آریا بانو

آخرين مطالب

اگر هميشه با کودک خود جنگ و دعوا داريد ! خانواده

  بزرگنمايي:

بانو نيوز- اگر هميشه با کودک خود جنگ و دعوا داريد، از اين ايده هاي صلح استفاده کنيد شايد آرامش به خانه شما هم بازگردد. به طور مثال، اگر کودک اتاق به هم ريخته اي دارد و هميشه از بيرون يا مدرسه که مي آيد همه لباس ها و کيف خود را روي زمين پرت مي کند، لازم نيست مدام با او دعوا کنيد که بايد اتاقت را جمع و جور کني، لباس هايت را از رخت آويز آويزان کني، جوراب هايت را داخل سبد بيندازي، کيفت وسط اتاق نباشد و ... .اين بحث ها هميشه بين مادر و فرزند هست و هيچ گاه هم به نتيجه نمي رسد. کودک به جاي حرف گوش دادن، در روي شما مي ايستد و مي گويد اين اتاق من است و دوست دارم به هم ريخته باشد. دوست دارم لباس هايم را روي زمين پرت کنم.


از آنجا که اصولا واکنش هاي رايج والدين همچون فرياد کشيدن، غر زدن و تهديدهاي توخالي فقط باعث بدتر شدن اوضاع مي شوند، بهتر است از روش هاي هوشمندانه زير بهره بگيريد.

واکنش شما: بزرگ کردن هر کار زشت کوچک

استراتژي هوشمندانه تر: تشخيص اينکه چه چيزي ارزش دعوا دارد
بهترين و هوشمندانه ترين روش در مقابل رفتارهاي بد کودک اين است که تشخيص دهيد کدام رفتار او ارزش جنگ و دعوا دارد. سعي کنيد در مورد مسايل کوچک زبان به دندان بگيريد و جو خانه و رابطه خود با فرزندتان را براي هيچ و پوچ خراب و ناآرام نکنيد.

تاکتيک مفيد: در طول يک روز، همه کارهاي فرزند خود که موجب ناراحتي و غر زدن شما مي شود را يادداشت و سه تا از آنها را انتخاب و روي آنها تمرکز کنيد. اگر به کارهاي اشتباه بيشتري از او گير بدهيد، ممکن است در روي شما بايستد. وقتي فقط روي سه موضوع فوکوس مي کنيد، بسيار سريع تر و راحت تر مي توانيد براي حل آنها راهکار پيدا کنيد. به طور مثال، مي توانيد حلقه بسکتبالي در اتاق کودک نصب کنيد و زير آن سبد بگذاريد تا لباس هاي کثيف خود را داخل آن پرتاب کند. به اين ترتيب، به حالت بازي، همه لباس هاي کثيف را داخل سبد لباس چرک ها مي اندازد.

واکنش شما: نشان دادن نتايج رفتار زشت

استراتژي هوشمندانه تر: هميشه سوپرايزي در آستين داشته باشيد
در حالت کلي، والدين دوست دارند که فرزند از پيامد رفتارهاي زشت خود مطلع شود. اما اضافه کردن يک سوپرايز مي تواند به طور خوشايندي براي پايان دادن به بحث هاي بي پايان موثر واقع شود. به جاي اينکه براي هزارمين بار کيف مدرسه او را جمع کنيد و داخل کمد بگذاريد و مدام هم اعتراض کنيد، اين بار کار متفاوتي انجام دهيد. کيف او را داخل کمد خود قايم کنيد. هنگامي که کودک به دنبال دفتر و کتاب خود برود، آن را نخواهد يافت و از شما مي پرسد که کيفش کجاست؟ خيلي خونسرد در پاسخ از او بپرسيد که کجا کيفش را انداخته است؟

اين روش براي والدين بسيار زيرکانه است. وظيفه والدين آرام کردن شرايط و درست کردن اوضاع است اما با اين کار به کودک اجازه مي دهيد تا کمي ترس و گيج شدن را تجربه کند. چندين دقيقه (15 دقيقه) او را در اين شرايط باقي بگذاريد. سپس به او بگوييد که همه رفتارهاي ناشايست عواقب بدي هم دارد. اگر دوباره کودک رفتارهاي زشت خود را ادامه داد، به طور مثال به مدت يک هفته او را از بازي هاي ويدئويي يا کامپيوتري محروم کنيد.

واکنش شما: هميشه و همه جا بحث کردن

استراتژي هوشمندانه تر: اعلام آتش بس
اين ذات آدمي است: همه ما دوست داريم که در لحظه به بحث و مشاجره پايان دهيم. اما بهترين کار اين است که در همان لحظه عصبانيت يا ناراحتي حرفي به زبان نياوريم. به طور مثال، مادري که سه فرزند کوچک دارد در انتهاي روز با خستگي و نااميدي داد مي زند که اگر وسايل خود را جمع نکنيد همه آنها را در کيسه زباله مي اندازم. اين تهديد توخالي است و کودک هم اين را متوجه مي شود.

بهتر است، اجازه دهيد چند روز سپري شود تا هر دو طرف آرام شويد. فرزند خود را براي صرف شام با خود بيرون ببريد. سعي کنيد اگر ممکن است موبايل با خود همراه نداشته باشيد. وقتي به مقصد رسيديد، به او بگوييد: «ما هر دو مي دانيم بين ما مشکلاتي وجود دارد». اجازه دهيد کودک هم حرف هاي خود را بگويد. براي حرف هاي او ارزش قايل و به او يادآور شويد بحث و دعوا کردن سر مسايل مختلف شايسته هيچ کدام از شما نيست. به او پيشنهاد کنيد تا با هم راهکاري پيدا و مسايل را برطرف کنيد و براي برنامه هاي خود نيز زمان تعيين کنيد. با هم دست بدهيد و پس از صرف شام، با خوشحالي به خانه برويد.

واکنش شما: دور شدن از فرزند هنگامي که به شما نزديک مي شود.

استراتژي هوشمندانه تر: از نظر فيزيکي به او نزديک شويد.
بسياري از والدين از اتاقي ديگر – مثلا آشپزخانه – با کودک خود بحث و گفت‌وگو مي کنند. اما بايد توجه داشته باشيد وقتي از راه دور با کودک صحبت مي کنيد او احساس مي کند که شما حرفي را به او تلقين مي کنيد و اين مکالمه دوطرفه نيست. بهترين روش اين است که وقتي فرزند نوجوان شما مي خواهد حرف بزند در مقابل او و با هم چشم در چشم باشيد.

واکنش شما: نشان دادن اينکه که رئيس چه کسي است

استراتژي هوشمندانه تر: معامله کردن

اگر با کودک خود معامله کنيد به هيچ عنوان بي عرضه به نظر نمي رسيد. بچه ها اصولا قوانيني که خودشان در وضع آنها نقش داشته اند را دوست دارند. در اين جا اگر کمي هم بلوف بزنيد، بد نيست. به طور مثال، اگر مي خواهيد کودک ساعت 10 شب بخوابد، براي توافق کردن با هم از ساعت 8:30 آغاز کنيد و اجازه دهيد کودک سر زمان خواب با شما چانه بزند. مسلما شما هدف نهايي خود را مي دانيد و به همين منظور، وقت چک و چانه زدن هاي کودک به ساعت 10 رسيد، ديگر بحث را تمام کنيد. هرگز در مورد کاري که نمي توانيد به فرزند خود اجازه انجام آن را بدهيد، با او وارد معامله نشويد.

مطالعات دانشگاه ويرجينيا ثابت کرده است کودکاني که با آرامش با والدين خود بحث مي کنند، در بزرگسالي کمتر به مصرف مواد مخدر و الکل روي خواهند آورد.

سه روشي که هرگز جواب نمي دهد (بنابراين خيلي تلاش نکنيد)

• تمسخر يا متلک انداختن: والدين تصور مي کنند با طعنه زدن به کودک يا متلک انداختن به او مي توانند او را به انجام کاري مجبور کنند. اما بايد بدانيد اين روش به هيچ وجه جوب نمي دهد و شايد برعکس، باعث شود تا فرزند در روي شما بايستد و حرفي بزند که موجب ناراحتي بيشتر شما بشود.

اگر انتظار احترام داريد خودتان هم بايد به آنها احترام بگذاريد.

• يادآوري خاطرات: بيان داستان ها و خاطراتي که مثلا شما وقتي در سن فرزند خود بوديد، چه مي کرديد بسيار کليشه اي و بي ارزش هستند. آنها فقط ارزش و قابل اعتماد بودن شما را کاهش مي دهند.

• لقب گذاشتن روي فرزند: هنگامي که کودک خود را با لقب هاي منفي صدا مي کنيد (هي تنبل، چطور اين کار را انجام مي دهي؟) به هيچ عنوان عقلاني و درست نيست. از نظر روانشناسي، شما با اين کار وارد منطقه خطرناکي مي شود. شنيدن مداوم اين کلمات و لقب ها مي تواند در روح و ناخودآگاه کودک نفوذ کند و او واقعا به همان آدمي تبديل شود که شما از روي ناراحتي به وي نسبت داده ايد. درست است که شما هم خسته مي شويد اما بايد به عواقب کارهايي که انجام مي دهيد، خوب فکر کنيد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم