آریا بانو

آخرين مطالب

گفت و گوی ایرنا با پزشکی که از نام خلیج فارس دفاع کرد

افتخارم ایران است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- خلیج فارس برای ما ایرانیان فقط یک نام نیست، جزئی از هویت ماست و وقتی می بینیم برخی کشورهای عربی آن را با نام جعلی می خوانند، خاموش نمی نشینیم، یک نمونه آن پزشک ایرانی است که چندی پیش در امارات متحده عربی و درست در حاشیه خلیج همیشه فارس از این نام تاریخی دفاع کرد.

حرکت تحسین برانگیز این بانوی ایرانی آن هم در امارات متحده عربی، افتخاری برای ایران و ایرانیان اس و بازتاب های مختلفی در رسانه ها و از طرف برخی مسئولان داشت. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و تعداد دیگری از مسئولان اجرایی کشور نیز از اقدام شایسته دکتر مریم رزاقی آذر فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان، در دفاع از هویت ملی و تاریخی خلیج فارس که در سمیناری علمی و تخصصی پزشکی رخ داد، قدردانی کرد.
پس از چند ماه از آن روز دفاع، خبرنگار ایرنا در حاشیه یک برنامه خبری، با دکتر رزاقی آذر دیدار کرد و از او درباره آن روز پرسید و این پزشک متخصص از خاطرات دفاعش از خلیج فارس در آن روز گفت.
رزاقی حدود 70 سال دارد. استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، فوق تخصص غدد درون ‌ریز و متابولیسم کودکان و رئیس بخش غدد بیمارستان کودکان حضرت علی اصغر (ع) است.
با او به گفت و گو نشستم، این استاد دانشگاه مانند همان روزهای اول با افتخاری که می توان آن را در نگاهش دید، در پاسخ به این سوال که جایگاه زنان ایرانی را در جامعه
* چگونه از خلیج فارس دفاع کردید؟
رزاقی در تشریح دفاع خود از نام خلیج همیشه فارس گفت: روز 24 و 25 فروردین امسال به کنفرانسی در دبی که درباره بلوغ بود، دعوت شده بودم، 15 شرکت کننده از ایران در این کنفرانس حضور داشتند؛ البته متخصصانی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و برخی دیگر از کشورها هم بودند. من چندین کنفرانس برای این مراسم باید ارائه می دادم.
زمانی که یک بانویی از یکی از کشورهای عربی کنفرانس خودش را در مورد آمار سن شروع بلوغ ارائه می داد، در سخنرانی خود، خلیج فارس را خلیج عربی عنوان کرد، حتی در تمام اسلایدهای سخنرانی اش Arabian Golf و Arab Golf نوشته بود. من پس از سخنرانی اولم با عنوان تحقیقات سن بلوغ در ایران، گفتم که خلیج فارس از زمان باستان خلیج فارس بوده است و خلیج فارس خواهد ماند و نام خلیج همیشه فارس دفاع کردم.
* این صحبت شما چه بازتابی داشت؟
رزاقی آذر: پس از این سخنان، همه حاضران برایم دست زدند. قرار بود به عنوان سخنرانی دومم درباره نقش اپی ژنتیک و عوامل محیطی بر بلوغ صحبت کنم اما قبل از شروع سخنرانی، من را به خارج از سالن دعوت کردند و به من گفتند که باید به خاطر این حرفم از حضار معذرت خواهی کنم و گفتند شما موضوع را سیاسی کرده اید. من گفتم من گفتم، معذرت نمی خواهم ولی می توانم بگویم که حرف من سیاسی نبوده است.
هنگام سخنرانی دومم این جمله را گفتم که «حرف من سیاسی نبود، ما دوست هستیم، اما حرف من درست بود»، بلافاصله بعد از این صحبت تمام عرب ‌های حاضر در سالن کنفرانس بلند شدند و قصد داشتند که سالن را ترک کنند که در این حین برگزار کنندگان مراسم، از میکروفون های سالن وقت پذیرایی را اعلام کردند و میکروفون من را خاموش کردند و نگذاشتند سخنرانی من به پایان برسد.
پس از آن سر و صداهای زیادی در بیرون از سالن به وجود آمد، به همراه گروهی که به اتفاق هم از ایران آمده بودیم خواستیم از طریق اینترنت نقشه را به عرب ها نشان دهیم و بگوییم که حتی در نقشه اینترنتی نام خلیج فارس نوشته شده است که برگزار کنندگان گفتند، می ‌خواهند پلیس بیاورند و نمی ‌گذاشتند ما به عرب ها نزدیک شویم.
* سخنرانی شما ناتمام ماند؟
رزاقی آذر: بله، چون سخنرانی ام ناتمام ماند ما 15 نفر گروه ایرانی با برگزا کنندگان کنفرانس همراهی نکردیم. زمانی که به هتل برگشتم در اتاق من را قفل کرده بودند، به پذیرش مراجعه کردم، آنها گفتند که دستگاه ما خراب شده، شما در لابی بنشینید تا درست شود. یک نفر از پذیرش آمد و شروع کرد به صحبت کردن با من که مرا سرگرم کند. بعد فهمیدم که پلیسی از ساعت 5 بعد از ظهر چندین بار مراجعه کرده که با من صحبت کند و آنها مرا آنجا نشانده اند تا او را خبر کنند و بیاید.
* پلیس با شما چه کار داشت؟
رزاقی آذر: یک مرد با لباس عربی آمد، روی مبل کنار من نشست و اظهار کرد که من پلیس هستم از او خواستم که کارت شناسایی خود را نشان دهد ولی گفت ما کارت نشان نمی دهیم. او به من گفت شما بر خلاف قوانین دبی رفتار کرده اید و باید روی این کاغذ بنویسید که من گفته ام خلیج فارس و معذرت خواهی کرده، امضا کنید و گرنه باید همین امشب از دبی خارج شوید و دیگر حق ندارید به اینجا بیایید و حتی ترانزیت هم نمی توانید عبور کنید.
من گفتم خیلی خوشحال می شوم که همین امشب بروم؛ دیگر از دبی عبور هم نمی کنم و این ورقه را هم با این جمله ای که شما می گویید امضا نمی کنم. روی برگه هایی که جلوی من گذاشته بود، شرح ماجرا را نوشتم و بی احترامی و بی ادبی آنها را متذکر شدم و نوشتم که من یک پرفسور با 35 سال سابقه را دعوت کرده اند و با بی ادبی با من رفتار کرده اند و اسم خلیج فارس را خودسرانه تغییر داده اند و پایین این نوشته را امضا کردم.
* واکنش پلیش چه بود؟
رزاقی آذر: وقتی پلیس مطلب را خواند؛ گفت من از جانب آنها از شما معذرت خواهی می کنم و نامه شما را به رئیسم می دهم و امیدوارم کار شما درست شود و خداحافظی کرد. روز بعد پرواز داشتیم. زمانی که پرواز هواپیما نزدیک بود دو نفر مرد پیش من آمدند و از من کارت پروازم را خواستند، کارت پرواز را به آنها نشان دادم و رفتند و من ایران بازگشتم. در آن زمان با افتخار به ایران برگشتم و افتخار می کنم که برای کشورم ایران و برای خلیج همیشه فارس دفاعیات خودم را به زبان آوردم. ایرانی بودن افتخار من است.
گفت و گو: مهناز بیرانوند
* 7268* 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/70161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

تخم شربتی معلق با ترفند ساده

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند