهی دست یابید.
معایب مقایسه کردن خود با دیگران
مقایسه کردن مداوم خود با دیگران باعث حس بی کفایتی نسبت به خود می‌شود و فرد هر تلاشی که می‌کند به چشمش نمی‌آید. این روند به مرور باعث افسردگی و انزوا در فرد می‌‌گردد و همواره موفقیت‌ها و دستاوردهای فرد پشت دیگران پنهان می‌ماند. علاوه بر این حس ناامنی نیز وجود فرد را فرا می‌گیرد و عزت نفس و اعتماد به نفس او را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین عوارض مقایسه خود با دیگران نیز از دست رفتن زندگی حال و عدم لذت بردن از آن است که بهداشت جسمی و روانی افراد را به خطر می‌اندازد.
چند راهکار عملی
مقایسه کردن خود با دیگران ممکن است که در افراد به عادتی ذهنی تبدیل شود. اما حتی در این صورت نیز شما با استفاده از برخی راهکارها می‌توانید یک بار برای همیشه به این مقایسه‌ها پایان دهید. در ادامه به بعضی از این راهکارها اشاره کرده‌ایم. توجه داشته باشید که این راهکارها، راه‌حل‌هایی عمومی هستند که می‌توانند باعث تغییر رفتار در شما شوند. اگر مشکل شما بسیار شدید است و احساس می‌کنید این مقایسه‌ها عملکرد زندگی‌تان را مختل کرده است ترجیحاً باید ‌به یک متخصص روانشناس مراجعه کنید. 
1- بر نقاط قوتتان تمرکز کنید
گاهی وقت‌ها برای اینکه بتوانید از شر مقایسه با دیگران خلاص شوید لازم است از خود سؤالات ساده‌ای بپرسید. مثلاً به جای جستجوی دائمی نقاط ضعفتان یک بار از خودتان بپرسید که «من چه نقاط قوتی دارم؟» می‌توانید این توانایی‌ها را جایی یادداشت کنید و تلاش کنید تا راه‌هایی را برای بهبود و ارتقای آن‌ها بیابید. در واقع با رسیدن به خودشناسی در راستای مقایسه نکردن خود با دیگران گام بردارید.
2- بپذیرید که هیچ‌کس کامل نیست
این یک حقیقت است که هیچ‌کس کامل نیست و تقریباً همه ما این را می‌دانیم. با این حال بسیاری از افراد زمانی که به وجود نقایصی در خودشان فکر می‌کنند از نظر هیجانی احساس بسیار بدی پیدا می‌کنند که انگار به آن‌ها می‌گوید باید کامل باشی. تلاش کنید تا زمانی که این احساسات به سراغ شما می‌آیند آن‌ها را مدیریت کنید و در آن‌ها غرق نشوید. به خودتان بگویید که هیچ‌کس در هیچ زمانی نتوانسته است کامل و بی‌نقص رفتار کند. پس به‌جای مقایسه و انتظار بی عیب و نقص بودن تلاش کنید تا راهی برای ارتقای توانایی‌هایتان پیدا کنید.
3- نسبت به مقایسه‌های ناآگاهانه هوشیار باشید
دنیای امروز به خصوص با پیشرفت شبکه‌های اجتماعی به سمتی رفته که دائماً افراد را درگیر مقایسه با دیگران می‌کند بدون این که خودشان آگاه باشند. درواقع گشتن در شبکه‌های اجتماعی، دیدن عکس‌ها و خاطرات افراد مختلف از سفرها و اوقات فراغتشان ناخودآگاه ممکن است این حس را بوجود بیاورد که دیگران از من خوشبخت‌ترند یا زندگی بهتری نسبت به من دارند. این افکار و احساسات می‌توانند آن‌قدر عمیق شوند که کاملاً رضایت شما را از زندگی تحت تأثیر خود قرار دهند.
راه‌حل این است که نسبت به کارکرد این شبکه‌ها و مقایسه‌های ناخودآگاهی که در ذهن ایجاد می‌کنند بیشتر آگاه باشید. بدانید که هیچکس صد در صد خوشبخت نیست و عکس‌ها و لحظاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند تنها بخش و برشی از زندگی افراد هستند و هیچ‌کس از زندگی که در پشت عکس‌ها جریان دارد آگاه نیست. بهره بردن از مشاوره روانشناسی می‌تواند به شما در کاهش نگرش و دیدگاهتان نسبت به دیگران در فضای مجازی موثر باشد. در همین راستا مرکز مشاوره حامی هنر زندگی امکان بهره بردن از مشاوره تلفنی و حضوری را برای افراد امکان پذیر کرده است.
مقایسه خود با دیگران با چه آسیب‌هایی همراه است ؟
مقایسه کردن باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس می‌شود و احساس ناامنی در افراد به وجود می‌آورد. همچنین توجه بیش از حد به دیگران و مقایسه خود با آنان باعث بروز اختلالات افسردگی و اضطرابی در فرد می‌شود که لازم است روان درمانی صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/593818/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

املت قارچ ایرانی را مثل کافه ها بپزید

اقدامات لازم در زمان افت قند خون بیماران دیابتی

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

کنترل قند خون در افراد مسن

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

اتفاق بی سابقه در بازی صنعت نفت و پرسپولیس

بدشانسی صنعت نفت در دقیقه 90؛ شوت محکم تهیدست به تیرک دروازه پرسپولیس خورد

صحبت های جالب گزارشگر صدا و سیما درباره فوتبال آبادان و حمایت از این تیم

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - 3 پرسپولیس

ستارگان دفاعی پرسپولیس با ده گل!

صداقت: بدشانسی‌های نساجی بالاخره تمام می‌شود

هموارتر شدن مسیر مس برای قهرمانی در لیگ هندبال

شاگردان اوسمار موقتا در صدر؛ سرخپوشان در انتظار لغزش استقلال

ویدیوی اکران مردمی «بی بدن» با حضور بازیگران معروف

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

نماهنگ "ای ایران" با صدای زنده یاد استاد محمد نوری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

با خواص بی‌نظیر «سویا» آشنا شوید

اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی