آریا بانو

آخرين مطالب

اورت‌سومنیا یکی از جدیدترین اختلالات خواب پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اختلال خواب مسئله‌ای حائزاهمیت است که نباید آن را نادیده گرفت، زیرا حتی کوچک‌ترین اختلال در خواب شبانه می‌تواند آرامش روز بعدتان را خراب کند. سابرا ابوت، استاد عصب‌شناسی دانشگاه نورث‌ایسترن، بیش از یک دهه مشغول درمان اختلالات خواب در افراد مختلف بوده است. اما در سال‌های اخیر او و همکارانش بیمارانی را معاینه کرده‌اند که به نوع جدیدی از اختلال خواب مبتلا هستند. در ادامه با روزچین همراه باشید تا یکی از جدیدترین اختلالات خواب را بشناسید.

برای کاهش چربی خون چه بخوریم؟
آیا با 15 ماده غذایی قاتل چربی خون آشنا هستید؟
اگر به دنبال راهی بی‌دردسر برای کم کردن سطح کلسترول خون هستید
این کتاب الکترونیکی برای شماست
کافی است نشانی ایمیل خود را در فرم زیر وارد کنید تا یک نسخه از این کتاب ارزشمند را رایگان برای شما بفرستیم​
دانلود رایگان
اورت‌سومنیا چیست؟
دکتر ابوت به مجلۀ health می‌گوید: «ما بیمارانی را معاینه کردیم که از بی‌خوابی شکایت می‌کردند، ولی نشانه‌های بی‌خوابی کلاسیک را از خود بروز نمی‌دادند. درواقع این بیماران همگی از وسایل یا اپلیکیشن‌های «اسلیپ ترَکِر» استفاده می‌کردند و همیشه نگران این بودند که این اپلیکیشن‌ها دربارۀ خوابشان چه می‌گویند و آیا خوابشان باکیفیت بوده است یا بی‌کیفیت؛ اسلیپ ترکر‌ها اپلیکیشن‌هایی هستند که اطلاعاتی دربارۀ خواب فرد ارائه می‌دهند.
به‌عبارت‌دیگر، توجه بیش‌ازحد این افراد به گجت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به خواب باعث ایجاد استرس در آن‌ها و اُفت ساعات و کیفیت خواب‌ شان شده بود. دکتر ابوت می‌گوید: «درواقع، استفادۀ نامناسب از این دستگاه‌ها باعث مختل‌شدن خواب این افراد شده بود.»
دکتر سابرا ابوت و همکارانش پس از بررسی این موضوع مقاله‌ای دربارۀ سه تن از این بیماران در مجلات علمی مربوط به علم خواب منتشر کردند. آن‌ها این حالت جدید را اورت‌سومنیا نامیدند؛ اورت‌سومنیا یعنی جست‌وجویی کمال‌گرایانه برای خوابی بی‌نقص. آن‌ها در توضیح این بیماری جدید، آن را با بیماری اورتورکسیا مقایسه کردند؛ اورتورکسیا نوعی بیماری‌ست که در آن فرد به خوردن غذاهای سالم و پاک وسواس پیدا می‌کند.
جالب است که دکتر ابوت ما را به خلاص‌شدن از شر چنین وسایل و اپلیکیشن‌هایی تشویق نمی‌کند. او می‌گوید که این ابزارها باید متناسب با وضعیت هر فرد طراحی شوند و معتقد است ابزاری که برای یک فرد مناسب است، ممکن است برای دیگران مناسب نباشد.
اسلیپ ترکرهای تجاری آن‌قدرها هم که فکر می‌کنیم خوب کار نمی‌کنند
اختلالات خواب
دکتر ابوت و همکارانش در آن مقاله می‌نویسند: «تخمین‌ زده می‌شود که 10 درصد از جمعیت بزرگسالان آمریکا به‌صورت منظم از وسایل اسلیپ ترکینگ استفاده می‌کنند. ولی با وجود علاقۀ روزافزون مردم به استفاده از این وسایل، متخصصان علم خواب هنوز به استفاده از آن‌ها در روند درمان اختلالات خواب علاقه‌ای نشان نمی‌دهند.»
دکتر ابوت معتقد است که این وسایل بین زمان خواب‌بودن و زمانِ بودن در رختخواب تمایزی قائل نمی‌شوند و اگر فرد در رختخواب بیدار باشد، این وسایل تصور می‌کنند که او به خواب رفته است. مثلاً اگر به‌صورت درازکش مشغول کار با تلفن همراهتان باشید و خیلی تکان نخورید این دستگاه‌ها تصور می‌کنند به خوابی سبک فرو رفته‌اید، درحالی‌که شما هنوز مشغول بالا و پایین‌کردن اینستاگرامتان هستید.
از دست ندهید: خواب؛ تأثیر خواب بر تناسب اندام و جلوگیری از اضافه‌وزن
دکتر ابوت و همکارانش در این مقاله شرح حال مردی 40 ساله را آورده‌اند که از ضعف حافظه، عدم‌تمرکز، کج‌خلقی و احساس خستگی در طول روز شکایت می‌کرد. این محققان در مقاله‌شان نوشته‌اند: «این فرد می‌گوید که این حالات تنها در روزهایی ظاهر می‌شوند که او طبق محاسبۀ اسلیپ ترکرش کمتر از 8 ساعت در شب خوابیده باشد.» این درحالی بود که میانگین ساعات خواب این فرد در آن دوره 7 ساعت و 45 دقیقه بود، ولی چون اسلیپ ترکرش نشان می‌داد که حداقل باید روزی 8 ساعت بخوابد، احساس اضطراب و ناراحتی می‌کرد.»
در مورد دیگری، پزشکان تصور می‌کردند که حال زنی که برای درمان سندروم پای بی‌قرار تحت درمان است رو به بهبود است و آزمون‌های خواب آزمایشگاهی نشان می‌دادند کیفیت خواب او بسیار بیشتر از زنان هم‌سن اوست. ولی اپلیکیشن Fitbit که این زن از آن استفاده می‌کرد، دائماً و البته به اشتباه، به او اعلام می‌کرد که کیفیت خوابش نامناسب است و خوابش به‌اندازۀ‌کافی عمیق نیست.
دکتر ابوت می‌گوید: «اگر فردی پس از بیدارشدن از خواب همچنان احساس خستگی کند یا شب‌هنگام بارها از خواب برخیزد یا در طول روز احساس خستگی دائمی داشته باشد، حتماً باید با یک متخصص خواب مشورت کند. ولی بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند الزاماً چنین مشکلی ندارند. گاهی توجیه مردم برای استفاده‌نکردن از چنین اپلیکیشن‌هایی بسیار سخت می‌شود و آن‌ها به این اپلیکیشن‌ها بیش از پزشکان اعتماد دارند.»
خوابیدنِ بیشتر راه‌حل این مشکل نیست
اختلالات خواب
هر سه بیمار اشاره‌شده در این گزارش در بحث بهداشت خواب مرتکب اشتباه بزرگی شده بودند. آن‌ها برای بیشترکردن تعداد ساعات خوابشان در این اپلیکیشن‌ها مجبور بودند ساعات بیشتری را در تختخواب بگذرانند. درواقع خودِ این کار سبب شده بود کیفیت خواب این افراد کاهش یابد.
پزشکان توصیه می‌کنند اگر 20 تا 30 دقیقه پس از رفتن به رختخواب خوابتان نبرد بهتر است که از جا برخیزید و کاری انجام دهید. روبین نایمن، از مرکز درمان یکپارچه در آریزونا، معتقد است وقتی خوابتان نمی‌برد ماندن در تختخواب هیچ کمکی به شما نمی‌کند و فقط ممکن است شرایط خواب را برایتان بدتر کند. با ادامۀ این روند ممکن است در آینده به بی‌خوابی یا یکی از اختلالات خواب مبتلا شوید.
منبع: Health

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/60722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود