آریا بانو

آخرين مطالب

طرح چند پرسش درباره مسایل مالی اکران فیلم اصغر فرهادی در ایران فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
بنابر اعلام معاون سازمان سینمایی فیلم تازه اصغر فرهادی تنها می‌تواند به‌عنوان «فیلم خارجی» در ایران اکران شود، اما این شرط چه الزاماتی برای اکران «همه می‌دانند» به همراه خواهد داشت؟
به گزارش مهر، شرایط اکران تازه‌ترین ساخته سینمایی اصغر فرهادی در سینماهای ایران به‌رغم اعلام نظر صریح معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنان با ابهاماتی مواجه است.
براساس اعلام ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از آنجا که فیلم «همه می‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی فاقد تهیه‌کننده ایرانی و پروانه ساخت از سازمان سینمایی است در تعاریف این سازمان «فیلم خارجی» محسوب می‌شود و برای اکران در سینماهای داخل کشور تنها می‌تواند با این عنوان روی پرده برود. اما این عنوان چه شرایطی به همراه دارد؟
در آیین‌نامه اکران سال 97 برای اولین‌بار فصلی به‌طور خاص به اکران فیلم‌های خارجی اختصاص پیدا کرده است. در فصل ششم این آیین‌نامه شرایط و محدودیت‌هایی برای فیلم‌های خارجی پس از دریافت «پروانه نمایش» و «حواله اکران» تعریف شده است که خلاصه آن را می‌توان در سهم حداقلی از ظرفیت سالن‌های سینمایی برآورد کرد به این صورت که فیلم‌های خارجی در صورت اکران در سینمایی با کمتر از «هفت سالن» باید در قالب دو سانس فوق‌العاده روی پرده بروند و در صورت اکران در سینمایی با بیش از هفت سالن می‌توانند یک سالن اختصاصی با ظرفیت کمتر از 150 نفر را اشغال کنند.
 اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی,اصغر فرهادی
فارغ از این تقسیم‌بندی برای تخصیص سالن نمایش اما شرط مهمتر در آیین‌نامه کیفیت تقسیم درآمد فروش فیلم‌های خارجی است. برمبنای ماده 48 آیین‌نامه اکران 40 درصد فروش فیلم خارجی به سینمادار می‌رسد و 60 درصد باقی‌مانده متعلق به موسسه رسانه‌های تصویری (به‌عنوان متولی سامان‌دهی اکران فیلم‌های خارجی) خواهد بود. در تبصره‌ای تاکید شده است که این درآمد 60 درصدی موسسه رسانه‌های تصویری می‌بایست «جهت کمک به هزینه‌های درمانی و نیازهای ضروری دست‌اندرکاران سینما به حساب ویژه‌ای که به همین منظور توسط خانه سینما افتتاح می‌شود» واریز شود.
برمبنای این شرایط و از آنجا که داروغه‌زاده شرط اصلی اکران داخلی فیلم اصغر فرهادی را اکران بعنوان «فیلم خارجی» اعلام کرده است، اصغر فرهادی و تهیه‌کننده‌اش در گام نخست می‌بایست درخواست نمایش فیلم «همه می‌دانند» در سینمای ایران را از طریق یک دفتر پخش داخلی در سازمان سینمایی ثبت کنند. پس از آن اما معادله اقتصادی فروش فیلم (با یادآوری این نکته که فیلم‌های اصغر فرهادی همواره ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب و ثبت گیشه میلیاردی در سینمای ایران داشته) با ابهاماتی مواجه است.
اگر قرار بر تقسیم 40 و 60 درصدی درآمد حاصل از فروش فیلم فرهادی در سینماهای کشور میان «سینماداران» و «موسسه رسانه‌های تصویری» باشد، پیش شرط اقتصادی تن دادن تهیه‌کننده فرانسوی به اکران فیلم، «فروش حق نمایش» است و با توجه به فروش جهانی فیلم و امکان فروش قابل توجه فیلم در سینماهای ایران، دور از ذهن نیست که رایت در نظر گرفته شده برای «همه می‌دانند» رقمی قابل توجه باشد.
خرید رایت فیلم قرار است توسط چه کسی صورت بگیرد؟ اگر پخش کننده داخلی برای این امر اقدام کند، با توجه به اینکه سهمی در گیشه فیلم نمی‌تواند داشته باشد بی‌تردید با ضرر مواجه می‌شود و اگر موسسه رسانه‌های تصویری بخواهد مستقیم برای خرید حق پخش اقدام کند، باید درباره رقم پرداختی و نسبت آن با درآمدی که طبق قانون باید به حساب خانه سینما واریز شود مشخص کند!
برهمین اساس به نظر می‌رسد پس از ابهاماتی که درباره شرایط ممیزی و امکان نمایش نسخه کامل فیلم «همه می‌دانند» در سینماهای کشور از زمان رونمایی از تیزرهای آن مطرح شده است، ‌ حالا ابهامات تازه‌ای درباره شرای اقتصادی اکران این فیلم در ایران هم به وجود آمده است. با وجود این ابهامات آیا علاقمندان سینمای اصغر فرهادی می‌توانند تازه‌ترین ساخته این فیلمساز را بر پرده‌های سینماهای کشور به تماشا بنشینند و یا باید منتظر ورود نسخه‌های قاچاق و غیر رسمی فیلم در بازار زیرزمینی فیلم‌های خارجی باشند؟


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/62330/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلایه‌های مهدی هاشمی‌نسب از میثاقی در نشست خبری

فردوسی‌پور: خوب شد جلوی بیانیه نویسی ها گرفته شد

ادموند بزیک: امتیاز هفته های پایانی خیلی مهم است

محمد خاکپور: علاقه‌ای ندارم در این فضا کار کنم

صحبت جالب آنچلوتی با پپ

نوروزی به نمایندگی از وزیر ورزش و جوانان از پیروانی عیادت کرد

بلینگام کاپیتان سابق یونایتد را شوکه کرد

گل اول افغانستان به ایران در رقابت های فوتسال

تیم ریکرو کشورمان فردا راهی چین می‌شود

10 گل برتر رویارویی‌های صنعت نفت و پرسپولیس

قلبی که برای پوست شیر می‌تَپد!

زندگی به کام است چون یار منی در خیالم

آره قرص هامو نخوردم قاطی کردم!

چیدمان میز ناهار دو نفره سروین بیات با منظره رویایی و آرام‌بخش/ چقدر خوش سلیقه اس

سیل و آبگرفتگی در 8 استان جنوبی کشور

بازداشت دختر 11 ساله ای که فروشنده لباس را به قتل رساند

اورژانس هوایی فرشته نجات خانم 72 ساله شد

کمک به دیگران

40 مکان مقدس و تاریخی در بقیع تخریب شد

آخرالزمان در دبی

افتخاری از پدافند هوایی ایران که تاکنون نشنیده‌اید!

گوناگون/ چرا برخی نعمت‌ها بر بنی‌اسرائیل حرام شد؟

بهترین روش نگهداری کاهو بدون تغییر رنگ

علت تنفس با دهان در شب

خداحافظ نبوغ!

زمین گرد است!

دقیقی: دنبال بازی سریع، روان و پرموقعیت برابر استقلال هستیم

گل اول ایران به افغانستان در بازی های فوتسال آسیایی

سیو تک دست دیدنی از دروازبان ایران

برتری خفیف ایران برابر افغانستان در نیمه اول

حمید استیلی: قهرمان از بین پرسپولیس ‌و استقلال است

هاشم بیک زاده: ترجیح دادم از کادرفنی استقلال جدا شوم

هاشمی نسب: قانون جدیدی وضع نشود صدر می‌مانیم

چهره ها/ عکس متفاوت از بازیگر «خانه به دوش» در مزار شهدا

تصویر قدیمی از ترلان پروانه در کنار آقای سوپراستار

روژان به «نون خ 5» برگشت

تخیلات ذهنی حبیب!

تغییر چهره «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان

ویدیو شاد و پرانرژی نفس بازغی دختر مستانه مهاجر یک روز بهاری زیبا که روزتان را می سازد

سلامت زنان؛ اگر مدام خسته هستید، این مورد را چک کنید

کُردی حرف زدن فرزاد فرزین در کنار خواننده معروف

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

محافظت شجاعانه گورخر از فرزندش در برابر حمله شیر

تا به حال زبان مورچه خوار را دیده اید؟

Astypalaia جزیره کوچکی در یونان

ترسیدنِ گربه از یک جوجه

غذای خوشمزه با کلم بروکسل به روش سرآشپز شیرازی

شایع‌ترین نشانه‌های وسواس