آریا بانو

آخرين مطالب

خانه؛ رویای کودکانه اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- گاهی یک عکس از حادثه ای بزرگ خبر می دهد، قلب ها را به درد می آورد و هزاران حرف ناگفته در آن نهفته است، دردهایی از جنس تنهایی، بی خانمانی، آسیب های اجتماعی، زندگی در شرایط سخت و رویاهای کودکانه.

در این عکس کودکی دیده می شود که با چند تکه آجر، خانه رویاهایش را می سازد، البته خانه ای که اکنون جز چهار دیواری آن، در کانکس چیزی باقی نمانده است، همه زندگی شان در محیطی کوچک بدون امکانات اولیه خلاصه می شود. همین و بس.
زندگی جریان دارد اما زندگی بدون امکانات، گاهی تصورش سخت است. انسان چگونه می تواند در خانه ای زندگی کند که امکاناتی ندارد، وقتی این افراد آسیب دیده از زلزله را می بینیم که محیط خانه شان، فضای بازی است که با دیگران مشترک است و سفره زندگی شان برای همه پهن است، آن گاه می توان واقعیت زندگی این افراد دید.
گاهی با چند قطعه عکس می توان زندگی افراد را در هر شرایطی تصور کرد، این عکس های که در این گزارش می بینیم، بیان درد دل هایی ناگفته است که روی دلشان سنگینی می کند و شاید زبان بازگو کردن، ندارند.
اینها درد دل مردم این دیار است، زندگی آن هم در این شرایط بسیار سخت، کودکان، زنان و مردان تا درِ چادر یا کانکس شان را باز می کنند چشمشان به روی هم باز می شود. حیاط خانه شان فضای سبز اطراف است، در این کلبه کوچک، اتاق خواب، آشپزخانه و پذیرایی یکی است.
در زلزله 7،3 دهم ریشتری 21 آبان سال گذشته استان کرمانشاه 620 نفر کشته و 12 هزار و 386 مصدوم شدند. این زلزله به 10 شهرستان و هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده است.
* در قلب کرمانشاه
وقتی صحبت از یک کلبه حقیرانه می شود، دقیقا همین جاست، در قلب کرمانشاه. خانه هایی هست که همه چیز آن ساده و بی ریاست، تمام زندگی آنها در یک اتاق است. سادگی زندگی زمانی خوب است که زندگی کردن سخت نباشد، اما آنها اکنون، هم در شرایط سخت زندگی می کنند و هم سادگی زندگی را بدون امکانات تجربه می کنند.
حرف هایی در این عکس ها نهفته است که شاید ساعت ها بتوان درباره آنها نوشت، اما وقتی پیرمرد با گاری از کنار خانه هایشان در یک فضای عمومی، می گذرد، می دانیم که زندگی جریان دارد. وقتی زنی را می بینیم که همراه پسر کوچکش بیل و کلنگ در دست دارند و کار می کنند، می دانیم زندگی آن هم در شرایط سخت ادامه دارد.
همه چیز زندگی شان در این محیط خلاصه شده حتی زباله ها هم همنشین همیشگی شان است، زمین های گل آلود هم جایی برای بازی بچه هایشان. جایگاه نماز آنها هم تکه های بزرگ سنگ است. محافظ خانه های این مردم در برابر باران تکه های پلاستیک و در برابر آفتاب پارچه هایی قد و نیم قد و رنگ و وارنگ بر روی کانکس های آنهاست.
علی دایی گفته است که از محل کمک های مردمی که برای زلزله زدگان جمع آوری کرده است، به بازسازی یک روستا کمک می کند. این روستا شامل 70 تا 80 واحد مسکونی خواهد بود که اقدام های عمرانی آن از محل کمک های جمع آوری شده مردمی تامین می شود.
هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز گفته است که دولت در 2 بخش مسکن و اشتغالزایی در مناطق زلزله زده تسهیلات بانکی پرداخت می کند. به گفته او در بخش مسکن تاکنون هزار و 300 میلیارد تومان پرداخت شده است.
وی گفت: در پرداخت تسهیلات بخش مسکن در مناطق زلزله زده کرمانشاه وضعیت مطلوبی داریم اما در بخش اشتغالزایی وضعیت خوب نیست. در بخش مسکن 98 هزار پرونده به بانک معرفی شده است که از این تعداد 89 هزار پرونده منجر به عقد قرارداد شده است.
استاندار کرمانشاه افزود: از روند پرداخت تسهیلات در بخش اشتغالزایی در مناطق زلزله زده راضی نیستیم، تاکنون 220 میلیارد ریال پرداخت شده که این رقم باید بیشتر باشد. البته وثایق بانکی و سختگیری بانک ها در این ارتباط یکی از موانع اصلی در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی است و انتظار داریم بانک ها در ارتباط با وثیقه ها سختگیری نکنند و به تسریع در روند پرداخت ها کمک کنند.
* خانه ای امن در دیار غرب
شاید تحمل این همه سختی آن هم بعد از حدود هشت ماه از وقوع زلزله طاقت فرسا باشد اما چه باید کرد. این افراد مجبورند علاوه بر گذران زندگی، برای ساخت خانه های خودشان تلاش شبانه روزی داشته باشند تا هرچه زودتر به خانه های امن خودشان بروند.
دردهای آنها زیاد است، آسیب های روحی و روانی که به خانواده های این افراد زلزله زده وارد شده است، هم جای خود را دارد چون بسیاری از این خانواده ها عزیزانی را از دست داده اند که در غم آنها سوگوارند یا مصدومانی دارند و زندگی شان را در این شرایط، بدون آنها سپری می کنند.
هنوز هم با هر پس لرزه ای دل مردم به ویژه بچه های این سرزمین زیبا می لرزد. کودکان از تکرار فاجعه ای که بر سرشان آمده است وحشت دارند چون بر اساس آمارها، پس از وقوع زمین لرزه بزرگ در کرمانشاه تاکنون، بیش از سه هزار پس لرزه در استان کرمانشاه رخ داده است.
شاید دیدن این عکس ها بسیار دردآور و برای همه سنگین باشد اما آیا زمان آن نرسیده که همه ما بیش از گذشته به یاری این عزیزان بشتابیم و کارهایی که تاکنون انجام شده را با شتاب بیشتری ادامه دهیم تا مردم دیار غرب کشور که سرمای سخت و طاقت فرسای زمستان را تحمل کردند، امروز در گرمای سوزان تابستان در امان باشند.
کودکان و زنان این دیار چشم به دست های با سخاوت مسئولان و متولیان دوخته شده اند تا حداقل قبل از سالگرد این حادثه دلخراش، سرشان را در چهاردیواری خانه خودشان بر زمین بگذارند. سقفی داشته باشند و زندگی ساده و بدون تجمل شان را دوباره در محیطی گرم و صمیمی در کنار خانواده خودشان سپری کنند.
علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفته است: از 29 هزار واحد احداثی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه، پنج هزار واحد شهری و روستایی در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.
وی افزود: در مجموع 67 هزار واحد تعمیری و 43 هزار واحد احداثی در استان وجود دارد که تاکنون 82 هزار واحد با بانک ها قرارداد بسته اند که شامل 53 هزار واحد احداثی و 29 هزار واحد تعمیری می شود. تاکنون کار 45 هزار واحد تعمیری به اتمام رسیده و هشت هزار واحد دیگر نیز در دست اقدام است که آنها هم به زودی به پایان می رسد.
تابش ادامه داد: تاکنون 30 هزار واحد آواربرداری، 28 هزار واحد پی کنی، 21 هزار واحد بتن ریزی، 15 هزار اسکلت گذاری، 10 هزار واحد نیز اجرای سقف شده ضمن اینکه برای چهار هزار واحد نیز سایر اقدام های پایانی صورت گرفته است.
* کمک 67 میلیارد تومانی مردم به زلزله زدگان کرمانشاه
علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر نیز گفته است: مردم کشور 67 میلیارد تومان به زلزله زدگان کرمانشاه کمک کردند و تمام این مبلغ در اختیار زلزله زدگان قرار گرفت.
وی افزود: 65 میلیارد تومان از محل کمک مردم کشور برای مناطق زلزله زده به حساب های رسمی جمعیت هلال احمر واریز شد و تاکنون بیش از 1.5 میلیارد تومان سود بانکی به این کمک های مالی تعلق گرفت.
پیوندی جمع کمک دلاری و یورویی ایرانی های خارج از کشور به زلزله زدگان کرمانشاه را حدود 800 میلیون تومان اعلام کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: نخستین برنامه هلال احمر کمک پنج میلیون تومانی به خانواده هایی بود که فردی را در زلزله از از دست دادند یا تا 10 روز پس از زلزله نوزادی در خانواده آنها به دنیا آمده بود.
وی از اعطای 300 هزار تومان به 30 هزار خانواری که به نوعی در زلزله منزلشان دچار تخریب شد از از محل بقیه کمک های جمع آوری شده مردمی خبر داد و افزود: در نیمه اردیبهشت امسال نیز پس از بررسی ها انجام شد مبلغ دو میلیون تومان برای خرید وسایل منزل در اختیار سرپرستان خانوار قرار گرفت.
پیوندی با اعلام اینکه تمام کمک های مردمی 67 میلیارد تومان به علاوه یک میلیارد از کمک های خود جمعیت هلال احمر در اختیار نیازمندان قرار گرفته است و این آمار شفافی است که در اختیار مردم و دیگر ارگان های نظارتی قرار دادیم.
پیوندی درباره مجموع کمک های هلال احمر در زلزله کرمانشاه نیز گفت: تا امروز هلال احمر مبلغ 250 میلیارد تومان از منابع دولتی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه هزینه کرده است که شامل اقلام امدادی، چادر، درمان و اسکان اضطراری و فعالیت تیم های حمایت های روانی و لجستیک است.
تابستان به نیمه رسیده است، مردم این دیار زخم خورده، فصل گرم را با سختی، در کنار زباله ها با کمبود آب و بیماری های پوستی سرکردند، فصل سرما نزدیک است، ساکنان 100 هزار واحد مسکونی آسیب دیده این دیار امیدوارند، تا قبل از سالگرد زلزله در خانه هایشان باشند، تا باز صدای خنده های کودکان در خانه هایشان بپیچد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/74027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 روش برای تقویت اعتماد به‌ نفس کودک

10 چیزی که نباید به کودکانمان بگوییم !

دلم یک دوست می خواد

مرزبندی بین بازیهای دخترانه و بازیهای پسرانه

خوابیدن کنار مامان و بابا

چه نوع کتابی مناسب کودک ما است؟

ارتقاء هوش هیجانی برای پرورش کودک موفق

بازی چگونه رشد کودکان شما را افزایش می‌دهد !

کودکی که به دیگران وابسته است !

اجازه ندهید کودک تان این برنامه ها را ببیند

علت فحش دادن(بدزبانی) در کودکان و راه حلهای پیشنهادی

جو فراست و خودخواهی

آموختن درسهای پول تو جیبی فرزندان

راههای عملی جهت افزایش تمرکز در کودکان

کودکانی که دیر می‌خوابند دچار ترس شبانه می‌شوند

رابطه اسباب بازی و شغل آینده کودک

راههایی برای تقویت هوش کودکان

مقابله با لجبازی‌های کودکانه!

والدین افسرده چگونه با کودکانشان بر خورد کنند؟

رفتار با کودکان لوس !

نشانه های اولیه لکنت زبان در کودکان

شخصیت شناسی از روی نقاشی بچه ها

دخترها به پدر نیاز دارند !

بچه‌تان موقع درس خواندن بی حواس است؟

دختری که رفتارهای پسرانه دارد و پسری که رفتارهای دخترانه دارد !

کودک خردسال خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنید

چگونه فرزندی باهوش تربیت کنیم؟

به کودک لجباز رشوه ندهید

نکاتی مهم برای والدینی که دوقلو دارند

فیلم های غیر اخلاقی در سنین پایین

از نظر بهداشت روان کودک سالم کیست؟

درس خواندن و خواب آلودگی درفصل بهار

به خاطر بچه‌ ها با همسرتان زندگی می‌ کنید؟

زبان آموزی در حین بازی

چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید این نکات را به یاد داشته باشید

روش های مقابله با دزدی کودکان

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان

عواقب تنبیه بدنی کودکان !

هوش فضایی کودک خود را تقویت کنید

با کودکان کنجکاو و سوالاتشان چه برخوردی داشته باشیم؟

عشق در پنجم دبستان!

چطور کودکان را در سفر سرگرم کنیم؟

خیال های آموزنده