آریا بانو

آخرين مطالب

یک کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی:

دولت با تأخیر4ساله برای تفکیک وزارت «رفاه» و «کار» اقدام کرد اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اکنون تفکیک وزارت رفاه از کار ضرورت دارد، گفت: نابرابری در حال حاضر به شدت افزایش یافته و یک گفتمان غیر اجتماعی در عرصه سیاست گذاری حاکم شده است. تولید گفتمان سیاست گذاری اجتماعی به خصوص در شرایط بحرانی فعلی ضروری است.

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معتقدم دولت برای تفکیک وزارت رفاه از کار دیر عمل کرده است اظهار کرد: انتظار داشتیم این تفکیک زودتر از این‌ها انجام شود، اما با یک تاخیر سه چهار ساله در حال انجام است هرچند گام خوبی است.
وی افزود: از این لحاظ که جنس حوزه اشتغال و رفاه متفاوت‌اند و این ادغام از ابتدا خطا بود و باعث شد حوزه‌ها و نهادهای فعال اجتماعی دچار مشکل شوند شکی نیست و بخشی از مشکلات کنونی حوزه‌های اجتماعی نیز به همین مسئله باز می‌گردد و امیدواریم با تمرکز بر این تفکیک، در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی شاهد تحولات مثبتی باشیم.
یزدانی درباره علت ادغام وزارت رفاه در وزارت تعاون و کار در سال 1390 گفت: وزارت رفاه سال 83 تشکیل شده بود و در آن زمان نوپا بود تازه راه‌اندازی شده بود و می‌خواست به نتایجی برسد اما به دولت نهم خورد. رویکردها در دولت نهم به شدت متفاوت بود و برخی نگاه‌ها باعث شد که این وزارتخانه به حاشیه برود؛ در نهایت فرایند خوبی طی نشد و در نهایت به ادغام رسید.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه اکنون مسئله مهم آن است که وزارت رفاه اگر تشکیل شود می‌تواند به عنوان متولی سیاست‌گذاری اجتماعی نقش اساسی در حل تعارضات و آسیب‌های اجتماعی ایفا کند گفت: این پتانسیل در چارچوب قانون و ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی وجود دارد. هرچند فارغ از وجود قوانین، عملکرد نیز مهم است. ممکن است وزیری روی کار بیاید که به لحاظ مدیریتی مثل سه چهار سال گذشته کار کند،‌ شاید هم بهتر باشد که بعدا باید درباره آن صحبت کرد. به هر صورت این تفکیک اکنون ضرورت دارد.
وی درباره عملکرد مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه رفاه نیز عنوان کرد: در هفت سال اخیر چند موضوع به شدت مورد غفلت قرار گرفت و تمرکز به روی دارایی‌های صندوق و صندوق‌هایی که دارایی دارند قرار گرفت و به سمت توزیع رانت برای پوشش ضعف‌های وزارتخانه رفت.
یزدانی اولویت‌هایی که باید پس از تشکیل وزارت رفاه مدنظر قرار بگیرد را نیز بیان کرد و گفت: ابتدا باید به لحاظ ساختاری فرایندها شفاف شوند. فرایند و ساختار فساد آمیز موجود باید اصلاح شود. در حوزه عملکردی باید بحث صندوق‌های بازنشستگی در اولویت قرار بگیرد زیرا اکنون به واسطه مسائل مختلفی از جمله عملکرد وزارتخانه دچار بحران‌های جدی هستند. از تامین اجتماعی گرفته تا صندوق بازنشستگی کشوری دچار مشکلات عدیده‌اند و باید برای حل آنها تمرکز و تدبیر کرد.
این کارشناس حوزه رفاه و تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین باید در حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی به نابرابری‌ها توجه کرد. نابرابری در حال حاضر به شدت افزایش یافته و یک گفتمان غیر اجتماعی در عرصه سیاست گذاری حاکم شده است. تولید گفتمان سیاست گذاری اجتماعی به خصوص در شرایط بحرانی در کشور که با آن درگیر هستیم ضرورت دارد و مهمترین اقدام در صورت تشکیل این وزارتخانه تولید گفتمان سیاست گذاری اجتماعی است که تنها از طریق اطلاع رسانی اتفاق نمی‌افتد بلکه باید از طریق سیاست‌گذاری‌های اجتماعی حاصل شود.
وی با بیان اینکه در قانون رفاه آمده این وزارتخانه باید بتواند اتفاقات و سیاست گذاریهای مختلف را رصد و پیش بینی کند که چه اثر منفی یا مثبتی بر جامعه و تولید و افزایش نابرابری می‌گذارد عنوان کرد: به عنوان مثال اگر سیاست ارزی طراحی کنیم باید بررسی کنیم توزیع ارز نابرابری را افزایش می‌دهد یا کاهش و پیامد آن چیست؟ وزارت تعاون در این چند سال به این موضوع ورود نکرده است.
یزدانی در پاسخ به اینکه نگرانی‌هایی از سوی برخی افراد برای تفکیک وزارت رفاه مبنی بر تحت‌الشعاع قرار گرفتن سازمان تامین اجتماعی وجود دارد گفت: اتفاقا ظلمی که اکنون به تامین اجتماعی می‌رود قابل تصور نیست و اگر وزارت رفاه تشکیل شود بهتر می‌تواند از تامین اجتماعی دفاع کند. شاید افرادی که در این زمینه دغدغه دارند از رانت‌های فسادآمیز بهره می‌برند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/63179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم