آریا بانو

آخرين مطالب

با بچه‌ها‌يتان در مورد سيگار حرف بزنيد! خانواده

  بزرگنمايي:

بانو نيوز - براي صحبت در مورد سيگار با بچه‌ها، هرگز زود نيست. شايد فکر کنيد دليلي ندارد با کودک 5 يا 6 ساله‌ي خود درباره‌ي سيگار و مسائل آن حرف بزنيد چون به نظر شما اين احتمال که فرزندتان در اين سن بخواهد سيگار بکشد،

به گزارش بانو نيوز؛ براي صحبت در مورد سيگار با بچه‌ها، هرگز زود نيست. شايد فکر کنيد دليلي ندارد با کودک 5 يا 6 ساله‌ي خود درباره‌ي سيگار و مسائل آن حرف بزنيد چون به نظر شما اين احتمال که فرزندتان در اين سن بخواهد سيگار بکشد، صفر است، اما واقعيت اين است که شما زمان بيشتري براي گفتگو پيرامون خطرات و آسيب‌هاي سيگار خواهيد داشت. تنباکو، دليل عمده‌ي مرگ‌هاي قابل پيشگيري در سراسر دنياست.
بهترين راه پيشگيري از مرگ‌هاي ناشي از سيگار اين است که از همان کودکي، آموزش داده شوند. تحقيقات نشان داده 90 درصد از بزرگسالان سيگاري، اولين سيگار خود را وقتي که بچه بوده‌اند کشيده‌اند. در سال 2016، مرکز پيشگيري و کنترل بيماري‌ها دريافت که 8 درصد از نوجوانان دبيرستاني در عرض 30 روز گذشته، يک سيگار کشيده‌اند.
وقتي فرزند شما کودک است، به شما به عنوان قدرت مطلق نگاه مي‌کند تا بفهمد چه چيزي خوب يا بد است، بنابراين گفتگو در مورد سيگار را زودتر شروع کنيد تا در مسير درست هدايت او قرار بگيريد.
روي چيزي تمرکز کنيد که فرزندتان به آن اهميت مي‌دهد
همانطور که مي‌دانيد، بدترين عوارض سيگار کشيدن، انواع سرطان‌ها، مشکلات ريوي و ساير بيماري‌هايي است که ناشي از سيگار هستند. اما اينکه به کودک خود بگوييد سيگار خوب نيست چون ممکن است سرطان بگيرد، فايده‌اي ندارد چون بچه‌ها معمولا نگران پيامدهاي بلند مدت نيستند. بلکه بيشتر به تاثيرات فوري سيگار واکنش نشان مي‌دهند، مثلا بويي که روي موها و لباس‌ها مي‌ماند، زرد شدن دندان‌ها، بد بو شدن دهان، مشکلات پوستي و …
شايد هم متوجه شويد فرزندتان به جنبه‌هاي مالي و اقتصادي بيشتر اهميت مي‌دهد، پس مي‌توانيد يک ماشين حساب برداريد و به او نشان دهيد يک فرد سيگاري اگر هر روز يک پاکت سيگار بکشد، در عرض يک ماه، سه ماه و يا يک سال، چقدر پول هدر خواهد داد. بعد در اين مورد بحث کنيد که همين فرد با اين مقدار پول چه چيزهايي مي‌تواند بخرد.
صحبت‌هاي‌ خود را به ورزش ربط بدهيد
اگر فرزند شما علاقه‌مند به ورزش است، خطرات سيگار را به تاثيري که روي عملکرد ورزشي دارد ربط بدهيد. برايش توضيح دهيد چطور سيگار مي‌تواند توانايي دويدنش را از او بگيرد يا بگوييد اگر سيگار بکشد مجبور خواهد بود خيلي زود، بازي را ترک کند چون نفس کم خواهد آورد.
در مورد اعتياد با او حرف بزنيد
کمپاني‌هاي سيگار خوب مي‌دانند چطور براي محصولات خود بازاريابي کنند، براي همين فرزند کوچک شما احتمالا نخواهد فهميد نيکوتين چقدر مي‌تواند مضر و اعتيادآور باشد.
براي کودک‌تان دقيقا بيان کنيد که سيگار کشيدن، اعتيادآور است و وقتي کسي سيگار کشيدن را شروع مي‌کند، ديگر به سختي خواهد توانست آن را ترک کند. به فرزندتان توضيح دهيد نيکوتين، به اندازه‌ي موادي چون هروئين و کوکائين، اعتيادآور و حتي خطرناک‌تر از آنهاست.
در مورد خطرات جايگزين‌هاي سيگار با او حرف بزنيد
با افزايش سيگارهاي الکترونيکي و قليان و سيگارهاي بدون تنباکو، راههاي بيشتري پيش روي فرزند شماست تا يک عادت بد را انتخاب کند و به احتمال زياد فرزندتان فکر مي‌کند اين جايگزين‌ها، بي‌خطر و بهتر هستند. پس بايد مطمئن شويد که کودک‌تان را نسبت به خطرات و عواقب اين جايگزين‌ها آگاه کرده‌ايد و او مي‌داند که اين ابزارها نيز همان عواقب سيگار را دارند.
مهارت «نه گفتن» را در او تقويت کنيد
شايد به نظرتان جدي نيايد و حتي به آن بخنديد، اما فشاري که فرزندتان از سوي همسالانش تحمل مي‌‌کند بسيار زياد است. اگر به فرزندتان سيگاري پيشنهاد شود و شما هرگز نياموخته باشيد که چطور در برابر يک درخواست نادرست بدون اينکه وجهه‌ي خود را از دست بدهد، نه بگويد، مطمئن باشيد آن سيگار را رد نخواهد کرد. حتي مي‌توانيد نقش بازي کنيد، مثلا به فرزند خون يک سيگار پيشنهاد بدهيد و او شيوه‌هاي مختلف نه گفتن را تمرين و اجرا کند؛ مثلا، نه متشکرم، از بوي آن خوشم نمي‌آيد، نه، من بايد براي تمرين بسکتبال آماده بشوم و سيگار باعث مي‌شود تنفسم مشکل پيدا کند، يا نه ترجيح مي‌دهم سيگار نکشم، در سينه‌ام احساس سوزش خواهم کرد.
گپ و گفت‌هاي دوستانه با هم داشته باشيد
در مورد سيگار و خطرات آن، بيش از اندازه هم حرف نزنيد. مطالعات نشان داده گفتگوي مدام و تمام وقت در مورد سيگار مي‌تواند احتمال سيگاري شدن فرزندتان را بيشتر کند! اگر به او بگوييد: تو هرگز نبايد سيگار بکشي! يا تمام سيگاري‌ها آدم‌هاي بدي هستند٬ در واقع او را تشويق به طغيان خواهيد کرد. اگر فرزندتان در سنين نوجواني باشد، تمايل پيدا مي‌کند سيگار را امتحان کند تا حداقل به شما ثابت کند «مي‌تواند»!
اگر گپ و گفت‌هاي خوب و هشيارانه با کودک‌ خود داشته باشيد مي‌توانيد مانع سيگار کشيدن او بشويد. مطالعات زيادي نشان داده يک نوع خاص از صحبت يا بيان وجود ندارد که روي همه‌ي بچه‌ها تاثير يکسان داشته باشد و شما که از هر کس ديگري فرزند خود را مي‌شناسيد بايد بفهميد بهترين راه ارتباط برقرار کردن و دوستي صميمانه و موثر با او چيست، و خلاصه‌ي کلام اينکه رگ خواب او در دست شماست!
هر چند صحبت در مورد سيگار، جدي است اما سعي کنيد گفتگوهاي‌تان به دور از هر گونه قضاوت يا تهديد و تنبيه باشد تا بهتر بتوانيد با فرزندتان در اين مورد حرف بزنيد و اگر هم احتمالا يک روز، سراغ سيگار رفت، از گفتن اين موضوع به شما واهمه‌اي نداشته باشد.
اهميت سبک زندگي درست را به او گوشزد کنيد
به جاي صحبت‌هاي مکرر در مورد خطرات سيگار، در مورد اهميت انتخاب‌هاي درست و سالم در زندگي بيشتر حرف بزنيد. برايش توضيح دهيد که تغذيه‌ي سالم، خوب خوابيدن و مرتب ورزش کردن مي‌تواند به او کمک کند هميشه سالم و جذاب و خوش‌اندام باشد. اگر فرزند شما براي توانايي تند دويدنش ارزش قائل باشد يا وقتي که درک کند خواب کافي داشتن به او کمک مي‌کند تمرکز بيشتري سر ِ کلاس درس داشته باشد، احتمال اينکه مرتکب رفتارهايي شود که سلامتي‌اش را به خطر بيندازد بسيار کمتر خواهد شد.
الگوي خوبي برايش باشيد
بچه‌هايي که والدين‌شان سيگار مي‌کشند، بيشتر مستعد سيگاري شدن هستند زيرا سيگار کشيدن را عادت بدي تلقي نمي‌کنند. حتي اگر به فرزند خود بگوييد قصد ترک سيگار داريد يا کاش هرگز سيگاري نبوديد، کلام شما چندان موثر نخواهد بود. بچه‌ها همان چيزي را تقليد مي‌کنند که شما انجام مي‌دهيد.
بنابراين شايد وقت آن باشد که خودتان هم سيگار را ترک کنيد؛ براي سلامت خودتان و سلامت فرزندتان.
خانه و پيرامون‌تان را از وجود سيگار پاک کنيد
مطالعات نشان داده محدود کردن دسترسي فرزندتان به سيگار و افراد سيگاري، تا حدود بسيار قابل توجهي از احتمال سيگاري شدن او مي‌کاهد. پس بهتر است براي خانه‌تان قانوني وضع کنيد که هيچکس اجازه ندارد در خانه سيگار بکشد يا با خود سيگار به خانه بياورد. اگر دوستان يا اقوامي داريد که سيگاري هستند، مودبانه به آنها توضيح دهيد که اجازه نمي‌دهيد در خانه‌ي شما سيگار بکشند. اگر فرزند شما، پشتکار و جديت‌تان را در مورد اين محدوديت‌ا ببيند (حتي با افراد بزرگسال)، در مورد انتخاب‌هايش بسيار بادقت عمل خواهد کرد.


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/6870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه