آریا بانو

آخرين مطالب

احتمال اجرای «رویای یک شب نیمه تابستان» در کمپانی رویال شکسپیر فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی پس از 163 اجرا در تهران و موفقیت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ راهی بیست ودومین فستیوال تئاتر شکسپیر لهستان شد. این بازیگر و کارگردان که پس از پشت سر گذاشتن دو اجرا در جشنواره «گدانسک» حالا به کشور آلمان سفر کرده است در گفت‌وگو با «اعتماد» از استقبال مسوولان برگزاری جشنواره، تماشاگران و مدیران چند کمپانی دیگر از این نمایش خبر می‌دهد. طبق اظهارات کوشکی، به‌واسطه اجرای «رویای یک شب نیمه تابستان» در جشنواره شکسپیر لهستان ارتباط‌هایی برای روی صحنه رفتن این نمایش در سالن تئاتر کمپانی معتبر و شناخته‌شده رویال شکسپیر انگلستان به وجود آمده است.
مدیر سالن تئاتر مستقل تهران که قرار بود این نمایش را سال گذشته در جشنواره «گدانسک» روی صحنه ببرد درباره دلایل به تعویق افتادن یکساله و انجام هماهنگی‌های حضور گروه در سال جدید می‌گوید: «جشنواره به دلیل گستردگی و اهمیتی که دارد نیازمند بودجه زیادی است اما ظاهرا سال گذشته در زمینه جذب حامی مالی با مشکلاتی مواجه شد و در نهایت برگزار نشد. مهرماه سال گذشته بود که به ما اطلاع دادند برای برگزاری آماده می‌شوند و نمایش «رویای یک‌شب نیمه تابستان» جزو اولین گروه‌های نمایشی بود که به این رویداد دعوت شد.»
به این ترتیب بود که جشنواره هزینه‌ اقامت گروه ٢٣ نفره ایرانی را متقبل شد و برای عوامل، دستمزد نیز در نظر گرفت. کوشکی درباره جزییات اجرا در جشنواره و استقبال مخاطبان از نمایش توضیح می‌دهد: «وقتی به لهستان رسیدیم نه‌تنها همه‌چیز از جمله دکور و نور نمایش آماده بود بلکه متوجه شدیم روی حضور گروه ما و این نمایش حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. به همین دلیل مسوولان برگزاری همه‌چیز را با دقت دنبال می‌کردند تا هیچ مشکلی پیش نیاید و با کیفیت خوبی روی صحنه برویم. براساس برآوردها جشنواره برای حضور گروه ما در لهستان چیزی حدود ٣٠٠ میلیون تومان کرد که بخش زیادی از این رقم توسط وزارت فرهنگ لهستان و بخشی هم از طرف شهرداری تامین شد.»
اینگونه بود که اجرای نمایش «رویای یک شب نیمه‌تابستان» در جشنواره «گدانسک» با تشویق طولانی‌مدت تماشاگران همراه شد و طبق اظهارات کوشکی بیشترین تعداد حضور مخاطب در جلسه پرسش و پاسخ نیز به این نمایش اختصاص یافت. این کارگردان درباره شناخت و انتظار لهستانی‌ها از یک گروه نمایشی ایرانی توضیح می‌دهد: «در لهستان نسبت به هنرمندان تئاتر ایران شناخت، نظر و توجه مثبتی وجود دارد. حتی به‌نوعی می‌توان گفت آنها با دعوت از یک گروه نمایش ایرانی قصد داشتند کیفیت خوب جدول جشنواره را به رخ بکشند. اما از سویی با مدیران کمپانی‌هایی هم مواجه شدیم که اصلا شناختی از جریان تئاتر در ایران نداشتند، به همین دلیل تقریبا می‌توان گفت بعد از تماشای نمایش شگفت‌زده بودند.» کوشکی در همین رابطه می‌افزاید: «وقتی به آنها گفتیم روزی ١٢٠ نمایش در تهران روی صحنه می‌رود یا «رویای یک شب نیمه تابستان» ١٦٣ اجرای پر‌مخاطب را در تهران تجربه کرده است، متعجب می‌شدند.»
نکته دیگر اینکه کوشکی و گروهش در لهستان تصویری مخالف انتظار معمول مخاطبان خارجی به نمایش گذاشتند. به این معنی که قرار نبود با تصویر کردن مسائل و رنج‌های اجتماعی داخلی ایران جلب‌توجه کنند. او در‌این‌باره می‌گوید: «کارهایی که از ایران دیده بودند در قالبی کوچک‌تر و محدود به فضای اجتماعی می‌شد. به نظر خیلی دوست داشتند از نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» هم بحث‌های سیاسی و اجتماعی مراد کنند ولی حرف ما این بود که شناخت شما از ایران به تصویر رسانه‌هایی مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی سی محدود می‌شود واگر قصد دارید شناخت بهتری از کشور ما داشته باشید ابتدا باید تلویزیون‌های‌تان را خاموش کنید و درباره فرهنگ ایران کتاب بخوانید.»
او همچنین با اشاره به ضعف تئاتر ایران در زمینه معرفی ظرفیت خود در عرصه بین‌الملل اظهار کرد: «به نظرم گرچه ما در سال با تعداد زیادی نمایش‌ بی‌کیفیت مواجه هستیم ولی معتقدم بین همه این کارهای با کیفیت بین‌المللی هم کم نیست، فقط باید راهکاری برای معرفی بهتر تئاتر ایران به جهان پیدا کنیم.»
کوشکی در پایان از انجام گپ‌وگفت‌هایی با موسسه خصوصی «گوته و حافظ» در آلمان و دریافت پیشنهاد اجرا در این کشور اشاره کرد. او همچنین از ارایه فیلم نمایش «رویای یک شب نیمه تابستان» به یک خبرنگار مرتبط با کمپانی رویا شکسپیر و احتمال اجرا در این مرکز معتبر خبر داد.
روزنامه اعتماد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/72514/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

تفریح بهاری مبینا نصیری به همراه مهدی توتونچی در شیراز / صمیمیت خانم مجری با خانواده همسرش

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید