آریا بانو

آخرين مطالب

اورت‌سومنیا یکی از جدیدترین اختلالات خواب پزشکي

اورت‌سومنیا یکی از جدیدترین اختلالات خواب

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اختلال خواب مسئله‌ای حائزاهمیت است که نباید آن را نادیده گرفت، زیرا حتی کوچک‌ترین اختلال در خواب شبانه می‌تواند آرامش روز بعدتان را خراب کند. سابرا ابوت، استاد عصب‌شناسی دانشگاه نورث‌ایسترن، بیش از یک دهه مشغول درمان اختلالات خواب در افراد مختلف بوده است. اما در سال‌های اخیر او و همکارانش بیمارانی را معاینه کرده‌اند که به نوع جدیدی از اختلال خواب مبتلا هستند. در ادامه با روزچین همراه باشید تا یکی از جدیدترین اختلالات خواب را بشناسید.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟
آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن سطح کلسترول خون هستید
این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​
دانلود رایگان
اورت‌سومنیا چیست؟
دکتر ابوت به مجلۀ health می‌گوید: «ما بیمارانی را معاینه کردیم که از بی‌خوابی شکایت می‌کردند، ولی نشانه‌های بی‌خوابی کلاسیک را از خود بروز نمی‌دادند. درواقع این بیماران همگی از وسایل یا اپلیکیشن‌های «اسلیپ ترَکِر» استفاده می‌کردند و همیشه نگران این بودند که این اپلیکیشن‌ها دربارۀ خوابشان چه می‌گویند و آیا خوابشان باکیفیت بوده است یا بی‌کیفیت؛ اسلیپ ترکر‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که اطلاعاتی دربارۀ خواب فرد ارائه می‌دهند.
به‌عبارت‌دیگر، توجه بیش‌ازحد این افراد به گجت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به خواب باعث ایجاد استرس در آن‌ها و اُفت ساعات و کیفیت خواب‌ شان شده بود. دکتر ابوت می‌گوید: «درواقع، استفادۀ نامناسب از این دستگاه‌ها باعث مختل‌شدن خواب این افراد شده بود.»
دکتر سابرا ابوت و همکارانش پس از بررسی این موضوع مقاله‌ای دربارۀ سه تن از این بیماران در مجلات علمی مربوط به علم خواب منتشر کردند. آن‌ها این حالت جدید را اورت‌سومنیا نامیدند؛ اورت‌سومنیا یعنی جست‌وجویی کمال‌گرایانه برای خوابی بی‌نقص. آن‌ها در توضیح این بیماری جدید، آن را با بیماری اورتورکسیا مقایسه کردند؛ اورتورکسیا نوعی بیماری‌ست که در آن فرد به خوردن غذاهای سالم و پاک وسواس پیدا می‌کند.
جالب است که دکتر ابوت ما را به خلاص‌شدن از شر چنین وسایل و اپلیکیشن‌هایی تشویق نمی‌کند. او می‌گوید که این ابزارها باید متناسب با وضعیت هر فرد طراحی شوند و معتقد است ابزاری که برای یک فرد مناسب است، ممکن است برای دیگران مناسب نباشد.
اسلیپ ترکرهای تجاری آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم خوب کار نمی‌کنند
اختلالات خواب
دکتر ابوت و همکارانش در آن مقاله می‌نویسند: «تخمین‌ زده می‌شود که 10 درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا به‌صورت منظم از وسایل اسلیپ ترکینگ استفاده می‌کنند. ولی با وجود علاقۀ روزافزون مردم به استفاده از این وسایل، متخصصان علم خواب هنوز به استفاده از آن‌ها در روند درمان اختلالات خواب علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.»
دکتر ابوت معتقد است که این وسایل بین زمان خواب‌بودن و زمانِ بودن در رختخواب تمایزی قائل نمی‌شوند و اگر فرد در رختخواب بیدار باشد، این وسایل تصور می‌کنند که او به خواب رفته است. مثلاً اگر به‌صورت درازکش مشغول کار با تلفن همراهتان باشید و خیلی تکان نخورید این دستگاه‌ها تصور می‌کنند به خوابی سبک فرو رفته‌اید، درحالی‌که شما هنوز مشغول بالا و پایین‌کردن اینستاگرامتان هستید.
از دست ندهید: خواب؛ تأثیر خواب بر تناسب اندام و جلوگیری از اضافه‌وزن
دکتر ابوت و همکارانش در این مقاله شرح حال مردی 40 ساله را آورده‌اند که از ضعف حافظه، عدم‌تمرکز، کج‌خلقی و احساس خستگی در طول روز شکایت می‌کرد. این محققان در مقاله‌شان نوشته‌اند: «این فرد می‌گوید که این حالات تنها در روزهایی ظاهر می‌شوند که او طبق محاسبۀ اسلیپ ترکرش کمتر از 8 ساعت در شب خوابیده باشد.» این درحالی بود که میانگین ساعات خواب این فرد در آن دوره 7 ساعت و 45 دقیقه بود، ولی چون اسلیپ ترکرش نشان می‌داد که حداقل باید روزی 8 ساعت بخوابد، احساس اضطراب و ناراحتی می‌کرد.»
در مورد دیگری، پزشکان تصور می‌کردند که حال زنی که برای درمان سندروم پای بی‌قرار تحت درمان است رو به بهبود است و آزمون‌های خواب آزمایشگاهی نشان می‌دادند کیفیت خواب او بسیار بیشتر از زنان هم‌سن اوست. ولی اپلیکیشن Fitbit که این زن از آن استفاده می‌کرد، دائماً و البته به اشتباه، به او اعلام می‌کرد که کیفیت خوابش نامناسب است و خوابش به‌اندازۀ‌کافی عمیق نیست.
دکتر ابوت می‌گوید: «اگر فردی پس از بیدارشدن از خواب همچنان احساس خستگی کند یا شب‌هنگام بارها از خواب برخیزد یا در طول روز احساس خستگی دائمی داشته باشد، حتماً باید با یک متخصص خواب مشورت کند. ولی بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند الزاماً چنین مشکلی ندارند. گاهی توجیه مردم برای استفاده‌نکردن از چنین اپلیکیشن‌هایی بسیار سخت می‌شود و آن‌ها به این اپلیکیشن‌ها بیش از پزشکان اعتماد دارند.»
خوابیدنِ بیشتر راه‌حل این مشکل نیست
اختلالات خواب
هر سه بیمار اشاره‌شده در این گزارش در بحث بهداشت خواب مرتکب اشتباه بزرگی شده بودند. آن‌ها برای بیشترکردن تعداد ساعات خوابشان در این اپلیکیشن‌ها مجبور بودند ساعات بیشتری را در تختخواب بگذرانند. درواقع خودِ این کار سبب شده بود کیفیت خواب این افراد کاهش یابد.
پزشکان توصیه می‌کنند اگر 20 تا 30 دقیقه پس از رفتن به رختخواب خوابتان نبرد بهتر است که از جا برخیزید و کاری انجام دهید. روبین نایمن، از مرکز درمان یکپارچه در آریزونا، معتقد است وقتی خوابتان نمی‌برد ماندن در تختخواب هیچ کمکی به شما نمی‌کند و فقط ممکن است شرایط خواب را برایتان بدتر کند. با ادامۀ این روند ممکن است در آینده به بی‌خوابی یا یکی از اختلالات خواب مبتلا شوید.
منبع: Health





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

چند تمرین ساده برای درمان قوز کمر در خانه

12 علامت که نشان می‌دهد سلامت هستید

داشتن قلب سالم در گرو مصرف صبحانه است

تأثیر فوق‌العاده خواب در کاهش وزن

صوت/ پنج نشانه‌ کمبود آهن

5 اشتباه بهداشتی را بعد از 30 سالگی مرتکب نشوید

نکاتی که باید برای خوردن و آشامیدن بدانیم

بایدها و نبایدهای محافظت از دندان در ایام نوروز

عادت‌های خوب سلامتی را به وقت‌شان انجام دهید

چگونه موهایی پر پشت داشته باشیم؟

مصرف روغن حرارت‌دیده، سرطان سینه را گسترش می‌دهد

راهکارهایی برای جلوگیری از جوش‌ صورت و درمان آن‌

روزانه 2 تا 4 واحد میوه مصرف کنید

خطرناک‌ترین زمان‌ها برای زایمان زنان باردار

تصمیم‌های سلامتی برای سال جدید

بایدها و نبایدهای طب ایرانی در مورد تغذیه در فصل بهار

آیا کمربند لاغری باعث کاهش چربی‌های شکم می‌شود؟

بهترین روش‌ها برای سحرخیزی و زود بیدار شدن در صبح

کم پشتی مو در زنان و 7 باور غلط!

صوت/ بیماری شایع در نسل گجت‌زده

این 6 ماده غذایی را قبل از خواب نخورید!

اگر این نشانه ها را دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید؛ از خروپف تا پا درد

بد بویی دهان‌تان شاید تقصیر بینی‌تان باشد!

6 ماسک صورت مخصوص شب برای داشتن پوستی رویایی

خوراکی‌هایی که در فصل بهار بدن و کبد را پاکسازی می‌کنند

راهکار‌هایی برای رهایی از کمردرد‌های هنگام رانندگی

کاهش وزن مجاز در ماه چند کیلو است؟

در دید و بازدید عید چه بخورید و چه نخورید؟

یک روتین روزانه برای داشتن حداکثر انرژی

رژیم خوراکی ضد استرس ویژه تعطیلات نوروز

راهکارهای طب سنتی ایرانی برای رهایی از آلرژی‌های بهار

15 عادت روزانه‌ای که صدمه زیادی به پوست ما می‌زنند

چاق شدن صورت؛ این روش‌های شگفت انگیز را امتحان کنید!

دکتر سلام/ آیا سرطان آپاندیس قابل درمان است؟

تناسب اندام/ چگونه در عید وزن اضافه نکنیم؟

دندان های سفید می خواهید، این نکات را رعایت کنید

چقدر احتمال دارد کودک شما اوتیسم بگیرد؟

با کمک ذهن، دردتان را تسکین دهید

آلرژی بهاره از کجا می‌آید؟

چرا هنگام دویدن قفسه سینه ام درد می‌گیرد؟

چطور دست‌ها را جوان نگه داریم؟

ارتباط کم خوابی و بیماری قلبی عروقی

خوراکی هایی برای کُندکردن روند پیری

علت یبوست در مسافرت چیست؟

صوت/ 10 نکته تناسب اندام برای افراد شاغل

تأثیر تغذیه و ورزش بر کاهش عوارض سرطان پروستات

روش‌های علمی برای پیشگیری از بروز عفونت مجاری ادراری

خوراکی‌هایی که در کُند کردن روند پیری به شما کمک می‌کنند

داشتن استخوان‌های سالم‌تر با مصرف تخم مرغ

مراقب آب چشمه‌ها و چاه‌های محلی در مسافرت باشید!