آریا بانو

آخرين مطالب

دلیل ثبت انجمن صنفی کارفرمایی مستقل سینمایی در وزارت کار چه بود؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
غلامرضا موسوی درباره ثبت شدن انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران در وزارت کار گفت: بعد از بازگشایی خانه سینما برای جلوگیری از انحلال مجدد این خانه و تصمیم مجمع عمومی؛ به این سمت رفتیم که بتوانیم به عنوان یک انجمن کارفرمایی در وزارت کار ثبت شویم و شکلی قانونی و حقوقی به آن ببخشیم.
این تهیه‌کننده و عضو شورای عالی تهیه کنندگان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسمیت یافتن انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران توضیح داد: اکثر اصناف تا قبل از تعطیلی خانه سینما و آن شرایطی که برایش به وجود آوردند به صورت مدنی و با استفاده از مشروعیت خانه سینما اداره می‌شدند؛ به این صورت که عده‌ای دور هم جمع می‌شدند و اساسنامه‌ای را تصویب و بر اساس آن فعالیت می‌کردند.
او ادامه داد: بعد از آنکه خانه سینما گشایش یافت مجمع عمومی خانه سینما از اصناف خواست که حتما دارای شکل حقوقی و قانونی باشند؛ زیرا که در این حالت انحلال آنجا به سادگی صورت نمی‌گیرد و باید راه‌های قانونی برای آن طی شود. ما هم بعد از بازگشایی خانه سینما به عنوان یکی از سه تشکل شورای عالی تهیه کنندگان به این سمت رفتیم که بتوانیم با توجه به نگاهی که وجود داشت به عنوان یک انجمن کارفرمایی در وزارت کار ثبت شویم.
موسوی افزود: در مقطعی دو انجمن تهیه کنندگی هم عرض وجود داشت؛ کانون تهیه کنندگان فیلم و انجمن تهیه کنندگان مستقل. وزارت کار در زمان ثبت مشکلش این بود هر دو یک شکل دارند و به همین دلیل نمی‌توان ثبت شوند یا باید ادغام شوند و یا یکی از آنها شکل حقوقی پیدا کنند. بنابر این انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، به عنوان شروع به اسم انجمن کارفرمایی موسسات سینمایی شکل حقوقی پیدا کرد، البته با توافق مسئول وقت اداره کل تعاون و کار، این انجمن می‌توانست اعضای حقیقی خود را هم جذب کند.حتی در اساسنامه هم این موضوع به صراحت ذکر شده بود اما بعد از مدتی به دلیل مسائلی که پیش آمد وزارت کار اعلام کرد شما شکل حقوقی دارید و نمی‌توانید اعضای حقیقی داشته باشید.
او در عین حال یادآور شد: از طرف دیگر انجمن تهیه کنندگان مستقل در شکل مدنی باقی مانده بود و هیچ جا ثبت نشده بود و البته مشکلاتی را هم ایجاد کرده بود. مثلا برخی از اشخاصی که در سال 92 عضو شورای مرکزی بودند و سال 94 عضویت آنها تمام شده بود، در سال 96 مدعی عضویت شورای مرکزی بودند، هیچ جایی هم وجود نداشت که به صورت رسمی آن را پیگیری کند.
این تهیه کننده با اشاره به فعالیت‌های انجمن کارفرمایی موسسات یادآور شد: انجمن کارفرمایی موسسات فعالیتی را شروع کرد که اعضای حقیقی را به صورت قانونی زیر چتر نام انجمن تهیه کنندگان مستقل جمع کند و از حقوقشان دفاع کند. رسیدن به این مهم به دلیل رفت و آمدهای متعدد به اداره کل کار و جلسات خارج از آنجا به طول انجامید. سرانجام بعد از نامه نگاری‌ها و جلسات متعدد با وزرات کار به تفاهم رسیدیم که انجمن کارفرمایی موسسات سینمایی که بخش حقوقی انجمن را نمایندگی می‌کرد در یک مجمع عمومی فوق‌العاده اعضای حقیقی خود را جذب کند، بعد از این پذیرش، وزارت کار با نام جدید انجمن تهیه کنندگان مستقل، موافقت کرد.
او درباره تفاوت انجمن جدید توضیح داد: تفاوت این اتفاقات، حقوقی و قانونی بودن آنها است. یعنی هم اعضا می‌دانند که با توجه به اساسنامه و قوانین وزارت کار در صورتی که بخواهند اقدامی بکنند باید بدانند که چه رفتاری باید داشته باشند، هم هیئت مدیره می‌داند باید چه وظایفی داشته باشد و هم اینکه وظایف قانونی این دو برای هم تعریف شده است.
موسوی با اشاره به اینکه "در این شرایط جدای از بالا رفتن اعتماد، این مرکز حقوقی باید پاسخگو فعالیت‌های خود هم باشد" گفت: از این به بعد اگر برای این تشکل بحثی پیش بیاید، از جهت آنکه یک NGO قانونی و ثبت شده است که تعدادی از تهیه کنندگان سینمای ایران را نمایندگی می‌کنند باید پاسخگو باشد، می خواهد وزارت کار باشد یا دیگر مراکز و اعضای مرتبط.
او درباره وضعیت شورای عالی تهیه کنندگان و فعالیتهای آن نیز اظهار کرد: شورای عالی تهیه کنندگان فعلا تا زمان تبدیل یا تشکیل صنف واحد پا برجا است. در حال حاضر تا زمانی که کمیته یکپارچه سازی تهیه کنندگان بتواند کار خود را انجام دهد و صنف واحد را بوجود بیاورد، شورای عالی همچنان حضور خواهد داشت و بعد از ثبت اساسنامه، این اساسنامه به مجمع عمومی ارجاع خواهد شد و پس از تصویب و انتخابات شورای مرکزی صنف، فعالیت شورای عالی به شکل کنونی پایان خواهد یافت و صنف یکپارچه با شورای مرکزی جدید وظایف صنفی را انجام خواهد داد.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌ها و تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران در پایان بیان کرد: در حال حاضر چهار تشکل صنفی داریم؛ تشکل تهیه کننده_کارگردانان، جامعه صنفی تهیه کنندگان که در زمان مدیریت آقای جواد شمقدری تشکیل شد و توانست مراحل قانونی را هم بگذارند که البته بعد از دولت آقای روحانی به شورای مرکزی پیوست، یکی دیگر انجمن تهیه‌کنندگان مستقل است که به صورت مدنی وجود داشت و تشکل دیگر کانون تولیدکنندگان فیلم است که خانم فرشته طائرپور مسئولیت ریاست آن را بر عهده دارد بنابراین الان این چهار تشکل، شورای عالی تهیه کنندگان را تشکیل می‌دهند. 3 تشکل تهیهکننده ـ کارگردانان، کانون تهیه کنندگان و انجمن تهیه کنندگان مستقل ثبت وزارت کار هستند و یک تشکل جامعه صنفی هم ثبت وزارت کشور است.


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/61252/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

الزام تزریق واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

طرز تهیه ترشی بادمجان

فکت های بامزه درباره غذا

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی/ واکسن گارداسیل را فقط زنان باید دریافت کنند؟

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تولد هجده سالگی دختر تام کروز در غیاب پدرش / شباهت باور نکردنی سوری به مادرش کیتی هولمز

نیم قرن از عمر مهران احمدی بازیگر نقش بهبود پایتخت گذشت/ پنجاه سالگی ات مبارک

دورهمی دوستانه مهرانه مهین ترابی و رابعه اسکویی بعد از مدت ها | تعطیلات آخر هفته دلچسب بازیگران

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی