آریا بانو

آخرين مطالب

صفرزباله یعنی چه؟ گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - به‌طور کلی صفرزباله این‌طور معنی می‌شود که هیچ چیزی تولید نکنیم که به هر شکلی به زباله‌دان فرستاده شود. مردم باید از آنچه دارند دوباره استفاده کنند، کود کمپوست بسازند، بازیافت کنند، از کیسه‌های پلاستیکی استفاده نکنند و… . همه‌ این‌ها تحسین‌برانگیز و ضروری هستند و اگر در دهۀ 50 و 60 به دنیا آمده باشید، از همان زمانِ تولد با همین چیزها زندگی کرده‌اید. اما از آن‌وقت تاکنون چندان تغییری ایجاد نشده است. بله، کارخانه‌های بازیافت و محصولات بازیافتی بیشتری اطرافمان است، اما کمیت زباله‌ای را که تولید می‌کنیم کمتر که نکرده‌ایم هیچ، کاملاً برعکس. در این نوشتار، فرض می‌کنم خواننده گیاه‌خوار است یا حداقل می‌داند که هر بحثی درباره‌ کاهش زباله یا محیط زیست باید این موضوع را تصدیق کند که کشاورزی و حیوانات و زباله‌ همراه آن اثر بسیار مخربی بر انسان و محیط زیست دارد. مطالب زیادی در این‌باره نوشته شده‌اند که بشر فاجعه آفرید، اما این مطلب از آن دسته نیست. با مجلۀ آنلاین روزچین همراه باشید.
تازه‌ترین شعار سبز این روزها: صفرزباله
خیلی خوشحالم که مردم درباره‌ اثر رفتارشان بر جهان فکر می‌کنند و می‌خواهم این را قدری جلوتر ببرم. وقتی درباره‌ صفرزباله حرف می‌زنیم، باید درباره‌ چه فکر کنیم؟ هدف این نوشتار این است که ما را به تفکر نقادانه درباره‌ آنچه انجام می‌دهیم، گرفتنِ تصمیمات و انتخاب‌ با چشم‌ها و ذهنی باز و از همه مهم‌تر، رسیدن به این نتیجه تشویق کند که تقریباً همیشه بهترین تصمیم این است که مصرف را کاهش دهیم.
اولین چیزی که باید بفهمیم این است که حتی اگر چیزی کمپوست‌شدنی باشد، وقتی به محل‌های دفن زباله برسد دیگر تجزیه نمی‌شود؛ درواقع تجزیه می‌شود، اما با سرعت خیلی کم. محل‌های دفن زباله محفظه‌هایی دربسته هستند که روی آن‌ها را با پلاستیک می‌پوشانند و وقتی پر شوند، دوباره پلاستیک و خاک رس روی آن‌ها می‌ریزند. زباله در این محل‌ها خیلی کند شکسته می‌شود و همین کار را هم به‌صورت بی‌هوازی (بدون اکسیژن) انجام می‌دهد. دو محصول جانبی اصلی محل‌های دفن زباله شیرآبه و متان است. شیرآبه مایعی آلوده است که معمولاً در محل‌های مدرن فیلتر و جمع‌آوری شده و بعد دور ریخته می‌شود یا به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود. متان گازی‌ست که از تجزیه‌ بی‌هوازی چیزها در محل دفن متصاعد می‌شود. متان یا وارد هوا می‌شود یا به‌عنوان انرژی فروخته می‌شود. گاز متان، یکی از گازهای گلخانه‌ای اصلی‌ست.
منظورم از این توضیحات درباره‌ دفن زباله چه بود؟ فقط همین که دفعه‌ بعدی که بیرون رفتیم و کسب‌وکاری را دیدیم که سطل زباله‌های قابلِ‌بازیافت‌ گذاشته بود یا در بوق و کرنا کرده بود که فقط از بسته‌بندی‌ها و کاردوچنگال و ظروف کمپوست‌شدنی استفاده می‌کند، اگر آن کسب‌وکار نتوانست آن چیزها را کمپوست یا بازیافت کند یا دسترسی به محل‌های مخصوص نداشت یا اصلاً به هر دلیلی این کارها را نمی‌کرد، بدانید که همه‌ آن زباله‌های کمپوست‌شدنی/بازیافت‌پذیر نهایتاً به محل دفن زباله می‌رسند که آن بسته‌بندی تبدیل به چیزی می‌شود که ما مصرف‌کننده‌ها را گرم می‌کند، اما قطعاً هیچ کمکی به‎جز اضافه‌کردن بر کوه‌های بزرگ زباله نمی‌کنند.
چرا شرکت‌ها واقعاً کمپوست/بازیافت نمی‌کنند؟
شرکت‌ها به چند دلیل کار جمع‌آوری مواد کمپوستی/بازیافت‌پذیر را انجام نمی‌دهند؛ یااینکه هزینه‌ چنین خدماتی آن‌قدر زیاد است که آن شرکت باید قیمت‌هایش را افزایش بدهد که مصرف‌کننده‌ها شاید مایل به پرداخت چنین هزینه‌ای نباشند یااینکه مجبور است مالیات‌ها و حق‌الزحمه‌ها را افزایش بدهد که بازهم به‌طورکلی، مردم مایل به پرداخت مالیات/دستمزد بیشتر نیستند.
چه می‌توانیم بکنیم؟ از آن شرکت یا سازمان بپرسید که با زباله‌هایشان چه می‌کنند و چرا. بعد با مقامات محلی تماس بگیرید و همین سؤالات را مطرح کنید. اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نبودند و حس کردید که باید دخالت کنید، پس دخالت کنید؛ تغییر وقتی حادث می‌شود که ما بخواهیم.
دومین مسئله این است که وقتی به بحث زباله می‌رسیم، فقط جزء خیلی کوچکی از تصویر بزرگ‌تر را می‌بینیم. مثلاً پلاستیک را می‌بینیم و فکر می‌کنیم بد است و شیشه را می‌بینیم و فکر می‌کنیم که خوب است. اما آیا واقعاً این‌طور است؟ من فکر می‌کنم که ما هیچ‌کدام از این‌ها را نمی‌توانیم بگوییم.
دو بسته کامبوجیا، ماءالشعیر یا هر چیز دیگر بطری‌دار را تصور کنید. یک دسته شیشه‌ای و دستۀ دیگر پلاستیکی است. بستۀ شیشه‌ای سنگین‌تر است و جابه‌جایی آن از نقطه‌ الف به ب نسبت به بستۀ پلاستیکی منابع بیشتری (پول، زمان، بنزین، گازوئیل، انسان و…) را طلب و مصرف می‌کند. اما این تازه شروع تحلیل است. هزینه‌ مواد اولیه‌ برای تولید شیشه و پلاستیک چقدر است؟ خیلی از تولیدکنندگان شیشه از شیشۀ بازیافتی استفاده می‌کنند، چون خیلی ارزان‌تر است. وضعیت هزینه‌های بازیافت (چه مالی و چه زیست‌محیطی) چگونه است؟ آیا کمتر یا بیشتر از هزینه‌های بازیافت پلاستیک است؟ دسترس‌پذیری‌اش به چه صورت است؟ آیا جاهایی را که هیچ دسترسی به امکانات بازیافت ندارند هم جریمه می‌کنیم؟ اگر می‌کنیم، بر چه اساسی و آیا منصفانه است؟ خودِ زباله‌ای که فرآیند بازیافت تولید می‌کند چطور؟
ما باید همین فرآیند فکری را برای این ایده که خرید/تولید محلی خودبه‌خود به‌معنای بهتربودن برای محیط زیست است نیز به کار بگیریم. متأسفانه، اصلاً این‌طور نیست. یک‌بار دیگر، باید خودمان را کنار بگذاریم و در مقیاس جهانی نگاه کنیم. گاهی تولید چیزها و بعد منتقل‌کردن آن‌ها به جای دیگر هزینه‌ کمتری از نظر مواد خام و مواد دیگر و اثر کلی آن بر محیط زیست و حتی انسان، نسبت به تولید محلی دارد. من مصرف محصولات محلی را دوست دارم. اما این ترجیح من بر اساس بهتربودن برای محیط زیست نیست، بلکه دلایل دیگری مثل حمایت از اقتصاد محلی دارد و کاملاً می‌دانم که از اقتصاد دیگری که به‌همین‌اندازه مستحق است، حمایت نمی‌کنم. آیا این‌طوری بهتر است؟ اگر جوابتان منفی‌ست، پس چطوری بهتر است؟
پاسخ به تمام این سؤالات داده‌هایی لازم دارد که در اختیارمان نیست. بله، می‌‌توانیم تحقیق کنیم و مدل‌های کامپیوتری بسازیم، اما این مدل‌ها جا به جا فرق می‌کنند، درحالی‌که اثرشان تا حد زیادی جهانی‌ست. یعنی دارم از استفاده از پلاستیک به‌جای شیشه حمایت می‌کنم؟ یعنی مصرف محصولات وارداتی به‌جای محصولات محلی؟ اصلاً. هنوز هم شیشه و محصولات محلی را ترجیح می‌دهم. اما به این موضوع آگاهم که انتخاب‌های من شاید دلبخواهی باشند و ربطی به نگرش سبزتر من نداشته باشند.
سومین و مهم‌ترین جنبه همانا مصرف است. ما در جهان سرمایه‌داری زندگی می‌کنیم. همه‌چیز از لحاظ اقتصادی اندازه‌گیری می‌شود که تحت‌تأثیر مصرف هستند. بدون مصرف، سرمایه‌داری فرومی‌پاشد.
اما این‌ها چه ربطی به صفرزباله دارند؟ مثلاً نِی را در نظر بگیرید. ما که نسبتاً توانمند و سالم هستیم اصلاً نیازی به نی نداریم و می‌توانیم لیوان را به لب‌هایمان برسانیم و نوشیدنی‌مان را بنوشیم. ما به هیچ نوعی از نی نیاز نداریم؛ چه نی‌های پلاستیکی ، چه نی‌های بامبو و جه نی‌های شیشه‌ای و استیل و کاغذی. یادتان باشد که تمام این نی‌های «سبز» باید تولید و ارسال شوند و همه‌ این فرآیندها، زباله تولید می‌کنند؛ بنابراین، حتی وقتی نی‌های غیرپلاستیکی می‌خریم، بازهم زباله تولید می‌کنیم و باز هم می‌رسیم به همان بحث محل‌های دفن زباله. اما حالا این نی‌های «سبز» را به ما فروخته‌اند و ما آن‌ها را می‌خریم که جزئی از جنبش صفرزباله باشیم و از انتخاب‌های مصرف‌گرایانه‌مان حس خوبی داشته باشیم.
اصلاً حرف کیسه‌های کتانی خریدِ همه‌جاحاضر را پیش نکشیم. چند تا از این کیسه‌ها لازم داریم؟ واقعاً هر شرکتی آن‌ها را لازم دارد؟ بالاخره آن‌ها ابزارهای بازاریابی هستند. نمی‌گویم که نباید از این کیسه‌ها استفاده کنیم. من چند کیسه کتانی در خانه و داخل کیفم دارم و روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنم. اما آیا آن‌ها کمتر یا بیشتر از پلاستیک مضر هستند؟ و اصلاً چطور این ضرر را اندازه می‌گیریم؟
من بیشتر از اینکه جواب بدهم، سؤال مطرح کردم که البته، هدفم همین بود. امیدوارم که تمام این سؤالات ما را به‌سمت تفکر انتقادی و یادگیری بیشتر درباره‌ این مسائل سوق بدهد. امیدوارم که این را هم تشخیص بدهیم که انتخاب‌های ما پیامدهایی دارند و باید در هر جایی، انتخاب‌های فردی بهتری داشته باشیم. چون حتی اگر بی‌عیب و نقص نباشند، بازهم تأثیر خیلی زیادی دارند. ما مصرف‌کنندگان، قدرت زیادی برای ایجاد تغییر داریم و بزرگ‌ترین قدرت ما همین امتناع از مصرف است. اگر می‌خواهیم زندگی سبزتر یا کم‌زباله‌تری داشته باشیم و اثر مخربمان بر زمین را کمتر کنیم، باید کمتر مصرف کنیم؛ البته این کار اصلاً آسان نیست.
گیاه‌خوارشدن باید در قلب همه‌ بحث‌های زیست‌محیطی باشد. گیاه‌خوارشدن هم آسان است و این لینک کمکتان می‌کند که شروع کنید.
منبع

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/70130/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ