آریا بانو

آخرين مطالب

يک خانواده خوشحال خانواده

  بزرگنمايي:

مي شود در کنار افراد خانواده از با هم بودن مان لذت ببريم و زندگي شادي داشته باشيم تنها به اين شرط که بلد باشيم چگونه ارتباط درستي با اعضاي خانواده مان برقرار کنيم.
 
● نکاتي براي ارتباطات درست!
 
شايد گاهي به ارتباط بين اعضاي يک خانواده، به مهر و محبتي که بين آن ها وجود دارد، به آرامشي که در خانواده آن ها حکم فرماست، حسودي کرده باشيم. در عوض از محيط خانواده خودمان خوش مان نيايد چون افراد خانواده دائم در نقش مرغ و خروس، سر کوچک ترين اتفاق ممکن است به جان هم بپرند و دائم روي اعصاب و روان هم راه بروند. آن وقت است خانه مان چيزي کم از يک جهنم ندارد! تحقيقات نشان داده است برخلاف تصور همگان روابط خانوادگي مهم ترين عامل شادي در بين نوجوانان و جوانان است پس در کنار اهميت وجود خانواده در زندگي، بهداشت رواني و روابط درست بين افراد يک خانواده مي تواند شادي و نشاط ما را تضمين کند. براي اين که شما هم بتوانيد خانواده آرامي داشته باشيد لازم نيست نقش پدر و مادر را داشته باشيد. فقط کافي است در ارتباط با اعضاي خانواده تان، به يک سري نکات و ظرافت ها دقت بيشتري کنيد:
 
● احترام بگذاريد
 
آدم هايي که ارزش وجودي خودشان را مي دانند، هيچ وقت حاضر نمي شوند به خودشان بي احترامي کنند و به هيچ وجه به ديگران هم بي احترامي نخواهند کرد. کساني که براي خودشان ارزش قائل باشند براي نظر و اعتقاد ديگران هم ارزش قائل اند و به آن ها احترام مي گذارند. يکي از مهم ترين کليدهاي آرامش و شادي در خانواده، همين احترام به يکديگر است که اگر در خانواده وجود نداشته باشد واويلا مي شود! و جمع خانوادگي تبديل مي شود به ميدان جنگ و مبارزه، هر کسي هم در آن تلاش مي کند حق خودش را از ديگران بگيرد و حرف خودش را به کرسي بنشاند.
 
● به محدوديت ها توجه کنيد
 
وقتي شما به عنوان يک عضو خانواده بدانيد خانواده شما چه محدوديت هايي دارد، ديگر پاي تان را در يک کفش نمي کنيد من فلان چيز را مي خواهم يا حتما بايد فلان جا بروم. وقتي محدوديت هاي تان را بشناسيد و به آن توجه کنيد، ديگر انتظارات غير منطقي از هم ديگر نداريد و براي رسيدن به خواسته هاي تان نه به خودتان استرس و فشار رواني وارد مي کنيد نه به اعضاي خانواده تان.
 
● علت ها را پيدا کنيد
 
اگر بدانيد پشت هر رفتاري از اعضاي خانواده تان علتي وجود دارد، سريع طرف را متهم به بد بودن نمي کنيد. آن وقت از رفتار زشت خواهرتان ناراحت نمي شويد، از رفتار پدرتان دلگير نمي شويد. سريع جبهه نمي گيريد و به جان هم نمي افتيد. وقتي علت يک رفتار را پيدا کنيد مي توانيد رفتار مناسبي در مقابل آن داشته باشيد و فضاي خانواده را ناآرام نکنيد. شايد علت رفتار خواهرتان به دليل مشکل درسي باشد، شايد پدرتان از مشکلات مالي رنج مي برد يا شايد مادرتان... همه اين ها مي تواند دليل رفتارهاي ناپسند افراد شود. حتي وقتي خودشان نمي خواهند و قصد چنين رفتاري را ندارند.
 
گاهي وقت ها نياز هاي ما محرکي مي شوند براي اين که، نوع خاصي رفتار کنيم و عمل خاصي انجام دهيم و رفتار تنش زايي را در خانواده مان ايجاد کنيم. بنابراين اگر به نيازهاي خود و خانواده مان توجه کنيم، بهتر مي توانيم رفتارهايمان را کنترل کنيم يا به خانواده مان در ايجاد آرامش و رفتار درست کمک کنيم.
 
● قانون هاي نانوشته در روابط خانوادگي
 
هميشه بعضي قوانين در روابط بين يک جمع خانوادگي وجود دارد که شايد هيچ جايي نوشته نشده باشد يا به اسم خانواده نباشد. اما اگر اين قوانين و اصول در خانواده شما حکمراني کند، شما هم خيلي راحت تبديل مي شويد به يک خانواده سالم و موفق.
 
▪ براي ايجاد يک رابطه قوي بايد به هم اعتماد کنيد. به نظر عقيده و صحبت اعضاي خانواده تان اعتماد داشته باشيد، فراموش نکنيد اعتماد پايه اصلي استحکام يک رابطه است و شک و ترديد، ويران گر و متلاشي کننده روابط است.
 
▪ در موقعيت ها و شرايط مختلف زندگي در کنار خانواده تان باشيد. تماشاچي زندگي نباشيد و در همه شرايط حضور فعالي داشته باشيد. هم دلي هم فکري و همکاري نقش و حضور شما را در خانواده پر رنگ مي کند و باعث مي شود شما به يکديگر نزديک تر شويد.
 
▪ اگر چيزي هست که در خانواده شما را آزار مي دهد يا شما از آن ناراحت هستيد، قبل از اين که به کينه يا دل خوري بزرگي تبديل شود حتما آن را بيان کنيد. صحبت کردن اعضاي خانواده نقش کليدي در نزديکي آن ها به هم دارد. مخصوصا که اين صحبت ها مي تواند خيلي کدورت ها و سوء تفاهم ها را برطرف کند. هميشه زماني براي حرف زدن با هم در طول روز داشته باشيد.
 
▪ شوخي هاي خودتان را مديريت کنيد. اين که دائم به شوخي يکديگر را در خانه ضايع کنيد و مسخره بازي در بياوريد شايد معني يک شوخي ساده را داشته باشد، اما به مرور باعث ايجاد ناراحتي بين اعضاي خانواده مي شود. سعي کنيد هيچ گاه به عقايد و نظرات هم در خانواده نخنديد و آن ها را مسخره نکنيد و در عوض به آن احترام بگذاريد.
 
▪ حريم شخصي هم را حفظ کنيد. از خواهر کوچک تر شما تا پدرتان براي خودشان يک حريم خصوصي دارند که دوست ندارند کسي واردش شود. پس شما هم اين حريم را نشکنيد. اين کار هم افراد خانواده تان را ناراحت مي کند و هم اعتماد شما را نسبت به هم کم مي کند.
 
▪ بيماري و گرفتاري دو اتفاق مهم است که افراد در زمان آن احساس تنهايي مي کنند. اگر يکي از افراد خانواده تان بيمار شد يا مشکلي برايش پيش آمد حتي اگر کاري نمي توانيد برايش انجام دهيد، بيشتر از گذشته به او توجه و محبت کنيد. بگذاريد بداند که در خانواده کسي نگرانش است.
 
▪ قرار نيست سرخوش و خوشحال روزها و شب ها تنها کنار هم زندگي کنيد، اگر قرار باشد خانواده پويايي باشيد به رشد و پيشرفت يکديگر توجه کنيد. اجازه ندهيد چيزي جلوي رشد خانواده شما را بگيرد. در همه موقعيت ها به مسائل مالي، فکر و خواسته هاي هم توجه کنيد.
 
▪ براي زندگي خانوادگي تان با هم برنامه ريزي کنيد. درست است که هر کسي براي خودش يک برنامه ريزي شخصي دارد اما براي تداوم و رشد خانواده تان، يک برنامه ريزي کلي داشته باشيد. بنشينيد و براي خانواده تان آرمان و هدفي را تعريف و براي رسيدن به آن برنامه ريزي کنيد.

▪ افرادي که در خانواده شما هستند هم خون شما هستند نه دشمن جاني تان!!! پس سعي نکنيد تا يک نفر از شما اشتباه کرد بلافاصله عکس العمل نشان دهيد و تلافي کنيد! يادتان باشد آدم ها ممکن است اشتباه کنند و فراموش نکنيد گذشت نقش بزرگي در خوشبختي خانواده تان دارد.
 
▪ وقتي مشکلي براي خانواده تان پيش مي آيد، چپ و راست به دنبال مقصر نباشيد و هي تقصير آن را به گردن هم نيندازيد. زماني يک خانواده مي تواند بر مشکلاتش پيروز شود که به جاي جنگ و دعوا و دنبال مقصر گشتن، دنبال راه حل باشد.
 
▪ زماني مي توانيد در خانواده از کنار هم بودن لذت ببريد و احساس آرامش کنيد که يکديگر را دوست داشته باشيد و به هم محبت کنيد. يکي از مهم ترين دلايل دوري اعضاي يک خانواده از هم، ابراز نکردن محبت به يکديگر است، اگر به اندازه تعداد دفعاتي که به دوستان تان مي گوييد دوست شان داريد به خانواده تان ابراز کنيد، فضاي خانه شما گلستان مي شود.
 
▪ هيچ وقت فراموش نکنيد خانواده هايي موفق هستند و مي توانند سلامت روحي و رواني هم را تامين کنند که بر مدار و مبناي عدل با هم رفتار کنند. اگر همه افراد خانواده عادلانه رفتار کنند، هيچ گاه مسئله و مشکلي در روابط خانوادگي ايجاد نخواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم